Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Du skrev:

Jeg tolket det som at du antydet at Israel hadde tenkt å gjøre noe som helst for å avradikalisere Hamas tilhengere. Som jeg var overasket over siden jeg ikke har hørt noe om at Israel planleger å gjør noen ting for å avradikalisere. 

Da holder jeg på min tidligere poeng, vi vet hva som har hjulpet før og vi vet hva som har gjort ting være. Jeg har ikke hørt noen ting om at Israel gjør eller planleger å gjøre noe av det som før har gjort ting bedre. Grusomt trist for de Israelske barna som kommer til å vokse opp å møtte alle Hamas tilhengerne som nå blir skapt i Gaza. 

For al del hade vært fantastisk om alt vi lærte av nazismen og ligne situasjoner var feil, at julenissen fantes og at Israels handlinger nå ikke styrket Hamas i den palestinske befolkningen. Men det at Israel velger å gjøre helt andre ting en det som virket i Tysklan tyder på ingen måte på at de vil få samme resultat som Tysklan, heler det motsate. Å me det takker jeg for meg 😀 

Det Israel gjør nå er å lage ett massiv hat mot seg selv. To stats løsning vil aldri funke her. Israel burde aldri blitt opprettet de burde bare ha ett felles land og leve side om side som andre land gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (51 minutter siden):

Hvis det stemmer at palestinere er funnet i masse grav på 300 stk der mange er kvinne og barn som bærer preg av å bli torturert, voldtatt og ingen vet om de var døde når de ble begravd. Hvis det er Israel som står bak dette da vet jeg hvem jeg heier på Palestina. At ikke vesten reagerer på at 32000 palestinere er drept mesteparten kvinner og barn er for meg totalt umenneskelig og uforståelig …

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/QMR6JR/massegraver-i-gaza-oppdaget

Helt grusomt!!! Uanset hvor hate full og biter konflikten er blit, er det vanskelig å forstå at folk kan være i stand til å påføre h erandre slik lidelse som her.

Ser VG skriver de ikke kan kontrolere opplysningerningene fordi Israel og Egypt nekter innreise. Det er vanskelig og forstå hvorfor ikke Israel gjør mer for å motbevise alle de helt grusomt anklagene mot seg, dette er jo totalt selvmord omdøme mesig. Om de ikke driver med et folkemord, så er det veldig rart å nekte alle jornalister som kunne undersøkt og avkrefte adgang til Gaza. Uskyldige mennesker trenger ikke å være red for at santheten kommer ut... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (16 timer siden):

Glemte du en ikke her, som i "ikke funnet bevis"? Jeg så nettopp på nyhetene at den uavhengige granskingen ikke hadde funnet noen bevis. Overskriften i artikelen i det svarer på er også:

Uavhengig gransking: Ingen bevis frå Israel på at UNRWA-tilsette er kopla til terror

Har du faktisk sett noe som tyder på at granskningen har funnet bevis, så er det kjekt om du linker til det! 

Ja , hørte feil, eller så sa de feil på TV

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Apis said:

Historien har vist at vold fungerer dårlig til å avradikalisere folk, det ble slutt på spanskrøret i skolen av en grunn. 

Ikke bagatelliser ting. 
Skole og utdanning blir å avradikalisere ungene.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, GrønnNellik68 said:

Det Israel gjør nå er å lage ett massiv hat mot seg selv. To stats løsning vil aldri funke her. Israel burde aldri blitt opprettet de burde bare ha ett felles land og leve side om side som andre land gjør. 

Hater’s gonna hate. Har dem ikke ett påskudd, så finner de opp ett. 
Og dem lever side om side i israel. De araberne som ikke tok til våpen mot Israel, lever og er fullverdige statsborgere i israel. 
Men hvorfor skulle ikke israel ha blitt opprettet?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pippi Lotta said:

Helt grusomt!!! Uanset hvor hate full og biter konflikten er blit, er det vanskelig å forstå at folk kan være i stand til å påføre h erandre slik lidelse som her.

Ser VG skriver de ikke kan kontrolere opplysningerningene fordi Israel og Egypt nekter innreise. Det er vanskelig og forstå hvorfor ikke Israel gjør mer for å motbevise alle de helt grusomt anklagene mot seg, dette er jo totalt selvmord omdøme mesig. Om de ikke driver med et folkemord, så er det veldig rart å nekte alle jornalister som kunne undersøkt og avkrefte adgang til Gaza. Uskyldige mennesker trenger ikke å være red for at santheten kommer ut... 

Gaza er ikke hermetisk lukket. Det kommer blant annet ut informasjon fra FN, nødhjelpsorganisasjoner, leger, befolkningen i Gaza, Hamas og Israel. Det at journalister ikke slippes inn er begrunnet av sikkerhetshensyn både til journalistene og de israelske soldatene. Nå er det vel uansett ikke mye en journalist kan verifisere ved funn av en massegrav. Det må en granskning til med obduksjon og eventuelt vitner fra selve drapene. 

Det er for øvrig to sider av saken på nåværende tidspunkt. IDF hevder de ikke er ansvarlig for massegravene. IDF hevder gravene eksisterte allerede før de ankom stedet, men noen graver har blitt gravd opp og DNA-testet der de har hatt mistanke om at det kan finnes israelske gisler. 

Antall døde Hamas oppgir anses å være troverdig. Mener du journalister kunne belyst det annerledes? Helt siden krigen startet har det kommet anklager om folkemord. Et halvt år senere er resultatet rundt 34 000 døde - inkludert militante. Hvor lang tid skal folkemordet ta? Hvorfor tenker du det legges ned så store ressurser i å evakuere sivilbefolkningen før kamphandlinger og sende inn nødhjelp når det angivelige formålet er å utslette palestinere? 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har dem sagt at det kommer inn færre underernærte barn enn tidligere på sykehuse(ne) i nord gaza. 
Så det kan jo tyde på at ved å bli kvitt khamas, bli kvitt unrwa, og faktisk la andre ta seg av utdelingen av forsyninger, har ført til at barna i nord gaza er mindre underernærte enn da khamas hadde kontroll. 
Ting går den riktige veien for barna i nord gaza ihvertfall.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden har Israel vært en overgriper siden WW2. Men det er jo slik det funker, mennesker som har vært utsatt for visse former for overgrep har gode utsikter til å bli en overgriper selv.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, PITTY said:

I min verden har Israel vært en overgriper siden WW2. Men det er jo slik det funker, mennesker som har vært utsatt for visse former for overgrep har gode utsikter til å bli en overgriper selv.

Hva begrunner du det med?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (58 minutter siden):

Nå har dem sagt at det kommer inn færre underernærte barn enn tidligere på sykehuse(ne) i nord gaza. 
Så det kan jo tyde på at ved å bli kvitt khamas, bli kvitt unrwa, og faktisk la andre ta seg av utdelingen av forsyninger, har ført til at barna i nord gaza er mindre underernærte enn da khamas hadde kontroll. 
Ting går den riktige veien for barna i nord gaza ihvertfall.

UNRWA er jo gjennom kontrollert av Israel, jeg tenker heller det hjalp at Israel fikk streng kritikk av USA om å slippe inn mer nødhjelp, for å ikke utføre folkemord. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kasta fakkel inn på synagogen i Trondheim. 
Jeg er dritt lei av de antisemittistiske trolla som dukker opp overalt og endelig «har en grunn» til å få utløp for svineriet sitt. 

Og krever at vi skal forstå at de er sinte for at folk dør i en krig de selv har startet. 
 

Disse propal-antisemmittene bryr seg i likhet med Hamas døyten i palestinske liv, de er bare ute etter å få utløp for jødehatet sitt. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (9 minutter siden):

Nå er det kasta fakkel inn på synagogen i Trondheim. 
Jeg er dritt lei av de antisemittistiske trolla som dukker opp overalt og endelig «har en grunn» til å få utløp for svineriet sitt. 

Og krever at vi skal forstå at de er sinte for at folk dør i en krig de selv har startet. 
 

Disse propal-antisemmittene bryr seg i likhet med Hamas døyten i palestinske liv, de er bare ute etter å få utløp for jødehatet sitt. 

Kjipt med folk som ikke evner å ha flere tanker i hodet på en gang, 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (2 timer siden):

Nå har dem sagt at det kommer inn færre underernærte barn enn tidligere på sykehuse(ne) i nord gaza. 
Så det kan jo tyde på at ved å bli kvitt khamas, bli kvitt unrwa, og faktisk la andre ta seg av utdelingen av forsyninger, har ført til at barna i nord gaza er mindre underernærte enn da khamas hadde kontroll. 
Ting går den riktige veien for barna i nord gaza ihvertfall.

Vi lurer alle på hvorfor det kommer færre på sykehusene enn før, kan det ha noe med krigen å gjøre? Virker litt utenkelig det, men kanskje vi skal være åpne for det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ghostwalker skrev (7 timer siden):

Vi lurer alle på hvorfor det kommer færre på sykehusene enn før, kan det ha noe med krigen å gjøre? Virker litt utenkelig det, men kanskje vi skal være åpne for det? 

Er det noen sykehus igjen der da?? Det er drept 13000 så mulig det og gjør at d er mindre underernærte barn. Masse grav med kvinner og barn. Gud vet hvor mange som  egentlig er drept der. 

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (10 timer siden):

Nå har dem sagt at det kommer inn færre underernærte barn enn tidligere på sykehuse(ne) i nord gaza. 
Så det kan jo tyde på at ved å bli kvitt khamas, bli kvitt unrwa, og faktisk la andre ta seg av utdelingen av forsyninger, har ført til at barna i nord gaza er mindre underernærte enn da khamas hadde kontroll. 
Ting går den riktige veien for barna i nord gaza ihvertfall.

Israel får voksen kjeft av USA og begynner å sende in mer mat, så blir det mindre sultramede barn. Da tenker du det skyldes at de fjernet unrwa rett før det begynte å bli snake om hungersnød? Folk kan bli voldsomt kreative når de letter etter "bevis" for sine egne meninger.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pippi Lotta said:

Israel får voksen kjeft av USA og begynner å sende in mer mat, så blir det mindre sultramede barn. Da tenker du det skyldes at de fjernet unrwa rett før det begynte å bli snake om hungersnød? Folk kan bli voldsomt kreative når de letter etter "bevis" for sine egne meninger.....

Du hadde foretrukket at dem ikke fikk mat? 
Eller er du bekymret for at khamas ikke får tak i maten?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Duraton skrev (31 minutter siden):

Du hadde foretrukket at dem ikke fikk mat? 
Eller er du bekymret for at khamas ikke får tak i maten?

Hæ?

Israel fjernet FN sin hjelpeorginasasjon fra nord Gaza rett før det ble hungersnød, derfor synes jeg det er ulogisk og tenke at dette har ført til mindre sult.... USA kjeftet på Israel og beordret dem til å slippe in mer mat ret før det ble mindre sultramede barn, så det at det slipes inn mer mat tenker jeg da kan være grunnen til mindre sult....

Hva med dette får deg til å tro at jeg "foretreker" at folk ikke får mat? Jeg synes også det hadde vært intresangt om du forklarte litt nærmere hvordan det å fjerne FN sin matutlevering skapte mindre sult? Og hvorfor det ble hungersnød etter de ble fjernet, om det skapte mindre sult? Mindre sult pleier ikke bety hungersnød....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, GrønnNellik68 said:

Er det noen sykehus igjen der da?? Det er drept 13000 så mulig det og gjør at d er mindre underernærte barn. Masse grav med kvinner og barn. Gud vet hvor mange som  egentlig er drept der. 

Tror du på det du selv sier?

Det var en norsk lege fra et sykehus i Nord-Gaza som rapporterte om den nylige markante nedgangen i innlagte underernærte barn som ble forklart med at mer nødhjelp når Nord-Gaza. 13 000 har ikke dødd i løpet av de siste ukene, og man kan si det ville vært svært oppsiktsvekkende om Israel skulle ha pekt ut og drept underernærte barn for å redusere sykehusinnleggelser.

Hamas' tall på antall døde blir ansett å være troverdige. Har du belegg for å mene noe annet? Når rundt 34 000 har dødd, så er det ikke overraskende at det finnes massegraver. IDF hevder for øvrig at de ikke er ansvarlig for de massegravene. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (12 timer siden):

Disse propal-antisemmittene bryr seg i likhet med Hamas døyten i palestinske liv, de er bare ute etter å få utløp for jødehatet sitt. 

Rette ræva som feis. Det er tydelig hva du får utløp for ved å skrive her.

Forøvrig var det en galning som hadde tagga hakekors på Nidarosdomen som hadde vandalisert de jødiske gravene i Trondheim. Å likestille folk som er for våpenhvile med forbrytere som kaster brannfakler på en jødisk synagoge er et eklatant eksempel på kognitiv kortslutning.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 4.1.2024 den 0.11):

Jeg endret fra å sympatisere mest med palestinerne til å sympatisere mest med Israel da jeg satte meg mer inn i saken under den andre intifada. 
Tenker at kunnskap, eller mangel på kunnskap er avgjørende for de fleste av oss, hvilken side vi sympatiserer mest med.

Israel burde brukt de siste 20 årene til deislamifisering, og relasjonsbygging. De burde aldri trekt seg ut fra Gaza.

Jeg gikk fra full støtte til Israel til å føle meg totalt lurt av media ..... Jo mer jeg leste jo verre ble det. Jeg kan ærligtalt ikke klandre pro-israelerne når det har vært så mye løgn der ute. Lett å bli hjernevasket. 

 

Free Palestina🇵🇸❤️🌹

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...