Topsi Skrevet 3. januar 2024 #1 Del Skrevet 3. januar 2024 https://sykepleien.no/2024/01/historisk-dom-pasient-domt-til-fengsel-rasisme-mot-sykepleiere Nå har vi fått første dom for rasisme mot helsearbeidere etter hatparagrafen. Det er bra det settes grenser for hva vi skal tåle, men jeg håper også at pasienters kognitive evne tas med i betraktning når man evt anmelder slike ting 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 3. januar 2024 #2 Del Skrevet 3. januar 2024 (endret) 9 minutter siden, Topsi said: https://sykepleien.no/2024/01/historisk-dom-pasient-domt-til-fengsel-rasisme-mot-sykepleiere Nå har vi fått første dom for rasisme mot helsearbeidere etter hatparagrafen. Det er bra det settes grenser for hva vi skal tåle, men jeg håper også at pasienters kognitive evne tas med i betraktning når man evt anmelder slike ting Det er fire vilkår som må være oppfylt for at noen skal straffes, blant annet må personen ha vært tilregnelig i gjerningsøyeblikket, og så må det ha vært utvist subjektiv skyld. De som ikke forstår hva de gjør kan derfor ikke straffes for rasisme. Edit: skrivefeil Endret 3. januar 2024 av Kristin70 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 3. januar 2024 #3 Del Skrevet 3. januar 2024 Enig, kognitiv evne bør tas med. Bestefaren min sa enormt mye rart både til utenlandske og til overvektige på slutten av livet, og han hadde alltid vært en høflig mann. Samtidig synes jeg det er veldig bra at man ikke får lov til å si hva som helst til sykepleiere bare fordi man er syk. Jeg jobbet sammen med ei fra Nord-Afrika da jeg jobbet som sykepleier, og det var virkelig drøye ting folk fikk seg til å si, f.eks når det var slutt på sterke smertestillende etter operasjon og man skulle over på smertestillende uten morfin. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Del Skrevet 3. januar 2024 Strålende! Helt supert. Det er ikke måte på hva vi helsepersonell skal «finne oss i». Nå er jeg hvithudet, så rasisme har jeg heldigvis sluppet - men jeg blir nesten daglig utsatt for seksuell trakassering av fullstendig oppegående menn. Det er helt uholdbart. Helt nydelig at man slår et slag for nedverdigende tiltale til helsepersonell. Anonymkode: 033b0...be5 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annas1992 Skrevet 3. januar 2024 #5 Del Skrevet 3. januar 2024 En anmeldelse fører jo til en etterforskning, så alt vurderes jo før eventuell straff. Har jobbet med noen som fikk saken henlagt på grunn av kognitiv svikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiloijdh Skrevet 3. januar 2024 #6 Del Skrevet 3. januar 2024 2 minutter siden, Kristin70 said: Det er fire vilkår som må være oppfylt for at noen skal straffes, blant annet må personen ha vært tilgjegenlig i gjerningsøyeblikket, og så må det ha vært utvist subjektiv skyld. De som ikke forstår hva de gjør kan derfor ikke straffes for rasisme. Tilregnelig ikke tilgjegenlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 3. januar 2024 #7 Del Skrevet 3. januar 2024 Just now, kiloijdh said: Tilregnelig ikke tilgjegenlig Ja, selvfølgelig - takk 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 3. januar 2024 #8 Del Skrevet 3. januar 2024 Topsi skrev (9 minutter siden): men jeg håper også at pasienters kognitive evne tas med i betraktning når man evt anmelder slike ting Dette var det første jeg tenkte på. Dama jobber sykehjem, og der er tafsing og rasisme vanlig. Men dette er da folk som ikke vet hva de gjør på noen som helst måte pga de er veldig syke, og å straffe det er feil på alle måter 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annas1992 Skrevet 3. januar 2024 #9 Del Skrevet 3. januar 2024 Artmo3 skrev (3 minutter siden): Dette var det første jeg tenkte på. Dama jobber sykehjem, og der er tafsing og rasisme vanlig. Men dette er da folk som ikke vet hva de gjør på noen som helst måte pga de er veldig syke, og å straffe det er feil på alle måter I artikkelen står det «hans», altså det var en mannlig sykepleier. Det er også et helsehus, som har mye mer enn skjerma avdeling. Alle som må på helsehus er ikke så syke at de ikke vet hva de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #10 Del Skrevet 3. januar 2024 Jeg tror det også finnes mange som blir utsatt for rasisme og annen trakassering som hevner seg på forsvarsløse pasienter, ved å gi dem dårlig behandling, spytte i maten, psykisk vold o.l. Det er nok enda vanskeligere å få folk dømt for Anonymkode: a69db...d83 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 3. januar 2024 #11 Del Skrevet 3. januar 2024 (endret) Artmo3 skrev (13 minutter siden): Dette var det første jeg tenkte på. Dama jobber sykehjem, og der er tafsing og rasisme vanlig. Men dette er da folk som ikke vet hva de gjør på noen som helst måte pga de er veldig syke, og å straffe det er feil på alle måter Tafsing og rasisme er ikke greit bare fordi man bor på sykehjem. Lang ifra alle som bor på sykehjem er så kognitivt svekket at de ikke vet hva de sier og gjør. Endret 3. januar 2024 av Ludovica- 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 3. januar 2024 #12 Del Skrevet 3. januar 2024 Annas1992 skrev (3 minutter siden): I artikkelen står det «hans», altså det var en mannlig sykepleier. Det er også et helsehus, som har mye mer enn skjerma avdeling. Alle som må på helsehus er ikke så syke at de ikke vet hva de gjør. Hvis en er frisk i hodet, så bør man straffes, bare håper ikke det går så langt at folk som ikke er klare i hodet kan bli straffet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 3. januar 2024 #13 Del Skrevet 3. januar 2024 Ludovica- skrev (1 minutt siden): Tafsing og rarsisme er ikke greit bare fordi man bor på sykehjem. Lang ifra alle som bor på sykehjem er så kognitivt svekket at de ikke vet hva de sier og gjør. Her snakker jeg om eldre med nedsatt kognitive evner, får håpe det ikke blir sånn at de også kan bli straffet 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annas1992 Skrevet 3. januar 2024 #14 Del Skrevet 3. januar 2024 Artmo3 skrev (1 minutt siden): Hvis en er frisk i hodet, så bør man straffes, bare håper ikke det går så langt at folk som ikke er klare i hodet kan bli straffet Man blir jo ikke automatisk straffa om man blir anmeldt. Så en etterforskning vil nok vise om man er klar nok til å straffes uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 3. januar 2024 #15 Del Skrevet 3. januar 2024 Annas1992 skrev (Akkurat nå): Man blir jo ikke automatisk straffa om man blir anmeldt. Så en etterforskning vil nok vise om man er klar nok til å straffes uansett. Men en anmeldelse mot en eldre person som er dement er det lite poeng i. Men regner med det ikke går så langt, ville isåfall vært veldig rart 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #16 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror det også finnes mange som blir utsatt for rasisme og annen trakassering som hevner seg på forsvarsløse pasienter, ved å gi dem dårlig behandling, spytte i maten, psykisk vold o.l. Det er nok enda vanskeligere å få folk dømt for Anonymkode: a69db...d83 Nei det tror jeg nok ikke! Det er bare i filmene fra USA det ikke her i Norge. Man risikerer ikke egen autorisasjon ved å velge å oppføre seg som en idiot. Er man på jobb så er man på jobb og i denne situasjonen som beskrives om personen som ble dømt så har de jo tatt alle fakta i betraktning ergo er denne personen fullt klar over hva den holder på med og kognitivt frisk. Anonymkode: 25965...76c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 3. januar 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 3. januar 2024 Artmo3 skrev (1 minutt siden): Men en anmeldelse mot en eldre person som er dement er det lite poeng i. Men regner med det ikke går så langt, ville isåfall vært veldig rart Jeg har blitt skjelt ut, slått, sparket etc av pasienter med demens, vi anmelder dem ikke. Men hadde det skjedd av en annen så tror jeg kanskje det 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annas1992 Skrevet 3. januar 2024 #18 Del Skrevet 3. januar 2024 Artmo3 skrev (1 minutt siden): Men en anmeldelse mot en eldre person som er dement er det lite poeng i. Men regner med det ikke går så langt, ville isåfall vært veldig rart Nei, om det skulle skje ville det nok blitt henlagt på bevisets stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Del Skrevet 3. januar 2024 Topsi skrev (4 minutter siden): Jeg har blitt skjelt ut, slått, sparket etc av pasienter med demens, vi anmelder dem ikke. Men hadde det skjedd av en annen så tror jeg kanskje det Hvorfor finner du deg i dette? Anonymkode: 23ea8...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #20 Del Skrevet 3. januar 2024 Annas1992 skrev (23 minutter siden): En anmeldelse fører jo til en etterforskning, så alt vurderes jo før eventuell straff. Har jobbet med noen som fikk saken henlagt på grunn av kognitiv svikt. En anmeldelse fører til hva....? Du mener henleggelse? Anonymkode: 23ea8...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå