Gå til innhold

Hvis du skulle lært deg noe helt nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år har jeg bestemt meg for å bruke tid på å lære meg noe helt nytt, men jeg får ikke helt bestemt meg for hva.
Jeg interesserer meg for mye forskjellig, men kan få veldig "hyperfokus" der jeg går veldig inn for et emne, men plutselig dukker det opp noe annet spennende og jeg får samme oppheng i en helt annen ting. Det gjør at jeg kan litt om veldig mye, men jeg er ikke GOD på noe spesifikt. 
I hverdagen bruker jeg endel tid på å jogge, strikke, lese, brodere, så det må være noe annet enn disse tingene. Et stort ønske er å bli skikkelig god på vin (drømmer om å bli sommelier), men jeg har ikke smakt eller luktet på snart 3 år pga covid, så det utgår naturlig nok.

Så. Jeg får ikke bestemt meg og trenger inspirasjon. Hvis du skulle velge èn eller to ting du skulle blitt skikkelig god på, hva ville det vært?


 

Anonymkode: b7ebe...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I år har jeg bestemt meg for å bruke tid på å lære meg noe helt nytt, men jeg får ikke helt bestemt meg for hva.
Jeg interesserer meg for mye forskjellig, men kan få veldig "hyperfokus" der jeg går veldig inn for et emne, men plutselig dukker det opp noe annet spennende og jeg får samme oppheng i en helt annen ting. Det gjør at jeg kan litt om veldig mye, men jeg er ikke GOD på noe spesifikt. 
I hverdagen bruker jeg endel tid på å jogge, strikke, lese, brodere, så det må være noe annet enn disse tingene. Et stort ønske er å bli skikkelig god på vin (drømmer om å bli sommelier), men jeg har ikke smakt eller luktet på snart 3 år pga covid, så det utgår naturlig nok.

Så. Jeg får ikke bestemt meg og trenger inspirasjon. Hvis du skulle velge èn eller to ting du skulle blitt skikkelig god på, hva ville det vært?


 

Anonymkode: b7ebe...2c8

Språk!

Anonymkode: 5a952...4f9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spille gitar eller piano, men det atskillig mer enn et ettårsprosjekt hvis man skal bli brukbar til det. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portrettmaling! Jeg maler endel, men ikke mennesker så har en plan om å faktisk lære det. Fordel er at jeg har utstyret og grunnleggende kunnskap, men å være god på å male mennesker er en egen kunst. 
 

Noe helt nytt hadde vært å lære å trekke om møbler eller treskjæring.. 

Anonymkode: 3fc00...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fly helikopter 😊

 

Anonymkode: 9939e...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede gått for dette ganske mange ganger- uendelig mye nytt å lære innen tegning/maling, og alltid givende! Anbefaler akvarellmaling, som er det siste jeg gikk inn for å lære meg, det er mye mindre tidkrevende enn olje/akryl, fordi det tørker så fort, og fordi man ikke kan endre på ting i det uendelige. Og så synes jeg ikke det skal så mye til før det blir bra!

Og dersom du går for kunst har jeg et tips til: har kost meg veldig med nettsiden/appen Domestica, der ligger det masse videokurs innen alt som har med kunst å gjøre - men det kan virke altfor dyrt hvis du ikke går for kursene som er på salg (men det er salg hele tiden). Du må også sjekke språket før du kjøper, for det er mye på spansk der (når det er sagt er de tekstet på engelsk, så jeg har tatt flere gode kurs på spansk, men greit å være obs på :p) Kursene jeg har tatt innen akvarellmaling har hvertfall vært skikkelig bra - detaljerte steg for steg videoer og mye gode tips! Du kan se intro til kurset og bilder lastet opp av kursdeltakere før du kjøper. Nå finnes jo mye gratis på YouTube også, men jeg merker at jeg synes det er lettere å følge opp noe jeg faktisk har betalt for, og også lettere å ikke bare hoppe mellom videoer når man følger et oppsatt kurs.

Anonymkode: bcf42...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Ullvott said:

Spille gitar eller piano, men det atskillig mer enn et ettårsprosjekt hvis man skal bli brukbar til det. 

Lignende med meg. Kunne tenkt meg å lære å synge, men det også er noe som tar lang tid å bli god i.  I tillegg slik jeg har forstått det bør man ha en sangpedagog som kan hjelpe. 

Anonymkode: 75dd2...fd5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Lignende med meg. Kunne tenkt meg å lære å synge, men det også er noe som tar lang tid å bli god i.  I tillegg slik jeg har forstått det bør man ha en sangpedagog som kan hjelpe. 

Anonymkode: 75dd2...fd5

Det er fullt mulig å lære å spille musikk eller synge på egen hånd uten å måtte gå til lærer; mange kjente musikere er selvlærte, og eksempelvis gikk verken Mick Jagger, John Lennon, eller Paul McCartney til sangundervisning, noe som ikke hindret dem i å komponere og synge verdenskjente klassikere alle kjenner til

Så snakk om nødvendigheten av lærere er i utgangspunktet like meningsløst i musikk som i håndarbeid; de fleste har lært seg å strikke uten å gå til privatlærer, og få undervisning i hvordan man skal håndtere strikkepinner og garn.

Ullvott skrev (9 timer siden):

Spille gitar eller piano, men det atskillig mer enn et ettårsprosjekt hvis man skal bli brukbar til det. 

Glimrende forslag som jeg støtter fullt ut; spiller begge deler, og har opprettet Tråden for oss som spiller tangenter her i forumet.

Du har rett i å lære å spille på et høyere nivå kan ta noen år, men noen lærer fortere enn andre, så å spille "brukbart" bør være mulig i løpet av relativ kort tid - har man smidige fingre og ikke er like tonedøv som jeg selv, kan dette gå raskere enn man aner.

Man kan finne en lang rekke "progress"-videoer på YouTube som viser utviklingen vedkommende hadde i tid, og denne karen lærte mye i løpet av bare ett år:

Lykke til om du har lyst til å begynne med musikk, TS - å kunne spille et instrument er en fenomenal hobby som man kan ha mye glede av.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: cc7cf...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også ønske jeg kunne vært skikkelig flink i noe. Jeg har lært meg mange forskjellige hobbyer fra internett og youtube, men jeg føler liksom det er litt overflatisk og jeg har ikke den skikkelige grunnleggende kunnskapen og forståelsen for teknikken og materialene. 

Jeg ser for meg at det hadde vært kult å kunne treskjæring ordentlig. Jeg skulle visst forskjellen på tresorter og hva som egner seg å bruke og visst alt om forskjellige typer kniver eller hva det er de bruker. Så skulle jeg spikka rare små figurer og skulpturer, og lage fine, intrikate tregreier til folk i julegave. Og kanskje hadde jeg lært det av en koselig eldre mann som hadde lært det av bestefaren sin igjen, så jeg kunne det på den skikkelige tradisjonelle måten. Så hadde jeg blitt hyra inn når noen trenger noen til å skjære ut dragehoder til vikingskip og andre ting, fordi jeg kunne det på den autentiske måten. 🤩

Men i virkeligheten blir det ikke noe av. 😭Jeg ser en halv youtubevideo og googler litt etter hvor man får tak i tre, kanskje prøver jeg litt på noen flisete greier, før jeg blir lei og hopper videre til et nytt hobbyforsøk. 

Håper det går bedre for deg, TS! 

Anonymkode: 6fffd...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne likt å lært meg å lage kniver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lære meg om jakt nå og ta jegerprøven. Kan omtrent ingenting fra før. Men gøy å lære noe nytt.

Anonymkode: aa64e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt en drøm om å lære å spille fele/hardingfele

Anonymkode: 6a1cc...59f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker foto og bilderedigering, kjøp en drone. Det gir hele hobbyen et fantastisk nytt perspektiv. De er også veldig gøy å bare fly med for å se seg rundt.

Rundt 6-8000 for fryktelig mye kreativ moro i årevis.

Anonymkode: 325bb...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Å fly helikopter 😊

 

Anonymkode: 9939e...de5

Det krever en egen utdannelse, så kanskje litt ambisiøst forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Det krever en egen utdannelse, så kanskje litt ambisiøst forslag?

Rc helikopter.

Anonymkode: 325bb...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tre språk til
Programmering - Python og CC+
Spille banjo
Motivasjon til å henge over grytene lenger enn jeg gjør i dag.


 

Anonymkode: 462a7...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/3/2024 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Språk!

Anonymkode: 5a952...4f9

Enig, men ikke velg feil språk! Velg et du får glede og nytte av. Jeg gikk på tysk-kurs for å freshe opp tysk C-språk fra 90-tallet og sjefen mente det var lurt pga tyske kontakter i jobben. Jeg ble mye flinkere, men det viser seg jo at de fleste tyskere også er flinke i engelsk og ønsker å øve på engelsk når de treffer utlendinger. I hvert fall de yngste. Så jeg skulle heller valgt et annet kanskje fjernere språk. Har sett noen gode tyske filmer og serier nå uten teksting, så helt bortkastet var det vel ikke.

Anonymkode: 6175f...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt nytt for meg: MC-lappen og lære å sette opp solpaneler hjemme og på hytta på tross av ti tommeltotter.

Anonymkode: 6175f...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har alltid hatt en drøm om å lære å spille fele/hardingfele

Anonymkode: 6a1cc...59f

Det drømte jeg om også. Begynte å spille cello istedenfor, og elsker det! :)

Det er et livsprosjekt, men det er også noe av sjarmen med det.

Anonymkode: faecc...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...