Gå til innhold

Pasient dømt for rasisme mot sykepleier


Topsi

Anbefalte innlegg

Gjest Annas1992
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor finner du deg i dette? 

Anonymkode: 23ea8...a43

Det er ikke sånn at man «finner seg i det» bare fordi man ikke anmelder. Man setter som regel inn tiltak på arbeidsplassen for å unngå at situasjonen skjer 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor finner du deg i dette? 

Anonymkode: 23ea8...a43

Det er syke mennesker som trenger hjelp. Og vi har bra arbeidsmiljø 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En anmeldelse fører til hva....? Du mener henleggelse? 

Anonymkode: 23ea8...a43

I svært mange tilfeller fører det dessverre bare til henleggelse, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor finner du deg i dette? 

Anonymkode: 23ea8...a43

Tror du det er så enkelt? På avdelingen jeg snakker om, så er det alltid en eller flere voldelige demente, det er en del av sykdommen til mange. Og det er lite å få gjort med det bortsett fra å ta litt forholdsregler så man er trygg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Annas1992 said:

Nei, om det skulle skje ville det nok blitt henlagt på bevisets stilling.

Hvis man anmelder noen som ikke er tilregnelig på grunn av kognetiv svikt vil saken bli henlagt på grunn av ikke straffbart forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992
Kristin70 skrev (2 minutter siden):

Hvis man anmelder noen som ikke er tilregnelig på grunn av kognetiv svikt vil saken bli henlagt på grunn av ikke straffbart forhold. 

Det er jo fortsatt et straffbart forhold. Hos oss sa de på bevisets stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det tror jeg nok ikke! Det er bare i filmene fra USA det ikke her i Norge.
Man risikerer ikke egen autorisasjon ved å velge å oppføre seg som en idiot.
Er man på jobb så er man på jobb og i denne situasjonen som beskrives om personen som ble dømt så har de jo tatt alle fakta i betraktning ergo er denne personen fullt klar over hva den holder på med og kognitivt frisk.

Anonymkode: 25965...76c

Hvis en pleier er så revansjesugen at hen politianmelder en pasient på sine siste dager, da er det småtteri å spytte i maten eller plage på andre måter. Ja, de er arbeidere som er på jobb, men først og fremst er de mennesker

Anonymkode: a69db...d83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei det tror jeg nok ikke! Det er bare i filmene fra USA det ikke her i Norge.
Man risikerer ikke egen autorisasjon ved å velge å oppføre seg som en idiot.
Er man på jobb så er man på jobb og i denne situasjonen som beskrives om personen som ble dømt så har de jo tatt alle fakta i betraktning ergo er denne personen fullt klar over hva den holder på med og kognitivt frisk.

Anonymkode: 25965...76c

Folk mister autorisasjonen sin for å stjele medisiner eller penger. Jeg har ikke no problem med å tro på at folk dessverre gjør kjipe ting med pasienter og brukere i Norge også, når det er enda vanskeligere å oppdage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som mener kognitivt svekkete skal straffes, og det at man insisterer på å dra de inn i debatten gjør jo at man smaker om gråstein og diamanter. Oppegående folk er faen så frekke. Det burde absolutt være straffbart både med rasisme og seksuell trakassering. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annas1992 skrev (47 minutter siden):

En anmeldelse fører jo til en etterforskning, så alt vurderes jo før eventuell straff. Har jobbet med noen som fikk saken henlagt på grunn av kognitiv svikt. 

Problemet er vel de som har begynnende kognitiv svikt som ikke er fanget opp enda. De er ikke alltid så samarbeidsvillig på testtaking heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt sykt hva vi blir utsatt for vi som jobber i helsevesenet. Mennesker som er ved sine fulle fem og som tror de kan nærmest gjøre hva enn de vil uten at det får konsekvenser bare fordi de er innlagt på sykehus. Der får man virkelig sett hvor mange overgripere og rasister det finnes der ute. 

Anonymkode: a725c...e0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Annas1992 said:

Det er jo fortsatt et straffbart forhold. Hos oss sa de på bevisets stilling. 

Nei, staffbarhetsvilkårene er ikke oppfylt og da er det ikke et straffbart forhold. Henleggelse på bevisets stilling er at de mener at forholdet ikke kan bevises.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annas1992
Kristin70 skrev (7 minutter siden):

Nei, staffbarhetsvilkårene er ikke oppfylt og da er det ikke et straffbart forhold. Henleggelse på bevisets stilling er at de mener at forholdet ikke kan bevises.  

Da kan dey bære de skrev feil her. Det var iallfall bevisets stilling og grunnet diagnose. Uansett.. det blir henlagt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor finner du deg i dette? 

Anonymkode: 23ea8...a43

Vet de er syke?

Anonymkode: e2c1c...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mitch92 said:

Problemet er vel de som har begynnende kognitiv svikt som ikke er fanget opp enda. De er ikke alltid så samarbeidsvillig på testtaking heller. 

Du kan jo prøve å sette deg inn situasjonen deres.  Tenk om du er 85 år gammel, og Nora på 27 ruller deg inn på et rom for å stille en haug med støtende spørsmål som insinuerer at du ikke er frisk i hodet

Anonymkode: a69db...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

https://sykepleien.no/2024/01/historisk-dom-pasient-domt-til-fengsel-rasisme-mot-sykepleiere

Nå har vi fått første dom for rasisme mot helsearbeidere etter hatparagrafen.

Det er bra det settes grenser for hva vi skal tåle,  men jeg håper også at pasienters kognitive evne tas med i betraktning når man evt anmelder slike ting

 

Du har altså aldri hørt om strafferettslig tilregnelighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Du har altså aldri hørt om strafferettslig tilregnelighet? 

Selvsagt har jeg det, nå snakket jeg om anmeldelse, ikke dom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 minutter siden):

Selvsagt har jeg det, nå snakket jeg om anmeldelse, ikke dom

Det er ikke opp til offeret å vurdere tilregnelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (Akkurat nå):

Det er ikke opp til offeret å vurdere tilregnelighet.

Poenget mitt er at man bør ikke nå anmelde alle demente pasienter som kaller noen en "jævla neger", som denne saken handler om. Slike anmeldelser bør forbeholdes pasienter som forstår hva de sier

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo prøve å sette deg inn situasjonen deres.  Tenk om du er 85 år gammel, og Nora på 27 ruller deg inn på et rom for å stille en haug med støtende spørsmål som insinuerer at du ikke er frisk i hodet

Anonymkode: a69db...d83

Ja jeg skjønner det godt. Mange vil ikke og har vansker med å akseptere at det kognitive svikter. Så man skal være litt obs med de eldre syns jeg, ta en nøye vurdering på om det faktisk kan være kognitiv svikt i bildet. Er pasientene forvirret fordi de har hodeskade likeså. Mange som mister litt filter av traumatiske hodeskader. Så viktig at man tar en grundig undersøkelse og vurdering ift slike faktorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...