Gå til innhold

Mye raskt gikk dere ned i vekt som ikke var veldig overvektig med disse slankesprøytene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så usedvanlig harry å kjøpe slankemedisin på svartebørs når man ikke er overvektig nok til å kvalifisere til resept.

Anonymkode: ca165...500

Tja, kanskje mer farlig enn harry.

Anonymkode: ad676...0be

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, kanskje mer farlig enn harry.

Anonymkode: ad676...0be

Harry å gamble med helsa for noe så overflatisk som finjustering av utseendet.

Anonymkode: ca165...500

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke resept om man er lett overvektig. Kravet er bmi på 30, ev. 28 med følgesykdommer. 

Anonymkode: e97ee...ff5

28-30 er overvekt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at vi nå har et tiltak for vekt som er problematisk, men bruken forsvares ofte med at «det demper sult». Det er i og for seg ok det, men normalvektige har også høyst aktiv sultfølelse, og kan også kjenne på ulvehunger og intense «cravings».  
 

Det er flere som står frem i media med historier om store vekttap, som derfor slutter på medisinen, og som nå forteller at de la på seg alt igjen og er på runde nr.2 med medisinbruk. 
 

Det er urolig trist at ikke leger og helsevesenet tar oppfølgingen av disse pasientene på alvor. Altså i form av å tilby kostholdsveiledning, kursing og fysisk aktivitet som en påkrevd del av behandlingsregimet. Vekttapet vil jo til slutt medføre at man ikke lenger dekker bmi-kravet for å få medisinen, og hva skal man gjøre da? Når man får tilbake sulten, og ikke har gjort andre livsstilsendringer. 
 

Jeg finner deg også veldig bekymringsverdig at det ikke snakkes mer om at disse medisinene er fryktelig skumle hvis noen havner på sykehuset. Da virkestoffene i medisinen bruker de samme reseptorene som smertelindrende medikamenter. Så akuttmottak og operasjonsavdelinger opplever at smertelindring ikke har noen virkning på pasienter som går på disse medisinene. Altså man kan ha et forferdelig stygt beinbrudd som gjør veldig vondt, og ambulansen kan ikke gi deg noe for smerten, fordi det ikke vil virke i kroppen din. Veldig skummelt.

Anonymkode: 3fd4d...753

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det advares om falske slankemedisiner, det øker både i Norge og EU. Fristelsen er nok stor, ikke minst pga prisen, men det kan være farlig.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke kjøp slankemedisin på ulovlig vis.. Det kan være fake og du kan risikere helsa di. 

Folk må slutte å gjøre sånne dumme ting for å gå ned i vekt! Medisin er strengt tatt kun for sykelig overvektige. Slank deg heller på en bærekraftig måte enn å ta snarvei som gir kortvarig lykke. 

Når du går av medisinen vil du gå opp i vekt igjen uansett..

Anonymkode: 5f896...719

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flusa skrev (5 minutter siden):

28-30 er overvekt..

Ja, men ikke LETT overvekt. 30 er fedme. 

Anonymkode: e97ee...ff5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes det er bra at vi nå har et tiltak for vekt som er problematisk, men bruken forsvares ofte med at «det demper sult». Det er i og for seg ok det, men normalvektige har også høyst aktiv sultfølelse, og kan også kjenne på ulvehunger og intense «cravings».  
 

Det er flere som står frem i media med historier om store vekttap, som derfor slutter på medisinen, og som nå forteller at de la på seg alt igjen og er på runde nr.2 med medisinbruk. 
 

Det er urolig trist at ikke leger og helsevesenet tar oppfølgingen av disse pasientene på alvor. Altså i form av å tilby kostholdsveiledning, kursing og fysisk aktivitet som en påkrevd del av behandlingsregimet. Vekttapet vil jo til slutt medføre at man ikke lenger dekker bmi-kravet for å få medisinen, og hva skal man gjøre da? Når man får tilbake sulten, og ikke har gjort andre livsstilsendringer. 
 

Anonymkode: 3fd4d...753

Feil

Endret av Miss Irene
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for rett over en uke siden, og på 5 dager hadde jeg tatt av ca 3kg.

Hadde en bmi på 33.

Anonymkode: 23524...ff9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miss Irene said:

Feil

Absolutt alle har perioder hvor «cravings» og ulvehunger kan oppstå, det kan faktisk ikke benektes. Dette er et fenomen som undervektige, normalvektige og overvektige opplever, alle som en. 
 

Hvis man som overvektig går med sultfølelse konstant, så er jeg enig i at det ikke kan sammenlignes med at en normalvektig person har gått hele dagen og hatt lyst på melkesjokolade. 

Anonymkode: 3fd4d...753

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Gikk ned to kg første uka på Wegovy, er ikke overvektig.

Fra før av hadde jeg gått ned noen kilo på egenhånd, men det stoppet på det berømte "platået". Uansett hvor mye jeg har trent og spist sunt, har jeg ligget på dette platået i noen måneder. Var derfor jeg startet på Wegovy.

Anonymkode: 814a6...387

Det er fysisk umulig at kroppen ikke endrer seg om du faktisk har trent (nok) og spist sunt (nok). Antageligvis har du ikke trent like hardt eller spist like sunt som du tror. 
 

Å få en bedre kropp er om mulig det enkleste som finnes. Det er umulig å ikke få det til så lenge man faktisk kjører på.

Anonymkode: cd6fa...095

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis dere ikke diskuterer fake medisiner ol. Er ikke det tråden handler om. Og man kan få utskrevet legemidler mot overvekt ved en bmi på 27 med andre risikofaktorer i tillegg. 

Anonymkode: 2bcb9...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes det er bra at vi nå har et tiltak for vekt som er problematisk, men bruken forsvares ofte med at «det demper sult». Det er i og for seg ok det, men normalvektige har også høyst aktiv sultfølelse, og kan også kjenne på ulvehunger og intense «cravings».  
 

Det er flere som står frem i media med historier om store vekttap, som derfor slutter på medisinen, og som nå forteller at de la på seg alt igjen og er på runde nr.2 med medisinbruk. 
 

Det er urolig trist at ikke leger og helsevesenet tar oppfølgingen av disse pasientene på alvor. Altså i form av å tilby kostholdsveiledning, kursing og fysisk aktivitet som en påkrevd del av behandlingsregimet. Vekttapet vil jo til slutt medføre at man ikke lenger dekker bmi-kravet for å få medisinen, og hva skal man gjøre da? Når man får tilbake sulten, og ikke har gjort andre livsstilsendringer. 
 

Jeg finner deg også veldig bekymringsverdig at det ikke snakkes mer om at disse medisinene er fryktelig skumle hvis noen havner på sykehuset. Da virkestoffene i medisinen bruker de samme reseptorene som smertelindrende medikamenter. Så akuttmottak og operasjonsavdelinger opplever at smertelindring ikke har noen virkning på pasienter som går på disse medisinene. Altså man kan ha et forferdelig stygt beinbrudd som gjør veldig vondt, og ambulansen kan ikke gi deg noe for smerten, fordi det ikke vil virke i kroppen din. Veldig skummelt.

Anonymkode: 3fd4d...753

Selvfølgelig kan man det, men det er forskjell på en gang i blant og hele tiden. Man legger ikke på seg flere titalls kilo av å gi etter for cravings en gang i blant.

Jeg har ikke alltid vært feit, det snudde for noen år siden, og den ulvehungeren og cravings er mer konstant enn «en gang i blant». Man vet selvfølgelig hva som er sunt og ikke selv om man er feit, og man vet også hva normale porsjoner er, man bare klarer ikke å stoppe.

Nå begynte jeg på laveste dose for fire uker siden, og har heldigvis opplevd god virkning uten særlig bivirkning. Jeg blir jo sulten nok til å spise faste måltider, men ikke så sulten at jeg fråtser i det hele døgnet.

Det kommer selvsagt en tid når vekten er normal, og derfra vet man ikke hvordan veien videre blir. Mange går på en vedlikeholdsdose, og mulig man må det for alltid. Andre har kanskje lært seg å leve annerledes. Dette gjelder jo også slankeopererte. De får oppfølging, men jeg kjenner likevel til noen som har spist seg opp igjen. Jeg føler hvert fall at dette er et tryggere alternativ hvis det skulle feile.

Siste avsnittet har jeg ikke hørt noe om. Har du link?

Anonymkode: 2265e...898

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er fysisk umulig at kroppen ikke endrer seg om du faktisk har trent (nok) og spist sunt (nok). Antageligvis har du ikke trent like hardt eller spist like sunt som du tror. 
 

Å få en bedre kropp er om mulig det enkleste som finnes. Det er umulig å ikke få det til så lenge man faktisk kjører på.

Anonymkode: cd6fa...095

Ingen benekter at oppskriften «mindre mat enn man forbrenner» er veldig enkel.

Å klare å gjennomføre det er ikke like enkelt, da hadde jo ikke overvekt og fedme eksistert.

Anonymkode: 2265e...898

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Selvfølgelig er det «bare» å spise sunt og trene. Problemet for oss som sliter med dette er det konstante suget etter mat, noe som gjør det vanskelig å kontrollere. Disse legemidlene reduserer sultfølelsen, og da kan man enkelt spise sunt og mindre mengder slik at vekten faller av.

Anonymkode: 2265e...898

Noe som kan hjelpe, er å bli kjent med sult- og metthetsfølelsen. Man finner mange versjoner om man googler "metthetsskalaen". Sult er et fysiologisk behov for næring og energi, og eskisterer knapt i vår del av verden, i våre dager. Sug er bare en intens lyst på "noe", som hjernen vår, pga tidligere erfaringer med at suget gir seg midlertidig når vi gir etter, tolker som "noe salt, søtt, sprøtt" osv. Sultfølelse er virkelig ikke noen krisesituasjon for en som er overvektig, heller ikke er sult et reelt problem for en som er overvektig. Folk som holder vekten, er ikke redde for å bli eller være sultne, det er helt normalt.

Jeg har dog lagt merke til at å spise bedre fører til en dyp, langvarig metthetsfølelse, nesten så det ofte er vanskelig å rekke å bli sulten nok så jeg får spist alt jeg hadde tenkt til tiden jeg hadde tenkt. Sunt kosthold er da også noe helt annet enn det som promoteres i ukebladene, på blogger, av myndighetene osv. Og ukeblader og klinikker tjener godt på at folk kjøper historien om den sultende overvektige.

Og så er det en annen side av historien som gjør vektmestring vanskelig for mange, den intuitive forestillingen om at ekstreme situasjoner alltid krever ekstreme tiltak, som fører den overvektige ut i opplegg som faktisk ER sultekurer, som de ikke kan fortsette med, naturlig nok, og antar at det er "kroppen deres som stritter imot" og gir opp, eller oppsøker enda mer drastiske tiltak, som feks piller, sprøyter eller operasjoner, som gjør dem i stand til å tåle sultekuren. De føler seg bedre fordi de går ned i vekt, men kan ikke holde vekta, fordi de bare har lært å slanke seg, ikke hvordan man lever som normalvektig.

Dette er big business, utviklet av kyniske teknikere i hvite frakker, som vet akkurat hva deperate mennesker tiltrekkes av, og ikke gaver gitt av hjertegode engler.

Anonymkode: 854bb...87a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstod tittelen fint, jeg😊

Anonymkode: 814a6...387

Forstod fint hva hun mente 😊

Anonymkode: 684a4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde bmi på 30 (80 kg), brukt wegovy i 4 uker nå. Gått ned 3 kg. 

Anonymkode: f2336...bd3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde BMI på 27, uten tilleggssykdommer da jeg fikk sprøyta. Gikk ned en kilo i uka den første tiden, så stoppet det opp. Spiste nok altfor lite, så har nå øket kaloriinntaket og vekten går nedover igjen.

Grunnen til at jeg fikk resept var at jeg hadde gått ned ganske mye på egenhånd først. Fra BMI på 33 til 26. Men så begynte jeg å trene og vekten økte sakte men sikkert. Da sa legen at jeg hadde vist at jeg kunne legge om livsstilen, men at jeg kunne ha nytte av å regulere sultfølelsen.

Anonymkode: 40d4c...7d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en bmi på 35,6(98kg). Gått ned 20 kg på 7 mnd. Stagnert ganske mye nå. Kun gått ned 1 kg siste mnd. Kunne høynet dosen,men har ikke råd til det. 

Anonymkode: 91ebb...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bmi på 27, men fikk resept av lege pga av annen sykdom. 

Gikk ikke ned noe på 0.25 og lite på 0.5. Er nå på min andre måned på 1,0. Har nå totalt gått ned 4 kg siden begynnelsen av oktober. 

Anonymkode: 12206...2b4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...