Gå til innhold

Noen andre som er værfaste og ikke kommer seg på jobb i morra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I boligfeltet hvor foreldrene mine bor har det kommet mye snø, selve brøytingen går fint, men det er jo ingen steder å gjøre av snøen. Typisk boligfelt bygd på 70-tallet hvor det ikke var tiltenkt biler inne i boligfeltet, men garasjer og litt parkering i en del, garasjer på en side og høyt fjell på den andre. Det er ingen tomme plasser å dumpe de enorme mengdene med snø. Ikke er det plass til både brøytebil og ev stor lastebil til å frakte bort snøen. Alle nedsnødde biler har jo ingen steder å gjøre av seg heller.   Her jeg bor har det kommet mye snø også, men her er det nok plass at snø kan spys ut på en side og dermed heller ikke etterlate brøytekanter. På parkeringsplassene på butikken/skolen/togstasjon her får de heller ikke fraktet bort snø.

Anonymkode: 2c811...422

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du kjenner til litt historie i alle kommuner egentlig, så ville du visst at de gjør om kommunale veier til private veier, for å slippe ansvar. Helst vil de slippe alt ansvar.

Anonymkode: 65d26...d1d

Ja, de vet de ikke har kapasitet som det er….

Jeg bor i kommunal vei, men det er ikke derfor den måkes. En av de største brøyteentrepenørene i bygda bor innerst så han brøyter på vei til oppdrag og hjem…  Naboen bor i privat vei, de har veilag og må leie måking og må vente siden de kommer langt ned på prioriteringslista med 10 hus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

Nordlendingene som liker å le av søringene og påstå at dette ikke hadde blitt et problem nordpå. 

Neivel?? 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/snokaos-i-nord_-_-jeg-fikk-sjokk-da-jeg-apnet-dora-1.16222900

Store snømengder gjør at bussene ikke kommer seg fram, og lærerne sliter med å få løs bilene sine. Derfor holder både Finnsnes ungdomsskole og Finnsnes barneskole stengt i dag.

– Veiene er stedvis ufremkommelige og lærerne kommer seg derfor ikke på skolen. Brøytebilene strever med å holde veiene åpne. Det er uforsvarlig å sende ungdommene på skolen i dag på grunn av værforholdene, sier rektor Line Grønstrand til NRK.

Full beredskap for slikt er umulig å ha. 

Eller fra tidligere i år 

https://www.nettavisen.no/snokaos-og-stengte-veier-i-nord-norge/s/5-95-954770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er alt stengt her nede i sør. Ingen henter søpla, skoler er stengt, posten leverer ikke. Jobben min er stengt, så da trenger jeg ikke melde meg syk/værfast likevel. Så kan dere si hva dere vil om min arbeidsmoral, men minst 2 dager lengre ferie ble det!

Anonymkode: 135cc...ab1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens grrr.. har vært ute og skuffet ved inngangspartiet. Så går nabo forbi med snøfreseren sin og setter tuten rett mot trappa mi.  Teller til 10…… sørlandsvinter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Øyne skrev (4 minutter siden):

Dagens grrr.. har vært ute og skuffet ved inngangspartiet. Så går nabo forbi med snøfreseren sin og setter tuten rett mot trappa mi.  Teller til 10…… sørlandsvinter.

Typisk sørlending å telle til ti og heller ta det med noen andre. Jeg hadde nok ropt et par gloser! 

Anonymkode: c5263...aa5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Typisk sørlending å telle til ti og heller ta det med noen andre. Jeg hadde nok ropt et par gloser! 

Anonymkode: c5263...aa5

:hoho:sant nok. Men det gikk fort over 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Magika_fra_Fyll skrev (3 timer siden):

Jeg kommer fra Nordland selv og skjemmes når jeg ser denne typen hovering skråstrek skadefryd fra andre nordlendinger. At det går knirkefritt at Edd-Rune brøyter den ene veien i bygda hver morgen om vinteren betyr ikke at det er like enkelt i tettbygde områder med over en million mennesker med all den logistikk det medfører

Fetteren min er en sånn. Bor i Troms og er bygdas brøytemannskap. Trenger ikke fler.

Anonymkode: dc643...f19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mer stabilt vintervær i nord? Mulig det er stabilt andre steder, men her i nærheten av Bodø er det absolutt ikke spesielt stabilt. Det bytter fort fra varmegrader til kuldegrader på en dag, og at det både snør og regner samme dag er slett ikke uvanlig.

Men tror du ikke denne forskjellen i glatthet på isen forekommer i nord også? Det handler jo om værforhold og skiftende temperatur, og det skjer i aller høyeste grad i nord også. Og det blåser og fyker MYE, spesielt i Bodø og omegn. Jeg bor ikke så veldig langt unna han fyren som for noen år siden sto nesten vannrett i vinden og ble intervjuet av NRK mens garasjetaket hans fløy av i bakgrunnen.
At det er uvanlig mye snø på sørlandet nå, og at de ikke har kapasitet til å brøyte eller strø/salte fort nok, skjønner jeg jo, og jeg skjønner at dette gir utfordringer.  Men at en nordlending liksom går fra å være god sjåfør på vinterføre i nord til å bli helt evneveik og skli av veien tre-fire ganger på en dag så snart han kommer lengre sør i landet høres fremdeles helt tullete ut. I såfall må han ha glemt at han hadde byttet til piggfrie dekk når han kom sørover :ler:

Anonymkode: f24a8...5ff

Hvis du er fra Bodø og omegn kan du i hvert fall rulle inn. Det var helt tragisk å bevitne hvor dårlig det gikk for dere på vinterføre. Så noe bedre sjåfører er dere slettes ikke. 

Anonymkode: 5ef95...378

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du er fra Bodø og omegn kan du i hvert fall rulle inn. Det var helt tragisk å bevitne hvor dårlig det gikk for dere på vinterføre. Så noe bedre sjåfører er dere slettes ikke. 

Kan også legge til at ved Bodø - Mørkved og omegn er det jo knapt en bratt bakke. Så selv der det går rett frem klarer dere ikke å holde dere på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i sørvest og synes det hagler inn med farevarsler hele tiden. Forberedt meg på det verste flere ganger, men i etterkant lurer jeg alltid på hvorfor. Satt å venta på uværet som aldri kom! Blur litt sånn ulv ulv for min del og har nærmest slutta å ta det seriøst.

Skal sies at det ikke er snø her hvor jeg bor. Mwn de få dagene det lander et par cm er det alltid fullt kaos. Vokste opp i Trøndelag og da var det alltid  masse snø om vinteren, kan aldri huske det var noe problem.

Problemet er vel at all kapasitet er bygget ned, så da er man alltid i etterkant. Og generelt så blir jo alt blåst opp i media, så det virker å være verre enn det faktisk er.

Anonymkode: c142b...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (6 timer siden):

Det jeg tenker når jeg leser sånn søringer haha de vet ikke hvordan de kjører på vinterføre er at er de så dumme eller gjør de seg dumme? Hvorfor tror nordlendinger så veldig bra med seg selv at de bare må rakke ned på andre? 
Altså snørydding ligger nederst i budsjettposten her i sør, det er en ikke prioritet der det ikke snødde i fjor snør det heller ikke år. 
En kommune her har bestemt at ingen måking eller strøing før det har kommer 10 cm snø midt i sentrum, problemet er da at vi med våre piggfriedekk glattpolerer snøen, så kommer det litt regn etter det med kuldegrader på toppen blir nydelig føre. Og ingen bevegelseshemma vil komme seg ut, min far har ikke vært ute av døren siden før jul. For de brøyter ikke fortau, de lager store brøytehauger osv  Hadde de tatt snøen med engang så hadde det ikke blitt kaos, og busser og biler hadde kommet frem. 
Og hva tror du skjer da når det kommer mye, jo altså de sitter å håper på regn sånn at de ikke må bruke penger. Og ja det går også på innkompentanse. De var bedre på dette før da vi var unge. 
Så send gjerne litt brøytebiler ned, men det for å hjelpe ikke flåse. Jeg er god på vinterføre jeg, og jeg tror faktisk ikke at alle her nede er helt elendige

Hvilken kommune er det?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bytt ut nordlendinger med utlendinger, så ser du hvor teit denne uttalelsen er.

Jeg kjørte nøyaktig samme stil som ts.  

Anonymkode: dc25c...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor på sørlandet og har fått litt snø de siste dagene ja. Hos oss var det skøyteis onsdag, 30 cm snø torsdag, mildvær lørdag så snøen smeltet det det var brøyet eller mange biler hadde kjørt. Så ble det 10 cm snø natt til søndag, ikke brøytet. Så begynte det å regne på morran, så det ble slaps og klin umulig å kjøre utenom andres hjulspor, glatt og det var ikke gøy i krappe svinger og oppoverbakker. Så ble det nogenlunde bart, men med is noen steder, før det begynner å snø om kvelden. Kl 02 i 2024 er det da 30-40 snø over is, innen morgenen blir det da 70-80 cm minst. Og så har det bare snødd og snødd og snødd siden, og det ser ikke ut som at parkeringsplassen var nybrøytet for 10 min siden. Masse vind og føyke, så man ser ikke en shit heller. 

Snøen er også tung og det er vanskelig å finne plasser å legge den. Hadde man hatt dette været, med dårlig beredskap og mange folk i nord hadde det nok blitt problemer der også gitt. 

Anonymkode: 4b1ea...fed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd både i nord og i sør og jeg skal love at det kaoset vi har opplevd på Sørlandet er værre enn noe jeg har vært borte i noen gang i nord! Nordlendingene aner ikke hva de prater om, og jeg har vært ute både en og to vinternetter før med dårlig vær.

Veien nedenfor huset mitt ligger rett ved et langt, åpent jorde og det blåser skikkelig. Veien er stengt for persontrafikk pga trafikksikkerhet, men det blir likevel brøytet ca hvert kvarter for å holde veien åpen for samfunnskritiske personell som hjemmehjelp og ambulanse. Jeg sto rett før jeg skrev denne posten og kikket på at brøytemannskapet dro nok en bil løs - som satt fast på flatmark fordi det føyker så.

I dag tidlig måket vi hele gårdsplassen ned til grusen, nå får jeg ikke opp utgangsdøra slik at hunden kan få komme ut på do. Vi må gå gjennom leiligheten til leieboeren for å få ut hunden og for å komme oss rundt for å fjerne snø på nytt. Det er alt for mye til at fresen klarer å ta det, og det er for trangt for en traktor å komme rundt svingene her. Sørlandet er bygget på en helt annen måte enn nord.  Jeg sto ute på plassen for 30 min siden og da sto jeg med snø nesten til brystet. Jeg er 175 høy og området var perfekt måket for noen timer siden. Jeg ga faktisk opp og gikk inn for å manne meg opp til å ta fatt på jobben 😅

Jeg har som sagt bodd i begge landsdeler (også på Østlandet noen få år) og jeg skal love at skikkelig Sørlandsvinter er noe helt eget! Mildere vintere og mindre snø var en av grunnene til at jeg flyttet hit, vel så feil kan man ta…..

Anonymkode: 23af2...b6b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke alt er kommunens ansvar

Hentet fra Arendal kommunes hjemmeside

«Kommunen har ansvar for brøyting, snørydding og strøing av kommunale veier. Sjekk om veien din er kommunal

Masse private veier som kommunen ikke har ansvar for, men veilag og lignende.

Slutt å skylde på kommunen !

Veldig mange veier er kommunale. Jeg bor ved kommunal vei som er kommunens ansvar. Her brøytes det ikke. Regner med at det kommer, men de fleste som venter på brøyting venter på kommunal brøyting.

Anonymkode: 00268...47f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Billig drivstoff da👍

Anonymkode: 49133...6f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er alt stengt her nede i sør. Ingen henter søpla, skoler er stengt, posten leverer ikke. Jobben min er stengt, så da trenger jeg ikke melde meg syk/værfast likevel. Så kan dere si hva dere vil om min arbeidsmoral, men minst 2 dager lengre ferie ble det!

Anonymkode: 135cc...ab1

Nyt dem😊

Anonymkode: 49133...6f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lurer veldig på hvordan dette går an. Har dere glattere is sørpå? Er piggdekkene dårligere? Blir det aldri strødd eller saltet? Er det noe i lufta som gjør folk til mindre egnet til å kjøre på vinterføre?
Jeg kan skjønne det med at det er flere folk og veier, kanskje mindre og lettere biler (som er lave under) og færre brøytebiler, som kombinert med uventet stort snøfall gir problemer, men at denne nordlendingen plutselig ikke klarte å holde seg på veien sørpå høres ut som en røverhistorie. Ellers tenker jeg at han ikke var særlig god til å kjøre på vinterføre mens han bodde i nord heller.

Problemet i Bodø er at de salter i tide og utide, inkludert forebyggende. Salt på snø gir en sleip suppe på veien som gjør føret verre enn om det hadde ligget litt snø. Ordentlig vinterføre med litt snø på veien er mye tryggere og bedre enn saltsuppe.
Jeg har heller aldri opplevd noe voldsomt kaos i Bodø. Det er alltids noen som kjører av veien, både busser og biler, men stort sett går det greit.

Jeg har ikke faglig kunnskap om dette, men jeg tror at isen blir "polert" på en helt annen måte når det er såpass mange flere som kjører på den samme veien? Mange kjører også piggfritt, fordi det (i alle fall i Oslo) koster mer, og det gir mer svevestøv på de dagene det ikke er snø (som er de fleste i løpet av vinteren mange steder). Som "Oslojente" har jeg opplevd at en nordlending lo av meg da jeg prøvde å kjøre opp en glatt og bratt bakke. Han kunne ikke forstå at det var et problem, men da han skulle overta - og sikkert vise meg hvor dårlig jeg forstod bilen og føret - så kom han halvparten så langt som jeg gjorde. Det var en volvo 240 med piggdekk, men han var vant til å kjøre firehjulstrekk.

Anonymkode: 0c07e...ab3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...