Gå til innhold

Går opp i muskelmasse ved slanking, råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser mellom 4-600 kcal om dagen etter råd fra noen som mener de kan mye om dette.  Men jeg leser mye om at når man spiser for få kcal så tærer det på musklene. Jeg får likevel ikke dette til å stemme, da vekten min viser økning i muskelmasse hver eneste uke? Hvor pålitelige er slike vekter? Å hvor mye kan jeg forvente å gå ned ved å spise som dette? Jeg går lange turer hver dag, forbrenner rundt 500 kcal på dette. Blir takknemlig for råd. 

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre det er medisinske råd under ekstrem streng oppfølging er det -aldri- tilrådelig med et slikt kaloriinntak.

Vekten er neppe pålitelig ifht muskelmasse den heller.

Anonymkode: be923...7ba

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med mindre det er medisinske råd under ekstrem streng oppfølging er det -aldri- tilrådelig med et slikt kaloriinntak.

Vekten er neppe pålitelig ifht muskelmasse den heller.

Anonymkode: be923...7ba

Er ikke medisinsk råd. Jeg var overvektig men ikke nå lenger. Har gått ned 30 kg på rundt 3 mnd nå.

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt når man skal opp i muskelmasse er det viktig å få i seg nok mat, og spesielt da proteiner. Derfor er det litt vanskeligere å gå ned i vekt OG øke muskelmasse samtidig. De aller fleste velger derfor å "bulke" (spise mer mat en periode for å gå opp i vekt og samtidig bygge muskelmasse)  for deretter å "deffe" (gå i kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent samtidig som man oprettholder de musklene man bygde i bulke perioden). Det betyr ikke at det er umulig å øke muskelmasse samtidig som man går ned i vekt, men det er bare vanskeligere. Jeg ville isåfall passet på å være i kaloriunderskudd, men fått i meg mest mulig proteiner på disse kaloriene. Alle kropper er forskjellige, men det er hvertfall den mest riktige metoden etter trenings og kostholdslære. Lykke til:)

Anonymkode: 938ca...855

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Generelt når man skal opp i muskelmasse er det viktig å få i seg nok mat, og spesielt da proteiner. Derfor er det litt vanskeligere å gå ned i vekt OG øke muskelmasse samtidig. De aller fleste velger derfor å "bulke" (spise mer mat en periode for å gå opp i vekt og samtidig bygge muskelmasse)  for deretter å "deffe" (gå i kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent samtidig som man oprettholder de musklene man bygde i bulke perioden). Det betyr ikke at det er umulig å øke muskelmasse samtidig som man går ned i vekt, men det er bare vanskeligere. Jeg ville isåfall passet på å være i kaloriunderskudd, men fått i meg mest mulig proteiner på disse kaloriene. Alle kropper er forskjellige, men det er hvertfall den mest riktige metoden etter trenings og kostholdslære. Lykke til:)

Anonymkode: 938ca...855

Og jeg må legge til: du kommer ALDRI til å øke i muskelmasse på 4-600kcal om dagen!! Søk ettet kalorikalkulator på nett. Her kan du fylle inn alder, kjønn og vekt, så får du en pekepinn på hva du forbrenner iløpet av en dag. Skal du være i kaloriunderskudd er det anbefalt ca 500 kcal under det du forbrenner på en dag. For et normalt voksent menneske vil det si at du skal innta et sted mellom 2500 og 3500 kcal om dagen!

Anonymkode: 938ca...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er i ekstremt dårlig form, så går du ikke opp i muskelmasse ved å gå tur. Det er heller ikke snakk i havet om at du øker muskelmasse på den dietten der. Vekter som måler fettprosent og muskelmasse er absolutt IKKE til å stole på. Faktisk er det ganske komplisert å få gode estimater på kroppssammensetning. 

Anonymkode: 2c258...014

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg må legge til: du kommer ALDRI til å øke i muskelmasse på 4-600kcal om dagen!! Søk ettet kalorikalkulator på nett. Her kan du fylle inn alder, kjønn og vekt, så får du en pekepinn på hva du forbrenner iløpet av en dag. Skal du være i kaloriunderskudd er det anbefalt ca 500 kcal under det du forbrenner på en dag. For et normalt voksent menneske vil det si at du skal innta et sted mellom 2500 og 3500 kcal om dagen!

Anonymkode: 938ca...855

Jeg tror jeg er ganske i kcal underskudd da med mine 166 cm og 66 kg. Bør jeg ikke da ha gått ned mer enn jeg allerede har?

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier du deg på en hjemmevekt? Den kan nok gi en pekepinn, men den er ingen fasit. Går du opp i prosent eller i kg/g på den? Om du spiser mye proteiner, du beveger deg mer enn du har gjort og kroppen din klarer å bruke fettlagre til energi - så er det kanskje mulig? For meg så høres det ikke helt troverdig ut (tenker på vekta du bruker - ikke det du sier).

Anonymkode: 2a217...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sinnsykt lite kalorier. Om du forbrenner så mye som du sier på den turen så har du jo knapt nok kalorier til å holde vitale organer i gang i lengden. Dette er livsfarlig. 

Men den muskelmassen.. det er ikke % den viser, da? Det gjør min vekt. Prosentfordeling av fett, vann og muskler mener jeg det er. Summert blir det 100. Så jo mindre fett du får, jo større andel vil musklene være. Uten at de vokser noe. 

Anonymkode: e204e...949

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser mellom 4-600 kcal om dagen etter råd fra noen som mener de kan mye om dette.  Men jeg leser mye om at når man spiser for få kcal så tærer det på musklene. Jeg får likevel ikke dette til å stemme, da vekten min viser økning i muskelmasse hver eneste uke? Hvor pålitelige er slike vekter? Å hvor mye kan jeg forvente å gå ned ved å spise som dette? Jeg går lange turer hver dag, forbrenner rundt 500 kcal på dette. Blir takknemlig for råd. 

Anonymkode: 4ece2...29d

Med mindre du bruker en DEXA-scan, så kan du med ganske stor sannsynlighet anta at den vekten din tar feil. Du går ikke opp i muskelmasse ved å gå tur, med mindre du er sinnsykt utrent. Og i hvert fall ikke på et så enormt underskudd. Kroppen din har jo ingen energi å jobbe med, og kommer til å ta av musklene dine. Du blir en slankere, dvask versjon av den du er nå. 

Spis. Mer. Mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre du er i ekstremt dårlig form, så går du ikke opp i muskelmasse ved å gå tur. Det er heller ikke snakk i havet om at du øker muskelmasse på den dietten der. Vekter som måler fettprosent og muskelmasse er absolutt IKKE til å stole på. Faktisk er det ganske komplisert å få gode estimater på kroppssammensetning. 

Anonymkode: 2c258...014

Ja jeg syns det har virket litt rart selv. Vekten går nedover men musklene opp. Trener ingenting utenom lange turer, men har en aktiv jobb.

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg syns det har virket litt rart selv. Vekten går nedover men musklene opp. Trener ingenting utenom lange turer, men har en aktiv jobb.

Anonymkode: 4ece2...29d

Fettprosenten din går ned, det betyr ikke at muskelmassen går opp. Det tar bare opp en større prosentandel av totalen, siden fettet forsvinner. Dessuten er ikke vekten til å stole på, de er unøyaktige. 

Jeg gikk ned 12 kg på 2 mnd ved å spise 1400 kcal om dagen, og trente spinning 5 ganger i uka. Jeg mista muskelmasse og energi, da jeg ikke trente noe styrke, spiste lite mat sammenlignet med energiforbruk, og ganske lavt på proteiner. Rett og slett fordi jeg ikke hadde riktig kunnskap om kosthold og trening. Har aldri følt meg mer som en dass enn da. La på meg 6 kg på kort tid når jeg begynte å spise normalt igjen. 

Skjønner ikke hvem du har prata med, men å spise 400-600 kcal om dagen er galskap. 

Endret av drue
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veier du deg på en hjemmevekt? Den kan nok gi en pekepinn, men den er ingen fasit. Går du opp i prosent eller i kg/g på den? Om du spiser mye proteiner, du beveger deg mer enn du har gjort og kroppen din klarer å bruke fettlagre til energi - så er det kanskje mulig? For meg så høres det ikke helt troverdig ut (tenker på vekta du bruker - ikke det du sier).

Anonymkode: 2a217...f31

Jeg veier meg på hjemmevekt som viser prosent,  men mye av det jeg spiser er proteiner. 

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nyfødt baby hadde gått ned i vekt på det inntaket. Du kan og bør spise mer. Gå heller ned i vekt gradvis. Mye bedre på lang sikt en sultekurer 

Anonymkode: c7edd...11d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å gå opp i muskelvekt på så lite kalorier.

Men er du ikke totalt utslitt? Grunnet sykdom så levde jeg på ca 500 kalorier om dagen i 3 mnd, og jeg var inaktiv. Og jeg var så svimmel og sliten på slutten. Og jeg er lavere enn deg, veier mer enn deg, og jeg gikk bare ned 10 kg på 3 mnd. 

Men du må starte å spise mer mat.

Anonymkode: cbeaf...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En nyfødt baby hadde gått ned i vekt på det inntaket. Du kan og bør spise mer. Gå heller ned i vekt gradvis. Mye bedre på lang sikt en sultekurer 

Anonymkode: c7edd...11d

Det er sjukt å spise mindre enn hva en baby trenger! 

Anonymkode: 4ca76...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sinnsykt lite kalorier. Om du forbrenner så mye som du sier på den turen så har du jo knapt nok kalorier til å holde vitale organer i gang i lengden. Dette er livsfarlig. 

Men den muskelmassen.. det er ikke % den viser, da? Det gjør min vekt. Prosentfordeling av fett, vann og muskler mener jeg det er. Summert blir det 100. Så jo mindre fett du får, jo større andel vil musklene være. Uten at de vokser noe. 

Anonymkode: e204e...949

Vekten viser prosent ja. Fettprosenten går stadig ned og muskelmassen opp, så det kan nok være der det ligger ja.

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg er ganske i kcal underskudd da med mine 166 cm og 66 kg. Bør jeg ikke da ha gått ned mer enn jeg allerede har?

Anonymkode: 4ece2...29d

Du har hatt et helt ekstremt underskudd av kalorier dersom du har holdt deg til 4-600kcal om dagen. Det er ikke bra. Kroppen din trenger en viss antall kalorier for at alle kroppens funksjoner skal fungere som den skal. Du skriver at du har gått ned 30 kg. Det er jo veldig mye!! Men i lengden er det ikke bra for kroppen, og kan gjøre at kroppen din lagrer på fett fordi den mener at den ikke får nok mat. Med din høyde og vekt bør du ha i deg ca 2500 kcal på en dag. Også må du plusse på det du trener. Så si du forbrenner 500ckal på trening/gåtur hver dag, så bør du få i deg ca 3000 kcal hver dag for å holde stabil vekt. For å gå ned bør du da ligge på ca 2300-2500 kcal per dag. Max max 1000 kcal i underskudd tenker jeg. Men nå vet ikke jeg om du har noen stoffskifteproblemer eller annet som spiller inn da, så dette blir bare ca:)

Anonymkode: 938ca...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg veier meg på hjemmevekt som viser prosent,  men mye av det jeg spiser er proteiner. 

Anonymkode: 4ece2...29d

Har du da regnet på om muskelvekta faktisk har gått opp? Dersom du klarer å beholde muskelvekta du har, så vil jo prosenten bli større om fettprosenten går ned.

Anonymkode: 2a217...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du da regnet på om muskelvekta faktisk har gått opp? Dersom du klarer å beholde muskelvekta du har, så vil jo prosenten bli større om fettprosenten går ned.

Anonymkode: 2a217...f31

Ja er det jeg lurer på. Fettprosenten på vekten går gradvis nedover, mens muskelmassen går opp.

Anonymkode: 4ece2...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...