Gå til innhold

Pasient dømt for rasisme mot sykepleier


Topsi

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (23 minutter siden):

Poenget mitt er at man bør ikke nå anmelde alle demente pasienter som kaller noen en "jævla neger", som denne saken handler om. Slike anmeldelser bør forbeholdes pasienter som forstår hva de sier

Det er jo ingen fare for at en slik praksis vil utfolde seg, når en diagnose allerede er satt på pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper rasisme motsatt vei også blir straffet, men det virker som at det er greit. Jeg er enig i at rasisme ikke er greit og at de ytringene som ble gjort av han som ble straffet fortjener straff. Men vi vet jo alle at nordmenn også er utsatt for rasisme av våre nye landsmenn. 

Anonymkode: 01f27...c64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mitch92 said:

Ja jeg skjønner det godt. Mange vil ikke og har vansker med å akseptere at det kognitive svikter. Så man skal være litt obs med de eldre syns jeg, ta en nøye vurdering på om det faktisk kan være kognitiv svikt i bildet. Er pasientene forvirret fordi de har hodeskade likeså. Mange som mister litt filter av traumatiske hodeskader. Så viktig at man tar en grundig undersøkelse og vurdering ift slike faktorer.

Ut i fra formuleringen din virker det ikke som du evner å sette deg inn i situasjonen. Du omtaler "de", "mange" og "pasienter". Du skriver som en person utenfra, som jeg antar at du er. Men hvis fagfolk hadde snakket til deg som om du hadde kognitiv svikt, hadde du nok opplevd det som vært svært ubehagelig, uten noe håp for å motbevise det. De eldre har vokst opp med et tabubelagt syn på psykiatri

Anonymkode: a69db...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i artikkelen at pasienten var på en demens avdeling?

Da er man vel ikke helt iorden oppe i hodet?

Gi det noen år så er problemet løst med denne personen.

Anonymkode: f6364...c74

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står jo i artikkelen at pasienten var på en demens avdeling?

Da er man vel ikke helt iorden oppe i hodet?

Gi det noen år så er problemet løst med denne personen.

Anonymkode: f6364...c74

Du fikk med deg at personen bodde på demensavdeling, men ikke dette? «Tiltalte er i følge retten tilregnelig og lever ikke med demens.» 

Ut fra alle punktene den tiltalte er dømt for, kan det jo høres ut som at psykiatri ville vært mer riktig avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Annas1992 said:

Du fikk med deg at personen bodde på demensavdeling, men ikke dette? «Tiltalte er i følge retten tilregnelig og lever ikke med demens.» 

Ut fra alle punktene den tiltalte er dømt for, kan det jo høres ut som at psykiatri ville vært mer riktig avdeling.

Ifølge retten ja.

Nå sitter jo personen også i rullestol, og det er en grunn for at han har blitt plassert på demens avdelingen. 

Jeg nekter og tro at oppegående folk med en normal folkeskikk får seg til og komme med slike uttalelser.

Men han kaster vel snart inn håndkleet han også.

Anonymkode: f6364...c74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (9 timer siden):

Poenget mitt er at man bør ikke nå anmelde alle demente pasienter som kaller noen en "jævla neger", som denne saken handler om. Slike anmeldelser bør forbeholdes pasienter som forstår hva de sier

Personen hadde ikke demens, du må lese artikkelen.

Anonymkode: 03b5c...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personen hadde ikke demens, du må lese artikkelen.

Anonymkode: 03b5c...a1c

Jeg har lest artikkelen, jeg er bare redd for at man kommer til å overreagere, selv om jeg synes dommen er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Strålende! Helt supert. Det er ikke måte på hva vi helsepersonell skal «finne oss i». Nå er jeg hvithudet, så rasisme har jeg heldigvis sluppet - men jeg blir nesten daglig utsatt for seksuell trakassering av fullstendig oppegående menn. Det er helt uholdbart. Helt nydelig at man slår et slag for nedverdigende tiltale til helsepersonell.

Anonymkode: 033b0...be5

Anmelder du når du blir utsatt for seksuell trakassering? Kanskje det hjelper dustene til å skjerpe seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annas1992 skrev (11 timer siden):

I svært mange tilfeller fører det dessverre bare til henleggelse, ja

Hva skal man gjøre med syke og sikkert i mange tilfeller demente pasienter, er en lang vei dessverre for å få mennesker erklærte ikke tilregnelig, fordi dette er noe de fleste av de nekter på selv. Bure de inne? Er man nærtagen kan man ikke jobbe i sånne jobber. 

Anonymkode: 24294...07a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (11 timer siden):

Hvis man anmelder noen som ikke er tilregnelig på grunn av kognetiv svikt vil saken bli henlagt på grunn av ikke straffbart forhold. 

Nei, det er jo fremdeles straffbart å utøve vold. Saken vil da henlegges fordi gjerningspersonen ikke er tilregnelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ifølge retten ja.

Nå sitter jo personen også i rullestol, og det er en grunn for at han har blitt plassert på demens avdelingen. 

Jeg nekter og tro at oppegående folk med en normal folkeskikk får seg til og komme med slike uttalelser.

Men han kaster vel snart inn håndkleet han også.

Anonymkode: f6364...c74

Da er du naiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Silva Pluvialis said:

Nei, det er jo fremdeles straffbart å utøve vold. Saken vil da henlegges fordi gjerningspersonen ikke er tilregnelig.

Du tar feil, det er ikke en egen henleggelsesgrunn at gjerningsmannen ikke er tilregnelig. En handling er ikke straffbar så lenge straffbarhetsvilkårene ikke er oppfylt og hvis en person ikke er tilregnelig kan hen ikke straffes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annas1992
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ifølge retten ja.

Nå sitter jo personen også i rullestol, og det er en grunn for at han har blitt plassert på demens avdelingen. 

Jeg nekter og tro at oppegående folk med en normal folkeskikk får seg til og komme med slike uttalelser.

Men han kaster vel snart inn håndkleet han også.

Anonymkode: f6364...c74

Grunnen til at han er på demensavdeling kan være så enkel som at det var plass der, og ikke der han skulle hatt tilbud. 


Man kan jo være oppegående uten normal folkeskikk også da. Det var kanskje den folkeskikken som manglet hos tiltalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det også finnes mange som blir utsatt for rasisme og annen trakassering som hevner seg på forsvarsløse pasienter, ved å gi dem dårlig behandling, spytte i maten, psykisk vold o.l.

Anonymkode: a69db...d83

 

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det tror jeg nok ikke! Det er bare i filmene fra USA det ikke her i Norge.
Man risikerer ikke egen autorisasjon ved å velge å oppføre seg som en idiot.

Anonymkode: 25965...76c


Jeg hadde ei venninne der bestemoren hennes, som ikke ville spise maten de engelsktalende filippinske pleierne kom med, ble satt på en toalettstol på sitt eget rom, halvnaken og uten tilsyn i 24 timer. Hun hadde ropt om hjelp, men ingen kom. Slik jeg forsto hadde hun ikke sagt noe negativt, hun forsto ikke språket og ble da «vanskelig».
Venninnen fikk flyttet sin bestemor til et annet sykehjem. Hun synes ikke noe om at bestemoren hennes ble straffet for å ikke forstå språket. 😐 Den «eldre garde» ønsker ikke å si noe av frykt for å få det verre, derfor hører man lite om det i Norge. Merkelig å påstå at det bare skjer i amerikanske filmer.

Har selv hatt en mor som havnet på et sykehjem der nesten alle var utenlandske pleiere. Ikke snakket de norsk, og ikke gadd de å gjøre mer enn ytterst nødvendig. 
 

Jeg har selv jobbet på sykehjem og sett hvordan noen pleiere ble sinte på pasientene fordi de ikke gjorde ting fort nok. 
Man kan ikke bli sint på en eldre mann som sitter i rullestol for at han ikke klarer å gå bort til en stol. Da har man ingenting i jobben sin å gjøre, beklager.

Anonymkode: 8d006...82e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 


Jeg hadde ei venninne der bestemoren hennes, som ikke ville spise maten de engelsktalende filippinske pleierne kom med, ble satt på en toalettstol på sitt eget rom, halvnaken og uten tilsyn i 24 timer. Hun hadde ropt om hjelp, men ingen kom. Slik jeg forsto hadde hun ikke sagt noe negativt, hun forsto ikke språket og ble da «vanskelig».
Venninnen fikk flyttet sin bestemor til et annet sykehjem. Hun synes ikke noe om at bestemoren hennes ble straffet for å ikke forstå språket. 😐 Den «eldre garde» ønsker ikke å si noe av frykt for å få det verre, derfor hører man lite om det i Norge. Merkelig å påstå at det bare skjer i amerikanske filmer.

Har selv hatt en mor som havnet på et sykehjem der nesten alle var utenlandske pleiere. Ikke snakket de norsk, og ikke gadd de å gjøre mer enn ytterst nødvendig. 
 

Jeg har selv jobbet på sykehjem og sett hvordan noen pleiere ble sinte på pasientene fordi de ikke gjorde ting fort nok. 
Man kan ikke bli sint på en eldre mann som sitter i rullestol for at han ikke klarer å gå bort til en stol. Da har man ingenting i jobben sin å gjøre, beklager.

Anonymkode: 8d006...82e

Forferdelig å lese. Men det er den nye normalen, en ønsket politikk. Det har blitt syke og gamle nordmenns ansvar å forstå nærmest uforståelig norsk og å ikke gjøre eller si noe som kan støte nye landsmenn. Det blir ikke bedre med tiden, tvert i mot. 

Anonymkode: 0a2f4...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kristin70 skrev (11 timer siden):

Du tar feil, det er ikke en egen henleggelsesgrunn at gjerningsmannen ikke er tilregnelig. En handling er ikke straffbar så lenge straffbarhetsvilkårene ikke er oppfylt og hvis en person ikke er tilregnelig kan hen ikke straffes. 

Det er du som tar feil når du skriver at handlingen da ikke er straffbar. Så hvis man er dement eller psykotisk, og voldtar eller dreper et barn, så har ikke barnet vært utsatt for noe straffbart? Er jo fremdeles ulovlig selv om ingen kan straffes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Silva Pluvialis said:

Det er du som tar feil når du skriver at handlingen da ikke er straffbar. Så hvis man er dement eller psykotisk, og voldtar eller dreper et barn, så har ikke barnet vært utsatt for noe straffbart? Er jo fremdeles ulovlig selv om ingen kan straffes. 

Du kan tydeligvis ikke noe om dette og det er da veldig rart at du er så påståelig. Det er fire vilkår som må være oppfylt for at en handling skal være straffbar:  1. Det må være utført en handling eller unnlatelse som dekkes av et straffebud nedfelt i lov. 2. Det må ikke foreligge en straffrihetsgrunn som nødverge, nødrett, samtykke m.m. 3. Det må være utvist subjektiv skyld som forsett eller uaktsomhet iht. lovens krav. 4. Personen må ha vært tilregnelig i gjerningsøyeblikket. 

Det at noen har utført en handling som dekkes av et straffebud er ikke tilstrekkelig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger har arbeidsgiver anmeldt pasienter på mine vegne 😊.

Sakene blir jo henlagt hver gang, men det er noe med å markere noen grenser og ha noen prinsipper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (27 minutter siden):

3 ganger har arbeidsgiver anmeldt pasienter på mine vegne 😊.

Sakene blir jo henlagt hver gang, men det er noe med å markere noen grenser og ha noen prinsipper.

Bra!

Anonymkode: 662a8...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...