Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Chiyo skrev (16 minutter siden):

Det er flere enn én person som ikke kan beskrives som "normal". Det betyr ikke at disse personene utgjør flertallet av mennesker. Hvis du leter etter grov hets, så er det det du finner. Det betyr ikke at disse personene representerer folk flest. 

Nei,jeg håper virkelig ikke alle disse representerer folk flest! Virkelig ikke

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena
Anonio skrev (16 timer siden):

Jødehatet stiger beviselig i alle Vestens land, hovedsaklig fordi folk ikke klarer å gjemme sine rasistiske holdninger mot verdens desidert mest forfulgte etnisitet. At man blir tatt når man skriver ting som ikke er greit er ikke ‘gossing’, det er å passe på Norges minste minoritet.

Når man kaller det eneste Jødiske landet ‘drittfolk’ og kaller Davidstjernen ‘jødestjerne’ utviser man særs dårlig forståelse. For så å si ‘jeg er ikke rasist, jeg er ikke hvit så jeg har lov!’ Er omtrent like dumt som svaret til Harvard-rektoren i høringen rundt antisemittisme, hvor hun svarte at det handlet om ‘kontekst’ om folk skulle straffes om de utrykte at Jødene skal utryddes.

Folkene som med rette protesterte rundt BLM og George Floyd bør virkelig ta seg en titt i speilet.

Jeg er enig med deg i et jødehat stiger og at det ikke er bra. Stiller meg absolutt ikke bak det og vet hvor mye jødene har lidd. Det er dessverre prisen de må betale i denne tiden og det er helt klart at det er de uskyldige som lider mest i denne konflikten. 

Problemet i disse trådene er at dette blir brukt som stråmenn og hersketeknikker for å ikke kunne stille Israel til ansvar for de grusomme handlingene de utfører mot palestinere. 

Det har kommet så mange grunnløse beskyldninger om nettopp dette at det blir ulv ulv. Jeg er enig i at brukeren kunne formulert seg annerledes, men hun har forklart hvordan hun mente det og det var veldig tydelig at det ikke lå jødehat til grunn. 

Så jeg står for at visse brukere her kaster seg over folk "for å ta de" for så å kunne skrive at det er jødehat i disse trådene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Bacteria skrev (13 timer siden):

Glemte å nevne; når israelske ofre ble utsatt for det de ble 7.10., hadde jeg trodd at også Palestina-sympatisører fra venstresida ville uttrykke noe støtte til Israel og høylytt uttrykke sjokk og avsky mot hvertfall den seksuelle volden, som var ren ondskap på seriemorder-nivå.

Det skjedde jo ikke. Det var å ta til gatene med Palestina-skjerf og flagg med en gang. Da er vi altså i den absurde situasjonen at feminister på venstresida, som uten å blunke er villige til å ødelegge både livet og karrieren til en mann som klådde på en ung ansatt på julebordet i -92, er helt tause når det kommer til seksuell tortur og vold fra hamasene. En situasjon der det virkelig hadde vært på sin plass med store ord og demonstrasjoner. 

Så ja… enten så er det antisemittisme, eller så er det en forestilling om at det kun er arabere som har lov til å være offer. Ev begge deler. 
UN kom også ukledelig sent på banen når det kom til å fordømme ugjerningene. 

Dett er bare tull fra ende til annen. 

Nå har jeg aldri gått i tog eller med palestinaskjerf, men å sammenligne den klåfingra sjefen med Hamas blir bare whataboutism. Hvorfor er du ikke opptatt av de flere hundre tusen kvinnene og barna som ble voldtatt i Kongo? Da snakker vi flere hundretusen kvinner og barn. Mange av de er kvestet nedentil for alltid. Flerehundre tusen, så langt flere enn 7. oktober. Så det burde du være veldig opptatt av!

Er det rasisme mot svarte kvinner i Kongo også da eller? Eller er all kritikk mot Israel kun jødehat. Da tar man frem stråmenn om antisemittisme. 

Blir så tøvete disse innleggene altså. Det er kun halmstrå igjen for å forsvare hva som skjer på Gaza. Vi vet at Israel har presisjonsvåpen, de har heller valgt "dumb bombs" for å ramme flest mulig sivile og presset de sammen helt i sør hvor den bakenforliggende årsaken til det hele er å annektere Gaza. BN har alltid hatt planer om en en-statsløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (18 timer siden):

Dette stemmer ikke. 
Jødene som bodde og levde i dette britiske mandatet organiserte seg i en bevegelse for å opprette en selvstendig stat, da det ble klart at det britiske mandatet kom til en slutt. 
Det er ikke et produkt pådyttet jødene som bodde i området av vestlige land, det er en nasjon de jødene som bodde, levde og virker i landet jobbet for å danne, og senere jobbet for å bygge. 

MOTIVET for etableringen av en jødisk stat, kan man sikkert diskutere til det uendelige. At jødene organiserte seg for å etablere en, er velkjent og udiskutabelt, men separatisme har aldri automatisk endret grenser. I så fall ville Europa kartet sett mer kaotisk ut enn det allerede gjør.

Personlig mistenker jeg at motivasjonen til britene var ekstremt mye mer kynisk og problematisk for å gå i gang med en hemmelig oppdeling av mandatsområdet.

For etableringen og anerkjennelsen skjedde ikke av jøder, det skjedde av Vesten og Britene. 

Og denne etableringen er i skarp konflikt med du fremstiller som grunnlaget for Israel:

Madame Butterfly skrev (18 timer siden):

«Uti possidetis juris».

For etter dette prinsippet ville det bety at mesteparten av Palestina  tilhørte Syria eller Jordan, litt avhengig av hvem som sist annekterte området.

En evt oppdeling og etablering av Israel, ville kreve en forhandling med de ulike lokale interessentene når britene var forsvunnet, ikke med en tidligere okkupant. Siden det osmanske riket ikke eksisterte lenger, og heller ikke egentlig hadde endret noen grenser ville man måtte gå til før-osmanske grenser av annekterte områder. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har nok det. Konklusjonen er at konflikten er for komplisert til at jeg kan være pro verken den ene eller den andre siden. Samtidig som jeg tror at det militæret Israel spiller like skittent som hamas, men at mye blir dekket over. Skal jeg være pro noe, er det de tusenvis av sivile som er drept og lider

Så kjenner jeg på en urettferdighet over at verden står å ser på at tusenvis av muslimske barn dør. Tror pipa hadde fått en annen lyd hvis palestinerne var jødiske og israelerne muslimske. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, men synet mitt på konflikten har blitt mer nyansert, blant annet fra flere informative innlegg her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sjokkerende holdninger på begge sider, men jeg mener hevnen til Israel etter den grusomme terroren ikke står seg som rettferdig. Å legge hjemmet til 2 millioner palestinere i aske og å drepe 20000+ hvor halvparten er barn er helt avskyelig.

Jeg var før krigen moderat pro-israelsk. 

Antisemittismen blomstrer opp og det er like skammelig. De eneste jødene palestinakomiteen liker er de som tar avstand fra alt som har å gjøre med Israel. Det er nokså historieløst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Anonio skrev (22 timer siden):

Om skoen hadde vært på den andre fot, ville man ikke hatt Jøder igjen i Midt-Østen, noe nær sagt alle Palestinas 'brødre' i nabolandene viser. Pro-Palestina gjengen er bare ekstremt naive.

Jeg gjentar, finn en annen konflikt hvor det er så få tapstall i et så tettbygget område. Det finnes ikke. Både Palestinere på Vestbredden (PIJ og Fatah) og Gaza (Hamas) har vist hva de gjør når de får velge selv. De velger islamistisk diktatur. Hva tror du skjer med homofile og minoriteter på Vestbredden, eller i resten av araberlandene, for den saks skyld?

Det finnes ikke et Arabisk land i verden hvor Jøder kan oppholde seg uten å bli drept, renset og fjernet.

Anonio skrev (23 timer siden):

Du skriver som om du ikke vet hva som skjedde når Jordan, Libanon og Egypt prøvde å integrere og hjelpe 'Palestinere', det endte i krig i Libanon, krig i Jordan og masse attentatforsøk i Egypt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_September

https://en.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War

At det ikke finnes arabiske land der jøder ikke blir drept, rensket etc er feil. https://www.nrk.no/urix/jodiske-agnes-er-storfornoyd-i-dubai-1.15397561

I Dubai er ikke homofili ulovlig. Det er å vise kjærlighet offentlig som ikke er lov uansett legning. 

Gaza er nå omtalt som den verste humanitære krisen vi har. Et helvete på jord. 

Skal man begynne å trekke frem verre ting enn det som skjedde 7. oktober? Sette det i "perspektiv"?Nei, sånt gjør man rett og slett ikke.

Man kan bruke mye av den retorikken som brukes til å forsvare det Israel gjør med Palestina bare motsatt. 

BN og co jobber for et ganske likt regime som i mange andre arabiske land. Diskriminering av kvinner, forbudt med homofili, ikke lov med andre religioner, strenge krav til de jødene som får lov å bo der etc.

De ortodokse/ultraortodokse jødene behandler kvinner langt verre enn mange muslimske land. Tvangs ekteskap, bestemmer når kvinnene skal ha sex og med hvem. Under gudstjenesten sitter menn og kvinner adskilt.  Må ha på skaut, kle seg på en viss måte, klare retningslinjer og regler på hva de får lov til og ikke, undertrykkelse. 

Men ikke alle jøder er sånn. Ikke alle arabere er sånn du beskriver heller. Men skal man gå dit kan man ikke bare trekke frem en side når man samtidig finner det samme på den andre siden. 

Anonio skrev (23 timer siden):

At du da mener Israel bare skal la være å forsvare seg er enten fordi du vil at Jøder skal utslettes eller at du foretrekker et ekte folkemord - ikke noen promille dødsfall i en populasjon på 2.4 millioner.

Jeg har ikke ord! Sånn her kan man faktisk ikke holde på. Vil ha meg frabedt å bli ilagt slike grusomme holdninger som jeg aldri har uttrykt eller skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 5.1.2024 den 17.27):

Jødehatet stiger beviselig i alle Vestens land, hovedsaklig fordi folk ikke klarer å gjemme sine rasistiske holdninger mot verdens desidert mest forfulgte etnisitet. At man blir tatt når man skriver ting som ikke er greit er ikke ‘gossing’, det er å passe på Norges minste minoritet.

Når man kaller det eneste Jødiske landet ‘drittfolk’ og kaller Davidstjernen ‘jødestjerne’ utviser man særs dårlig forståelse. For så å si ‘jeg er ikke rasist, jeg er ikke hvit så jeg har lov!’ Er omtrent like dumt som svaret til Harvard-rektoren i høringen rundt antisemittisme, hvor hun svarte at det handlet om ‘kontekst’ om folk skulle straffes om de utrykte at Jødene skal utryddes.

Folkene som med rette protesterte rundt BLM og George Floyd bør virkelig ta seg en titt i speilet.

Det var nøyaktig dette jeg reagerte på også. Om ikke vedkommende som skrev dette ikke mente det sånn, så burde hun faktisk ordlagt seg annerledes uten av vi som reagerer på det som blir sagt blir kalt «stråmenn» og at vi «vrenger på alt som blir uttrykt.» Det er veldig rart at vi som påpeker rasismen blir bedt om å ta ansvar for det som blir skrevet ved å si «at vi bør jo forstå at det hun skrev faktisk ikke var det hun mente.» Det som ble sagt var rasistisk. Punktum.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (6 timer siden):

Så kjenner jeg på en urettferdighet over at verden står å ser på at tusenvis av muslimske barn dør. Tror pipa hadde fått en annen lyd hvis palestinerne var jødiske og israelerne muslimske. 

Nei,.for folk var ute og ropte propalestinske slagord i gatene på.det tidspunktet de eneste ofrene var israelske.

Sirisiri10 skrev (5 timer siden):

At det ikke finnes arabiske land der jøder ikke blir drept, rensket etc er feil. https://www.nrk.no/urix/jodiske-agnes-er-storfornoyd-i-dubai-1.15397561

I Dubai er ikke homofili ulovlig. Det er å vise kjærlighet offentlig som ikke er lov uansett legning. 

Skal man begynne å trekke frem verre ting enn det som skjedde 7. oktober? Sette det i "perspektiv"?Nei, sånt gjør man rett og slett ikke.

Man kan bruke mye av den retorikken som brukes til å forsvare det Israel gjør med Palestina bare motsatt. 

BN og co jobber for et ganske likt regime som i mange andre arabiske land. Diskriminering av kvinner, forbudt med homofili, ikke lov med andre religioner, strenge krav til de jødene som får lov å bo der etc.

De ortodokse/ultraortodokse jødene behandler kvinner langt verre enn mange muslimske land. Tvangs ekteskap, bestemmer når kvinnene skal ha sex og med hvem. Under gudstjenesten sitter menn og kvinner adskilt.  Må ha på skaut, kle seg på en viss måte, klare retningslinjer og regler på hva de får lov til og ikke, undertrykkelse. 

Men ikke alle jøder er sånn. Ikke alle arabere er sånn du beskriver heller. Men skal man gå dit kan man ikke bare trekke frem en side når man samtidig finner det samme på den andre siden. 

Jeg har ikke ord! Sånn her kan man faktisk ikke holde på. Vil ha meg frabedt å bli ilagt slike grusomme holdninger som jeg aldri har uttrykt eller skrevet. 

Enig med deg her, jeg var skeptisk til deg i starten, men ser mer hva du mener nå, og du har ikke gitt uttrykk for det,

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (På 6.1.2024 den 18.04):

Enig med deg her, jeg var skeptisk til deg i starten, men ser mer hva du mener nå, og du har ikke gitt uttrykk for det,

Tusen takk 🙏❤️ Det setter jeg pris på. 

Jeg hater virkelig ikke jøder og aldri gjort, har ingen verdens ting imot dem. Synes jødehat, antisemittisme, rasisme i alle former er grusomt. 

Synes det er et hån mot de som faktisk blir utsatt for jødehat og misbruk av dette vanner ut betydningen av ordet. Det kan vi rett og slett ikke gjøre med en såpass alvorlig forhistorie. Det er bare trist. 

Endret av Sciurus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Sirisiri10 skrev (7 minutter siden):

Tusen takk 🙏❤️ Det setter jeg pris på. 

Jeg hater virkelig ikke jøder og aldri gjort, har ingen verdens ting imot dem. Synes jødehat, antisemittisme, rasisme i alle former er grusomt. 

Synes det er et hån mot de som faktisk blir utsatt for jødehat og misbruk av dette vanner ut betydningen av ordet. Det kan vi rett og slett ikke gjøre med en såpass alvorlig forhistorie. Det er bare trist. 

Du bruker mye tid i innleggene dine slik at du ikke skal misforstås ❤️ Så syns det er utrolig dårlig gjort å ilegge deg meninger som det er veldig tydelig at du ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Sirisiri10 said:

Gratulerer, du fant en artikkel om en jøde i et araberland som i 2020 signerte en avtale med Israel, og gjør alt for å spe på inntrykket med propaganda. Hvordan var det å være jøde i Dubai frem til 2020, tror du? Faktum er at Dubais jøder ikke får lov til å bygge en synagoge fordi det er ‘for offentlig’. Spar deg for Dubais hvitvasking av et av verdens desidert mest undertrykkende regimer.

UAE er nærmest kjemisk renset for jøder, men for å tjene penger må man prøve å få et bedre inntrykk i vesten.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Anonio skrev (1 time siden):

Gratulerer, du fant en artikkel om en jøde i et araberland som i 2020 signerte en avtale med Israel, og gjør alt for å spe på inntrykket med propaganda. Hvordan var det å være jøde i Dubai frem til 2020, tror du? Faktum er at Dubais jøder ikke får lov til å bygge en synagoge fordi det er ‘for offentlig’. Spar deg for Dubais hvitvasking av et av verdens desidert mest undertrykkende regimer.

UAE er nærmest kjemisk renset for jøder, men for å tjene penger må man prøve å få et bedre inntrykk i vesten.

En jøde? Ingen synagoge? 

Les artikkelen!

Det er både jødisk senter, synagoge og jødisk skole der. Og flere enn en jøde. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirisiri10 said:

En jøde? Ingen synagoge? 

Les artikkelen du. 

Det er både jødisk senter, synagoge og jødisk skole der. Og flere enn en jøde. 

Du får lese artikkelen fra AP, så ser du at det rosenrøde inntrykket NRK blir foret i din artikkel ikke stemmer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Anonio skrev (8 minutter siden):

Du får lese artikkelen fra AP, så ser du at det rosenrøde inntrykket NRK blir foret i din artikkel ikke stemmer.

Bare å legge ved linker som viser at det kun finnes en jøde, ingen synagoger, ingen jødisk skole etc. i Dubai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min reaksjon da meldingen om Hamas angrep på Israel kom den 7.oktober, var at dette ikke var uventet.  Det palestinske folk har vært undertrykket, diskriminert og fratatt alminnelige folkerettigheter i årtier.  Israelse styresmakter har tillatt at palestinere ble fortrengt og fratatt sine eiendommer.  Ballongen sprakk den 7.oktober.  

Jeg tok avstand fra Hamas voldeligheter.  1.200 uskyldige mennesker ble drept.  Men det Israel gjorde etterpå, måten de gikk fram på - er en mye større skam!  Mer enn 20.000 uskyldige mennesker er blitt drept!  Hvordan er det mulig å rettferdiggjøre det?  

Derfor mener jeg det samme som jeg gjorde den 7.oktober, men mye sterkere nå.  At israelerne må ut slik at palestinerne kan få landet sitt tilbake.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Amossa said:

Min reaksjon da meldingen om Hamas angrep på Israel kom den 7.oktober, var at dette ikke var uventet.  Det palestinske folk har vært undertrykket, diskriminert og fratatt alminnelige folkerettigheter i årtier.  Israelse styresmakter har tillatt at palestinere ble fortrengt og fratatt sine eiendommer.  Ballongen sprakk den 7.oktober.  

Jeg tok avstand fra Hamas voldeligheter.  1.200 uskyldige mennesker ble drept.  Men det Israel gjorde etterpå, måten de gikk fram på - er en mye større skam!  Mer enn 20.000 uskyldige mennesker er blitt drept!  Hvordan er det mulig å rettferdiggjøre det?  

Derfor mener jeg det samme som jeg gjorde den 7.oktober, men mye sterkere nå.  At israelerne må ut slik at palestinerne kan få landet sitt tilbake.  

Så ikke en eneste ifra khamas har blitt drept?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på religion, alle som 1, er roten til absolutt all ondskap, krig og fordervelse over hele verden..... og med syke, religiøse ledere som styrer.

Samtlige ledere verden rundt skulle vært henta og deportert til Sibir, på vann og brød.

Så ja, jeg ser på den Israelske stat og regjering som en terror- stat, på linje med IS, Boko Haram, Al Qaida, Hamas, Nasistene og sånn bare fortsetter listen.

Det er helt forkastelig det som foregår der nede, og min empati er hos alle uskyldige sivile, uansett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (På 4.1.2024 den 0.34):

Har du hørt på mennesker som er Palestinske også?

Endret av jenth
Javisst, men du har åpenbart ikke hørt på de ortodokse jødene. De er for Palestina. Tips : ortodoks jews about Palestine( YouTube)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...