delias Skrevet 2. januar 2024 #181 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jøss! Jeg kjørte fra Sørlandet til Oslo i går. Klar for jobb i dag. Hvor på Sørlandet er dere værfast? Vi brukte et par timer på å spa frem bilen i går, men vi kom oss avgårde til slutt. Anonymkode: a8a26...a41 I Arendal vurderer de nå å stenge skoler og barnehager, og hjemmetjenesten sliter så det holder. Men for all del - DU er jo klar for jobb, så da må jo alle andre automatisk klare det også tydeligvis. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #182 Del Skrevet 2. januar 2024 Er nordfra, men bodde ti år i Oslo. Er færre veier her i nord, så lettere å holde åpent. Tar lang tid å brøyte hele Oslo etter en natt med stort snøfall. Men må innrømme at jeg la merke til dårlige kjøreferdigheter på vinterføre i Oslo. F.eks med å la en og en bil kjøre opp en liten, glatt bakke. I Oslo kjørte de tett i tett, og typisk at en bil sklir ned i den andre osv fordi de kjører for tett. Så mange unødvendige ulykker der. Anonymkode: 758d9...0f4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #183 Del Skrevet 2. januar 2024 Selvfølgelig må man øke kompetanse og beredskap for snøfall! Selv om det ikke er mange dager pr vinter man trenger det. En kommune må ha beredskap for spesielle hendinger. Vi hadde jo Hans ekstremvær noen dager i høst og det måtte man ta som det kom og ha beredskap på. Man kan ikke bare la naturkreftene overta og ødelegge selv om det gjelder få dager og ikke hvert år. Anonymkode: 9292b...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #184 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er nordfra, men bodde ti år i Oslo. Er færre veier her i nord, så lettere å holde åpent. Tar lang tid å brøyte hele Oslo etter en natt med stort snøfall. Men må innrømme at jeg la merke til dårlige kjøreferdigheter på vinterføre i Oslo. F.eks med å la en og en bil kjøre opp en liten, glatt bakke. I Oslo kjørte de tett i tett, og typisk at en bil sklir ned i den andre osv fordi de kjører for tett. Så mange unødvendige ulykker der. Anonymkode: 758d9...0f4 Samtidig, hadde man ventet på en og en bil opp bakker i Oslo, så hadde man stoppet all trafikk. Og ikke bare der, men det hadde hatt store ringvirkninger. Anonymkode: 5ef95...378 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 2. januar 2024 #185 Del Skrevet 2. januar 2024 Det jeg tenker når jeg leser sånn søringer haha de vet ikke hvordan de kjører på vinterføre er at er de så dumme eller gjør de seg dumme? Hvorfor tror nordlendinger så veldig bra med seg selv at de bare må rakke ned på andre? Altså snørydding ligger nederst i budsjettposten her i sør, det er en ikke prioritet der det ikke snødde i fjor snør det heller ikke år. En kommune her har bestemt at ingen måking eller strøing før det har kommer 10 cm snø midt i sentrum, problemet er da at vi med våre piggfriedekk glattpolerer snøen, så kommer det litt regn etter det med kuldegrader på toppen blir nydelig føre. Og ingen bevegelseshemma vil komme seg ut, min far har ikke vært ute av døren siden før jul. For de brøyter ikke fortau, de lager store brøytehauger osv Hadde de tatt snøen med engang så hadde det ikke blitt kaos, og busser og biler hadde kommet frem. Og hva tror du skjer da når det kommer mye, jo altså de sitter å håper på regn sånn at de ikke må bruke penger. Og ja det går også på innkompentanse. De var bedre på dette før da vi var unge. Så send gjerne litt brøytebiler ned, men det for å hjelpe ikke flåse. Jeg er god på vinterføre jeg, og jeg tror faktisk ikke at alle her nede er helt elendige 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #186 Del Skrevet 2. januar 2024 Forvirret23 skrev (3 minutter siden): Det jeg tenker når jeg leser sånn søringer haha de vet ikke hvordan de kjører på vinterføre er at er de så dumme eller gjør de seg dumme? Hvorfor tror nordlendinger så veldig bra med seg selv at de bare må rakke ned på andre? Altså snørydding ligger nederst i budsjettposten her i sør, det er en ikke prioritet der det ikke snødde i fjor snør det heller ikke år. En kommune her har bestemt at ingen måking eller strøing før det har kommer 10 cm snø midt i sentrum, problemet er da at vi med våre piggfriedekk glattpolerer snøen, så kommer det litt regn etter det med kuldegrader på toppen blir nydelig føre. Og ingen bevegelseshemma vil komme seg ut, min far har ikke vært ute av døren siden før jul. For de brøyter ikke fortau, de lager store brøytehauger osv Hadde de tatt snøen med engang så hadde det ikke blitt kaos, og busser og biler hadde kommet frem. Og hva tror du skjer da når det kommer mye, jo altså de sitter å håper på regn sånn at de ikke må bruke penger. Og ja det går også på innkompentanse. De var bedre på dette før da vi var unge. Så send gjerne litt brøytebiler ned, men det for å hjelpe ikke flåse. Jeg er god på vinterføre jeg, og jeg tror faktisk ikke at alle her nede er helt elendige Det er AKKURAT dette de gjør her jeg bor (Vestfold). Det skjer hver vinter. Hilsen oppgitt nordlending i sør. Anonymkode: 38300...825 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #187 Del Skrevet 2. januar 2024 Trafikkbildet er helt anderledes sør enn nord. Kompetansen er akkurat like god sør. Anonymkode: 70561...8cb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 2. januar 2024 #188 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er AKKURAT dette de gjør her jeg bor (Vestfold). Det skjer hver vinter. Hilsen oppgitt nordlending i sør. Anonymkode: 38300...825 Gjenganger på sør og østlandet tror jeg, da sparte de penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 2. januar 2024 #189 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trafikkbildet er helt anderledes sør enn nord. Kompetansen er akkurat like god sør. Anonymkode: 70561...8cb Nei det er den ikke, du ser stor forskjell på hvordan det brøytes i nord og sør. Er jeg bor brøyter de i en retning, veien er så smal at det kan ikke komme møtende trafikk. Helt greit å innrømme at vinterberedskap og brøyting er vi ikke gode på, eller kanskje vi betaler så lite at ingen vits å gjøre en god jobb. Salting isteden for brøyting er et godt eksempel på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #190 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Samtidig, hadde man ventet på en og en bil opp bakker i Oslo, så hadde man stoppet all trafikk. Og ikke bare der, men det hadde hatt store ringvirkninger. Anonymkode: 5ef95...378 Og du tror ikke trafikken stopper når bilene sklir nedover og treffer hverandre som dominobrikker? Da må det ryddes opp, skrives skademeldinger osv. Anonymkode: 758d9...0f4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #191 Del Skrevet 2. januar 2024 delias skrev (18 minutter siden): I Arendal vurderer de nå å stenge skoler og barnehager, og hjemmetjenesten sliter så det holder. Men for all del - DU er jo klar for jobb, så da må jo alle andre automatisk klare det også tydeligvis. Godt sagt! Hilsen ts. Anonymkode: 135cc...ab1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #192 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg er også nordlenning som har bodd mange år i sør (og gjør det fremdeles). Kjøreforholdene er MYE verre i sør på vinteren enn i nord, trafikkmengden er mange ganger større (inkludert mye tungtransport) og det brøytes langt sjeldnere (flere veier, prioriteringer osv). Det skjer flere ganger i løpet av vinteren at jeg må gjette meg til hvor veien er - på avkjørsler fra E6/motorveien da det ikke er brøytet. Men som med alt annet er det lett å sitte mange mil unna på brøytede veier med minimal trafikk og tror man vet bedre 😛 Anonymkode: 134f1...e75 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #193 Del Skrevet 2. januar 2024 Valgte ut 3 steder som viser forskjell i trafikk på nord og sør. Mellom 6-7 i morges hentet fra vegdata Kanalbrua Tønsberg 1400 passeringer E18 Gyssestad (ved Ikea Slependen) 4000+ E6 Nordkjosbotn (ved avkjøring mot Tromsø) 120 passeringer Dette er en dag hvor folk er bedt om å bli hjemme. Anonymkode: dc643...f19 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #194 Del Skrevet 2. januar 2024 Typisk inkompetent nordlending 😂 Har selv bodd flere år i Finnmark så vet hva jeg prater om. Ikke vanskelig i nord å holde vegen klar for snø når bygda er så liten og vegnettet minimalt, her nede er det langt flere veger og rydde. Nå er det meste av kaoset på Sørlandet, en landsdel som normalt sett har minimalt med snø igjennom vinteren, da sier det seg selv at de ikke har mannskap og nok brøytebiler. Hadde det vært normalen hadde det nok vært annerledes. I nord brukes også flittig kolonnekjøring og stengte fjelloverganger, her kan vi ikke bare stengene vegene i hytt og pine slik dere gjør. Anonymkode: 8044d...20c 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 2. januar 2024 #195 Del Skrevet 2. januar 2024 Mer stabilt vintervær i nord og langt bedre veigrep når det er stabile minusgrader. Her jeg bor kan det variere fra pluss 10 til minus samme dag, mens de fleste dager ligger rundt 0, så man vet aldri om det kommer 10 mm regn eller 10 cm snø på underkjølt vei... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #196 Del Skrevet 2. januar 2024 Hvordan i huleste kan nord-norsk "vær ekspertise" hjelpe på enormt større bilpark, færre parkeringsplasser , mange flere veier å måke, og færre måkebiler pr meter vei? Anonymkode: 06c60...0fd 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #197 Del Skrevet 2. januar 2024 Forvirret23 skrev (1 time siden): Gjenganger på sør og østlandet tror jeg, da sparte de penger. Jepp. De sitter musestille i båten og venter på regn 😕 Anonymkode: 38300...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #198 Del Skrevet 2. januar 2024 10 hours ago, DelvisPresley said: Hvorfor er ikke vestlandet forberedt på flom? Det skjer jo hvert år. Vestlandet har ikke så mye flom da vannet de fleste steder har kort vei til en fjord. Østlandet derimot... Anonymkode: ad364...673 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #199 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og du tror ikke trafikken stopper når bilene sklir nedover og treffer hverandre som dominobrikker? Da må det ryddes opp, skrives skademeldinger osv. Anonymkode: 758d9...0f4 Jeg skrev det jeg skrev for å vise at det ikke er så enkelt som å vente til bilen foran har kommet seg helt opp. Anonymkode: 5ef95...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #200 Del Skrevet 2. januar 2024 Ser forskjell på bygde-norge og Oslo. På bygda holder de veiene og fortauene frie for snø. I Oslo måker de knapt, men salter slik at det blir enda glattere. Og sykkelveiene...... jesus. Anonymkode: 12f44...7c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå