Gå til innhold

Min vei til et bedre liv ​ 🤍 ​


Jodi

Anbefalte innlegg

Hvilken dag er bedre å starte på enn akkurat idag? :)

Jeg er ei jente som nærmer seg 50 år, og som har en plan om å gå inn i 50-årene i mitt livs beste form/helse! Føler at jeg aldri har hatt så bra forutsetninger for å få det til som akkurat dette året, og har bestemt meg for at dette skal jeg klare en gang for alle! :D

Jeg har vel "slanket" meg hele livet føles det som. Allerede på ungdomsskolen begynte jeg å gå i store klær, for å skjule det jeg syns var en stor kropp. Har vært overvektig hele mitt voksne liv (bortsett fra et halvår som 24-åring etter noen Grete Roede kurs). Kan ikke skylde på graviditet heller, for jeg veide mer når jeg ble gravid med mitt eneste barn, enn det jeg gjør nå...

På det aller meste veide jeg 117 kg. Det er riktignok over 10 år siden, men det er altså all time high for meg. Jeg klarte i løpet av et par år å komme meg ned til ca. 100 kg, og der har jeg ligget og vaket siden. Gått ned noen kilo, gått opp igjen, ned igjen, opp igjen. Jeg har sikkert slanket meg til sammen over 100 kg, sånn som jeg har holdt på. Jeg har prøvd det meste tror jeg, Grete Roede, Lavkarbo, Ketose, Nutrilett, Herbalife, pluss en masse tips fra alskens "influensere" på kostholdsfronten.

Jeg tok ordentlig grep i starten av 2021, når vekten igjen stoppet på 108 kg. Jeg begynte med Herbalife, og klarte å komme meg ned til 96,97 kg. med det. Etterhvert fant jeg "Spis deg fri", og har prøvd ut dette med vekslende hell. Det funker, men jeg blir litt lei det ensformige kostholdet innimellom. Sikkert mye fordi jeg ikke er noe god på matlaging, og da ender opp med å spise det samme stort sett hele tiden. Også er jeg såå glad i pizza/pasta, det er et stooort tap for meg å ikke kunne spise dette.

Men nå har jeg bestemt meg for å gi det et skikkelig forsøk. Jeg vil følge Spis deg fri til jeg er normalvektig, for så å gå over til å spise mer balansert (hovedsakelig følge prinsippene til Torunn Ytrehus bl.a., type blodsukkervennlig mat).

Jeg var i en god steam med trening i første halvdel av 2023, men det har dabbet av mot slutten av året til å bli ikke-eksisterende siste mnd. Planen her er å komme i gang med trening igjen nå, med fokus på 2 dager med styrketrening i uka. I tillegg skal jeg gå så mye som mulig turer.

Så her er min dagbok, her vil jeg rapportere vekt og hvordan det går. Om noen andre har lyst til å følge med på hva jeg skriver her, så er det veldig koselig ❤️

Vekt 02.01.2023 - 91,2 kg.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen så masse hit! :blomst: 
Jeg kjenner meg myyye igjen i det du skriver. Pittelitt yngre, og pittelitt tyngre, men ellers veldig lik historie og tanker/følelser! Nå er det bare nok altså... Jeg hadde mitt bunnpunkt etter jul i fjor, så jeg har brukt hele 2023 med å jobbe med meg selv. Ingen diett... men likevel ta tak i meg selv. Det har gitt resultater, men har fortsatt en lang vei å gå. Veldig fint om vi kan gå den sammen :klemmer: Jeg kan forresten takke Torunn for mye av det jeg har lært/oppnådd, så virkelig glad i henne! Podcasten Ditt beste deg var det som fikk meg i gang.

Ønsker absolutt å følge deg med videre her ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, heier på deg👏💪

Har selv akkurat startet egen dagbok, så moro å kunne følge andre som også jobber seg nedover. Så kan vi pushe og støtte hverandre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit 🙂

Her er vi mange som er flinke og heier på hverandre. Følger deg gjerne gjennom 2024 og gir støtte hvis du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 2.1.2024 den 21.21):

Velkommen så masse hit! :blomst: 
Jeg kjenner meg myyye igjen i det du skriver. Pittelitt yngre, og pittelitt tyngre, men ellers veldig lik historie og tanker/følelser! Nå er det bare nok altså... Jeg hadde mitt bunnpunkt etter jul i fjor, så jeg har brukt hele 2023 med å jobbe med meg selv. Ingen diett... men likevel ta tak i meg selv. Det har gitt resultater, men har fortsatt en lang vei å gå. Veldig fint om vi kan gå den sammen :klemmer: Jeg kan forresten takke Torunn for mye av det jeg har lært/oppnådd, så virkelig glad i henne! Podcasten Ditt beste deg var det som fikk meg i gang.

Ønsker absolutt å følge deg med videre her ❤️

Tusen takk alle som har kommentert her 💗

Jeg følger også podcasten "ditt beste jeg", og den har gitt meg masse. Hørte på ep. 66 igår, og den traff meg så innmari! 

Jeg fulgte kostholdsrådene hennes en lang periode, og følte meg helt topp da. Fikk masse utav treningen, hadde masse energi og koste meg med maten. Men jeg gikk ikke ned noe i vekt. Derfor har jeg tenkt at jeg vil følge hennes råd når jeg har blitt normalvektig, for å opprettholde vekten, men at jeg må gå hardere til verks for å gå ned i vekt. 

Jeg syns det er slitsomt å skulle telle kalorier, da syns jeg "spis deg fri" er lettere å forholde seg til. Der vet man eksakt hva man skal ha til hvert måltid, og jeg slipper å tenke så mye rundt veiing av maten.

Frokost og lunsj går veldig fint, men jeg sliter med middagen. Syns det blir veldig ensformig med mengder av grønnsaker og litt kjøtt... Jeg kjenner også at jeg blir veldig tom på energi av å spise så lite karbohydrater. Så jeg vurderer å legge til litt karbohydrater til middag, sånn at jeg klarer å opprettholde treningen, og ikke vært helt tom for energi når kvelden kommer.

Har snikveid meg idag, og har gått ned - regner med at det er mest vannvekt. Har offisiell veiedag på tirsdag, så jeg venter med å skrive ned vekten til da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å prøve å finne en metode som funker for deg! Hvis man må holde på med noe man synes er superkjedelig eller vanskelig er det lett å gi opp. Når man finner nøkkelen så får man mye gratis. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisiell veiedag idag :)

 

Vekt 02.01.2023 - 91,2 kg

Vekt 09.01.2023 - 89,3 kg (-1,9 kg) :danse:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whooo! Gratulerer så mye med flott nedgang! Og ikke minst over på 80-tallet. Jeg håper jeg kan joine deg snaaart 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (22 timer siden):

Whooo! Gratulerer så mye med flott nedgang! Og ikke minst over på 80-tallet. Jeg håper jeg kan joine deg snaaart 🙏

Tuusen takk :D

Den første uka har gått greit, har spist 2 av 3 måltider per dag etter "spis deg fri". Til middag har jeg spist det som er blitt servert/laget den dagen, men klart å moderere meg (ikke overspise).

Jeg tenker jeg kommer til å fortsette sånn, så lenge det gir resultater. Jeg må trene, og da må jeg også ha nok energi til å orke å trene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at det du gjør gir resultater, og det å spise for lite er ikke bra i lengden det heller når du trenger litt energi for å kunne trene.

Fantastisk flott nedgang 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisiell veiedag igår, bare 0,3 ned siden forrige uke.

Men det er helt greit, jeg er på den tiden i måneden hvor jeg holder på litt ekstra vann i kroppen, samt at jeg har trent endel siste uka. Så jeg fortsetter som jeg har gjort :)

Syns det har gått fint denne uka, jeg har tilført litt ekstra karbohydrater til middag, og noen dager til lunsj også. Det har funket bra, jeg har masse energi og har hatt mange fine treningsøkter :)

Vekt 02.01.2023 - 91,2 kg

Vekt 09.01.2023 - 89,3 kg (-1,9 kg)

Vekt 16.01.2023 - 89,0 kg (-0,3 kg)

Total vektnedgang: 2,2 kg

Endret av Jodi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til treningsmålene mine :)

Har satt meg et mål på trening per uke:

  • 2 økter styrketrening
  • 2 økter kondisjonstrening

Alt over dette blir en bonus.

Gjennomførte styrkeøkt nr. 1 igår, og planen er kondisøkt (løpeintervaller på mølla) idag. Så jeg er godt igang allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned er ned som vi pleier å si her inne ☺️ Ofte kan vi oppleve stillstans eller oppgang i en sånn her prosess, spesielt under mensen, så hvis man får nedgang så er bare det kjempefint. Mye bedre enn alternativet. Bare fortsett som du gjør! Over 2 kg ned allerede denne måneden jo :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Ned er ned som vi pleier å si her inne ☺️ Ofte kan vi oppleve stillstans eller oppgang i en sånn her prosess, spesielt under mensen, så hvis man får nedgang så er bare det kjempefint. Mye bedre enn alternativet. Bare fortsett som du gjør! Over 2 kg ned allerede denne måneden jo :heiajente:

Ja, jeg er ikke misfornøyd med bare 300 gram ned, er fornøyd med jobben jeg har gjort og fortsetter sånn. Og ja, over 2 kg ned er jo strengt tatt 1 kg i uka :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Luka_S skrev (11 timer siden):

Kjempefin nedgang det! Stå på! 😎

Tusen takk 🥰

Snikveide meg i dag, og da viste vekta 1,7 kg mindre enn for to dager siden... Så her svinger det veldig!!

Løpeøkt/intervaller på mølla gjennomført igår, planen er langrenn idag hvis det ikke er for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langrennstur på torsdag ble gjennomført, i 17 kuldegrader. Gikk helt greit, hadde kledd meg godt :)

Igår hadde jeg fridag, og spiste aaltfor mye til middag. Men har sovet som en stein i natt, i motsetning til mange andre netter denne uka, så mye mulig at jeg sover dårlig når jeg legger meg sulten...

Styrkeøkt idag gjennomført, så da er målene om 2 styrkeøkter og 2 kondisøkter denne uka i boks :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er, jeg hadde aldri kommet meg ut på langrenn om det så var 1 minusgrad. 😂

Deilig med uker hvor man oppnår målene sine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoho! Joiner meg på Luka der - hadde ikke blitt ski på meg heller! 😅 Du er rå!
Og søvn er såååå viktig - så deilig at du fikk en så god natt. Satser på flere slike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...