AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #261 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vinden har starta her i sør nå og vi har fått fonner på 2 m eu dt huset.I morgen blir det store mengder snø og storm i vindkasta. Ufyselig vær enten en kommer fra nord eller sør. Anonymkode: a41d1...cee Bor 140 moh havet noen mil sør for Oslo. Jeg kan allerede ikke se ut av stuevinduet mitt, helt dekket av snøfonn pga vinkel på huset. Kan bare tenke meg hvor mye verre det er lenger sør. Bilen min var igår helt dekket av snø i går og kunne ikke ses fra huset (står mellom garasje, høy hekk og hus så fikk ekstra store fonner. Ganske så hvit igjen og spent på hvor mye vinden har tatt i morgen tidlig. Blir bare kast på rundt 14 m/s i natt her og ikke over 20 m/s som i Arendal Anonymkode: dc643...f19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 3. januar 2024 #262 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei. Det er ikke mangel på meteorologer som gjør store snøfall utfordrende i tettbygde områder. Anonymkode: 47e66...4b9 Word! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #263 Del Skrevet 3. januar 2024 Amossa skrev (På 2.1.2024 den 0.28): Vi er helt klart mer forberedt og vant til uvær her i nord. Må innrømme at jeg ler høyt når jeg ser at det meldes oransje farevarsel når det ventes snødybde på 70-100 cm. Senhøstes er det alltid reportasjer om glatte veier i sør, med bilde av biler som snegler seg på innfartsårene og intervju av sjåfører, brøytemannskap og politi. I nord sendes TV-journalisten ut når det er ekstremuvær. Da står han gjerne ytterst på en molo for riktig å krisemaksimere! Like morsomt å se Vel alle er vel best forberedt på det som mest sannsynlig vil inntreffe lokalt. Alle kan ikke være 100% forberedt på alt. Det som er interessant er at når uventede situasjoner inntreffer nord-Norge så er det av en eller annen grunn søringene sin feil. Men når de er godt forberedt så er det fordi de er ufeilbarlige nordlendinger 😂 Slår ikke feil! Jeg har prøvd å bo både i sør og i nord, og det ER uten tvil et større problem i sør når veiene er glatte osv. fordi trafikkbildet ikke kan sammenlignes med nordnorge. Sier seg selv at jo flere biler på veien, jo større antall biler vil kjøre ut/få problemer. En sånn "propp" inn til Oslo i morgenrushet vil naturlig nok skape lange køer og mye kaos. Anonymkode: 5741a...0f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #264 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har som sagt bodd i begge landsdeler (også på Østlandet noen få år) og jeg skal love at skikkelig Sørlandsvinter er noe helt eget! Mildere vintere og mindre snø var en av grunnene til at jeg flyttet hit, vel så feil kan man ta….. Anonymkode: 23af2...b6b Samme her! Har bodd flere steder i Norge, og Sørlandet skiller seg ut ved at når det først snør, kommer det så mye og på så kort tid. Ofte smelter det etter 1-2 dager, så timene brukt til snømåking føles «bortkasta». Vi har nå fått 2 m høye snøfonner rundt hele huset pga vind og snøføyk. Og mer blir det med det værvarselet vi har for morgendagen. Anonymkode: a41d1...cee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #265 Del Skrevet 3. januar 2024 Amossa skrev (2 timer siden): Hører på nyhetene at det er krise i Arendal. At skoler og barnehager er stengt, folk kommer seg ikke på jobb, mangler mat og ved. Ifølge SSB bor det 38.563 innbyggere i Arendal. I Bodø bor det 42.831 innbyggere. Hvorfor tror du at trafikktettheten er lavere i Bodø enn i Arendal, når folketallet er større i Bodø? Det er byer på den størrelsen nedover hele kysten i Vestfold, Telemark og Agder. Du må kjøre noen timer før du kommer til neste by av den størrelsen når du er i Bodø. Har kanskje noe med saken å gjøre? Arendal er også en gammel by fra lenge før bilen ble oppfunnet, med tilhørende trange gater, få parkeringsplasser osv. Bodø måtte vel i stor grad bygges opp på nytt etter 2. verdenskrig, og da kan vi vel anta at de laget litt bredere gater? Noen år siden jeg var der sist, men synes å huske at det føltes ganske romslig der. Anonymkode: a41d1...cee 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #266 Del Skrevet 3. januar 2024 Bodø i desember 2023 - https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/656f44f09763fb12ceca4954/snokaos-skaper-trobbel-i-nordland »Bodø kommune har store problemer med å holde veien åpne og fri for snø. Det gjør at busser sliter med å komme seg fram. Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel som gjelder frem til onsdag morgen klokken 07.00. Vegtrafikksentralen ber folk om å ta sine forholdsregler og sjekk status på vegene før man kjører. I Bodø anslår man at det er kommet mellom 30-40 cm. med nysnø siden i går kveld.» Alt funker ikke alltid bedre i Nord- Norge… Anonymkode: dc643...f19 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #267 Del Skrevet 3. januar 2024 Amossa skrev (2 timer siden): Her skriver media om krise og farevarsel i tettsteder som Tvedestrand og Grimstad. Ærlig talt, Grimstad har 6.000 innbyggere! Her er du feilinformert. Det er 24 000 innbyggere i Grimstad. Og 25 min unna har du Arendal med 40 000 innbyggere, og 45 min unna Kristiansand med 120 000 innbyggere. Og det er flere andre byer i nærheten. Bare ta en titt på kartet! Amossa skrev (2 timer siden): Jeg bor i Lofoten. Hver høst setter Vegvesenet og kommunen opp brøytestikker langs veiene. Kraftlagene kontroller linjer og kapper ned trær. Avtaler inngås med brøyteselskaper, og man beslutter hvilke veier som skal prioriteres. Bedriftene gjør også avtaler om brøyting av egne veier og parkeringsplasser. Private gjør gjerne avtale med bønder eller andre som har traktor og utstyr for å få brøytet veien sin. Alt dette gjøres her i sør også. Men man tar seg nok ikke råd til å ha kapasiteten på brøytemannskaper som trengs de få gangene det snør så mye som nå. Anonymkode: a41d1...cee 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #268 Del Skrevet 3. januar 2024 Forstår godt hvorfor det blir slik i sør. Mange flere biler + bakhjulsdreve biler/piggfri vinterdekk + dårlig brøyteberedskap. Trenger bare at 1 bil har bakhjulsdrift eller piggfri vinterdekk i trafikken på det føre som er nå, og vips det blir problemer med kø og traffikkuhell. Noe som bare gjør at brøyting av veien tar lengere tid. Bor i nord og forstår at snø har mye større konsekvenser sørpå. Det er rett og slett mye større sjangse for at en eller flere av bilistene kjører rundt med piggfrie vinterdekk/ bakhjulstrekk eller gud forby en kombo. Her jeg bor har nesten alle 4hjulstrekk og piggdekk. Anonymkode: bef83...ea4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #269 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 12.50): Jobber i hjemmesykepleien og gjett hva, vi kommer alltid fram. Til noen adresser gjennom vassing i snø med høye kneløft fra veien. Jeg tar med gamasjer i bilen i morgen. Det heter ikke værfast, det heter lat. Anonymkode: d2a30...43d tosk. https://www.dagbladet.no/nyheter/kommer-ikke-fram/80697356 Anonymkode: 8f33c...94e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #270 Del Skrevet 3. januar 2024 enhjørningfis skrev (14 timer siden): Hvor I arendal bor du som er vandt med dette kaoset? 🤔 bodd her i ca 20 år, å er ca 20 år siden sist jeg så det snø så mye her nede, men du bor kanskje i en annen del av arendal enn meg? du har kanskje litt dårlig hukommelse? https://www.aftenposten.no/norge/i/mQJRlg/derfor-er-deler-av-agder-ekstra-snoeutsatt Anonymkode: 8f33c...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhjørningfis Skrevet 3. januar 2024 #271 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): du har kanskje litt dårlig hukommelse? https://www.aftenposten.no/norge/i/mQJRlg/derfor-er-deler-av-agder-ekstra-snoeutsatt Anonymkode: 8f33c...94e Absolutt ikke, å ikke får jeg lest artikkelen heller pga. Har ikke å skal ikke kjøpe abo til Aftenposten. Så fortell gjerne når dette ble skrevet eller ta en screenshot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhjørningfis Skrevet 3. januar 2024 #272 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror vi at skoler er stengt også torsdag? Anonymkode: 135cc...ab1 Jeg tipper de er stengt ut uken, tar nok lengre tid enn i dag å rydde opp i dette kaoset å gjøre det trygt for barna! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 3. januar 2024 #273 Del Skrevet 3. januar 2024 (endret) Jeg er så innmari nysgjerrig. Har så lyst til å se mer av resultatet mm fra dette snøværet i sør. Noen av bildene fra f.eks Grimstad by som graves frem er jo helt hinsides av hva man kan forvente å se i Norge tenker jeg 😅 Endret 3. januar 2024 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #274 Del Skrevet 3. januar 2024 enhjørningfis skrev (15 timer siden): Nå har det seg slik at det er ca 20 år siden sist det snødde enorme mengder her på sørlandet, 20 år!!!!! Skolene er nå stengt i noen ekstra dager, å folk som ikke MÅ på jobb bes holde seg hjemme å ta hjemmekontor ! Håper du også gikk for det, å ikke trengte deg ut på veiene/løy til arb.giver. det er evt "bare" å vise til hva det står i samtlige aviser, og på kommunens nettside! Dere som er besservissere her kan ta dere en bolle, for dere er ikke her hvor vi er sikkert! Dere ser ikke kaoset som skjer rundt oss, dere ser ikke hvor hardt brøytemannskaper og andre jobber for å holde veiene frie for snø og kjørbare! "Vi nordinga vi slit ikke med sånn, dere søringa e så pinglat!" Gå å legg dere, eller kom ned her å brøyt !!! Enig i at det er et problem, men faktisk så ER det sånn hvert år med kaos og faenskap og kommunen bør være i forkant. Bestill hjelp når varselet kommer og ikke en uke etter, liksom. enhjørningfis skrev (15 timer siden): Hvor I arendal bor du som er vandt med dette kaoset? 🤔 bodd her i ca 20 år, å er ca 20 år siden sist jeg så det snø så mye her nede, men du bor kanskje i en annen del av arendal enn meg? Det stemmer ikke. Sånne ekstrem-snøfall med masse snø på kort tid er det hvert år. I 2007 var det omtrent som nå. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men dette viser ikke ekstreme snømengder. Dette er en helt normal mengde snø som absolutt ikke burde skape kaos. Hverken i nord eller i sør. Og så viser de bilder fra veier hvor det liksom skal være så mye snø. Klarer ikke se noe annet enn helt normale snømengder. Anonymkode: 69e63...32d Men de kan ikke vise bildene fra Hvordan det ser ut her vi bor, for alle busser er innstilt og man kan ikke kjøre bil. Foran mitt hus er det nå en brøytekant på tre meter. Men isteden viser de disse fislebildene og da tror folk at det ikke er så ille. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror vi at skoler er stengt også torsdag? Anonymkode: 135cc...ab1 Ja. Egentlig tror jeg ut uka, sånn som i Grimstad. Anonymkode: c5263...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #275 Del Skrevet 3. januar 2024 enhjørningfis skrev (15 timer siden): Hvor I arendal bor du som er vandt med dette kaoset? 🤔 bodd her i ca 20 år, å er ca 20 år siden sist jeg så det snø så mye her nede, men du bor kanskje i en annen del av arendal enn meg? Må være Arendelle eller et annet fantasiland. Regner med besserwisserne i tråden allerede har ringt Sørlandet sykehus og kommunene i Agder og fortalt dem at sykepleiere, pasienter og ansatte bare trenger å finne frem ski og truger. https://www.nrk.no/sorlandet/agder-nedsnodd_-klarer-ikke-apne-skolene-1.16699728 Anonymkode: ee802...ff7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #276 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må være Arendelle eller et annet fantasiland. Regner med besserwisserne i tråden allerede har ringt Sørlandet sykehus og kommunene i Agder og fortalt dem at sykepleiere, pasienter og ansatte bare trenger å finne frem ski og truger. https://www.nrk.no/sorlandet/agder-nedsnodd_-klarer-ikke-apne-skolene-1.16699728 Anonymkode: ee802...ff7 Hvorfor må det være Arendelle eller et fantasiland? Anonymkode: c5263...aa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #277 Del Skrevet 3. januar 2024 enhjørningfis skrev (32 minutter siden): Jeg tipper de er stengt ut uken, tar nok lengre tid enn i dag å rydde opp i dette kaoset å gjøre det trygt for barna! Snakk om å overdramatisere. Anonymkode: ffcae...a7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #278 Del Skrevet 3. januar 2024 I dag er jeg ikke værfast, men jeg har ved et par anledninger vært forhindret av vær til å møte på jobb. Da har jeg bare meldt at jeg ikke kom grunnet været og tatt feriedag eller permisjon. På et arbeidsted hadde vi faktisk en dag eller to (med lønnet fri!) i permisjonsreglementet nettopp til værfastdager. Nå postkorona har jeg fått tilgang til hjemmekontorløsning, og er dermed ikke så avhengig av værgudene for å komme meg på jobb. Anonymkode: 882e8...0e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #279 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakk om å overdramatisere. Anonymkode: ffcae...a7b https://www.nrk.no/sorlandet/agder-nedsnodd_-klarer-ikke-apne-skolene-1.16699728 Anonymkode: c5263...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #280 Del Skrevet 3. januar 2024 Som nordlending sørpå så er det kommet mye snø selv for en fra nord. Det fyker sånn at veiene er snødd igjen etter 20 min. Skolene er stengt, kjøpesentrene er stengte, bussene er innstilt og tog/fly går ikke. Det er ikke snakk om latskap som enkelte uvitende individ vrir av seg. De prioriterer selvsagt hovedveiene siden alt fyker så fort igjen, andre veier og fortau har de ikke startet på enda, så nei, de er ikke bare å måka en halvtime så er alt greit likksom. Vi sitter bom fast Anonymkode: b3e59...0d9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå