Gå til innhold

Eier dere ikke respekt for andre mennesker.........


Thea

Anbefalte innlegg

...........dere røykere???? Det forundrer meg hvor respektløse mange (ikke alle nei ;) ) av røykerne er og hvor lite hensyn dere viser til oss som ikke røyker.

Jeg er møkka fed up med å få blåst stinkende røyk rett i trynet uansett hvor jeg beveger meg. Som regel holder jeg kjeft og flytter på meg, så dere kan stå der og sutte på de patetiske kreftpinnene i fred. Men i dag, åååhhhååneisann :-?

Stod og venta på bussen og det regna temmelig kraftig. Der hadde det selvfølgelig stima seg sammen en drøss med mennesker, men fremdeles var det en drittunge av en poike som busa seg inn og stilte seg ved siden av meg og selvfølgelig sutta som besatt. Jeg spurte han da pent om han kunne være så snill å enten flytte seg unna meg siden jeg faktisk stod der først, eller slukke røyken. Jeg fikk det sure svaret tilbake og et blikk som sa enda mer.

Snill pike som jeg er gidda jeg ikke diskutere det mere klokka 06.30 om morran og gikk. Ble selvfølgelig stående ute i regnet og vente resten av tiden. Men for all del, jeg gjør da vel alt for at dere skal få kooooose dere med røyken deres i fred.

For meg er dette totalt mangel av respekt for andre mennesker. Jeg tåler ikke røyk. Får jeg nok mengde røyk inhalert på en kort stund får jeg astmaanfall. Men viser noen hensyn til det???? Nope, stort sett aldri.

Og dette skjer hver jæ#### dag :evil:

SKJERP DERE OG VIS HENSYN !!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg røyker selv og er sikkert ikke flink nok til ta hensyn når det gjelder hvor jeg tenner opp en røyk hen...... men jeg stumper den alltid om noen ber om det...... syns det er helt fair når noen spør.

Så kan man si at det ikke burde være nødvendig for noe å spørre.... enig i det også..... men der må jeg bare innrømme at jeg synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke denne ene hensynsløse fyren hindrer deg i å si ifra neste gang røyk plager deg?

Folk har godt av å bli "vekket"!

Vibeke :kul:

(synder som er under omvendelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er vanskelig når folk rett og slett ikke respekterer oss som ikke tåler røyk!! Får ALLTID masse sure kommentarer om det. Går forresten ikke ut på byen på nattklubb eller diskotek lengre pga all røyken. JEg blir skikkelig dårlig. Og det jeg får slengt i trynet er hvor kjedelig og festbrems jeg er..

De skulle f..n meg sjøl hatt det sånn- DA hadde de nok tenkt andre tanker.

ALLER verst er det når folk vet at jeg blir syk men likevel tenner opp røyken i nærheten av meg! Da blir jeg forbanna!!!!!!!!!!!!!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig råttent gjort!

Så råttent at jeg hadde samlet sammen endel bedervet og godt mugnet frukt & grønt, litt kjøtt med spekket med flueegg, gratinert med noen av Prionors produkter som var veldig utgått på dato, puttet det hele i en passe svææær bøtte og helt over hodet på dem.

Slik adferd som Thea og Viwi beskriver går bare ikke an!

Vibeke :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er både frekt og respektløst, spør du meg!!

Og jeg er faktisk røyker selv som mener det!!

Jeg stiller meg aldri inne i busskuret med sneipen i kjeften hvis det står andre der som ikke røyker. Såpass mye har jeg da i hodet jeg også!

Hvis noen spør om jeg kan stumpe røyken (det skjer sjelden) så respekterer jeg det da alltid!

Er jeg med noen ikke-røykere på kafè eller lignende, så tar jeg det som en selvfølge at vi setter oss på ikke-røyk så kan jeg heller tusle meg en liten tur alene til røykerommet hvis jeg blir for sugen. Men jeg har noen snille venner som bytter litt på da, så de synes det er greit å sitte i røykeavdelingen innimellom. :lol: (Takk, Trine! :wink: )

Ellers røyker jeg enten på verandaen min ute (og der bestemmer jeg asså!!) :ler: eller så røyker jeg kanskje mens jeg går på veien til/fra ett eller annet. Og da er jeg i konstant bevegelse, så da lytter jeg ikke til andre som kommer forbi...

Hvis folk kommer bort til meg mens jeg står på et litt innestengt sted og røyker, regner jeg med at de takler røyken hvis ikke får de holde seg unna meg til jeg har stumpa den...

Det handler om gjensidig respekt, for å si det sånn...

Men nå driver jo jeg med en storslått kamp mot den helvetes røyken da, så jeg skal jo liksom bli røykfri snart jeg og...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg skriver noe, må jeg først si at jeg har venner som røyker som spør om jeg har noe i mot at de tar seg et drag, og de snur seg for å ikke blåse den i trynet på meg. Også er jeg sjelden omgitt av folk som sperrer meg inne med røyk. Så jeg er klar over at veldig mange røykere har noe i skolten å tenke med.

Men når det er sagt, så er det ugudelig mange jeg har lyst å dytte hele tjuepakninga ned i halsen på! :evil: De som sniker seg inn på do på Timekspressen for eksempel, fordi de klarer ikke to timer uten kondispinnen. Jævler asså! Kommer på do og skal tisse så må jeg holde pusten! For ikke å snakke om jobben jeg hadde før. Titalls kollegaer som bare måtte ha en røyk (hver time), "men bare fortsett å jobbe dere asså"......

Brorsan har astma, men likevel damper både mamma og pappa som damplokomotiv. (Dere er vel sånn tålig lei å høre om mora mi nå...) Hvis en vågde seg til å spørre om å lukke opp et vindu for det var så tett luft her, så var det å rynke på panna og sutre over at "det sier du bare for å klage det". Røyk er ikke så farlig som dem skal ha det til, du får ikke svarte lunger av å røyke, oi nå hoster jeg, da har jeg ikke røyka nok, det er ikke noe som heter passiv røyking, bare noe dem har finni på for å gjøre livet surt for oss røykere blablablabla. Men så fikk gamla beskjed av legen at hun måtte slutte å røyke ellers ville lungene kollapse. Etter et par røykfrie måneder så fikk pipen en annen tone. "Nei, fysj disse røykera, som dem stinker, og så tett luft det blir etter dem, tenker de ikke på andre, blablablabla.

Hmf, egoistiske mennesker asså (gjelder ikke bare røykere da... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg røyker og jeg TAR HENSYN!!! Jeg røyker ute hjemme! Jeg røyker ikke i bilen, jeg røyker ikke foran barn, jeg aksepterer om folk ønsker at jeg skal gå litt vekk mens jeg tar røyken min!!!

SYNS IKKE DU SKAL FEIE ALLE UNDER EN KAM

NOEN TAR FAKTISK HENSYN!!!!!!!!

Og du får prøve å gå litt unna, si ifra på en pen måte hvis røyken plager deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Altså, først hun sa jo helt klart "ikke ALLE, men mange!!" så ikke føl deg fornærma om du er en av de få som viser hensyn.

Viderem hun SA fra pent, og HAN ble sur, og hun FLYTTET seg enda hun da måtte gå ut i pissregnet fordi HAN kom, etter henne!

Så det innlegget der, det var så totalt feilplassert som det kunne bli!

Jeg må si meg enig med alle som har noe åsi om mangen korteknkte røykere, det ER mange av dem. Noen viser hensyn, men slett ikke alle. Jeg gleder meg allerede til jul (som jeg akkurat har fått bekreftet ved myntkast at skal tilbringes hos svigers).. for jeg vet at min kjære svigerfar, grei som han ellers er, konsekvent røyker sigar etter middagen i jula. Så her blir det juleferie med en ekstra pakke paracet i bagasjen...

Heldigvis er jeg ikke så veldig plaget av astma-plager av røyk (bare vond og sår i halsen om jeg oppholder meg i røylfykte rom, som fest), men jeg får hodepine i stedet. Jeg unngår somregel fest-steder, fordi jeg får så vondt i hodet og halsen. Men jeg kan jo ikke unngå julemiddager da...

På buss-plasser har de aller fleste faktsik vett til å stå UTENFOR når de røyker, men det er noen som insisterer på å stå inni skuret. Så da står alle vi andre utenfor... gamle, folk med barnevogn, og meg.. samt alle andre ikkerøykere som ikke vil forpestes... (og jeg bor i Bergen, her regner det ofte....)

Vel, nok fra meg nå. Ha en ellers fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om de som røyker på idrettsarrangementer (!!!) Kommer alltid bak masse folk som damper når jeg er på fotballkamp! :x

flere ganger når jeg står og venter på trikken, så kommer det folk og steller seg heeelt oppå meg og tenner den jæskla suuure røyken sin, så alt siger ned på meg... Har enda ikke turt å si ifra, men neste gang DA...!!! (Hvorfor kan ikke de somrøyker stille seg litt i "utkanten" av holdeplassen?? Sukk...

Men noe som jeg syntes er enda verre, er når man sitter på trikken eller bussen eller liknende, så kommer det en å setter seg ved siden av deg som nettopp har røyka!!! YUK!!! :x Da er det like før jeg spyr, det lukter såååå VONDT!!!!!!! En gang måtte jeg holde pusten og puste diskre inne i jakka mi i 45 minutter, for han som satt ved siden av stinka SUR røyk!! *host host*....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja vet du hva? Buksa jeg har på meg nå, den lukter det faktsik røyk av. Jeg funderte veldig på hvor det kunne komme fra. Det er buksa. Jeg tok den av meg rett etter kamp, og påigjen nå. Det er fra han som sto ved siden av meg og KJEDERØYKA på stadion på onsdag. Jeg så ham knapt uten en røyk i munnen hele 1. omgang. Deler av andre så jeg ham uten, men somregel så jeg ham mens han tente en ny!

Jeg kan offisielt sett ikke klage, det er nemlig egne røykfrie soner på stadion. Det gjelder altså "familietribunene". Men skal jeg betale for en sitteplass på en familietribune for å unngå røyk? Går på stadion på sesongkort på Store Stå. Og det kommer jeg til å gjøre neste år også. Og det kommer jeg til å fortsette med. Selv om der altså ikke er røykeforbud. Fordi, det er der jeg hører til. Så der står jeg.

"Det er bare å flytte seg da vel" sier kanskje noen. Somregel GJØR jeg faktisk det. (Selv om røykerene kommer lenge etter jeg, jeg er der over en time før kampstart, nå sist kom jeg faktsik før de åpna portene) Men nå sist så var det helt FULT der jeg sto, det var ikke anledning til å flytte seg for å komme unna denne røykeren. (og, han forpestet jo et stort område, så jeg måtte gått ganske langt vekk. Det gjør man ikke når man har avtalt med noen som er andre plasser at "du vet hvor du finner meg" (min samboer har pressekort og løper rundt på hele stadion, men pleier finne meg i pausen)

Jaja, jeg sa igrunnen at det var nok fra meg i forrige innlegg, men dette med stadion, det kom jeg på først nå!

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-røykere tillater seg å si hva som helst om de som røyker! Jeg synes det er frekt!

Nå mener jeg ikke deg, Thea-mor, for jeg skjønner godt at du ble pissed på grunn av han fyren i busskuret. Jeg syns folk kan slokke røyken når de blir bedt om det. Men utsagn som "Men noe som jeg syntes er enda verre, er når man sitter på trikken eller bussen eller liknende, så kommer det en å setter seg ved siden av deg som nettopp har røyka!!! YUK!!! Da er det like før jeg spyr, det lukter såååå VONDT!!!!!!! " (hei-hei, Linnie) Unnskyld meg, men det er ikke særlig respektfullt å si at du holder på å spy av noen.

Jeg tror de fleste i vettet med behold reagerer på utsagn som "de jævla pakistanerne snylter på velferdsstaten. Jeg er drittlei! Vel - ikke alle pakistanere, da."

Det blir jo det samme å si "Jævla røykere som ikke tar hensyn! Jeg får lyst til å spy! Vel, ikke alle røykere, da."

Dere kritiserer en hel gruppe menneskere, men så ufarliggjør dere det hele ved å si "dette gjelder ikke alle".

Ja! Det finnes røykere som er noen skikkelig egoistister som ikke tar hensyn! Men kanskje dere kan nøye dere med å kritisere dem, og ikke alle som røyker. Det er faktisk lovlig å røyke i Norge (enn så lenge), så da må vi nok desverre bare leve med det.

Respekt er en gjensidig greie! Det virker ikke som om alle har forstått det.

(Og hvis noen skulle være i tvil: Jeg røyker ikke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernova, jeg bare MÅ....

Altså, det finnes ikke noe verre en stram sur røyklukt!!! Og jeg (Ja FAKTISK!!!!) spyr nesten av det, jeg blir skikkelig kvam og uggen!!! (Og JA, jeg har røkt selv,men sluttet for tre år siden, og først NÅ skjønner jeg hvor vondt det lukter!!!) Kankjse ikke repsektfult å si at jeg holdt på å spy (kaste opp da, om det lyder bedre!!) men det var sannheten!!

Jeg trenger ikke ufarlig gjøre akkurat dette med røykere og lukt, for det gjelder ALLE som røyker!! For en ikke- røyker, lukter det faktisk IKKE godt!!

Jeg er enig med deg at det finnes mange røykere som tar hensyn! Men nå er det en gang sånn at røyking ER skadelig, og frivillig, så la oss som har valgt å ikke røyke, SLIPPE å få den skadelige, sure røyken rett i ansiktet!

(Ganske irriterende å komme hjem etter en kveld på byen og lukte som et askebeger, uten å ha tatt i en røyk!! (Ja ja jeg kan velge å ikke gå ut, men hallo, jeg har da et liv og har lyst å gå ut i ny og ne...)

Lurer på hvordan det går med utelivsbransjen om det blir forbudt å røyke på utesteder jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supernova:

det er så JÆVLIG når en utrøykt person setter seg ved meg på buss o.l.

Og nei, jeg har ikke alltid anledning til å flytte meg, i.o.m. at jeg har vogn. Spesielt om man er gravid eller syk.... Jeg har faktisk måttet gå av bussen for å spy!

Nei, ikke alle røykere lukter ille, men fy faen som noen stinker....fatter ikke at de orker gå rundt sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo faktisk ikke den sure stanken som kommer i etterkant av en røyk, skadelig for hverken deg eller meg, så skill mellom hva som er hva her.

Ja, vi bør gå andre steder med selve røyken, slik at ikkerøykere blir utsatt for nikotinen og den direkte røyken fra min sigarett! Egoister som stiller seg i busskuret å røyker når det regner, blir jeg også irritert over!! man kan da ta hensyn selv om man velger å utsette seg selv for skade.

men jeg trodde de fleste brukte hode jeg, også av oss som røyker, slik det legges frem, virker det jo som nesten alle røykere er uhøflige og korttenkte og egoister.... ? er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så utrolig ekkelt med folk som spiser hvitløk!! Ingen ting lukter så jævlig som folk som propper i seg hvitløk.

Særlig når jeg tar bussen. Alltid sitter det en eller annen egoist i nærheten som selvfølgelig har veltet seg i hvitløk. Det er så jævlig at jeg blir kvalm av det! Det kjennes som om jeg må SPY!!! Det er så egoistisk å spise hvitløk, for jeg blir faktisk veldig syk av det. Og jeg kan jo ikke holde meg hjemme, jeg må jo på jobb. Jeg får lyst til å kjøpe en 20 hvitløk og stappe dem ned i halsen på dette egoistiske mennesket som innbiller seg at han/hun kan nyte en lovlig grønnsak sånn helt uten videre. Joda, det er noen hvitløksspisere som tar hensyn, men langt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aline, hvis du sikter til det jeg skrev, så skrev jag: "SLIPPE å få den skadelige, sure røyken rett i ansiktet!"

Du skrev: "Nå er jo faktisk ikke den sure stanken som kommer i etterkant av en røyk, skadelig for hverken deg eller meg, så skill mellom hva som er hva her. "

Ikke det jeg mente og ikke sånn det kom frem heller (tror jeg).

Ihvertfall, ikke ALLE røykere er kortenkte og egoistiske, men selv om mange av de mener å gjøre godt, og går ut for å ta seg en røyk, hjelper det lite at man stiller seg rett utenfor døren, under tak, sånn at man må skjære seg gjennom røykteppe for å komme seg ut?

Jeg liker ikke røyk, men jeg har ikke noe i mot de som røyker, det har de valgt selv, men hold den unna meg! Så skal jeg la være å klage jeg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeviktig det Thea her tar opp, den helvetes røykingen. Nå har jeg selv vær røyker og synes at det er ekkelt med røyk både når det lukter og når man blir utsatt for passiv røykin. dette men bussskur vet jeg også mye om, og må for det meste stå utenfor.

MEN, så har det seg slik at jeg er PARTYRØYKER, men det betyr selvsagt ikke at jeg ikke tar hensyn til andre som ikke røyker, tror faktisk at jeg er mer obs på dette med å ta hensyn da, fordi jeg faktiks har en dobbeltrolle.

Når det gjelder hvitløk debatten som trekkes inn her så ser jeg faktisk ikke likhetene bortsett fra at noen synes det lukter vond. Ingen tar skalde av å bli utsatt for hvitløklukt, men man tar faktisk skade av å bli utsatt for passiv røyking - det kan i verste fall føre til kreft. Hvitløk forbygger kreft så vidt jeg har fått med meg. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - passiv røyking er skadelig. Jeg tror imidlertid at helsefaren ved å sitte ved siden av en som for fem minutter siden tok en røyk, er ganske liten :ler: (Selv om det lukter ganske surt, ja.)

Slik jeg ser det, diskuterer vi her to temaer:

1. At røykere damper i vei uten å ta hensyn til andre.

Dette er en uting, og det kan de holde opp med.

2. At det generelt lukter så vondt av røykere at det er umulig for eksempel å ta bussen uten å kaste opp.

Det er vel kanskje å overreagere litt.

Og Linnie - jeg tror utelivsbransjen kommer til å klare seg helt fint når nye røykelover blir innført. Jeg slutter i hvert fall ikke å gå ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnie; jeg reagerte som jeg gjorde, fordi det flere og flere som i stor grad snakker om lukten av en røyker, at det er skadelig med den passive røykingen er jo helt klart.

Men selv om du/andre blir kvalme av røyklukten som kommer av å sitte ved siden av en som har røyket, så er den stanken allikevel ikke skadelig.

Og nei, du sa ikke heller det, men det virker slik på endel, som at vi røykere ikke burde få ta bussen eller annet, fordi dere da må sitte ved siden av en som lukter røyk. Og DET må dere faktisk finne dere i, jeg røyker nemlig, jeg tar hensyn slik at andre ikke skal utsettes for passiv røyking fra meg, men at noen må sitte ved siden av meg på banen eller bussen, og lukte at det lukter røyk av meg, det må dere leve med i like stor grad som at dere må leve med at andre har andre valg og vaner i livene sine. (som f.eks hvitløk, eller parfyme for ikke å snakke. Jeg har vært nært ved å måtte gå av buss og bane flere ganger jeg, fordi damen forran bruker sinnsykt mye kvalmende prafyme! Men det er da MITT problem, kanke be henne gå akkurat. eller kalle henne egoistisk fordi hun liker annen lukt og i andre mengder en det jeg gjør.) (har også måttet gått fra kinosalen, fordi personen forran meg stanket så ille svette at jeg satt foran doskålen under resten av forestillingen, jeg ba da ikke han gå forde! Han har like stor rett som meg til å være der!)

men vi er jo, både røykere og ikke røykere og litt-røykere, enige om at den passive røykingen bør folk bli beskyttet fra!

Og jeg er helt enig i at det innebærer å ikke tenne seg en røyk i busskuret, eller det å måtte stå rett utenfor inngangen til butikker.

Men noe som også kunne hjulpet, er om askebegerne hadde blitt flyttet vekk fra dørene, litt lenger unna. Mange samler seg i nærheten av dem og så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...