Gå til innhold

Eier dere ikke respekt for andre mennesker.........


Thea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men' date=' i noen tilfeller tror jeg at det å være allergisk mot røyk kan sette en demper på det sosiale livet, og endel opplevelser, noe som selvfølgelig ikke er bra.[/quote']

Det er så sant så sant :( Derfor sosialiserer jeg meg på KG jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant det,jeg kan ikkegåut på byen eller på fester, for da blir jeg sittende alene i et hjørne, eller får kjeftet huden full for at jeg bare skaper meg....

så jeg gidder ikke gå ut, jeg holder meg hjemme jeg:)

men heldigvis er jeg ikke noe feste-menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins det i det hele tatt røykfrie avdelinger på utesteder? Ikke som jeg har sett... men det burde det absolutt vært... ikke at det kanskje løser noe, siden man ofte er ute sammen med folk som røyker... :)

Prøver å komme med noe smart for å rette opp inntrykket her nå altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe vi er ikke sinte på deg bompi hihi:)

ja det burde absolutt vært røykfrie avdelinger, men det er det ikke, ikke de stedene jeg har vært iallefall!

synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kafeer er det ikke noe problem og resturanger også for den saks skyld, for de er jo pålagt å ha røykfrie avdelinger. Men på utestedene er det nok verre. Jeg har hvertfall aldri opplevd å være på et røykfri utested.

Men nå må det sies at Thea ikke er gammel nok til å komme inn mange plassene og heller ikke er party girl nummer 1 liksom :roll:

Tror ikke inntrykket av deg rasa så mye asså Bompi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kafeer ja.... :roll: Mange steder setter ut halvparten så mange askebeger som der er bord, og lar seg ikke bry med at folk flytter omkring på de. Hva hjelper det da å sette seg på et røykfritt bord når det røykes pån høyre og venstre side..? :roll:

Og mange steder ser folk ut til å tro at et skilt er alt som skal til. Vet ikke helt.. Har myndighetene tatt ansvar for å lære røyk å lese? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røykt i mange år. Men heldigvis røyker jeg ikke lenger annet enn på fest nå.

Det var mange år jeg sto på en innendørs t-banestasjon eller inni et leskur og røykte. Sånn gjør man ikke. Jeg har alltid tatt hensyn, det jeg kan og vet. Men jeg vet at det er veldig mange som ikke tar det hensynet - og å hevde noe annet er tøv. Det er bare å ta seg en tur på en t-banestasjon eller på en togstasjon - ja, eller i et leskur når det regner - så ser man det. Og noen er tydeligvis så hjerta på å ikke kunne få røyken sin i de to minuttene det tar før bussen eller banen kommer, så de driter i andre.

Så er det alle røykerne som tar hensyn. Ja, dem ser du jo ikke! De står jo ikke på stasjonen eller i leskuret og røyker... men ære være alle dem som tar hensyn! Men de kjennes altså ikke igjen.

Når det gjelder to sekunders forbipassering - om dette gjør en astmatiker syk - ja, det kan gjøre det! Og å hevde at de må låses inne og ikke skal kunne leve blant folk - det er uvitende og dumt å si! Noen blir faktisk så syke. Eller får en ukes "forkjølelse" av det. Kanskje ikke livstruende - men hva gir deg rett til å forpeste deres hverdag?

Jeg synes selv at det er ufyselig å gå inn et sted og på veien passere en haug med røykere. Og et sted jeg jobbet kom man nesten ikke inn døren en gang, for de sto og sperret. Så da var det ikke bare røyking det handlet om...

Jeg har en veldig god venninne som ikke kan være med resten av oss på julebord i desember. Rett og slett fordi restauranter ikke er røykfrie.

Hun blir sosialt skviset ut når vennene skal på tur. Selv om ikke vi røyker ved bordet, kan noen andre i lokalet røyke. Og da er hennes kveld og neste uke ødelagt.

Vi treffes alltid på kaffebarer - for i Oslo har vi mange av dem, og de er røykfrie.

Ja, det er lov å selge tobakk og sigaretter i Norge. Og det blir problemer av det for dem som blir syke. Men jeg forstår bedre og bedre kampen for røykfrie utesteder. Vi herper lungene våre med all mulig slags forurensing - tobakksrøyk kommer på toppen, og vi er blir lettere syke i dag enn tidligere. Og flere og flere merker dette.

Hvis alle tok så mye hensyn som an fx astmatiker krevet, trengte vi ikke lover og regler. Men det gjør vi, og de burde ta høyde for at flest mulig kan leve et normalt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Påstand; det erl like mange egoistiske ikke-røykere som røykere...

jeg er faktisk ikke sikker på det.. '

det er helt klart forskjell på røykere og ikke-røykere.. i hodet.. for røykerne har faktisk VALGT å røyke.. og dermed VALGT å stå utnefor det jeg oppfatter som "skikkelig" oppførsel...

jeg har bare ikke-røykende venner.. og denne teorien har kommet pga det faktum.. ikke motsatt.. (jeg har altså aldri valgt bort en potensiell venn pga h*n var røyker..)

så jeg regner meda at det er noe annet ved røykere enn det at de røyker som gjør dem mindre "matchende" meg.. :)

jeg tror altså at det er noe i tankegange/holdningene osv til røykere som gjør at jeg ikke liker dem...

for jeg har ofte blitt venner med folk før jeg har vist om de var røykere eller ei.. og det viser seg alltid (faktisk uten unntak) at de jeg virkelig liker alltid er ikke-røykere..

så fra nå av tror jeg at jeg skal spare meg for innsats overfor røykende mennesker.. det er aldri verd det likevel..

Ps.. jeg er ikke en gang spesielt ivrig røykemotstander.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel siste gjest, hvis du tror det er så enkelt at man bare kan velge om man vil røyke eller ikke, så er kanskje det grunnen til at du ikke blir kjent med sånne røykere som meg!

Jeg var teit nok til å begynne å røyke når jeg var 14. og fortsatte dessverre å være "kul" (som vi faktisk var i gjengen når vi var 14. )

Hadde jeg skulle valgt idag (som en fornuftig, ordentlig 28åring), så hadde valget helt klart vært å ikke røyke!

Problemet (som tydeligvis har gått så mange av dere ikke-egoistiske ikke-røykere hus forbi) er at DET ER IKKE SÅ ENKELT!!!!!!

Ta en kaffedrikker, som har drukket sin vante kaffekopp hver morgen i 14 år, hvordan føler, oppfører og ser vedkommende ut dersom den ikke får morgenkaffen sin? Relativt elendig.

Dette har med fysisk OG psykisk avhengighet å gjøre! man må ha sterk vilje, helt klart. Men det er i tillegg til det, endel sterke fysiske og psykiske ettervirkninger for endel av oss den dagen vi legger røyken på hylla!

Når dere ser en alkoholiker, narkoman eller andre som er avhengig, tenker dere så enkelt at dette er bare å legge fra seg?

Nikotin er, etter hva jeg har lest, ett av de stoffene man blir mest avhengig av! Altså, for en som er avhengig av nikotinen, så skal det være vanskeligere å slutte å røyke, en å slutte med annen dop.

IQ og røyking har ingenting med hverandre, like lite som IQ og kjønnshår!!

Jeg har venner som både er røykere og ikke-røykere jeg, må være kjempe fleksibel jeg da! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som både er røykere og ikke-røykere jeg' date=' må være kjempe fleksibel jeg da! :wink:[/quote']

I hvertfall må du være en ganske fantastisk, helt enestående, trivelig person siden ikke-røykerne gidder å være sammen med stinkadoren deg!!! :hoho:

(Det ville i så fall ikke forundre meg, virker hyggelig du, Aline :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både røykere og ikke-røykere til venner jeg også. Om jeg er fleksibel.....neeeeeeeeiiiii, jeg vet ikke... men de røyke-vennene jeg har, er sabla flinke til å vise hensyn! Er jeg hjemme hos dem, så spør de meg om det er greit at de røyker. Nå blir jeg ikke syk av røyken akkurat, selv om pusten blir litt tung (ikke noen kritisk fare for det asså). Men så lukker de opp et vindu og da går det bra. Og så har jeg som regel sterk tyggis med meg som klarer opp i luftveiene kan du si.

Disse vennene mine går på røykefri-sone på kafeer og slikt. Utesteder er det jo ingen røykesone....... Ikke røyker de ved innganger heller som jeg har sett. De går litt unna. Røyken blåser de ut mens de snur ansiktet en annen vei i stedet for å blåse den rett i ansiktet på den de snakker med.

Den ene venninna mi har også barn, og hun røyker da ikke inne i det hele tatt, men går ut, og hun røyker som regel bare etter at ungen har lagt seg for kvelden..... og når hun er utpå da uten unge.

Så hensynsfulle røykere fins da dem! Og hurra for dem!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tusen takk majken for at du roser de røykerne som tar hensyn, og jeg er en av dem.... jeg forstår ikke en ting, og det må gjerne røykeallergikere svare på: hvorfor virker det som om de som er allergiske for røyk plutselig er så mange av nå? det kan ikke være mange prosent av norges befolkning som ikke tåler røyk, og det er sikkert mange som ikke vet engang at det finnes folk som ikke tåler tobakk!

Nå er det sånn at det ikke virker som om det har vært noe problem før at allergikere lar være å gå ut fordi de ikke tåler røyk, det har jeg ikke hørt om før i fjor faktisk, så det kan ikke ha vært en så big deal for allergikere at de ikke har fått gått ut?

Mange offentlige steder , da tenker jeg på restauranter og puber, kommer til ¨å bli privat, der de som kun er medlemmer får komme inn, og da får man lov til å røyke der, så nå driter jeg oppi at røykeloven på utesteder kommer, ikke røykerne får lage sine egne utesteder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir syke av røyk har ikke sagt så mye nei. Hun jeg kjenner har faktisk resignert. Og se bare her inne, hvor rasende og provosert folk blir hvis de føler seg kritisert for røyking - kanksje ikke så rart at mange velger å holde kjeft og holde seg unna...?

Det er blitt mer akseptert nå at folk faktisk blir syke - derfor tør også fler å si fra. Og det er faktisk fler med astmaplager og allergiplager i dag enn for et par tiår siden. Det har med at vi vasker oss syke, blir påvirket av nye typer forurensing og sånne ting. (Nei, jeg har ikke statistikk eller en lenke til dette, dette er bare noe jeg har fått med meg, det står jevnlig om det i avisene.)

Bra at røykere tar hensyn. Skulle nå bare også mangle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker og jeg TAR HENSYN!!! Jeg røyker ute hjemme! Jeg røyker ikke i bilen, jeg røyker ikke foran barn, jeg aksepterer om folk ønsker at jeg skal gå litt vekk mens jeg tar røyken min!!!

SYNS IKKE DU SKAL FEIE ALLE UNDER EN KAM

NOEN TAR FAKTISK HENSYN!!!!!!!!

Og du får prøve å gå litt unna, si ifra på en pen måte hvis røyken plager deg!

Det er vel allerede sagt at man ikke feier alle under en kam. Og hnorfor skal man si ifra på en PEN måte når noen ikke tar hensyn? Er dere ekstra sårbar pga røyken dere plager andre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvorfor virker det som om de som er allergiske for røyk plutselig er så mange av nå? det kan ikke være mange prosent av norges befolkning som ikke tåler røyk, og det er sikkert mange som ikke vet engang at det finnes folk som ikke tåler tobakk!

Du vet, det er jo mange som opplever ubehag når de utsettes for røyk uten at de nødvendigvis er allergiske. Jeg vet ikke om jeg kan påberope meg å være allergisk, men jeg opplever store ubehag, og er ekstra utsatt for halsinfeksjoner når jeg har vært utsatt for røyk en stund.

Om det er blitt så mange av "oss" så plutselig vet jeg nå ikke. Men som det ble sagt: mange har nok resignert.

En til skal i allefall være sikkert: fra jeg bare var en liten rampestjerne sa jeg klart i fra til moren min hva jeg syntes om å bli utsatt for røyk hjemme. Men på den tiden ble man fort latterliggjort over slikt, og protestene ble avfeid som "demonstrasjoner". Jeg kunne resignert, men jeg har for mye stahet i genene mine... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår ikke en ting, og det må gjerne røykeallergikere svare på: hvorfor virker det som om de som er allergiske for røyk plutselig er så mange av nå?  

Nå er det sånn at det ikke virker som om det har vært noe problem før at allergikere lar være å gå ut fordi de ikke tåler røyk, det har jeg ikke hørt om før i fjor faktisk, så det kan ikke ha vært en så big deal for allergikere at de ikke har fått gått ut?

....

Jeg tror faktisk at "problemet" da ligger hos deg, og ikke allergikerne. Det er faktisk ikke sååå lenge siden det ble opprettet en lov som sa at enkelte deler av kafeer,resturanger og en hel del andre steder skulle være røykfrie.

Hvor tror du denne loven kom ifra?? Tror du regjeringa en dag tenkte "hei dere, nå hadde det tatt seg ut med en ny røykelov" eller fordi di så behovet av det??

At du ikke har fått med deg den prosentandelen av norges befolkning som er allergiske for røyk og som har astma, betyr så absolutt ikke at de ikke har vært der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Kjære venn! Man skal si fra på en PEN måte fordi man da møter bedre forståelse, det gjelder stort sett overalt i samfunnet, enten det er røyk-eller bare at man gjerne vil forbi noen som stenger veien! HØFLIGHET kalles det på godt norsk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal si fra på en PEN måte fordi man da møter bedre forståelse, det gjelder stort sett overalt i samfunnet, enten det er røyk-eller bare at man gjerne vil forbi noen som stenger veien! HØFLIGHET kalles det på godt norsk!!!!

Merkelig, det er min erfaring også.......... :wink: . Kommer så mye lengre med et smil og en høflig strofe, enn et surt blikk og et surt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...