Gå til innhold

Noen andre som er værfaste og ikke kommer seg på jobb i morra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Enig i dette. Jeg bor i en annen plass i landet, men hvordan brøytemannskapet brøyter har alt å si. Jeg bodde en annen plass enn her før, og der ble det brøyta på en helt annen måte. Det var jevnt mer snø der igjennom hele vinteren,  så de var nok mer vant med brøyting. Her jeg bor nå er det mer periodevis med snø igjennom vinteren, så de får kanskje ikke like mye trening i brøyting. For her er det ganske så elendig brøyting. Men i år har de faktisk klart å brøyte i veikryss uten å legge igjen en «fartsdump» med snø på den ene veien, så det ser ut til at det går rette veien i det minste😅 

Jeg har full forståelse for at kommuner ikke kan ha x antall brøytebiler stand by, og at det ved plutselige sjeldne store snøfall derfor kan gå tregt med brøyting.   Men om disse store snøfallene skjer hver vinter bør jo kommunene begynne å tenke litt alternativt, for det finnes jo muligheter. 

Anonymkode: 49133...6f9

Veeeeldig mange private veier og private entrepenører for brøyting, for enkekt å skylde på kommunen. Bare å se på vegkart omdet står en P eller K på veien og se hvem som har ansvar. 

Anonymkode: 2c811...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss! Jeg kjørte fra Sørlandet til Oslo i går. Klar for jobb i dag. Hvor på Sørlandet er dere værfast? Vi brukte et par timer på å spa frem bilen i går, men vi kom oss avgårde til slutt.

Anonymkode: a8a26...a41

https://www.nrk.no/sorlandet/snokaos-pa-forste-hverdag-i-2024-1.16698283

Bare å ta bussen i Arendal...

Screenshot_20240102_082517_SamsungInternet.thumb.jpg.a1b0473e1d24a66c3178d08b30929087.jpgScreenshot_20240102_082446_SamsungInternet.thumb.jpg.e76abe292b611bb5d84e19c5c54a929e.jpg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRrlna/snoeen-vedvarer-hvis-man-kan-holde-seg-hjemme-er-det-kanskje-det-beste

Anonymkode: 7ab40...a10

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Greit nok at du foretrekker å ikke ha hjemmekontor, men hvordan i all verden viser du "solidaritet" ved å reise på jobb? 

Anonymkode: f5d14...287

Fordi det er mange andre på denne arbeidsplassen som kanskje ikke kan ta hjemmekontor VEL?!?!?!?!?!?!

Anonymkode: 5ba70...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her vi bor er det stort sett snøfritt på vinteren. Vi har flyttet hit fra Østlandet og hadde med snøfreser på flyttelasset. Da fortalte naboen at slik drit gadd ikke han å ha i garasjen sin, for det tok bare opp plass. Det holdt lenge med en liten snøskuffe. Han ble glad for å låne snøfreseren vår nå, men dessverre hjelper det lite å måke gårdsplassen, for brøytebilen har vi ikke sett noe til enda. Jeg har stått opp tidlig for å beregne god tid til jobb, men kommer ikke ut av byggefeltet vi bor på...

Anonymkode: 5a65d...4ae

Samme her.

Naboen kom seg så vidt ut etter å ha måket løs bilen for 7.gang på et døgn, og det var bare på grunn av tilfeldigheter.  

Men ingen andre i feltet kommer seg ut ennå.

Jeg er veldig glad at jeg ikke behøver ut med bilen i dag!

Anonymkode: 92a56...0be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du ikke snøskuffe eller fres? Til å fjerne snøen foran garasjen altså.

Anonymkode: 7415d...abe

Joda, har snøskuffe men utfordringen er ikke bare snøen foran garasjen. Her på Sørlandet er det kaos i dag og alle som kan bør holde seg hjemme for ikke å belaste veinettet mer. Noen av oss må likevel på jobb og da er beina ett godt alternativ. 

Anonymkode: 078e9...b0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg siterer meg selv fra et innlegg jeg skrev for omtrent ett år siden:

Jeg må bare komme med en anekdote i denne forbindelse.

Vi fikk en ny nabo for noen år siden.  Han kom fra et snørikt område i nord, og var en av dem som høylytt lo av "søringan" som ikke hadde peiling på vinter.  Jeg er selv fra nord, og sa at han kom til å bli overrasket, men da lo han bare enda høyere av meg som hadde glemt hvordan det var "hjemme".

Den første vinteren kom, og det gikk ikke lange tiden før han måtte endre mening.   Piggdekk hadde han, men han erfarte fort at det ikke hjalp på føret den dagen.

Først sto han fast i sin egen oppkjørsel, og naboene trådte til for å få han løs.
Så kjørte han ut i en sving 200 m nedi bakken, og bilistene fra køen som raskt hopet seg opp bak ham hjalp ham opp på veien igjen.
Tredje gangen han fikk problemer på denne dagen var da han ikke kom opp en bratt bakke. 
Alle andre ventet i bunnen av bakken til veibanen var klar før de kjørte oppover, men han lo bare av slikt - han skulle vise oss hvordan det skulle gjøres, han var vant til vinterveier, og kjørte opp rett bak bilen foran.  Bilen foran fikk problemer, han mistet farten ... og skled rett ned.  Først i autovernet, så piruett over i grøfta på andre siden.  Veien ble stengt i 3 timer mens han ventet på veihjelp.
Da lo han ikke lenger av "søringan", og han trodde ikke lenger at jeg hadde glemt hvordan det var "hjemme".  Dette var noe helt annet enn han var vant til hjemmefra.

Og nå er det han som deler sin erfaring med nyinnflyttede fra nord, som sier at de vil få seg en overraskelse første gangen de møter vinteren her nede.

Anonymkode: 45ae6...439

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
issoras skrev (1 time siden):

Nei dere har ikke fullt så kaotiske tilstander som nå, og dette krever en helt annen mengde ressurser. Dette kan jo overhodet ikke sammenlignes med driften nordpå hvor brøytemannskaper kan holde på jevnt og trutt i 7-8 av årets 10 måneder. Hva skulle du gjort med alle disse folkene i Arendal de store delene av året det ikke er snøkaos? 

Jeg kan si at det ikke er inkompetanse fordi jeg er ganske sikker på at det dreier seg om ressursmangel, ikke kompetanse. Hvor mange sykehjemsplasser er du villig til å legge ned for å prioritere mer ubrukt brøytemannskaper og kjøretøy 90 prosent av året? Det er i praksis sånn politikere må tenke, for det økonomiske behovet for penger til helse er enormt, og beredskap for brøyting er dyrt og omfattende og plasskrevende. 

Jeg bor ikke nordpå og skjønner ikke hvorfor du drar inn Nord-Norge til meg hele tiden. Jeg sier at brøytinga i Arendal er elendig og at jeg tror inkompetanse og dårlig økonomisk prioritering er årsakene. 

Det virker som du tror at de som brøyter kun jobber med det. Sånn er det selvsagt ikke. Vi har også en stor videregående skole med høy kompetanse og god maskinpark som kunne vært tatt med i perioder som nå, men det gjøres ikke. 

Arendal er også nabo med Froland, der annenhver voksne person kjører traktor (mild overdrivelse). 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortell mer om kaoset🫢 For her i Tromsø er snø et ukjent fenomen.

Anonymkode: c714e...d8b

Koker litt i toppen når jeg leser sånt. Enten er du idiot eller skal bare provosere, så jeg får la det gå. 

Anonymkode: c5263...aa5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke snømengder i seg selv som er problemet, men kombinasjonen med trafikktetthet. Det siste er ukjent i Nord-Norge. Framkommelighet for brøytemannskap blir dårligere, og litt forsinkelse for hver bil skaper kaos.

Anonymkode: 1b8f5...aa2

• Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hahahaha, neitakk. Etter å ha opplevd kaoset i Bodø under snøfall, men utforkjøringer, busser som ikke kom og totalt kaos på veiene til tross for mange færre trafikanter enn vi har i sør, tenker jeg at folk fra nord kan holde seg i nord. 

Klage på søringer kan de, men de er ikke det spøkk bedre selv. 

Anonymkode: 5ef95...378

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig i dette. Jeg bor i en annen plass i landet, men hvordan brøytemannskapet brøyter har alt å si. Jeg bodde en annen plass enn her før, og der ble det brøyta på en helt annen måte. Det var jevnt mer snø der igjennom hele vinteren,  så de var nok mer vant med brøyting. Her jeg bor nå er det mer periodevis med snø igjennom vinteren, så de får kanskje ikke like mye trening i brøyting. For her er det ganske så elendig brøyting. Men i år har de faktisk klart å brøyte i veikryss uten å legge igjen en «fartsdump» med snø på den ene veien, så det ser ut til at det går rette veien i det minste😅 

Jeg har full forståelse for at kommuner ikke kan ha x antall brøytebiler stand by, og at det ved plutselige sjeldne store snøfall derfor kan gå tregt med brøyting.   Men om disse store snøfallene skjer hver vinter bør jo kommunene begynne å tenke litt alternativt, for det finnes jo muligheter. 

Anonymkode: 49133...6f9

Men disse enorme snøfallene skjer jo ikke hver vinter. Det er lenge siden sist forsidene av storavisene var preget av anbefalinger om hjemmekontor pga snø. 

Hvordan alternativt bør kommunene tenke? Og hva gjør dere som mener dere har så mye bedre kompetanse for å bidra i deres kommuner? Er dere politisk aktive for å drive frem denne kompetanseøkningen, eller er det enklest å sitte bak tastaturet og mene at Noen burde gjøre Noe annerledes og det burde Noen skjønne for det har du skjønt (men helt hva har du skjønt)? 

Dårlig brøyting er jo et resultat av ressursmangel og hastverk, ikke nødvendigvis kompetansemangel. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fascineres alltid over nordlendinger som tror deres forhold kan overføres sørpå. Halloo, de har jo masse snø, så de er eksperter…

For det første, all snøen kommer ikke på en gang nordpå. 1 meter snø på et døgn er drøyt uansett hvor man bor. Det er det de opplever på Sørlandet nå.

For det andre, det snør store deler av året, så folk driver med dette på fulltid. På Sørlandet har man kanskje snø noen dager i året. Eller ikke i det hele tatt. Vi kan ikke sette av en diger arbeidsstyrke som tvinner tommeltotter hele vinteren og venter på disse enkeltdagene. Ergo er det mangel på mannskap og utstyr de dagene det skjer.

Vi bor tettere, er flere folk og trafikken blir utfordrende. Sørlandsbyer (og mange andre steder) er ikke designet med tanke på store snømengder. Det er rett og slett ingen steder å gjøre av snøen.

Vi har båt, og vi ser det samme hver gang det varsles ekstremvær på sjøen. Da kommer det minst en nordlending og hånflirer over at vi kaller stiv kuling og 2 meter bølger for ekstremt. De er jo ute i robåt i slike forhold… De skjønner liksom ikke at 2 meter bølger i Oslofjorden er en helt annen saga enn ute på åpent hav i nord.

Det får meg til å lure på om de som bor nordpå har utfordringer med fantasi og innlevelsesevne. Klarer de ikke å se for seg andre forhold enn det som er rett utenfor døra si? 

Anonymkode: c79d8...93c

• Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor ikke nordpå og skjønner ikke hvorfor du drar inn Nord-Norge til meg hele tiden. Jeg sier at brøytinga i Arendal er elendig og at jeg tror inkompetanse og dårlig økonomisk prioritering er årsakene. 

Det virker som du tror at de som brøyter kun jobber med det. Sånn er det selvsagt ikke. Vi har også en stor videregående skole med høy kompetanse og god maskinpark som kunne vært tatt med i perioder som nå, men det gjøres ikke. 

Arendal er også nabo med Froland, der annenhver voksne person kjører traktor (mild overdrivelse). 

Koker litt i toppen når jeg leser sånt. Enten er du idiot eller skal bare provosere, så jeg får la det gå. 

Anonymkode: c5263...aa5

Jeg drar ikke inn nord Norge til deg, jeg deltar i en diskusjon hvor mange, særlig nordlendinger, liker å sammenligne mot hvor bra de håndterer snø nordpå. Men skulle likt å se Tromsø håndtere det om Oslos befolkning med tilhørende trafikk over natta ble plassert i Tromsø. 

Nei selvfølgelig jobber ikke brøytemannskap bare med det, men det er begrenset hvor mange mennesker du kan ha i beredskap som skal ha en annen jobb de andre 350 dagene i året, men som kan stille opp på kommando når det brått snør enorme mengder. Det er jo ganske mange flere mennesker du ber om! 

Du tror det hjelper å plassere halve Froland med traktor ut i gatene?? Slik at brøytebilene er sikret å ikke komme seg frem? 

Jeg sier ikke at håndteringen er perfekt, noe kan garantert forbedres, men jeg prøver å forklare deg at det er ekstremt dyrt å ha slik beredskap som en del søringer forventer å ha. 

Det er jo ikke slik at kommunene sitter på ræva og ikke henter inn ekstra ressurser. De henter inn det de kan og finner! 

Her er artikkel fra Aftenbladet, brøytemannskap leid inn fra Rogaland for å rydde snø i Kristiansand 

Til vanlig rydder han snø i Sirdal, og både ham og snøfreseren er vant til store mengder av den frosne nedbøren.

– Forskjellen fra Sirdal er at her er det ingen plass å bli kvitt snøen, mener Sigmundsen, som freser den hvite nedbøren over i lastebiler.

Det er et SVÆRT apparat som settes i gang ved slike forhold, og vanskelig å ha enda mer beredskap for. Kan som sagt ikke sammenlignes med ordinær drift overhodet. 

Skulle tro nordmenn greide å håndtere litt ruskevær og ekstraordinære forhold i ny og ne uten å sutre over politikerne (som er helt vanlige mennesker - det er fritt frem å bli politiker hvis man tror man kan gjøre det så mye bedre). 

Endret av issoras
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det mest av Nordnorge var dekket med opptil 1, 5  meter snø i heile fjor vinter, og det var knapt en notis i media om det. På nordvestlandet falt det også vel 1 meter snø i fjor vinter, og knapt en notis i media.  Når er det søringene som har fått kjenne litt på de utfordringer nordlendingene har stått overfor igjennom mange vintrer.  

Nå bor det vel å merke flere  i sørnorge en i nordnorge, befolkningstettheten er annerledes, og det kan skape utfordringer.

Spørsmålet er om  folk i Nord er bedre forbredskap  på ver  en folk i sør. Av miljøhensyn er det forbudt å kjøre  snø i havet, og skal kjøres til  der til egnet oppsamlingsplasser.  Når nedbøren kommer i form av regn  renner vel det meste uti  havet, og når  snøen renner også det meste av den i havet.  

En utfordring for brøytemannskaper er parkerte biler, grunnet mangelende  regulering av parkeringsplasser. Leddbusser, og el. busser  ubrukelige på vinterføre. Nå er det meldt sibirkulde, og skal bli intrs. å sjå hvordan El .bilene vil takle den overgangen. 

Grønn omstilling har utvilsamt sine utfordringer i eit land som Norge  som har kuldegarder, og snø 7 -8 mnd i året. 

Anonymkode: f6e8b...439

Alle forbereder seg for det som er innenfor en normal. Nord-Norge takler en meter snø bedre enn oss "søringer", fordi det er vanligere der. De er rigget for det med folk og utstyr.

Teknisk sett er det ingenting i veien for at hele Norge kunne vært ryddet for snø på ti minutter, det handler bare om å ha nok utstyr og nok mannskaper stående klart. Utfordringen ville være å kjøpe inn og vedlikeholde alt dette utstyret, samt betale folk for å sitte klare til å rykke ut. Det ville kostet astronomiske summer å ha så hinsides med folk og utstyr i beredskap, og det er derfor ikke aktuelt. Det hadde da kanskje vært billigere å lagt hele veinettet under tak i stedet.

Jeg tror vi bare må finne oss i at vi av og til vil oppleve litt kaos. Vi får heller endre litt på hvordan vi tenker om slikt føre, og kanskje ha litt lavere terskel for å bli hjemme når det er slikt vær. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tipaa skrev (14 minutter siden):

Kommer det virkelig 1m snø iløpet av et døgn i nord? 

Det kan gjøre det.  Det verste jeg personlig har opplevd i nord er ca 150 cm i løpet av 1.5 døgn.

Men langt oftere er det vinden som skaper problemene der også. Snøfokk som legger seg i skavler er stort sett alltid det som skaper de største problemene, enten det er nord eller sør.

Anonymkode: 45ae6...439

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har venner som har flyttet fra nord til sør som må innrømme at det er MYE snø i sør. Hvis du tar veier, bebyggelse, kjøretøy og befolkning og flytter det nordover så vil det bli problemer i nord også. 

Anonymkode: 7cfb2...c11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes nordlendinger gir et veldig dårlig inntrykk. Bli i nord, dere. 

Anonymkode: dc25c...3a3

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er ikke mangel på meteorologer  som gjør store snøfall utfordrende i tettbygde områder.

Anonymkode: 47e66...4b9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nordlending som har flyttet sørover. Det er helt klart mye dårligere brøyteberedskap her i sør enn det er i nord. Det er det som skaper problemene. Blir flau når nordlendinger jeg kjenner hjemmefra legger ut videoer i sosiale medier der de latterliggjør «søringan» som ikke takler litt snø. De aner ikke hva de snakker om. De er velkomne til å flytte hit hvor det er ELENDIG brøyteberedsskap. Tenker pipen får en annen lyd.

Anonymkode: 38300...825

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aner ikke hva de snakker om, legg alle denne trafikken til oppi gokk og la det snø :

IMG_3956.jpeg

Anonymkode: eef22...049

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...