Gå til innhold

Går opp i muskelmasse ved slanking, råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har hatt et helt ekstremt underskudd av kalorier dersom du har holdt deg til 4-600kcal om dagen. Det er ikke bra. Kroppen din trenger en viss antall kalorier for at alle kroppens funksjoner skal fungere som den skal. Du skriver at du har gått ned 30 kg. Det er jo veldig mye!! Men i lengden er det ikke bra for kroppen, og kan gjøre at kroppen din lagrer på fett fordi den mener at den ikke får nok mat. Med din høyde og vekt bør du ha i deg ca 2500 kcal på en dag. Også må du plusse på det du trener. Så si du forbrenner 500ckal på trening/gåtur hver dag, så bør du få i deg ca 3000 kcal hver dag for å holde stabil vekt. For å gå ned bør du da ligge på ca 2300-2500 kcal per dag. Max max 1000 kcal i underskudd tenker jeg. Men nå vet ikke jeg om du har noen stoffskifteproblemer eller annet som spiller inn da, så dette blir bare ca:)

Anonymkode: 938ca...855

Jeg har holdt meg til 400-600 kcal dagen, men skjønner jo nå at det kanskje er litt lite. Er bare usikker på hvordan jeg skal klare å spise mer, jeg blir mett av det jeg allerede spiser. Det har kanskje noe med at magesekken har krympet å gjøre?

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja er det jeg lurer på. Fettprosenten på vekten går gradvis nedover, mens muskelmassen går opp.

Anonymkode: 4ece2...29d

Samme antall kilo muskler vil gi høyere muskelmasseprosent når totalvekta går ned.

Jeg kjenner jeg er litt delt på det med kaloriinntaket ditt. Dersom kroppen din klarer å bruke fett som energi, så vil det jo være "nok" energi. Men får du i deg nok næring - som vitaminer og mineraler? Det kan gi store helsemessige konsekvenser å ligge på et så lavt inntak. Noen ganger ser du ikke skaden før etter en stund, og det kan være vanskelig å reparere.

Anonymkode: 2a217...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme antall kilo muskler vil gi høyere muskelmasseprosent når totalvekta går ned.

Jeg kjenner jeg er litt delt på det med kaloriinntaket ditt. Dersom kroppen din klarer å bruke fett som energi, så vil det jo være "nok" energi. Men får du i deg nok næring - som vitaminer og mineraler? Det kan gi store helsemessige konsekvenser å ligge på et så lavt inntak. Noen ganger ser du ikke skaden før etter en stund, og det kan være vanskelig å reparere.

Anonymkode: 2a217...f31

Jeg tar ingen vitamintilskudd. Går mye i knekkebrød og proteiner. Hva slags skader er det snakk om å hvor lang tid tar det før man oppnår disse? Kjenner jeg blir litt bekymret.

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar ingen vitamintilskudd. Går mye i knekkebrød og proteiner. Hva slags skader er det snakk om å hvor lang tid tar det før man oppnår disse? Kjenner jeg blir litt bekymret.

Anonymkode: 4ece2...29d

Her en en pekepinn, jeg har ikke lest om det på en stund selv og stoler ikke helt på egen hukommelse. Jeg har også hørt om noen som fikk ødelagt myelinet (isolering) rundt nervene. 

https://www.healthline.com/nutrition/calorie-restriction-risks#TOC_TITLE_HDR_7

Anonymkode: 2a217...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kroppen klarer å ta opp av mineraler og vitamintilskudd er trolig avhengig av kvaliteten på tilskuddene og tarmfloraen. 

Anonymkode: 2a217...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vekten viser prosent ja. Fettprosenten går stadig ned og muskelmassen opp, så det kan nok være der det ligger ja.

Anonymkode: 4ece2...29d

Ja, da er det nok her det ligger - hvis med muskelmasse, mener muskelmasse-prosent. Hvor stor ANDEL av kroppen din som er muskler vil jo øke når fettet raser av.

Det er ren matematikk. Si at vekten skulle vise prosentfordeling av fett og skjelett. Si skjelettet veier 20 kg og du hadde 80 kg fett, da har du 20% skjelett og 80% fett (random tall dette altså!).

Så om du da raser ned 40 kg fett til det er 40kg fett igjen, så er det fremdeles 20 kg skjelett. Man da er skjelettmassen gått fra 20% til 33% (20 kg av totalt 60). Du kan til og med miste noen kg skjelett og den vil fremdeles ha økt i denne type regnestykket. 

Men du.. du har jo en spiseforstyrrelse.. Du kan miste mensen og bli infertil, få beinskjørhet og en lang rekke mangelsykdommer, det går også utover hjernen og du får forventet kortere levetid. På kortere sikt så vil du bli trøtt, fryse lettere, bli trøtt og sliten og sløv, bli lettere syk.

Ja, man kan gå på ekstremdietter en periode, faste for den saks skyld, men nå ha du fått kick starten din. Nå må du begynne å tenke på helsa og ikke bare vekten.

Anonymkode: e204e...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da er det nok her det ligger - hvis med muskelmasse, mener muskelmasse-prosent. Hvor stor ANDEL av kroppen din som er muskler vil jo øke når fettet raser av.

Det er ren matematikk. Si at vekten skulle vise prosentfordeling av fett og skjelett. Si skjelettet veier 20 kg og du hadde 80 kg fett, da har du 20% skjelett og 80% fett (random tall dette altså!).

Så om du da raser ned 40 kg fett til det er 40kg fett igjen, så er det fremdeles 20 kg skjelett. Man da er skjelettmassen gått fra 20% til 33% (20 kg av totalt 60). Du kan til og med miste noen kg skjelett og den vil fremdeles ha økt i denne type regnestykket. 

Men du.. du har jo en spiseforstyrrelse.. Du kan miste mensen og bli infertil, få beinskjørhet og en lang rekke mangelsykdommer, det går også utover hjernen og du får forventet kortere levetid. På kortere sikt så vil du bli trøtt, fryse lettere, bli trøtt og sliten og sløv, bli lettere syk.

Ja, man kan gå på ekstremdietter en periode, faste for den saks skyld, men nå ha du fått kick starten din. Nå må du begynne å tenke på helsa og ikke bare vekten.

Anonymkode: e204e...949

Jeg skjønner hva du mener, tusen takk for utfyllende svar. Spiseforstyrrelse tror jeg nok ikke at jeg har. Har ikke et forvrengt syn på kroppen min eller noe i den gaten der. Tenker at det må være  sunt for kroppen min å ikke være overvektig lenger, å jeg er jo milevis fra å være undervektig.

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg spiser mellom 4-600 kcal om dagen etter råd fra noen som mener de kan mye om dette.  Men jeg leser mye om at når man spiser for få kcal så tærer det på musklene. Jeg får likevel ikke dette til å stemme, da vekten min viser økning i muskelmasse hver eneste uke? Hvor pålitelige er slike vekter? Å hvor mye kan jeg forvente å gå ned ved å spise som dette? Jeg går lange turer hver dag, forbrenner rundt 500 kcal på dette. Blir takknemlig for råd. 

Anonymkode: 4ece2...29d

Dette høres ikke langsiktig bærekraftig ut i det hele tatt, dessverre. 4-600 kcal i døgnet er regelrett usunt å holde i en periode på 3 måneder. Det vil heller ikke være mulig å bygge muskler på dette. 

For å bygge muskler må man i teorien trene styrketrening (belaste muskelen mer enn del tåler/er vandt med), og spise mer (helst i overskudd). 

Det at en med faglig bakgrunn sier dette er greit, stiller jeg meg kritisk til. Jeg har selv en mastergrad i idrettsvitenskap og er i tillegg utdannet og sertifisert personlig trener, og dette er ikke et inntak jeg ville rådet noen.Vi mennesker kan klare oss vanvittig lenge på lite mat, men det betyr ikke at det er sunt. 

Men det er veldig flott at du går tur! Godt for hjertet og psyken, så det bør du absolutt fortsette med - spesielt bra er det å gå i ulendt terreng.  

Husk, det beste du kan gjøre er en livsstilsendring, som er bærekraftig; dvs. at de tiltakene du gjør med kosthold og trening, skal kunne holde over tid (helst livet ut), med endringer når det trengs. 

Tell gjerne kalorier om du føler dette hjelper deg, men jeg anbefaler deg å øke inntaket, men passe på måltidene - innhold av næringsstoffer som karbohydrater, fett, proteiner osv. Og gjerne oppfølging av profesjonell fagpersonell (ernæringsfysiolog, lege, fysiolog etc.). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Diskusjoner om daglig inntak under 1200 kcal tillates ikke.

Vi anbefaler heller at du tar kontakt med din fastlege eller annet helsepersonell for å få en profesjonell oppfølging og svar på spørsmålene dine.

Vennlig hilsen Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...