AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #201 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg siterer meg selv fra et innlegg jeg skrev for omtrent ett år siden: Jeg må bare komme med en anekdote i denne forbindelse. Vi fikk en ny nabo for noen år siden. Han kom fra et snørikt område i nord, og var en av dem som høylytt lo av "søringan" som ikke hadde peiling på vinter. Jeg er selv fra nord, og sa at han kom til å bli overrasket, men da lo han bare enda høyere av meg som hadde glemt hvordan det var "hjemme". Den første vinteren kom, og det gikk ikke lange tiden før han måtte endre mening. Piggdekk hadde han, men han erfarte fort at det ikke hjalp på føret den dagen. Først sto han fast i sin egen oppkjørsel, og naboene trådte til for å få han løs. Så kjørte han ut i en sving 200 m nedi bakken, og bilistene fra køen som raskt hopet seg opp bak ham hjalp ham opp på veien igjen. Tredje gangen han fikk problemer på denne dagen var da han ikke kom opp en bratt bakke. Alle andre ventet i bunnen av bakken til veibanen var klar før de kjørte oppover, men han lo bare av slikt - han skulle vise oss hvordan det skulle gjøres, han var vant til vinterveier, og kjørte opp rett bak bilen foran. Bilen foran fikk problemer, han mistet farten ... og skled rett ned. Først i autovernet, så piruett over i grøfta på andre siden. Veien ble stengt i 3 timer mens han ventet på veihjelp. Da lo han ikke lenger av "søringan", og han trodde ikke lenger at jeg hadde glemt hvordan det var "hjemme". Dette var noe helt annet enn han var vant til hjemmefra. Og nå er det han som deler sin erfaring med nyinnflyttede fra nord, som sier at de vil få seg en overraskelse første gangen de møter vinteren her nede. Anonymkode: 45ae6...439 Jeg lurer veldig på hvordan dette går an. Har dere glattere is sørpå? Er piggdekkene dårligere? Blir det aldri strødd eller saltet? Er det noe i lufta som gjør folk til mindre egnet til å kjøre på vinterføre? Jeg kan skjønne det med at det er flere folk og veier, kanskje mindre og lettere biler (som er lave under) og færre brøytebiler, som kombinert med uventet stort snøfall gir problemer, men at denne nordlendingen plutselig ikke klarte å holde seg på veien sørpå høres ut som en røverhistorie. Ellers tenker jeg at han ikke var særlig god til å kjøre på vinterføre mens han bodde i nord heller. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hahahaha, neitakk. Etter å ha opplevd kaoset i Bodø under snøfall, men utforkjøringer, busser som ikke kom og totalt kaos på veiene til tross for mange færre trafikanter enn vi har i sør, tenker jeg at folk fra nord kan holde seg i nord. Klage på søringer kan de, men de er ikke det spøkk bedre selv. Anonymkode: 5ef95...378 Problemet i Bodø er at de salter i tide og utide, inkludert forebyggende. Salt på snø gir en sleip suppe på veien som gjør føret verre enn om det hadde ligget litt snø. Ordentlig vinterføre med litt snø på veien er mye tryggere og bedre enn saltsuppe. Jeg har heller aldri opplevd noe voldsomt kaos i Bodø. Det er alltids noen som kjører av veien, både busser og biler, men stort sett går det greit. Anonymkode: f24a8...5ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #202 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg lurer veldig på hvordan dette går an. Har dere glattere is sørpå? Er piggdekkene dårligere? Blir det aldri strødd eller saltet? Er det noe i lufta som gjør folk til mindre egnet til å kjøre på vinterføre? Jeg kan skjønne det med at det er flere folk og veier, kanskje mindre og lettere biler (som er lave under) og færre brøytebiler, som kombinert med uventet stort snøfall gir problemer, men at denne nordlendingen plutselig ikke klarte å holde seg på veien sørpå høres ut som en røverhistorie. Ellers tenker jeg at han ikke var særlig god til å kjøre på vinterføre mens han bodde i nord heller. Problemet i Bodø er at de salter i tide og utide, inkludert forebyggende. Salt på snø gir en sleip suppe på veien som gjør føret verre enn om det hadde ligget litt snø. Ordentlig vinterføre med litt snø på veien er mye tryggere og bedre enn saltsuppe. Jeg har heller aldri opplevd noe voldsomt kaos i Bodø. Det er alltids noen som kjører av veien, både busser og biler, men stort sett går det greit. Anonymkode: f24a8...5ff Det er forskjell på glatthet på is, de fleste på Sørlandet kjører ikke med piggdekk, vi har normalt ikke masse snø, det er ikke kapasitet nok til at alle veier blir saltet eller strødd og lufta, ja. Det blåser og føyker masse her, slik at sikten blir veldig dårlig. Anonymkode: 87a6c...f29 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 2. januar 2024 #203 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det mest av Nordnorge var dekket med opptil 1, 5 meter snø i heile fjor vinter, og det var knapt en notis i media om det. På nordvestlandet falt det også vel 1 meter snø i fjor vinter, og knapt en notis i media. Når er det søringene som har fått kjenne litt på de utfordringer nordlendingene har stått overfor igjennom mange vintrer. Nå bor det vel å merke flere i sørnorge en i nordnorge, befolkningstettheten er annerledes, og det kan skape utfordringer. Spørsmålet er om folk i Nord er bedre forbredskap på ver en folk i sør. Av miljøhensyn er det forbudt å kjøre snø i havet, og skal kjøres til der til egnet oppsamlingsplasser. Når nedbøren kommer i form av regn renner vel det meste uti havet, og når snøen renner også det meste av den i havet. En utfordring for brøytemannskaper er parkerte biler, grunnet mangelende regulering av parkeringsplasser. Leddbusser, og el. busser ubrukelige på vinterføre. Nå er det meldt sibirkulde, og skal bli intrs. å sjå hvordan El .bilene vil takle den overgangen. Grønn omstilling har utvilsamt sine utfordringer i eit land som Norge som har kuldegarder, og snø 7 -8 mnd i året. Anonymkode: f6e8b...439 Kom de 1,5 meterne med snø på samme tid som det gjorde på Sørlandet nå, altså iløpet av to døgn? For da kan vi begynne å snakke om å sammenligne, skjønner du. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #204 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes nordlendinger gir et veldig dårlig inntrykk. Bli i nord, dere. Anonymkode: dc25c...3a3 Bytt ut nordlendinger med utlendinger, så ser du hvor teit denne uttalelsen er. Alle nordlendinger er selvsagt ikke like. For alt du vet er ikke TS nordlending en gang. Vinter en noe dritt uansett hvor man bor i landet, men nordpå har vi færre folk, færre veier og mer ressurser satt av til brøyting, skraping og strøing/salting av veier. De eneste gangene veien her blir stengt, er når det blåser så mye at det legger seg snøskavler over veien. Kommunen sparer penger og rykker først ut for å brøyte når vinden har gitt seg. Enten må vi kjøre en omvei eller så blir det hjemmekontor. Og en ting til; jeg kaller ikke folk som bor lengre sør i landet for "søringa". Jeg kaller dem sørlendinger, østlendinger og vestlendinger, alt etter hvor de kommer fra. Anonymkode: f24a8...5ff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #205 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hahahaha, neitakk. Etter å ha opplevd kaoset i Bodø under snøfall, men utforkjøringer, busser som ikke kom og totalt kaos på veiene til tross for mange færre trafikanter enn vi har i sør, tenker jeg at folk fra nord kan holde seg i nord. Klage på søringer kan de, men de er ikke det spøkk bedre selv. Anonymkode: 5ef95...378 Som tilfløtta til Bodø etter et tretti år levd lenger nord - sju-åtte av dem i Tromsø - kan må jeg her opplyse om at Bodø tilhører en egen klimasone og faktisk har et anna snømønster enn resten av landsdelen. Hvilket betyr at kommunen ikke holder seg med brøytemannskap dimensjonert til å ta unna en mengde nedbør som i gjennomsnitt kommer en halv gang hver vinter (to ganger hittil i år! Gleder meg til mars...), og at vi får de årlige og høyst fortjente klagesalvene i AN om nedbrøytede fortau og kansellerte busser. Å kommentere snøryddingskompetansen i Nord-Norge på den grunnlag at man har vært i Bodø blir altså som å kommentere svensk matkultur fordi man har mellomlanda på Arlanda en gang. Anonymkode: 8f04c...2df 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #206 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De aner ikke hva de snakker om, legg alle denne trafikken til oppi gokk og la det snø : Anonymkode: eef22...049 Takket være nedprioritering av nordnorske veier, hadde det nok blitt omkjøring via Sverige. Det tar jo bare 11 timer ekstra, pytt pytt. https://www.nordnorskdebatt.no/noen-prioriteringer-i-statsbudsjettet-rammer-transportnaringen-og-trafikksikkerheten-midt-i-fleisen/o/5-124-202335 Ingen grunn til å konkurrere om å ha det verst, alle steder har sine utfordringer. Anonymkode: f24a8...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #207 Del Skrevet 2. januar 2024 Her hvor jeg bor har kommunen nå bestemt at det ikke vil måkes før det er kommet 8 cm. Og når det først snør så snør det gjerne mer enn 8 cm. Siden det da tar lang tid før hele byen er måkt, kjører vi rundt i 20 cm løssnø i et par dager. Er du heldig så kom det først underkjølt regn før det kom snø oppå. Veiene er ofte smale og brøytingen er ikke den beste. Så veiene blir enda smalere, for brøytepinner det har vi ikke. Politikerne håper at vi ikke får snø og budsjetterer deretter. Hvor mange som er ute å måker aner jeg ikke, men mange er det ikke. Snørydding er ikke prioritert her nede og da blir det kaos når mange er ute å kjører. Lastebilene kjører ut av veien og stenger store og små veier. Når de først stenger E6, da står mange fast. Anonymkode: f6b86...e72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #208 Del Skrevet 2. januar 2024 Hensatt skrev (1 time siden): Mer stabilt vintervær i nord og langt bedre veigrep når det er stabile minusgrader. Her jeg bor kan det variere fra pluss 10 til minus samme dag, mens de fleste dager ligger rundt 0, så man vet aldri om det kommer 10 mm regn eller 10 cm snø på underkjølt vei... Mer stabilt vintervær i nord? Mulig det er stabilt andre steder, men her i nærheten av Bodø er det absolutt ikke spesielt stabilt. Det bytter fort fra varmegrader til kuldegrader på en dag, og at det både snør og regner samme dag er slett ikke uvanlig. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er forskjell på glatthet på is, de fleste på Sørlandet kjører ikke med piggdekk, vi har normalt ikke masse snø, det er ikke kapasitet nok til at alle veier blir saltet eller strødd og lufta, ja. Det blåser og føyker masse her, slik at sikten blir veldig dårlig. Anonymkode: 87a6c...f29 Men tror du ikke denne forskjellen i glatthet på isen forekommer i nord også? Det handler jo om værforhold og skiftende temperatur, og det skjer i aller høyeste grad i nord også. Og det blåser og fyker MYE, spesielt i Bodø og omegn. Jeg bor ikke så veldig langt unna han fyren som for noen år siden sto nesten vannrett i vinden og ble intervjuet av NRK mens garasjetaket hans fløy av i bakgrunnen. At det er uvanlig mye snø på sørlandet nå, og at de ikke har kapasitet til å brøyte eller strø/salte fort nok, skjønner jeg jo, og jeg skjønner at dette gir utfordringer. Men at en nordlending liksom går fra å være god sjåfør på vinterføre i nord til å bli helt evneveik og skli av veien tre-fire ganger på en dag så snart han kommer lengre sør i landet høres fremdeles helt tullete ut. I såfall må han ha glemt at han hadde byttet til piggfrie dekk når han kom sørover Anonymkode: f24a8...5ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #209 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg lurer veldig på hvordan dette går an. Har dere glattere is sørpå? Er piggdekkene dårligere? Blir det aldri strødd eller saltet? Er det noe i lufta som gjør folk til mindre egnet til å kjøre på vinterføre? Anonymkode: f24a8...5ff Det var egentlig veldig enkelt. Han skulle tøffe seg, vise at han var flinkere på vinterføre enn "søringan" var, og det straffet seg. Anonymkode: 45ae6...439 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #210 Del Skrevet 2. januar 2024 Var oppe klokka 5 i dag for å måke gårdsplassen, slik at jeg kom meg tidsnok på jobb. Men brøytebilen har fremdeles ikke brøytet feltet vi bor på... Jeg har måket gårdsplassen for andre gang, men det synes knapt, fordi det blåser så fælt. Snøen vil ikke ligge der jeg befaler den. Nå er snøfreseren tom for bensin, for jeg har lånt den bort til naboer. Snøfreser er ikke vanlig her vi bor, da det stort sett er snøfritt her nede ved vannet. Nå har vi skavler som er halvannen meter høye... Hadde jeg vært nordlending hadde jeg sikkert kjørt rett igjennom den, men siden jeg bare er en stakkars østlending, så klarer jeg ikke å få bilen til å forsere dem... Anonymkode: c79d8...93c 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #211 Del Skrevet 2. januar 2024 Det hadde vell vært like nyttig som å sende byplanleggere og trafikkeksperter til Kautokeino. Anonymkode: fa90b...08b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #212 Del Skrevet 2. januar 2024 DelvisPresley skrev (11 timer siden): Hvorfor er ikke vestlandet forberedt på flom? Det skjer jo hvert år. Fordi det er stort sett ikke så flatt på Vestlandet, regnet ender i havet eller i elver som renner ut i havet. Anonymkode: 823ae...730 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 2. januar 2024 #213 Del Skrevet 2. januar 2024 Dette er bare til å le av, sånn småmunter nord-sør koseknuffing 😂. Det er store forskjeller på været, og til og med snøen er forskjellig. Her på sørlandet kommer det masse rundt +1/-1, så det er tungt og vått nederst og forskjellige lag oppå der igjen, og fonner når det blåser stiv kuling og minus 10. Det er også slik her i en stripe langs kysten, at vi har alt fra grågrønne vintre til å være druknet i snø, gjerne alt på en gang. i dag er jeg helt innesnødd, og må få gjort noen tapre forsøk på å finne avfallsdunkene og trappen under snømassene. Jeg trenger dog ikke å måke snø rundt drivhuset, om jeg hadde hatt et, langt ut i juni. Kos dere uansett vær 🌨️❄️💨🌞 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #214 Del Skrevet 2. januar 2024 Det er ikke mangel på kompetanse som gjør at det blir kaos her. Men mangel på brøytebiler og personnell. Det er rett og slett ikke like mange brøytebiler pr kilometer vei her som i Nord-norge. Så når det snør og føyker i ett strekk, så klarer de ikke å holde unna. Jeg kjører piggfritt. 363 dager i året er det det beste, siden det er bar asfalt og sol. De to andre dagene i året lar jeg bilen stå. Anonymkode: e0e9c...bbd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magika_fra_Fyll Skrevet 2. januar 2024 #215 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg kommer fra Nordland selv og skjemmes når jeg ser denne typen hovering skråstrek skadefryd fra andre nordlendinger. At det går knirkefritt at Edd-Rune brøyter den ene veien i bygda hver morgen om vinteren betyr ikke at det er like enkelt i tettbygde områder med over en million mennesker med all den logistikk det medfører 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #216 Del Skrevet 2. januar 2024 Magika_fra_Fyll skrev (7 minutter siden): Jeg kommer fra Nordland selv og skjemmes når jeg ser denne typen hovering skråstrek skadefryd fra andre nordlendinger. At det går knirkefritt at Edd-Rune brøyter den ene veien i bygda hver morgen om vinteren betyr ikke at det er like enkelt i tettbygde områder med over en million mennesker med all den logistikk det medfører Enig med deg. Er nordlending selv. Anonymkode: 38300...825 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #217 Del Skrevet 2. januar 2024 Ikke alt er kommunens ansvar Hentet fra Arendal kommunes hjemmeside «Kommunen har ansvar for brøyting, snørydding og strøing av kommunale veier. Sjekk om veien din er kommunal.» Masse private veier som kommunen ikke har ansvar for, men veilag og lignende. Slutt å skylde på kommunen ! Anonymkode: 2c811...422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #218 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En meter snø på kort tid på sørlandet? Det fårn' si, det er vel ikke så vanlig. Få høre mer da! Har folk normalt skyvebrett og snøfresere eller blir det rett og slett litt kaotisk? Hva er normal snødybde i januar? Er det mulig å le høyt av all snøen, omfavne den og lage en kul akebakke, snølykter og snøfigurer i hagen eller har dere nok med å holde rømningsveier frie?😅 Jeg spør av ren nysgjerrighet. Hilsen fra by nordpå der folk flest bruker snøfreseren oftere enn gressklipperen. (For ordens skyld så blir det litt kaotisk her også hvis det kommer en meter snø på et døgn, og vi har veldig mange brøytebiler.) Anonymkode: e9849...fec Det bor ikke så mange folk nordpå som det bor her på Østlandet. Det har vel en del med saken å gjøre, her er det mange folk på liten plass hvor mange skal forflytte seg samtidig Her hvor jeg bor har det ikke vært så mye snø på mange år (vi snakker 10-20 år om ikke mer) Vinteren pleier å være så godt som snøfri. De fleste har ikke snøfreser, siden vi sjelden har snø. Det er ikke nok brøytebiler, og mange av de som er her har kjørt seg fast i snøen. Tro meg, det er kaos. Jeg har bodd andre steder hvor det ikke blir kaos ved store snøfall, men det var et sted med færre innbyggere og hvor det var vanlig med mye snø.. Anonymkode: fef34...2bc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #219 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det mest av Nordnorge var dekket med opptil 1, 5 meter snø i heile fjor vinter, og det var knapt en notis i media om det. På nordvestlandet falt det også vel 1 meter snø i fjor vinter, og knapt en notis i media. Når er det søringene som har fått kjenne litt på de utfordringer nordlendingene har stått overfor igjennom mange vintrer. Nå bor det vel å merke flere i sørnorge en i nordnorge, befolkningstettheten er annerledes, og det kan skape utfordringer. Spørsmålet er om folk i Nord er bedre forbredskap på ver en folk i sør. Av miljøhensyn er det forbudt å kjøre snø i havet, og skal kjøres til der til egnet oppsamlingsplasser. Når nedbøren kommer i form av regn renner vel det meste uti havet, og når snøen renner også det meste av den i havet. En utfordring for brøytemannskaper er parkerte biler, grunnet mangelende regulering av parkeringsplasser. Leddbusser, og el. busser ubrukelige på vinterføre. Nå er det meldt sibirkulde, og skal bli intrs. å sjå hvordan El .bilene vil takle den overgangen. Grønn omstilling har utvilsamt sine utfordringer i eit land som Norge som har kuldegarder, og snø 7 -8 mnd i året. Anonymkode: f6e8b...439 Nei, for Guds skyld, bli der dere er. Det blir avfolket om det kommer 2-3 hit. Anonymkode: 9c17d...84b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #220 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ikke alt er kommunens ansvar Hentet fra Arendal kommunes hjemmeside «Kommunen har ansvar for brøyting, snørydding og strøing av kommunale veier. Sjekk om veien din er kommunal.» Masse private veier som kommunen ikke har ansvar for, men veilag og lignende. Slutt å skylde på kommunen ! Anonymkode: 2c811...422 Hvis du kjenner til litt historie i alle kommuner egentlig, så ville du visst at de gjør om kommunale veier til private veier, for å slippe ansvar. Helst vil de slippe alt ansvar. Anonymkode: 65d26...d1d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå