Gå til innhold

Skal ned i vekt! Kan jeg få ditt beste råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se på lister hvor mat er rangert etter prosesseringsgrad, og kjøp aldri noe fra kategori 4. Ikke fordi det er noe helt magisk med det, men fordi du da automatisk får sjaltet ut veldig mye junk fra kosten din, og fordi du da ender opp med å spise mat som hjernen din ikke bare skriker MER MER MER av.

Anonymkode: ac0ef...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanino skrev (17 timer siden):

Du vil ikke høre kalorier inn, kalorier ut ? Det er jo det som er det grunnleggende for å gå ned i vekt. Om du er ute etter en quick fix så finnes ikke dette

Husk på generøsitetsprinsippet. En generøs lesning av hovedinnlegget sier at TS ønsker seg konkrete råd for hvordan hun kan mestre kalorier inn og kalorier ut gjennom praktiske grep i sitt eget liv. "Spis mindre enn du forbrenner" er ikke hjelpsomt. "Spis et eple et kvarter før du spiser middag for å oppnå raskere metthetsfølelse" kan derimot være hjelpsomt. "Kutt ned på kaloriene" er ikke hjelpsomt. "Bytt ut risen med blomkålsris" kan være hjelpsomt.

Anonymkode: ac0ef...bea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Samlivsbrudd eller en traume = raser ned i vekt ofte.

Men helt seriøst,spise veldig lite og lære seg godta sultfølelse. Etterhvert venner kroppen seg til sultfølelse,og det blir lettere. Rygg masse tyggis. Drikk sukkerfri brus 

 

 

Anonymkode: bd0d3...fb7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å få hjelp med traumer. Måtte finne andre strategier enn å spise når livet gjorde vondt. 

Anonymkode: ba4c5...978

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste, 16:8. Får bare inn maks to måltider på de 8 timene. Og jeg klarer ikke spise mer enn vanlig, så det er ikke store porsjoner, helt normale. Også tenker jeg over hva de består av, for å passe på kaloriene. Drikker ikke kalorier. Velger ut *en* dag i uken (ikke hele helgen nei) som det er lov å skeie ut litt med litt helgekos, men passer fortsatt på mengden. Trener flere ganger i uken, 3-4 i hvert fall. Og er aktiv ellers også. Gått ned 25 kg hittil på 8 mnd. 

Anonymkode: 0634e...0f5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Nei, egentlig ikke. Går på adhd medisin.

Anonymkode: c6931...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt ut mellommåltider, spis ekte mat, unngå ultraprossesert drittmat, dropp frokosten om du klarer, spisevindu på 8 timer. Jeg gikk ned 30 kg med disse grepene. Aldri spist så mye god mat som da jeg ble opptatt av råvarer og matkvalitet.

Anonymkode: 047e3...d52

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Jeg har ingen erfaring med det men har hørt om mange som har hatt svært god effekt av Lavkarbo. Det er da en livstilsendring og ikke en diett ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer følgende:

-Spise minst mulig bearbeidet mat og mye grønnsaker. Gjerne råkost

- holde det til 2 måltid om dagen. Lunsj og middag

- sørg for være opptatt. Jo mere stillesitting, jo mer snoking i skapene. 

- bli svett/andpusten minst 1 gang om dagen, det holder med 10 min. Og ellers være så aktiv som praktisk mulig.

 

Anonymkode: 7fadd...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innføre gradvise endringer og holde lang horisont er mitt beste råd. Kanskje ikke det som er mest effektivt for å gå ned, men funker veldig bra for å holde vekten. 

Ellers så synes jeg at næringstett mat, med mye proteiner og næringsstoffer funker bedre enn gammeldags slankemat med færrest mulig kalorier. Jeg prøver å velge råvarer med hele korn, høyt proteininnhold og mye grønnsaker ved siden av. 

Mindful eating har også hjulpet meg mye. Jeg har ikke satt meg veldig dypt inn i det, men har øvd inn et par teknikker som gjør det lettere for meg å bli bevisst på matmengden.

Hvis man er som meg, som sliter mye med småspising, så har det hjulpet mye å se på når på døgnet man er mest småsulten og gjøre endringer på rutinene rundt. Jeg har f.eks. oppdaget at det å spise en litt større lunsj, og gjøre noe annet enn å sitte i sofaen på kveldene hjelper masse mot trangen til å titte i skuffer og skap og lete etter snacks. Å drikke nok vann er en annen ting som også har hjulpet meg med småsult. 

Også tror jeg det aller viktigste er å ta andres råd og dogmer med en klype salt. Jeg har for eksempel funnet ut at lavkarbo ikke er noe for meg. Det krever at jeg bytter ut for mye av den maten som er sunn og enkelt tilgjengelig for meg, så selv om jeg vet at det er genialt for mange så har jeg funnet en annen måte å gjøre det på. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å innse at det ikke er farlig å være sulten, det er ikke skadelig å faste. Spiser man 1-2 måltider til dagen vil man ikke crave så mye. (Såfremt man ikke fråtser etterpå da) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme utfordring, og er klar for å ta grep. Jeg bør gå ned 20 kg, så det virker uoverkommelig. Lykke til!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spise sen frokost, flytte lunsjen til enda senere, da blir det plass til mindre middag og mindre tid generelt til å spise 

Standardiser hva du spiser og finn måltider som er kalorifattig. F.eks. spiser jeg havregrøt til frokost. 1 dl, som tilsvarer 130 kcal. Tilsetter 1 ss nøttesmør for å sette en smak jeg liker: 100 kcal, eller bare bruk noe kanel og litt sukker, så blir det ca bare 30 kcal ekstra. Varer lenge før jeg blir sulten.

Kan også f.eks. spise 2 egg + ev avokado + 6 cherrytomater. (200 + 260 + 5) kcal. Det er en lunsj man kan spise på lenge, og som metter lenge. Eller f.eks.: tortilla, ett egg, 3 biter røkelaks - billig, metter, under 250 kcal.

Litt mindre porsjon til middag. Etter frokosten og lunsjen over er det fortsatt masse kalorier å bruke av igjen, men bruk det til din fordel.

Ikke ha ting liggende hjemme som du ikke bør spise: ikke potetgull, ikke melkesjokolade. Mørk sjokolade er greit - det pleier de fleste ikke spise så mye av.

Drikk til måltidene, gjene te hvis du får lyst til å spise på noe, men vet at det kommer egentlig ikke av sult. Ikke drikk juice - det er en del kalorier i det, og mindre vitaminer, antioksidanter og fiber enn i en frukt.

Får man lyst på dessert så finnes det alternativer som ikke har masse kalorier: f.eks. hjemmelaget sjokoladepudding: kok kakao med lite sukker og en del kakaopulver, tilsett gelatin. 2 dl er under 150 kcal. Gele er et annet alternativ. 

Beveg deg - det bruker kalorier og også tiden man ellers har til å spise.

Ikke tenk på mat som belønning. Ja, det er viktig å spise mat som smaker bra, men den skal ikke spises uten at du faktisk er sulten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg konsekvent med å spise nok proteiner, har jeg også mindre lyst på godteri og digg. Det er hovedprioritet for meg, og gjør vektnedgang mye lettere. Man slipper å gå rundt og være veldig sulten hele tiden. 

Trening er også et must for meg. Det gjør at jeg ikke sklir ut helt med kostholdet, fordi jeg ønsker jo resultater. I tillegg gjør trening at jeg ikke må gå på antidepressiva i halvåret, så det er flere grunner til at trening er viktig for meg. 

Også prøver jeg å ikke være for streng med meg selv. Erfaringsmessig har det aldri funka. Jeg kan ikke bli for restriktiv med kostholdet, da ender jeg alltid opp med å jobbe mot meg selv. Jeg vil ned litt i fettprosent nå, men kommer til å ta meg god tid. Det gjør at jeg ikke trenger å spise så lite heller = mindre sulten i et moderat kaloriunderskudd. 

Men det er ikke til å komme unna at du må fram med litt disiplin altså - ingenting kommer gratis, og motivasjon kommer og går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, katties said:

Spise sen frokost, flytte lunsjen til enda senere, da blir det plass til mindre middag og mindre tid generelt til å spise 

 

Dette funker også bra for meg. Spiser da færre, men større måltider. Jeg jobber også mest kveld, så det er ikke så vanskelig å drøye frokost. 

Men, jeg er ikke helt nazi. Hvis jeg må opp tidlig, så spiser jeg hvis jeg er sulten. 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Ja mer sex...mye mer og mye mer kreativ sex.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre porsjoner samt 14 timers nattfaste. Ikke spise etter 20. Kun godteri på helg, veide da kaloriene på det. Det funket for meg

 

Anonymkode: c4904...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Vei deg hver dag på ett fast tidspunkt, f eks når du står opp

Anonymkode: 00fd1...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...