Gå til innhold

Israel og Gaza inkl Hamas. Noen av dere må lære meg ...


Amistad

Anbefalte innlegg

Kålrota skrev (På 27.12.2023 den 19.18):

Dette er jo feil. 

Det er Hamas som angrep Israel, ikke Palestina. 

Men Hamas er de styrende myndighetene i Gaza,  så h a er egentlig forskjellen i praksis?

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kålrota skrev (Akkurat nå):

Dette er jo feil. Det er Hamas som angrep Israel, ikke Palestina. 

Hamas er den lovlige valgte myndigheten i den delen av Palestina som ikke er Israel. PLO tapte valget, men nektet å overlate makten til Hamas. Dermed ble det borgerkrig som endte meg at Hamas kastet PLO ut av Gaza mens PLO fortsetter som før på Vestbredden. Hamas er altså ikke en privat terrororganisasjon uavhengig av den palestinske "staten". Hamas er "staten" i Gaza 

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er khamas som styrer gaza. Det er khamas som har dommere som avsier straffer, khamas som er helsemyndighetene i gaza. Om de norske folkevalgte erklærer krig mot libya, så er det norge som angriper libya. 
Khamas erklærte krig mot israel nok en gang, så da er gaza i krig mot israel.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Duraton said:

Det er khamas som styrer gaza. Det er khamas som har dommere som avsier straffer, khamas som er helsemyndighetene i gaza. Om de norske folkevalgte erklærer krig mot libya, så er det norge som angriper libya. 
Khamas erklærte krig mot israel nok en gang, så da er gaza i krig mot israel.

Det som mange ikke greier å ta innover seg er at angrepene mot Israel har STØRRE støtte enn Hamas. Folk skjønner virkelig ikke hva dette handler om og hvor stort hatet er.

Det hører med til selvfølgelighetene at ikke ALLE palestinere er onde jødehatere. Mange av dem er faktisk ålreite folk, spesielt i de eldre generasjonene. Men når 3 av 4 palestinere støtter massakren som fant sted 7. oktober så skjønner man at det er kjørt. Det 1400-år gamle jødehatet som satte alt dette i gang sitter så dypt i folkesjela at løpet nok er kjørt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å nevne at koranen sier at landet tilhører jødene, gitt til dem av Allah, herre over verdener.
Å gå imot Allah’s ord, er å forsake den muslimske tro.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (På 27.12.2023 den 6.42):

For de første. Sverige og Danmark kan IKKE sammenlignes med Gaza og Israel. Men om vi først skal gjør det. Så måtte da Danmark først okkupert Sverige. Stengt grensen deres. Bestemte hvorvidt de skulle ha tilgang på vann og strøm. Satt alle som gjorde motstand mot dette, eller mistenkt for å ha gjort motstand i fengsel. Også kvinner og barn. Og videre torturert dem i fengselet. I tillegg tatt mer og mer av Sveriges  landområder og latt danskene bosette seg der. I tillegg gi danskene skattelette for å bosette seg der😳

Når vi ser på alt dette sammenlagt så skjønner du kanskje hvorfor Sverige gikk til krig. Og at når da Danmark ‘forsvarer seg’ ved å drepe  18 000 svensker tilbake, bla over 8000 uskyldige barn. Ja da mister de selvfølgelig sympati.

Hadde det ikke vært for den grove krigføringen til Israel der uskyldige barn er de største offerene, så hadde de fått mer støtte. 

Håper du skjønte det litt bedre nå.

Duraton skrev (På 27.12.2023 den 10.08):

Du glemte å ta med at sverige daglig sender raketter mot danmark. Og utfører raid på landsbyer i danmark, helt fram til muren ble satt opp. 
Da tok svenskene og gravde seg tunneler inn i danmark, slikt at dem fortsatt kunne foreta raid på landsbyer i danmark, der dem voldtar og dreper barn. 
Men etter at danmark gravde en dypere mur, samt nå målrettet søkte etter tunneler, og fylte tunnelene, eller sprengte dem, så ble det mindre tunneler, men sverige stoppet aldri med å prøve å grave tunnel. 
Og så tok sverige og saboterte sine egne avsaltingsverk, gravde opp vannsystemet som danmark hadde laget for dem, og lagde flere raketter. Så spiller dem overrasket over at dem trenger vanntilførsel utenifra. Hvem kunne ha trodd at å sabotere vannettverket kunne føre til mindre vann 🤔 

Men svensker er jo ikke de smarteste her i verden. Så nå skriker dem opp om at dem har ikke nok vann. 
Så kommer vi til maten. Danmark etterlot drivhus hvor sverige kunne dyrke mat. Men noe av det første sverige gjorde, var å knuse drivhusene. 
Og så ble dem overrasket når dem fant ut at mat ikke dukker opp av seg selv ifra løse luften. Så da skriker dem etter mat, og jaggu fikk ikke svenskene rett, maten dukker jammen meg opp uten at dem må jobbe for det.

Nei, du og du. De svenskene altså. Tullekopper.

Så … disse to utfyllende svar så legger man dem sammen … 

da er man tilbake til at hamas angriper og driter i sine egne sivile. og Israel angriper tilbake og beskytter sine egne sivile ?

( til han som lurer på om jeg er ironisk. Nei. Prøver på ekte å forstå. 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amistad skrev (På 28.12.2023 den 0.41):

Så … disse to utfyllende svar så legger man dem sammen … 

da er man tilbake til at hamas angriper og driter i sine egne sivile. og Israel angriper tilbake og beskytter sine egne sivile ?

Det var mye mer som jullen ikke tok med. 
Hvordan gaza og vestbredden ifølge folkeretten, tilhører israel («vant» dem i en krig). 
hvordan israel har gitt dem gaza, en del av vestbredden, og deler en annen del på vestbredden, mens israel har ett tredje område helt for seg selv. 
Hvordan israel har gang på gang inngått fredsavtaler med khamas, og hvor khamas gang på gang bryter fredsavtalen etter kort tid. 
Hvordan UNRWA hjelper til med å radikalisere unge, uskyldige, palestinske barn. 
Bare les selv https://www.impact-se.org/wp-content/uploads/The-New-PA-2018-Curriculum_Grades-1-12.pdf

Det er mye, mye mer. 
Men israel er ikke rene dem heller. I den delte sonen på vestbredden, så driver israelske og palestinske beboere å terrorisere hverandre. Men palestinske terrorisering blir slått ned, men palestinerne har ikke eget militær som kan slå ned de israelske beboerne, så maktfordelingen der er skjev. 
Og det er mye annet som er galt på vestbredden, men jeg vet ikke så særlig mye om vestbredden. 
Israel har en kontroversiell lov hvor israelske folk som kan «bevise» at ett eller annet familie medlem har bodd i ett område eller hus ifra langt tilbake, så har dem krav på å tvangsutkaste dem som bor der. Det har ført til at palestinere som gjerne har bodd der i flere generasjoner, plutselig må ut fordi en person som har «bevist» at det bodde en slekning der en eller annen gang i tiden. Jeg kan ikke minnes hvor mange år tilbake denne retten går. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (På 27.12.2023 den 1.19):

Det betyr at jeg ikke har forstått denne krigen skikkelig og trenger at noen av dere forteller meg og lærer meg litt fakta.

Jeg tror mye kan forklares med Hamas. 
1) Hamas representerer ikke alle palestinere. De ble valgt i 2005 eller noe på Gazastripen, men de «glemte» å si det var for alltid. Hamas sin tolkning av islamsk styresett har ikke rom for demokrati og valg.  Det finnes egentlig ingen islamske demokratier. 

2) Hamas ble valgt i Gaza. Det som skjer på Vestbredden er en annen sak. Der styrer Abbas, gamle PLO. De vil ha en tostatsløsning. Israel behandler dem dårlig. De lar bosettere ta seg til rette med mer. Abbas har heller ikke avholdt valg. 

3) i motsetning til Vestbredden, så «gav Israel opp» i Gaza. Den forrige presidenten fjernet de israelske bosetterne med makt og satte opp strenge grenser mot Gaza. Grensene har ikke vært stengt, men det har vært strenge kontroller. Gaza grenser både mot Israel og Egypt. Egypt har nå bygd en mur mot Gaza som bare kan beskrives som Trumps våte drøm… 

4) Hamas utførte et terrorraid mot Israel, de angrep sivile og tok gisler. Over 130 av disse gislene har Hamas fortsatt. De har en baby på 9, eller nå 12 måneder. Israel gir seg ikke før de har prøvd alt for å få gislene fri. De har gått med på våpenhvile mot  å få folk trygt hjem. De har gått med på nye slike forslag, Hamas avslo.   

5) Hamas er terrorister! Å ikke knuse Hamas nå vil være som å gi ABB fritt leide til gården sin etter Utøya og la han styre videre der. 

6) Hamas kriger fortsatt. De kriger den bykrigen de ville ha. Blant «sine egne». Uten uniformer. Det er umulig å si hvem som er sivil eller «soldat». «Soldatene» lar barn skyte mot IDF. Det brukes barnekrigere. De sender raketter mot Israel, på tross av Iron Dome og andre «Star Wars forsvar», så treffer og skader rakettene sivilbefolkningen i Israel. Det blir sendt flere raketter mot dem i natt. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (2 timer siden):

Det var mye mer som jullen ikke tok med. 
Hvordan gaza og vestbredden ifølge folkeretten, tilhører israel («vant» dem i en krig). 
hvordan israel har gitt dem gaza, en del av vestbredden, og deler en annen del på vestbredden, mens israel har ett tredje område helt for seg selv. 
Hvordan israel har gang på gang inngått fredsavtaler med khamas, og hvor khamas gang på gang bryter fredsavtalen etter kort tid. 
Hvordan UNRWA hjelper til med å radikalisere unge, uskyldige, palestinske barn. 
Bare les selv https://www.impact-se.org/wp-content/uploads/The-New-PA-2018-Curriculum_Grades-1-12.pdf

Det er mye, mye mer. 
Men israel er ikke rene dem heller. I den delte sonen på vestbredden, så driver israelske og palestinske beboere å terrorisere hverandre. Men palestinske terrorisering blir slått ned, men palestinerne har ikke eget militær som kan slå ned de israelske beboerne, så maktfordelingen der er skjev. 
Og det er mye annet som er galt på vestbredden, men jeg vet ikke så særlig mye om vestbredden. 
Israel har en kontroversiell lov hvor israelske folk som kan «bevise» at ett eller annet familie medlem har bodd i ett område eller hus ifra langt tilbake, så har dem krav på å tvangsutkaste dem som bor der. Det har ført til at palestinere som gjerne har bodd der i flere generasjoner, plutselig må ut fordi en person som har «bevist» at det bodde en slekning der en eller annen gang i tiden. Jeg kan ikke minnes hvor mange år tilbake denne retten går. 

Det var ganske mange ting jeg ikke tok med av hva Israel har gjort heller. Jeg ga en enkel fremstilling basert på trådstarters svært forenklede sammenligning. I håp om at han skulle forstå at det IKKE er så enkelt. At det ikke bare er Israel som har vært den uskyldige part gjennom årene frem til 7.oktober 2023 slik ts hadde forstått det.

Det er derimot umulig å forklare denne konflikten enkelt for noen som ikke en gang gidder ‘å åpne historiebøkene’. Og det er jeg redd de fleste som støtter sin side i konflikten ikke har gjort. De googler bare det de vil støtte og forstår det dermed bare fra denne sidens synsvinkel.

Selv støtter jeg ingen av de krigførende sidene i denne konflikten. Jeg støtter kun de sivile ofrene.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkedyne skrev (På 27.12.2023 den 19.23):

Israel startet krigen og har okkupert og kriget mot Palestinerne i 70 år. 

Generasjoner av palestinere er vokst opp med å bli jaget ut av hjemmene sine, trakassert og drept av israelerne. 

Palestinerne lager en væpnet motstandsbevegelse for å forsvare sine. Denne motstandsbevegelsen er Hamas. 

Om Russland invaderte Norge hadde folket også samlet seg og tatt igjen. 

Ta deg en tur på biblioteket og lei deg noen historiebøker så forstår du mer. 

En motstandsbevegelse som steker levende israelske babyer i ovner foran foreldrene? Som voldtar småjenter til bekkenbeinet knuser? Som brenner barn og babyer levende? Og ringer hjem til mor og skryter av det? Hva slags "motstand" er det? Høres mer ut som fanatisk hat.

Og om russland hadde invadert Norge, så ville Norge feiret om en norsk "motstandsbevegelse" hadde gjort det mot sivile russere? Ville Norge brukt barna sine som kjøttskjold mot russiske raketter også? 

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (24 minutter siden):

En motstandsbevegelse som steker levende israelske babyer i ovner foran foreldrene? Som voldtar småjenter til bekkenbeinet knuser? Som brenner barn og babyer levende? Og ringer hjem til mor og skryter av det?

Overdrevne groteske skildringer som dette er foreløpig bare israelsk propaganda til det motsatte er bevist. Og det er vanskelig å bevise fordi vitnene er drept. Vi vet mennesker ble brent, men ikke om de ble brent levende og omfanget av det. Det sies at det er blitt funnet en brent baby i ovn hvorpå en lege mener han kan se at den ble brent i ovn og ikke som følge av nedbrent hus. Vi kan heller ikke vite om det var foreldrene som gjemte babyen der da Hamas kom og at huset ble brent ned før den ble funnet. Da har såfall babyen mest sannsynlig dødd av røykforgiftning først. Kjenner det gjør fysisk vondt å bare skrive dette, men så lenge der ikke er bevis så får vi bare leve i håpet om at det ikke er langt nær så ille som den israelske propagandaen vil ha det til. Vi vet det er ille, men altså ikke hvor ille.Det gagner Israel at vi skal tro det er så groteskt så mulig slik at de kan få mer støtte for krigsføringen sin.

På samme måte som mange kan håpe det ikke er like ille på Gaza med like høye drapstall som palestinsk propaganda vil ha det til. Sistnevnte er dessverre lettere å finne ut av fordi hjelpeorganisasjoner rundt om i verden er med å bekreftet det. Og med det omfanget av bombingen på et så lite området med så mange mennesker er det nesten heller utrolig at ikke flere har blitt drept💔

Endret av Jullen
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (3 minutter siden):

Overdrevne groteske skildringer som dette er foreløpig bare israelsk propaganda til det motsatte er bevist. Og det er vanskelig å bevise fordi vitnene er drept. Vi vet mennesker ble brent, men ikke om de ble brent levende og omfanget av det. Det sies at det er blitt funnet en brent baby i ovn hvorpå en lege mener han kan se at den ble brent i ovn og ikke som følge av nedbrent hus. Vi kan heller ikke vite om det var foreldrene som gjemte babyen der da Hamas kom og at huset ble brent ned før den ble funnet. Da har såfall babyen mest sannsynlig dødd av røykforgiftning først. Kjenner det gjør fysisk vondt å bare skrive dette, men så lenge der ikke er bevis så får vi bare leve i håpet om at det ikke er langt nær så ille som den israelske propagandaen vil ha det til. Vi vet det er ille, men altså ikke hvor ille.Det gagner Israel at vi skal tro det er så groteskt så mulig slik at de kan få mer støtte for krigsføringen sin.

På samme måte som mange kan håpe det ikke er like ille på Gaza med like høye drapstall som palestinsk propaganda vil ha det til. Sistnevnte er dessverre lettere å finne ut av fordi hjelpeorganisasjoner rundt om i verden er med å bekreftet det. Og med det omfanget av bombingen på et så lite området med så mange mennesker er det nesten heller utrolig at ikke flere har blitt drept💔

Det er samlet inn over 60 000 videoer over hva hamas gjorde 7okt. Det kan ikke akkurat kalles "mangel på bevis".

Og nei, alle vitner er ikke drept. 

Israel, imotsetning til hamas, prøver å unngå å drepe sivile. Ikke like enkelt når hamas bruker egne sivile som kjøttskjold. Litt av en motstandsbevegelse det der.

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (På 28.12.2023 den 4.13):

Det er samlet inn over 60 000 videoer over hva hamas gjorde 7okt.

+ rettsmedisinere som har gransket hver eneste detalj og de har gitt mange intervjuer.

Her er et der de bl.a. forteller om det som Jullen mener er israelsk propaganda, nemlig mennesker som ble brent levende inkl. barn. Men, de som fremdeles stiller spørsmål om dette blir aldri å tro på det uansett..

Jullen skrev (På 28.12.2023 den 4.06):

På samme måte som mange kan håpe det ikke er like ille på Gaza med like høye drapstall som palestinsk propaganda vil ha det til. Sistnevnte er dessverre lettere å finne ut av fordi hjelpeorganisasjoner rundt om i verden er med å bekreftet det. 

Hvilke hjelpeorganisasjoner, mener du de som befinner seg i Gaza og består av terrorister?

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jordy skrev (25 minutter siden):

+ rettsmedisinere som har gransket hver eneste detalj og de har gitt mange intervjuer.

Her er et der de bl.a. forteller om det som Jullen mener er israelsk propaganda, nemlig mennesker som ble brent levende inkl. barn. Men, de som fremdeles stiller spørsmål om dette blir aldri å tro på det uansett..

 

Virker nesten som om flere omtrent har en religiøs overbevisning om dette. Antall bevis har ingenting å si, fordi de "vet" og "tror" noe annet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (På 28.12.2023 den 4.28):

+ rettsmedisinere som har gransket hver eneste detalj og de har gitt mange intervjuer.

Her er et der de bl.a. forteller om det som Jullen mener er israelsk propaganda, nemlig mennesker som ble brent levende inkl. barn. Men, de som fremdeles stiller spørsmål om dette blir aldri å tro på det uansett..

 

Hvilke hjelpeorganisasjoner, mener du de som befinner seg i Gaza og består av terrorister?

Jeg snakket om de overdrevne skildringene som stadig gjentas som virkemiddel i debatten, som at 40 babyer ble halshugn og massevis av babyer brent i ovner. Like mange barn brent levende med foreldre som øyenvitner. Det er overdrevet og det er disse overdrivelsene Israel bruker for alt det er verdt for å unnskylde det de selv gjør nå. Og som Israel tilhengerne også her bruker som for å styrke argumentene sine.

Denne videoen du legger ut her er den forsiktige (og rotete) forklaringen og bekreftelsen på de brente offerene. De beviser derimot fortsatt ikke hvorvidt ofrene ble drept før de ble brent. Det er ingen som snakker om verken en haug halshugde babyer eller flere babyer brent i ovner.. Som stadig gjentas i ulike tråder her.

Jeg er vel mest der at så lenge vi ikke vetlle detaljene som har blitt skildret fra 7. oktober helt sikkert så er det ihvertfall lov å håpe Israel overdriver kraftig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (5 timer siden):

Jeg snakket om de overdrevne skildringene som stadig gjentas som virkemiddel i debatten, som at 40 babyer ble halshugn og massevis av babyer brent i ovner. Like mange barn brent levende med foreldre som øyenvitner. Det er overdrevet og det er disse overdrivelsene Israel bruker for alt det er verdt for å unnskylde det de selv gjør nå. Og som Israel tilhengerne også her bruker som for å styrke argumentene sine.

Denne videoen du legger ut her er den forsiktige (og rotete) forklaringen og bekreftelsen på de brente offerene. De beviser derimot fortsatt ikke hvorvidt ofrene ble drept før de ble brent. Det er ingen som snakker om verken en haug halshugde babyer eller flere babyer brent i ovner.. Som stadig gjentas i ulike tråder her.

Jeg er vel mest der at så lenge vi ikke vetlle detaljene som har blitt skildret fra 7. oktober helt sikkert så er det ihvertfall lov å håpe Israel overdriver kraftig.

 

Du har rett i at vi ikke vet alle detaljene, og at begge parter har interesse av å overdrive. 
Enig med deg i at vi for håpe de verste estimatene/ugjerningene er overdrevet på begge sider.
Hamas av å overdrive tall på døde barn, og Israel av å overdrive nivået på bestialitet. 
Så all grunn til å ta skildringer med en klype salt, selv om jeg må innrømme jeg har litt mere tillit til israelerne. Virker som de er ærligere, fex da de fortalte om gislene de hadde skutt pga feil. 
Det vi kan være helt sikre på, er at vi kommer til å få vite alt det går an å finne ut av grusomheter begått 7.10. En ting er at Hamas laget skrytevideoer. Så et skrytebilde i går av en maskert terrorist som holdt en baby og et småbarn på en selfie. Sekunder før hadde han drept den unge mora til småungene.

Israel har dyktige patologer. De har et rettsvesen og politi osv som fungerer. De kommer til å finne ut på detaljnivå det som er mulig. Og vi kommer til å få vite det. At mange kommer til å avskrive det som propaganda er like sikkert. 
Men det får stå for deres egen regning. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke det er mange her inne som ikke er helt enig i dette. Absolutt for mye om det så gjelder kun EN baby. 

Skulle ønske det ikke var så ensidig, men at man også følte sette om palestinske barn hvor etterfølgende etter dette kommer til å vare lenge og skape enda en generasjon med vonde sår og mer hat mot Israel. For ikke å snakke om hvor mange barn som har blitt drept. 

Dette har forøvrig ikke noe med den jeg siterer her, men syns den dehumaniserende retorikken og islamofobien som gjennomsyrer denne tråden er grusom. Det handler ikke om hva som er rett eller galt, men at palestinere stort sett er muslimer. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (På 28.12.2023 den 13.49):

Tror ikke det er mange her inne som ikke er helt enig i dette. Absolutt for mye om det så gjelder kun EN baby. 

Skulle ønske det ikke var så ensidig, men at man også følte sette om palestinske barn hvor etterfølgende etter dette kommer til å vare lenge og skape enda en generasjon med vonde sår og mer hat mot Israel. For ikke å snakke om hvor mange barn som har blitt drept. 

Dette har forøvrig ikke noe med den jeg siterer her, men syns den dehumaniserende retorikken og islamofobien som gjennomsyrer denne tråden er grusom. Det handler ikke om hva som er rett eller galt, men at palestinere stort sett er muslimer. 

For min del handler det ikke om at palestinere er muslimer, men det handler om islamisme som jeg ser på som en farlig, dehumaniserende ideologi med ekspanderende tendenser. 
Det er forskjell på muslimer og islamister. 
Og jeg er dypt skeptisk til ekstremisme av alle kulører, politiske, religiøse, livsstil osv. 

Dessverre er det slik at Hamas sin ideologi er så innvevd i sivilsamfunnet i Gaza at det byr på store problemer å vite hva som er hva og hvem som er hvem. Det er en stor tragedie!

Du må huske at noen av oss er vokst opp i en ekstrem ideologi, selv er jeg oppvokst i en kristen (ikke-voldelig)sekt som heller vil ofre livet enn å bryte religiøse påbud. 

Jeg får frysninger når jeg ser reportasjer fra Gaza der småunger blir spurt «when your sister martyred»

Jeg får frysninger først og fremst pga det grusomme i at barn dør, men også frysninger pga retorikken som brukes rundt det. Fordi jeg har hørt det før…

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pressetalsmannen til Israel som klagde på at:

1. FN kritiserte Israel, men greide ikke å åpne grensen (Rafah) noe som resulterte i at det stod trailere i kø uten å slippe inn.

COGAT (som bl.a. koordinerer nødhjelp) prøvde til og med å kontakte FN på X der de kritiserte Israel, uten at de fikk noe respons. Det viktige var visst ikke å få inn nødhjelp, men å kritisere Israel..

2. FN kritiserte Israel, men Israel hadde gitt beskjed om at de kunne triple antall kontroller slik at tre ganger flere trailere kunne slippe inn. Dette ble oversett av FN som fortsatte med kritikk...mot Israel.

Jeg postet dette i en-eller-annen tråd for lenge siden, men gidder ikke å lete det opp igjen kun fordi at noen ikke gidder å lete selv.

Kerem Shalom er forresten stengt igjen, FN ba om å stenge den pga. at de ikke har kapasitet til mottak over den grensa.

Det er altså FN som er "proppen i systemet" (de har muligens problemer med å få all nødhjelp leverte direkte til Hamas) og dette sa pressetalsmannen for 2 timer siden:

 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne krigen er helt forferdelig brutal.  Hva kan man gjøre for å stoppe galskapen.  

Angrep på en flyktningleir er bare helt vanvittig.  Hamas er ikke et hakk bedre som bruker flyktningleirer og sykehus bevisst som skjold.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...