Gå til innhold

Mye raskt gikk dere ned i vekt som ikke var veldig overvektig med disse slankesprøytene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde bmi på 30 (80 kg), brukt wegovy i 4 uker nå. Gått ned 3 kg. 

Anonymkode: f2336...bd3

Det hadde du lett klart på den naturlige måten! 80 kg er ikke sykelig overvekt. Synes det er skremmende å se at folk som akkurat bikker over normalen inntar medikamenter for å bli tynnere.. Hva tenker folk med😵‍💫

Anonymkode: 5f896...719

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke resept uten å være overvektig. Kravet er vel BMI på 30, som er fedme grad 1, eller 28 hvis det er tungtveiende grunner. Selv ved en BMI på 28 er man ganske overvektig da overvekt er 25-29,9.

Jeg hadde BMI på 31, og gikk ned 6 kg de første fire ukene. Det var nok mye vann, og forventer ikke like rask nedgang fremover.

Og til første svaret i tråden: Selvfølgelig er det «bare» å spise sunt og trene. Problemet for oss som sliter med dette er det konstante suget etter mat, noe som gjør det vanskelig å kontrollere. Disse legemidlene reduserer sultfølelsen, og da kan man enkelt spise sunt og mindre mengder slik at vekten faller av.

Anonymkode: 2265e...898

Sultfølelsen og selvkontroll kan trenes opp. Det sitter i hode ditt. 

Det handler ikke om å må trene, det må du ikke. Du må ikke spise sunt heller, du må bare spise mindre.

Når du kommer med slik bullshit at du må ha sprøytene for å klare det, så klarer du det ikke uten. Fordi du vil ikke klare det. Du må ønske en endring for å få til en endring. Ikke fordi legen sier det eller fordi samfunnet sier det. Du må selv virkelig ønske det og da klarer du det. Hvis du må, så får du det ikke til. Hvis DU vil, så får du det til.

 

Hilsen person som veide 141kg og veier nå 61 kg uten verken trening (hater det!!), diett og sprøyter. Tok i underkant av 3 år å gå ned. Alt som skulle til var lettprodukter (i starten), mindre porsjoner, mer proteiner og kutt ut småspising (enorme mengder) av sjokolade og snacks før, under og etter alle måltider. Spiste 1 stripe sjokolade til middag hver dag da jeg begynte å endre på ting. Nå må jeg ikke ha det hver dag og jeg spiser det når jeg vil. Uten å miste kontrollen. 

Anonymkode: e9fb7...0dd

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gikk ned to kg første uka på Wegovy, er ikke overvektig.

Fra før av hadde jeg gått ned noen kilo på egenhånd, men det stoppet på det berømte "platået". Uansett hvor mye jeg har trent og spist sunt, har jeg ligget på dette platået i noen måneder. Var derfor jeg startet på Wegovy.

Anonymkode: 814a6...387

Du er ikke på noe platå. Kroppen endrer seg for det om. Vekta kan stå stille i flere måneder før den rører på seg igjen. Men et målebånd vil vise at Kroppen endrer seg for det om. 

Spiser du riktig mengde og er i underskudd, så er det ikke mulig at kroppen stopper helt opp. 

Anonymkode: e9fb7...0dd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sultfølelsen og selvkontroll kan trenes opp. Det sitter i hode ditt. 

Det handler ikke om å må trene, det må du ikke. Du må ikke spise sunt heller, du må bare spise mindre.

Når du kommer med slik bullshit at du må ha sprøytene for å klare det, så klarer du det ikke uten. Fordi du vil ikke klare det. Du må ønske en endring for å få til en endring. Ikke fordi legen sier det eller fordi samfunnet sier det. Du må selv virkelig ønske det og da klarer du det. Hvis du må, så får du det ikke til. Hvis DU vil, så får du det til.

 

Hilsen person som veide 141kg og veier nå 61 kg uten verken trening (hater det!!), diett og sprøyter. Tok i underkant av 3 år å gå ned. Alt som skulle til var lettprodukter (i starten), mindre porsjoner, mer proteiner og kutt ut småspising (enorme mengder) av sjokolade og snacks før, under og etter alle måltider. Spiste 1 stripe sjokolade til middag hver dag da jeg begynte å endre på ting. Nå må jeg ikke ha det hver dag og jeg spiser det når jeg vil. Uten å miste kontrollen. 

Anonymkode: e9fb7...0dd

Jeg har aldri sagt at jeg ikke klarer det uten, hvor leser du det? Jeg skrev at det er vanskelig. Er du uenig i det? Jeg syntes ikke det var så enkelt å komme i gang. Dette på «tradisjonelt vis», uten diett eller «nei-mat», kun på å begrense mengder.

Hele innlegget ditt blir «bullshit» når du leser og svarer på ting som ikke står der. Man MÅ ikke ha sprøytene, men det er et hjelpemiddel som tvinger deg i riktig retning. Jeg orker ikke lenger mengdene, og blir kvalm og dårlig hvis jeg prøver noe søtt og veldig fett, så nå frister det ikke i det hele tatt. Man er ikke fritatt å jobbe med hode og finne en permanent løsning fordi man tar en sprøyte nå. Jeg har allerede gjort jobben, for så å kaste den bort, så jeg har selvsagt ikke lyst til å gjenta historien. 

Anonymkode: 2265e...898

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at jeg ikke klarer det uten, hvor leser du det? Jeg skrev at det er vanskelig. Er du uenig i det? Har selv gått fra 78-60 kg etter at jeg plutselig gikk opp i vekt. Jeg syntes ikke det var så enkelt å komme i gang. Dette på «tradisjonelt vis», uten diett eller «nei-mat», kun på å begrense mengder.

Hele innlegget ditt blir «bullshit» når du leser og svarer på ting som ikke står der. Man MÅ ikke ha sprøytene, men det er et hjelpemiddel som tvinger deg i riktig retning. Jeg orker ikke lenger mengdene, og blir kvalm og dårlig hvis jeg prøver noe søtt og veldig fett, så nå frister det ikke i det hele tatt. Man er ikke fritatt å jobbe med hode og finne en permanent løsning fordi man tar en sprøyte nå. Jeg har allerede gjort jobben, for så å kaste den bort, så jeg har selvsagt ikke lyst til å gjenta historien. 

Anonymkode: 2265e...898

Mistet en setning i innlegget mitt. Rettet det i fet skrift.

Anonymkode: 2265e...898

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mye gikk dere ned i starten? Og da lurer jeg på dere som ikke var veldig overvektige, men kun lett. 

Anonymkode: 2bcb9...aaa

Hadde BMI på ca 24,6 (rundt 66kg). Etter 8 uker er jeg nå på 20,9 (57kg). Et vekttapet på 9kg. Skal ned til 50 kg.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsengasjert skrev (3 timer siden):

Hadde BMI på ca 24,6 (rundt 66kg). Etter 8 uker er jeg nå på 20,9 (57kg). Et vekttapet på 9kg. Skal ned til 50 kg.

Sørgelig å lese noe slikt synes jeg.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for meg selv, men en venninne gikk ned 20kg på ca 6 mnd. Hun sparer nå til operasjon for å fjerne overflødig hud.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tar denne medisinen, spyr dere? Hørt om så mange som gjør det.. 

Og er det sånn at når du slutter så går du opp igjen alt? Hvor lenge kan man gå på den egentlig? Det er mange i min omgangskrets som " plutselig " er blitt mye tynnere. Men har enda ikke sett noen som har lagt på seg igjen.. 

Anonymkode: 352d7...a77

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som tar denne medisinen, spyr dere? Hørt om så mange som gjør det.. 

Og er det sånn at når du slutter så går du opp igjen alt? Hvor lenge kan man gå på den egentlig? Det er mange i min omgangskrets som " plutselig " er blitt mye tynnere. Men har enda ikke sett noen som har lagt på seg igjen.. 

Anonymkode: 352d7...a77

Jeg spyr hvis jeg spiser for mye feit mat. Jeg spyr hvis jeg drikker alkohol, blir ekstremt fyllesyk dagen derpå.

Er kvalm på dag 2 og 3 etter sprøyta er tatt, sånn skikkelig. Men hjelper seg nå etter et halvt år. Var veldig kvalm og strevde også med fatigue de første 3mnd. 
 

Men jeg var veldig overvektig, og legen mente dette var bedre enn operasjon. Hun sier også jeg bør gå på den lenge, for de fleste går opp igjen alt i løpet av et års tid hvis de kutter ut med en gang ønsket vekt er nådd.
 

Anonymkode: cf909...1cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Øh. Fikk du wegovy uten å være overvektig? Av en lege?

Anonymkode: e97ee...ff5

Jeg har bmi på 28. Jeg går på ozempic

Anonymkode: f5f70...60a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er stor forskjell på leger her. Jeg har bmi på 41, men får ikke «slankemedisin». Grunnene legen oppgir er at jeg ikke har tilleggssykdommer, har ikke vært borte fra jobb mer enn 3 dager til sammen de siste 10 årene, er fysisk aktiv, i full jobb (tung fysisk jobb) og spiser normale porsjoner. Jeg får heller ikke noen oppfølging fra legen, bare beskjed om å holde meg til noen nokså utdaterte kostholdsråd og drikke mye vann. Har prøvd å si at jeg trenger hjelp, men får bare beskjed om å finne ut av ting selv. Å bytte lege eller gå privat er nærmest umulig, da må jeg eventuelt bytte til en lege i en annen kommune. Har prøvd diverse kurs, bl.a Grete Roede, gikk ned 1,5 kilo på 8 uker.

Så nå har jeg bare gitt opp.

Anonymkode: 64971...009

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (16 timer siden):

Hadde BMI på ca 24,6 (rundt 66kg). Etter 8 uker er jeg nå på 20,9 (57kg). Et vekttapet på 9kg. Skal ned til 50 kg.

Klarer du å skjønne at det er slike som deg som er årsaken til at min diabetes type 2-syke mann i perioder har vanskeligheter med å få tak i viktig medisin?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123 skrev (12 timer siden):

Kan ikke svare for meg selv, men en venninne gikk ned 20kg på ca 6 mnd. Hun sparer nå til operasjon for å fjerne overflødig hud.

Slike operasjoner er veldig skummel! Om du fjerner hud, så sliter du veldig om du går opp i vekt igjen. For huden kan ikke streken i det uendelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (4 timer siden):

Klarer du å skjønne at det er slike som deg som er årsaken til at min diabetes type 2-syke mann i perioder har vanskeligheter med å få tak i viktig medisin?

Hæ? Har ikke resept på slankemedisin

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (4 timer siden):

Klarer du å skjønne at det er slike som deg som er årsaken til at min diabetes type 2-syke mann i perioder har vanskeligheter med å få tak i viktig medisin?

Misforstod tittelen. Trodde det var snakk om vektnedgang uten medisin. Får selvfølgelig ikke slankemedisin med normal bmi. Har gått ned uten medisin

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk fort ned i begynnesle, så roet det se og har vært på såkalte vektplatå i perioder imellom. Sluttet med medisin, da jeg følte meg meg hoven i buk-partiet og rett og slett er redd for å utvikle kreft som er en underkommunisert bivirkning.  

Men, jeg mer merker at matlysten er tilbake for fullt og ser at vekta aksellerte feil vei i løpet av kort tid. Så nå må jeg hente meg inn og bare passe på å spise riktig mat for å unngå overspising. Det innebærer å holde seg borte fra raske karbohydratet og fokuserer på å spise mye råkost. Har erfart at å råkost er sultdempende fordi man tygger så mye at man går lei og det får sin naturlige avslutning. Jeg spiser også knekkebrød over  vanlig brød av samme grunn. Eller fokuserer jeg å la være med småspising og sluttet å sette meg ned i sofaen for å glo TV, men heller holde på men en eller annen aktivitet for å distrahere meg selv. 

Anonymkode: f30b3...9e0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 16.13):

Det hadde du lett klart på den naturlige måten! 80 kg er ikke sykelig overvekt. Synes det er skremmende å se at folk som akkurat bikker over normalen inntar medikamenter for å bli tynnere.. Hva tenker folk med😵‍💫

Anonymkode: 5f896...719

Det kommer an på hvor høy man er, selvsagt. For meg gir 80 kg bmi på nesten 32, altså sykelig overvekt.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har bmi på 28. Jeg går på ozempic

Anonymkode: f5f70...60a

Det svarte ikke på spørsmålet. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner at det er stor forskjell på leger her. Jeg har bmi på 41, men får ikke «slankemedisin». Grunnene legen oppgir er at jeg ikke har tilleggssykdommer, har ikke vært borte fra jobb mer enn 3 dager til sammen de siste 10 årene, er fysisk aktiv, i full jobb (tung fysisk jobb) og spiser normale porsjoner. Jeg får heller ikke noen oppfølging fra legen, bare beskjed om å holde meg til noen nokså utdaterte kostholdsråd og drikke mye vann. Har prøvd å si at jeg trenger hjelp, men får bare beskjed om å finne ut av ting selv. Å bytte lege eller gå privat er nærmest umulig, da må jeg eventuelt bytte til en lege i en annen kommune. Har prøvd diverse kurs, bl.a Grete Roede, gikk ned 1,5 kilo på 8 uker.

Så nå har jeg bare gitt opp.

Anonymkode: 64971...009

Gjør som trådstarter i denne tråden, få resept på nett. Du kan ta videre oppfølging hos legen din. 

Anonymkode: e97ee...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (1 time siden):

Misforstod tittelen. Trodde det var snakk om vektnedgang uten medisin. Får selvfølgelig ikke slankemedisin med normal bmi. Har gått ned uten medisin

Da beklager jeg utblåsningen min 🙂 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tik mannen min sin medisin. 🤓 Han tik en pause, reagerte dårlig og hadde en del ozempic til overs. Jeg er overvektig, men har ikke fedme. Jeg har tatt lav dose i 8 uker og har gått ned en klesstørrelse. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger utenom kanskje litt svimmel første to ukene ett par dager ..Men mulig det var noe annet? 

Det raser ikke ned, men det har gjort det mye lettere å miste disse kiloene. 

Anonymkode: 88835...588

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...