Gå til innhold

Skal ned i vekt! Kan jeg få ditt beste råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynn med en (u)vane om gangen, og ikke start å jobbe med en ny før den første er lett å holde. Dropp dietter og prøv heller å komme deg nærmere offisielle kostholdsråd. 

Noen eksempler på (u)vaner:

- Få i deg 5 om dagen. 
- Kutt ned godteri/ snacks/ kaker til en gang i uka + spesielle anledninger. 
- Øk aktivitetsnivået (gåturer er nok i starten). 
- Kutt ned på alkohol. 
- Lag mat mest mulig hjemme. 
- Ha måltider til faste tidspunkt. 
- Spis litt mindre porsjoner (ikke overdriv).

Det tar tid, men det er større sjanse for å holde livsstilen om man bygger opp gode vaner. En god tanke kan også være at man fokuserer mest på de vanene som omhandler å introdusere nye ting fremfor å ta bort ting. Evt erstatte med noe tilsvarende. Da har man ikke like stort savn og slipper store craves som ofte fører til tilbakeslag. 

Anonymkode: 70194...47a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på med vektnedgang og det jeg har gjort er:

* Sluttet å kjøpe inn så mye snop, snacks og brus. Men jeg unner meg en liten brus og en liten eventyrsjokolade i helgene. Og jeg klarer å holde meg til den lille sjokoladen og brusen. Søtsuget ble mindre etterhvert. Ikke ha favorittsnopet i hus, med andre ord. 

* Jeg prøver å lage mer mat fra bunnen av og prøver å ha mer grønnsaker til middagen.

* Jeg tar mindre porsjoner enn før

* Frukt som mellommåltid/mer frukt generelt

* Magert pålegg på grove knekkebrød

* Og sist, men ikke minst - mer bevegelse. Det har blitt lite av det nå i vinter og kulden, men jeg håper å ta det opp igjen ganske snart. Jeg har bestilt meg enkelt treningsutstyr som jeg kan bruke i leiligheten vår.  

 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve ketogent i kombinasjon med faste. Gikk ned 15 kg uten å telle en eneste kalori eller trene. 

Anonymkode: 74860...3b2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun i realiteten de mest ekstreme måtene som fungerer. Ketose, operasjon, bytte ut fast føde med næringsdrikker eller ekstrem trening.

Anonymkode: be73a...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Du vil ikke høre kalorier inn, kalorier ut ? Det er jo det som er det grunnleggende for å gå ned i vekt. Om du er ute etter en quick fix så finnes ikke dette

Endret av Kanino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fokuser på direkte og effektive metoder for vekttap fremfor tilnærminger som kun "kan" bidra til vektreduksjon. Følger du en del av disse så trenger du ikke engang tenke på å måle vekten hver dag da du mest sannsynlig vil gå ned over tid med en sunnere livstil.

1. Vedta en daglig spisetidsramme på 8, 10, eller 12 timer, avhengig av hvor raskt du ønsker å nå dine mål.
2. Prioriter inntak av naturlig mat. Spis råvarer som kjøtt, frukt og grønnsaker, eventuelt melkeprodukter. Spis deg mett, trenger ikke sulte om du spiser rene matvarer. Hold deg unna mat som fjordland, samt kutt ut brød og heller velg fiber knekkebrød.
3. Unngå godteri, potetgull og sukkerholdige drikkevarer så mye som du makter. Disse produktene er spesifikt utviklet for å appellere til vår innebygde trang etter raske kalorier, en tendens som har blitt forsterket i oss gjennom lang tid. Det er noe jeg mener samfunnet ikke er så bevisst på i dag, men mye av maten som kjøpes er dessverre å anse som langtids giftig mtp at det fører til vansker senere i livet. Kanskje er vi mer bevisst på akkurat dette litt lengre bort i fremtiden.
4. Inkluder fysisk aktivitet 2-5 ganger i uken. Det er ikke nødvendig å være ekstremt treningsfokusert, men regelmessig mosjon er viktig. Så lenge du har det du spiser under kontroll så skal det holde.
5. Sov så godt som du kan.
6. Øk inntaket av vann. Å drikke tilstrekkelig med vann kan bidra til å regulere appetitten, øke stoffskiftet og støtte kroppens generelle funksjoner.
7. Unngå også stress.


Kort og enkelt:
Ha fast spisetid på 8-12 timer daglig.
Spis naturlig mat som kjøtt, frukt, grønnsaker, og unngå for det meste bearbeidet mat.
Begrens inntak av godteri, potetgull, og sukkerholdige drikker.
Mosjoner regelmessig, 2-5 ganger i uken.
Sørg for god søvnkvalitet.
Drikk rikelig med vann.
Reduser stress.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hva du skal få inn mer av. (Heller enn det du ikke får). For eks; oi, litt lite meieriprodukter i dag, eller litt for lite grønt. Må få i meg litt sånn og sånn.  

Regler man følger. Eks: Jeg spiser ikke fredagskos på jobb. Trenger ikke lure og vurdere, det er uaktuelt.

Noe grønt til alle måltider. 

Mokkabønner. Ca 50 kalorier i 10. Og jeg blir ganske fornøyd med 10. 

 

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ned på karbohydrater har vært den definitivt beste løsningen for meg. Har gått ned 20 kg siden i sommer. Ikke begynt å trene enda, men skal i gang nå. 

Det beste med denne endringen har vært å bli kvitt sultfølelsen, og godtesuget! Det var en kneik å komme over, men så gikk det overraskende greit. 

Anonymkode: 4be2b...bf7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er vel kun i realiteten de mest ekstreme måtene som fungerer. Ketose, operasjon, bytte ut fast føde med næringsdrikker eller ekstrem trening.

Anonymkode: be73a...1bf

Eh nei. Trenger overhodet ikke være ekstremt. Jeg har gått ned masse ved å kutte ut sukker, pasta, potet og brød. Spiser der en sjelden gang. Ikke i ketose. 

Anonymkode: 4be2b...bf7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh nei. Trenger overhodet ikke være ekstremt. Jeg har gått ned masse ved å kutte ut sukker, pasta, potet og brød. Spiser der en sjelden gang. Ikke i ketose. 

Anonymkode: 4be2b...bf7

Kun om man har viljestyrke 

Anonymkode: be73a...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til at jeg har ikke kuttet noe helt og tenker ikke man må det. Det blir så stress og kan gjøre det verre tror jeg. Men jeg spiser nå pølsegryten med 6 pastaskruer oppå liksom, ikke slik at jeg fyller med pasta først. Og har vi fet fisk eller kjøtt spiser jeg mindre mengde og mer grønt. 
Putter potet i alle supper som da blir fyldige uten mye fete meieriprodukter. Men så klart er ikke hovedmiddagene mine tortellini og risgrøt. Men også det kan spises innimellom. Ingenting er forbudt men noen ting spises sjeldnere og mengden mindre enn før. Og betydelig mer grønt. 

Funker nok sikkert med faste og null karbo og diverse. Det er jeg ikke i tvil om. Men jeg liker veldig å leve som andre og spise som andre i selskap og på restaurant og sånn. 
Jeg vedlikeholder bare nå, men gikk fra 62 kg til 42 kg så denne strategien fungerte godt. 
(Holdt vekt 7 år)

PS Ett glass champagne er ca 100 kalorier. Det har også vært fint å vite😁

Endret av Frøkenfryden
Er svært lav så har normal BMI på 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp for meg var å spise rent og spise mer animalsk. Mer biff, egg, ost og fløte. :) 

Anonymkode: e136b...ceb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 19.25):

Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? 

Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. 

Anonymkode: c3321...d77

Lag mest mulig ren mat fra bunnen av. Ha oppkutta frukt og grønt i kjøleskapet, det er lettere å knaske på og utrolig godt. Få i deg nok/mer proteiner

Anonymkode: 055b2...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan dere oppbevarer frukt og grønt i kjøleskap slik at det holder seg fint? Det var et godt tips.. Jeg må ned 20 kg, men jeg har dessverre 1 av mine barn som også må ned..

Anonymkode: 9042b...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanino skrev (14 timer siden):

Du vil ikke høre kalorier inn, kalorier ut ? Det er jo det som er det grunnleggende for å gå ned i vekt. Om du er ute etter en quick fix så finnes ikke dette

Hun sier jo at hun vet dette, men at hun trenger konkrete tips på å få det til. Trenger ikke være spydig og vanskelig da vel?

TS, du har fått mange gode råd her. Jeg tror det viktigste er det flere sier om at du må kartlegge hva som er dine uvaner. Om det er småspising mellom måltidene som er utfordring må du gjøre noe annet enn om det er søtsug på kvelden.

Gjør dette først, og så leser du boken «Atomic habits» slik at du kan jobbe med å etablere gode vaner som tar deg i riktig retning. Viljestyrke fungerer bare i kort tid, vaner er langvarig.

Anonymkode: 920b8...773

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan dere oppbevarer frukt og grønt i kjøleskap slik at det holder seg fint? Det var et godt tips.. Jeg må ned 20 kg, men jeg har dessverre 1 av mine barn som også må ned..

Anonymkode: 9042b...e55

Vinskapet brukes til noe nyttig 😄. Perfekt temperatur for grønnsaker (og sjokolade 🤣).

Anonymkode: be73a...1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på kalorier inn over tid, ikke kun ett måltid. 
Er det en fest, konfirmasjon, etc, så kos deg, og juster resten av uka så du har ett riktig kaloriinntak totalt. 

Når jeg fulgte med pr måltid, så gikk jeg i kjelleren om ett måltid var for høyt. Med å heller se på en ukes total, så ble det ikke så strengt. Når det ikke ble for strengt, og jeg fortsatt kunne tillate meg litt sjokolade i blant, eller ett kakestykke, så ble det mer en livsstilsendring, som jeg har klart holde i flere år nå. 

Anonymkode: c187d...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kun om man har viljestyrke 

Anonymkode: be73a...1bf

Det krever mer viljestyrke å leve på pulver eller trene ekstremt over tid, enn å kunne spise seg mett og gå ned i vekt. 

Anonymkode: 4be2b...bf7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...