Gjest Atheena Skrevet 5. januar #101 Del Skrevet 5. januar Snuppe skrev (2 timer siden): Altså at det skal bli så mye styr ut av dette. Dere skjønner vel hva jeg mener, må alt mistolkes i verste mening. Jeg skulle kanskje spesifisert og skrevet mer tydelig. Beklager. Det var aldri meningen å snakke nedlatende om noen som helst hele folkegrupper. Jeg har opplevd nok rasisme til å ikke være rasistisk selv. Det var veldig tydelig hva du mente, men at det vris på. Det virker som noen her «gosser»» seg og bruker jødehat for alt det er verdt. Det er trumfkort nummer en i alle trådene om Gaza og det brukes som stråmenn og som hersketeknikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 5. januar #102 Del Skrevet 5. januar 54 minutter siden, Atheena said: Det var veldig tydelig hva du mente, men at det vris på. Det virker som noen her «gosser»» seg og bruker jødehat for alt det er verdt. Det er trumfkort nummer en i alle trådene om Gaza og det brukes som stråmenn og som hersketeknikk. Jødehatet stiger beviselig i alle Vestens land, hovedsaklig fordi folk ikke klarer å gjemme sine rasistiske holdninger mot verdens desidert mest forfulgte etnisitet. At man blir tatt når man skriver ting som ikke er greit er ikke ‘gossing’, det er å passe på Norges minste minoritet. Når man kaller det eneste Jødiske landet ‘drittfolk’ og kaller Davidstjernen ‘jødestjerne’ utviser man særs dårlig forståelse. For så å si ‘jeg er ikke rasist, jeg er ikke hvit så jeg har lov!’ Er omtrent like dumt som svaret til Harvard-rektoren i høringen rundt antisemittisme, hvor hun svarte at det handlet om ‘kontekst’ om folk skulle straffes om de utrykte at Jødene skal utryddes. Folkene som med rette protesterte rundt BLM og George Floyd bør virkelig ta seg en titt i speilet. 8 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 5. januar #103 Del Skrevet 5. januar Chiyo skrev (På 3.1.2024 den 23.33): Dette er noe jeg lurer på fordi jeg overhørte en kollega som sa at hun ikke fulgte så mye mer før og at hun nå føler at hun må ta stilling til det. Jeg lurer på om den er noen som har vært Pro-Israel eller Pro-Palestina om denne konflikten som har endret mening i det siste. Personlig har jeg ikke endret mening. Jeg har heller fått bekreftet det jeg har tenkt en stund. nei , jeg har ikke endret mening... palestinerne har aldri akseptert Israel , gav sine politiske stemmesedler til hamas , hamas svarte sin befolkning ved å invadere Israel...nå får de gjengjeldelsen... forøvrig så ser jeg på med bekymring at verden er blitt mer urolig, det ligger litt en stor krig i kjølevannet av alt. 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 5. januar #104 Del Skrevet 5. januar 43 minutter siden, Baktus said: forøvrig så ser jeg på med bekymring at verden er blitt mer urolig, det ligger litt en stor krig i kjølevannet av alt. Det snakkes for lite om Iran, om proxyene, om Hezbollah og Hoothiene om islamismen, og alt som rører seg nå. Det er Iran som står bak, og deres jødehat er i alle fall ikke fordi de er undertrykt av Israel 🤔 Det er islamisme opp og i mente. De sier den uskyldige sivilbefolkningen i Iran er Israels beste venn i verden nå for tiden. Det er stor støtte for Israel blant dem, da de ser på dem som seg selv, offer for IRG sin destruktive islamisme. 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 5. januar #105 Del Skrevet 5. januar Chiyo skrev (På 4.1.2024 den 13.36): Ingen normale personer syns dette er greit. Dette har ikke med «venstresiden» å gjøre. Du kan ikke ta ekstreme tilfeller og si at alle gjør slikt. Jeg kan vise deg IDF-soldater som direkte sier at de har drept barn med vilje, men det betyr ikke at alle som har tjenestegjort er slik. Ta deg en tur på tik tok og Instagram og se hva som skrives om denne jenta. Det er ikke kun en person som har skrevet. Tror du vil bli overrasket. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 5. januar #106 Del Skrevet 5. januar Jeg har forandret mening, men det er en del år siden. Jeg var langt til venstre politisk og trodde på alt jeg ble fortalt om Israel. Jeg støtter Israel. 11 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 5. januar #107 Del Skrevet 5. januar (endret) Trubadur skrev (1 time siden): Jeg har forandret mening, men det er en del år siden. Jeg var langt til venstre politisk og trodde på alt jeg ble fortalt om Israel. Jeg støtter Israel. Enig, på 80/90 tallet symboliserte palastinaskjerfet et ungdomsopprør, "alle" som var unge på den tiden heiv seg med å trodde de gjorde en riktig ting. Nesten ingen undersøkte fakta, men lot seg rive med. Endret 5. januar av Peters 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 5. januar #108 Del Skrevet 5. januar Peters skrev (1 minutt siden): Enig, på 80/90 tallet symboliserte palastinaskjerfet ett ungdomsopprør, alle som var unge på den tiden heiv seg med å trodde de gjorde en riktig ting. Nesten ingen undersøkte fakta, men lot seg rive med. Det var sånn det var. Ser at en del henger igjen i tanker fra den gang. Det skader ikke å lese seg opp, og lese andre nettaviser enn norske.. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 5. januar #109 Del Skrevet 5. januar 7 minutter siden, Trubadur said: Jeg har forandret mening, men det er en del år siden. Jeg var langt til venstre politisk og trodde på alt jeg ble fortalt om Israel. Jeg støtter Israel. Da er vi i samme situasjon. Rart det….. hva litt kunnskap kan utrette. Visste for lite. Tenker det er saken for de fleste pro palestinere. De vet ikke nok. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 5. januar #110 Del Skrevet 5. januar 5 minutter siden, Peters said: Nesten ingen undersøkte fakta, men lot seg rive med. Det er det samme nå…. 😉 Det virker som folk nå har vanskeligere for å endre mening om ting…. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 5. januar #111 Del Skrevet 5. januar Madame Butterfly skrev (1 minutt siden): Da er vi i samme situasjon. Rart det….. hva litt kunnskap kan utrette. Visste for lite. Tenker det er saken for de fleste pro palestinere. De vet ikke nok. Nei. Det er litt for lett å tro på det som blir servert i norsk media. Jeg leser ikke alternative aviser, regner med noen kommer til å kommentere det her. Er hverken medlem av MiFF eller spesielt religiøs. Jeg har lest en del tyske og franske aviser siden oktober, i tillegg til CNN. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 5. januar #112 Del Skrevet 5. januar Nope er fortsatt Israelsvennlig! 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. januar #113 Del Skrevet 5. januar Topsi skrev (5 timer siden): Hvor lang tid tror du det hadde tatt før Israel var borte hvis en ikke hadde maktbalansen? Helt umulig å vite og spekulere i 😬, det hadde endret hele konflikten og mange faktorer som spiller inn. Israel hadde nok ikke vært et land i Midtøsten, ihvertfall ikke i den størrelsen de er. Og kanskje ikke fordrivelse av flere hundre palestinere hadde skjedd. Kanskje palestinere ikke så på de som en stor trussel? Kanskje Palestina hadde fungert bedre og opptatt med det? Kanskje Hamas aldri kom til makten? Kanskje de hadde prøvd å utrydde jødene eller undertrykt dem? Vet ikke, men mange jødiske israelere og muslimske palestinere er venner, lever sammen, samarbeider etc. Om maktbalansen forsvant i dag tror jeg vi alle vet hva som skjer. Men nå er det en enorm maktubalansen som blir misbrukt av Israel. Vi kan ikke se bort i fra det, eller når det nevnes heletiden spørre "hva om....". Jeg er glad de i dag har et godt forsvar. Jeg er glad de kan beskytte seg. Det jeg ikke støtter er misbruket av den makten, krigføringen, ulovlig bosettingen og alt det der. Men utgangspunktet med kommentaren i den settingen var at palestinerne ønsker å utrydde jøder og Israel, og brukes flittig som et argument. Men synes det er rart å bruke det i den settingen når Israel sier det samme om palestinere og i tillegg faktisk tar land og er godt på vei med planene om å fordrive palestinere, har økt ulovlig bosetting enda mer og faktisk tar livet av mange uskyldige palestinere. Palestinerne kan ikke beskytte seg og har ingen til å beskytte seg, som Israel utnytter og i tillegg sprer propaganda om hvor fæle palestinere er. Det er også denne israelske propagandaen jeg påpeker, se gjerne linkene jeg la ved tidligere. "Hamas har sagt at Israel er deres og jøder skal utryddes. Dette lærer de barna i palestina." Vel, Israel driver med akkurat det samme! Men alt dette bortforklares, nektes etc. Selv når jeg la ved 2 studier om israelske og palestinske skolebøker som viser at de er like ille, ble dette fornektet og vridd på. Den troen på at Israel gjør alt riktig og rett. Palestina er bare slemme. Akkurat som beskrevet i linken jeg la ved, helt lik propaganda barna i Israel blir lært opp i. Samme andre veien, tror man alt Hamas og Palestina gjør er riktig og rett er det jo ikke annet enn propaganda de tror på. Men enda tilgode å se noen mener det. Hadde Palestina gjort halvparten av det Israel gjør mot Palestina hadde pro Israel siden nå nærmest vært i sjokk eller uttrykt det. Tenk om én eneste rakett fra Palestina traff en skole eller boligblokk i Israel i dag og drepte 5 voksne og 2 barn. Diskusjonen her inne hadde nok tatt helt av med hvor grusomme Hamas eller palestinere er. Gjerne med masse bilder og grafisk beskrivelser. Og beskrivelse av hvor grusomt det er i Gaza hadde blitt sett på som propaganda, selvforskyldt, nødvendig etc. Legges det ut bilder fra Gaza får man nærmest kjeft, blir hånet og beskyldt for å spre propaganda. Men legges det ut bilder og grafiske beskrivelser fra Israel og 7. oktober er det greit, og selv de som ikke er pro Israel uttrykker hvor grusomt det er. (og som nevnt, jeg vet at du og noen til har stor medfølelse med uskyldige sivile i Gaza og på Vestbredden, ikke kun ser Israels side, så det ikke blir misforstått 😊) Denne propagandaen har fungert lenge, men har fått store sprekker og Israel har mistet enormt med støtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 5. januar #114 Del Skrevet 5. januar Peters skrev (1 time siden): Enig, på 80/90 tallet symboliserte palastinaskjerfet et ungdomsopprør, "alle" som var unge på den tiden heiv seg med å trodde de gjorde en riktig ting. Nesten ingen undersøkte fakta, men lot seg rive med. Nye generasjoner med palestinaskjerf. https://www.vg.no/rampelys/i/zEm4r9/demonstrasjon-utenfor-nrk-foer-mgp-slipp 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 5. januar #115 Del Skrevet 5. januar (endret) Atheena skrev (4 timer siden): Hadde situasjonen vært snudd hadde Israel fått stor støtte. Hjelper ikke med støtte når en er utslettet , bare spør kurderne i Afrin Endret 5. januar av Topsi 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 5. januar #116 Del Skrevet 5. januar (endret) Jeg tenker at den viktigste og mest grunnleggende plikten til en stat er å beskytte innbyggerne sine. Dette mente jeg også 7 oktober da Israel ble angrepet og jeg synes det var helt på sin plass at landet reagerte med militære styrke. Dette visste også Hamas utmerket godt at de kom til å gjøre og brydde seg ikke nevneverdig om hva dette ville medføre for sivilbefolkningen på Gaza. Nå snart tre måneder senere tenker jeg vil den Israelske befolkningen bli noe tryggere av å fortsette denne krigen? Det tror ikke jeg. En ung, traumatisert befolkning som ikke har noe fremtidshåp er ikke oppskriften på et fredelig naboskap for Israel. Hamas og motstanden mot Israel er like viktig som en ideologi og ideologier kan ikke bombes i stykker samme hvor mye Israel prøver. Med tanke på at store deler av Hamas ledelsen ikke engang befinner seg på Gazastripen virker også ideen om å ødelegge Hamas "for alltid" ganske utopisk. Ja, de kan ødelegge den militære infrastrukturen gruppen har til rådighet nå, men slikt kan bygges opp igjen, særlig når man har mektige støttespillere. Opprør kan skje i de mest kummerlige forhold, tenk jødenes opprør i Warsawgettoen. Ut i fra et humanitært perspektiv tenker jeg også at det er nok nå. Den store majoriteten av befolkningen i Gaza har aldri stemt frem Hamas siden de er barn og de lider uforholdsmessig mye i denne krigen. Det kan også se ut som Hamas ikke kommer til å frigjøre flere gisler bare Israel slipper nok bomber, så hvem tjener egentlig på at dette fortsetter? Den eneste jeg kan tenke på er Benjamin Netanyahu som vet at når denne krigen avsluttes er hans politiske liv over og han risikerer å havne i fengsel. Endret 5. januar av KikiEco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Peng Pung Skrevet 5. januar #117 Del Skrevet 5. januar Jeg tror ikke Israel gir seg får de får has på mesterhjernen bak hele angrepet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5. januar #118 Del Skrevet 5. januar Chiyo skrev (På 4.1.2024 den 0.34): Kan du forklare det nærmere? Glemte å nevne; når israelske ofre ble utsatt for det de ble 7.10., hadde jeg trodd at også Palestina-sympatisører fra venstresida ville uttrykke noe støtte til Israel og høylytt uttrykke sjokk og avsky mot hvertfall den seksuelle volden, som var ren ondskap på seriemorder-nivå. Det skjedde jo ikke. Det var å ta til gatene med Palestina-skjerf og flagg med en gang. Da er vi altså i den absurde situasjonen at feminister på venstresida, som uten å blunke er villige til å ødelegge både livet og karrieren til en mann som klådde på en ung ansatt på julebordet i -92, er helt tause når det kommer til seksuell tortur og vold fra hamasene. En situasjon der det virkelig hadde vært på sin plass med store ord og demonstrasjoner. Så ja… enten så er det antisemittisme, eller så er det en forestilling om at det kun er arabere som har lov til å være offer. Ev begge deler. UN kom også ukledelig sent på banen når det kom til å fordømme ugjerningene. 8 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 6. januar Forfatter #119 Del Skrevet 6. januar Bacteria skrev (6 timer siden): Glemte å nevne; når israelske ofre ble utsatt for det de ble 7.10., hadde jeg trodd at også Palestina-sympatisører fra venstresida ville uttrykke noe støtte til Israel og høylytt uttrykke sjokk og avsky mot hvertfall den seksuelle volden, som var ren ondskap på seriemorder-nivå. Det skjedde jo ikke. Det var å ta til gatene med Palestina-skjerf og flagg med en gang. Da er vi altså i den absurde situasjonen at feminister på venstresida, som uten å blunke er villige til å ødelegge både livet og karrieren til en mann som klådde på en ung ansatt på julebordet i -92, er helt tause når det kommer til seksuell tortur og vold fra hamasene. En situasjon der det virkelig hadde vært på sin plass med store ord og demonstrasjoner. Så ja… enten så er det antisemittisme, eller så er det en forestilling om at det kun er arabere som har lov til å være offer. Ev begge deler. UN kom også ukledelig sent på banen når det kom til å fordømme ugjerningene. Jeg syns du kommer med veldig urettferdige påstander mot "venstre siden" og du drar egentlig alle Palestinere under samme kam. Du velger å ignorere at de fleste som støtter Palestina støtter uskyldige sivile, ikke Hamas. Det er urettferdig å antyde at de som støtter sivile palestinere også støtter handlingene til Hamas 7. oktober. Du antyder også at du mener at alle som støtter Palestinere syns at det er riktig å bruke seksuell vold, noe som ikke er tilfellet. Seksuell vold er forferdelig. Men samtidig føler jeg at jeg er nødt til å informere om at seksuell vold av kvinner dessverre er ganske vanlig i krig og konflikter. Israel er også skyldig i å bruke seksuell vold selv om de prøver å dekke over det. Jeg syns også det er litt hyklersk og kritisere dem som støtter palestinere for å ikke protestere nok mot forferdelige handlinger når dere på den andre siden er skyldig i akkurat det samme. Israel torturerer palestinere i deres varetekt. Dette har de drevet med lenge, og da 7. oktober skjedde, tok israelske fengsler det ut over fanger som alle rede var i fengsel. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67581915 Jeg ser ikke mange Israel-støttere som rekker opp hånden for å fordømme Israels brudd på menneskerettighetene. Jeg ser ikke Israel-støttere som utrykker "sjokk og avsky" når IDF skyter palestinske barn som leker. Hvorfor sier ikke du noe om alle de små barna som er myrdet av Israel i Gaza? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 6. januar Forfatter #120 Del Skrevet 6. januar Trubadur skrev (9 timer siden): Ta deg en tur på tik tok og Instagram og se hva som skrives om denne jenta. Det er ikke kun en person som har skrevet. Tror du vil bli overrasket. Det er flere enn én person som ikke kan beskrives som "normal". Det betyr ikke at disse personene utgjør flertallet av mennesker. Hvis du leter etter grov hets, så er det det du finner. Det betyr ikke at disse personene representerer folk flest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå