Gå til innhold

Å ha jul hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Handle inn resten av maten: sørg for at dette er maks én handlepose, resten må kunne ha blitt fikset før

Støvsuge, vaske gulv og flater på rom som ikke er bad, do og kjøkken: altså soverom, og det kan fikses lenge før det kommer folk

Rydde i hele huset: loft og kjeller trenger ikke se strøkent ut, vel

Måke snø slik at gjestene kan sette bilen på gårdsplassen: dette bør du få mannen til å fikse, om du har en

Pakke inn gavene, fikse med julerebus og julestrømper (rampenissen): Alt dette kan gjøres  lenge før lille julaften med litt planlegging. Strømper og rebus kan fikses i november

Omorganisering av stuen slik at vi får plass til stort bord (her må tunge ileggsplater opp fra kjelleren, og noen ting bæres opp i 2. etg), og hente stoler i garasjen: Kan stå inne og være litt i veien fra 21. desember

Stryking av duk: Tja er det så farlig hvordan denne duken er, når det likevel skal stå masse servise og pynt oppå? Den skal være fin, men trenger ikke å være perfekt. Så stryking kan gjøres mye tidligere

Da er det bare borddekking og litt støvsuging/flikking igjen

Har dog full full full respekt og forståelse for at jula krever sitt. Det er mye som skal planlegges, huskes og ordnes. Men mye kan tas i forveien og en god del kan også droppes. Så lenge kjøkken, stue, bad og toalett er noenlunde i slag, så går det meste greit. 

Anonymkode: 2742a...fcf

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har de siste ti årene hatt julaften hjemme hos oss. Vi er stort sett tolv stykker på julaften, men alle er nærmeste familie, og vi utgjør fire av dem selv. 

Det jeg lurer litt på er de som har julaften hjemme, og ikke føler at det er stress og styr. Hva gjør dere egentlig til julaften, eller hva gjør dere ikke?

I år hadde jeg ryddet godt i dagene før julaften, men sto på mer eller mindre konstant lille julaften, julaften fra kl. 09.00-23.00 og en del på 1. dag. Hvordan klarer dere å unngå dette? Er jo en del som må gjøres rett før gjestene kommer, så hjelper ikke å vaske badet en uke i forveien liksom. 

Ca. slik var mine dager:

Lille julaften: handle inn resten av maten, støvsuge, vaske gulv og flater på rom som ikke er bad, do og kjøkken, rydde i hele huset, måke snø slik at gjestene kan sette bilen på gårdsplassen, pakke inn gavene, fikse med julerebus og julestrømper (rampenissen), omorganisering av stuen slik at vi får plass til stort bord (her må tunge ileggsplater opp fra kjelleren, og noen ting bæres opp i 2. etg), stryking av duk, hente stoler i garasjen, vask av stol og bord, dekking av bordet, og støvsuging av sofa og under (vi har barn, så dette må gjøres kontinuerlig...)

Julaften: stor julefrokost og rydding etter denne, alt i oppvaskmaskinen og ut igjen, lunsj og rydding etter denne, julemiddagen med ribbe, pølser, medister, surkål, poteter, grønnsaker, to sauser, og noe annet småtteri, og rydde etter dette så kjøkkenet ikke ser helt bombet ut før gjestene kommer, rydde vekk de siste tingene, vaske badet og doen, støvsuge hele huset og tørke av flater på kjøkken. Dusje ungene og kle på dem, samt fikse seg selv og rydde badet etter dette..
Gjennom kvelden er det servere til middag, rydde ut fra middag, skylle og sette i oppvaskmaskinen, ordne med kaker, dele ut pakker, rydde etter dette, kaffe og konfekt osv. Deretter rydde alle asjetter ol. og støvsuge etter at gjestene har gått.

1. juledag: støvsuge, fire runder med oppvaskmaskin for å få unna julemiddagsoppvasken, og en ekstra for det vi spiser denne dagen, vaske duk og rydde vekk bord. Restematspising... Så mye fet oppvask disse dagene! 🤪 Rydde vekk gaver og klær brukt dagen før. 

Laaaaang post dette, og sikkert mye som man glemmer.. Uansett, jeg skjønner ikke folk som klarer å ikke stresse disse dagene. Jeg er nok kanskje for opptatt av å ha det ryddig og rent, for jeg orker ikke å ha gjester, julepynt osv i rot og skitt, men føler jeg ofte tar vel lett på ryddingen og vaskingen likevel. Det meste av vask må gjøres samme dag for det holder seg jo ikke pent veldig lenge med barn i hus. Vi får noe hjelp av gjestene, men det meste faller jo liksom på oss likevel. 

Julen blir liksom styr og mas uansett, selv om det så klart er veldig koselig også. 

Anonymkode: 08516...235

Kjære vene. Det der er ikke noe som tar flere dager fra morgen til kveld og gjennomføre. For det andre så om du synes dette er et «styr» så bør du la noen andre ta seg av juleselskapet.

Virker mer som dette er et «se så flink jeg er» innlegg

Endret av Kanino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var riktignok bare ti stk her, men kjenner meg ikke igjen i det stresset. Vil ikke si at det er avslappende å arrangere altså, men ikke så stressende som det du forteller. 

Handling gjorde vi unna tidligere i uken, mannen ble sendt på butikken fredag for å supplere med litt frukt og grønt pga holdbarhet. 

Julevasken tok han helgen før jul, så det var bare å vedlikeholde resten av uken. Pluss sveipe over vask og toaletter før gjestene kom. Jeg pakket strømper og de siste gavene den samme helgen. 

Lille julaften laget jeg karamellpudding til neste dag, og så kom noe av besøket så vi hadde en god kvelds og så litt tv/spilte spill før vi tok kveld.

Julaften morgen lå vi på sofaen med godis hele gjengen. Spiste så en god brunsj hvor alle voksne hjalp til med å dekke på og rydde, og så gikk de andre ut en tur mens jeg preppet til middagen. Da satt jeg på robotstøvsugeren i samme slengen. Satte på pinnekjøttet i to-tiden, dekket på bordet (steamet lett over duken), pyntet meg selv og barna og vipps var klokken fire og resten av besøket kom. Satt på poteter og Vossakorv, de andre hadde med stappen. Middag kl.17, alle hjalp til å rydde av bordet og ta det rett i oppvasken mellom slagene, og etter desserten var oppvaskmaskinen i gang. Tror faktisk ikke jeg var med å rydde av når jeg tenker meg, de andre tok seg av det mens jeg underholdt barna.

Anonymkode: 06133...b26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke julaften er stress, men det handler om å legge lista så lav, at man slipper å snuble i den. 

1. Helga før jul, en god rundvask. Litt større enn vanlig helgevask - skifte av sengetøy. Ungene tar sine egne rom

2. Tirsdag - siste skoledag. Resten av innkjøp gjøres denne dagen. Storhandel ble gjort før helga via Oda. 

3. Onsdag - resten av pakker pakkes inn. Gaver er innkjøpt tidlig i desember. Gaver leveres ut denne dagen. Det gjør mannen.

4. Torsdag - Vi pynter treet, tørker støv, støvsuger i stua, setter frem julepynt

5. Fredag - Fri

6. Lillejulaften - Mannen vasker badet og gulvet i stua. Jeg lager i stand til Grøtfest med familien. Gjestene kommer i puljer fra kl 16.00 - 19.00 vi serverer julegrøt og spekemat. Vi ser Gevinnen og hovmesteren sammen kl 21 - etter det lages riskrem, medisterkaker og pølser tas ut av fryseren. Bordet dekkes til dagen etter. 

7. Julaften; Ribba settes i ovnen kl 08.00 ( mannen gjør dette) Jeg sover til 10.00. Vi spiser frkokost/lunsj, rester fra kvelden før. Vi sitter i pysj og ser tv med ungene frem til kl 15.00. Gjestene kommer ca 15-16.00. Jeg lager mat. Skreller poteter, ribba står allerede i ovnen, lager saus, koker grønnsaker, surkål/rødkål, freser medisterkaker. Vi spiser med sølvguttene i bakgrunn. Alle hjelper til med å rydde bordet etter middag, Første oppvaskmaskin settes på. Så gaveutdeling - vi rydder underveis. Papir går rett i søppelsekk osv. kaffe/kaker/dessert halvveis i pakkeutdelingen. Oppvaskmaskinen tømmes og fylles på nytt. 

8. Første juledag- Ungene rydder bort sine ting, vi våre. Resten av dagen går på selvstyr. Vi spiser det vi vil, når vi vil. En og annen oppvaskmaskin settes på og ryddes bort til det er tomt. Mannen tar gjerne første tørn før vi andre har stått opp. 

Anonymkode: 6cf52...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 timer siden):

Uenig. Pinnekjøtt er mer jobb enn ribbe. Serverer begge deler i løpet av jula, så har sammenligningsgrunnlag.

Vi også:

pinnekjøtt: putte poteter nederst, fylle opp med vann, legge pinnekjøtt på toppen og la dampe i 4t, varme kålrotstappe som er laget dagen før. 
Tar av sjy som «saus». Legger poteter i en skål, kålrotstappe i en, pinnekjøtt på et fat og sjy i en skål.

oppvask:To gryter og 4 serveringsfat/skåler

Ribbe: steke ribba i minst 8t(eller kortere med mye justering av temperatur underveis) , ut av ovnen, inn igjen for sprø svor, ut igjen, hvile, skjære opp, varme opp surkål, rødkål og medisterkaker laget på forhånd, lage saus, pluss div annet tilbehør, vi har rosenkål som krever litt. Skrelle og koke poteter(ser noen foreslår å skrelle dem dagen før). 
mange flere elementer som skal på plass. 
Oppvask: 4 gryter(pluss stekepanne til rosenkål), langpanne til ribba og 7 serveringsfat/skåler. 
Hvordan er dette mindre jobb?

Anonymkode: 0eb78...d27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på sånn som deg, men endte med å bli utslitt. Syns ikke julaften eller julen blir hyggelig om jeg skal stresse halvt ihjel før julaften, og sovne  utslitt kl 10.. har nå begunt å legge listen lavt! Jeg vasker og tørker støv, men det må ikke skinne i alle rom i huset. Her er feks 2etasje barnas etasje, og drt er deres oppgave å rydde rommene sine, og loftstue. Iår hadde jeg fri fredag, og denne dagen ble brukt til å shine huset godt nok. Da ryddet og støvsugde de oppe. Eneste jeg gjorde var å vaske kjapt over badet. De gjør det ikke så nøye som jeg ville gjort, men det er godt nok! Ellers hjelper alle til med litt her og der. Jeg gjør ganske mye i ukene fremover mot jul. Handler inn litt og litt. Alt som hører til rampenissen eller kalender gjøres ferdig før 1. Des. Har en egen hemmelig pose i boden med ting og tang som er klart. Her legges også julestrømpene til ungene.

Lille julaften gikk vi en lang tur, og var på ett besøk på ettermiddagen. Kvelden var vi på kirkegården å tente lys. Hjemme dekket jeg bord mens vi så grevinnen og hovmesteren. (Jeg liker å dalle med å pynte bordet. Syns det er moro å gjøre det fint..) ungene hjelper med å dekke ut bestikk og glass feks og legge på servietter jeg bretter. Duken er strøket fra før, så det slapp jeg.

På julaften støvsugede jeg gulvene i første etasje og tok en kjapp shinings av badet. Ferdig.. 

Tror mye handler om å gjøre litt å litt, senke forventingene og ha en klar plan. Det er ikke bra å slite seg helt ut på noe som burde være kos 

Anonymkode: 76901...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi også:

pinnekjøtt: putte poteter nederst, fylle opp med vann, legge pinnekjøtt på toppen og la dampe i 4t, varme kålrotstappe som er laget dagen før. 
Tar av sjy som «saus». Legger poteter i en skål, kålrotstappe i en, pinnekjøtt på et fat og sjy i en skål.

oppvask:To gryter og 4 serveringsfat/skåler

Ribbe: steke ribba i minst 8t(eller kortere med mye justering av temperatur underveis) , ut av ovnen, inn igjen for sprø svor, ut igjen, hvile, skjære opp, varme opp surkål, rødkål og medisterkaker laget på forhånd, lage saus, pluss div annet tilbehør, vi har rosenkål som krever litt. Skrelle og koke poteter(ser noen foreslår å skrelle dem dagen før). 
mange flere elementer som skal på plass. 
Oppvask: 4 gryter(pluss stekepanne til rosenkål), langpanne til ribba og 7 serveringsfat/skåler. 
Hvordan er dette mindre jobb?

Anonymkode: 0eb78...d27

Ribbe. Sett inn i ovnen på kvelden lille julaften. Vri fra 75 grader til 200 kl 1630 julaften.

Pølse og medisterkaker settes inn i ovnen når ribba tas ut. Da setter man også på poteter, rødkål og surkål (som alt er gjort klart senest dagen før. Saus lages på noen få minutter ved å ha jevner i kraften i bunn av langpannen.

Om det er to eller fem kjeler som skal inn i oppvaskmaskinen er ikke relevant.

 

pinnekjøttet må selvsagt også inn i ovnen (med honning)  før det serveres, så du slipper ikke langpanne. Og du glemmer utvanning, skifting av vann, ut i skogen for å spikke pinner. Mange bruker også pølse til pinnekjøtt. 


 

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid jul hos meg, og har etterhvert laget meg gode rutiner for å unngå det verste stresset. 

- Jeg må være ferdig med julegaver sju dager før jul. Alltid. De skal være ferdig innpakket og leveres kontinuerlig. Siste gaver skal være levert seinest 20 desember. 

- Julekort skrives i november. Sendes/leveres rundt 1 desember. 

- julesokkfyll handles inn kontinuerlig gjennom november/desember. Puttes i sokkene noen dager før jul, så de er klare til å henges ut når jeg legger meg den 23.

- rundvask inni skap og skuffer er ferdig i november. Sammen med vask av gardiner, rensing av sofa og julepyntingen. Siste frist for dette er 30/11.

- Pakkekalender gjøres ferdig i oktober

- barnas rom blir storrengjort i november. Men får en liten shine igjen ca 20-21 desember. Da får de også julesengetøy. Samme med vårt soverom.

- Handler litt ekstra hver gang jeg er på butikken i desember. Slik får jeg fylt opp lagrene uten at det føles som så mye jobb. Er mye brus, vin, div snacks som handles infos tid før jula. 

- Juletre tas inn 6-7 dager føl julaften. Det pyntes og gavene blir lagt under. 
 

- siste rest som skal handles inn kommer i hus seinest 22. Her tar vi også en liten ny husvask. 
 

- desserter lager jeg lille julaften. skreller også poteter, gulrøtter og kålrabi denne dagen. Samt forbereder julefrokost og dekker frokostbord. 
 

- koker grøt på lillejulaften som skal bli riskrem. Koker for mye så dette blir maten som serveres denne dagen. I tillegg til ost/kjeks/spekemat. Lager ingen annen mat denne dagen. 
 

- vasker gulv og bad før jeg legger meg 23.

- julaften blir det kum servert frokost. Ingen lunch. Har god tid til tv og sofa hele formiddagen. Pinnekjøtt på kok og kalkun i ovn fikser seg selv. 
 

- dekker bord før jeg og ungene går i kirka. Mannen setter på robotstøvsuger med vaskfunksjon mens han lager ferdig resten av maten. 
 

- vi kommer hjem til ferdig middag og alle gjestene hjelper med rydding etterpå. 
 


 

Anonymkode: c29f2...430

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God planlegging er halve jobben, ts. Start tidligere, ikke handle lille julaften, senk kravene.

Anonymkode: d1029...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er mann og barn? Hvorfor kan ikke de hjelpe til? Gjesten ser ikke om du vasket over 1t før de kom eller dagen før. Du må ikke støvsuge hver dag, isåfall, støvsug opp der dere sitter å spiser. 

Duken kan du droppe. 

Handling og pakking av julegaver må du få unna tidligere. Ser ingen grunn til at det må skje lille julaften. 

Joda, det er styr å arrangere jul, men ikke så styret som du skisserer. Du må planlegge bedre. 

Anonymkode: e0cbf...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser min liste så ser det ut som mannen min ikke gjør noe, men han gjør der altså. Han måker snø, har ansvar (sammen med ungene) på å henge opp julelys ute. Han hjelper til med å finne/handle gaver og planlegging av handleliste. Vi handler ofte sammen, og han lager grøt/middagen. (Jeg hjelper til med middagene). Hva gjør mannen din? Kan du få han mer på banen? Hvor gamle er barna? De kan fint hjelpe til med ting! 

Anonymkode: 76901...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er stress. I år var vi 16. Oss og våre fem barn, mine foreldre og svigerforeldre, en tante og min bror med kone og to barn. 

Innkjøp er gjort i god tid. Lillejulaften ble det gjort noen siste innkjøp, som fløte, blomster osv. Mannen ordnet det. 

Jeg vasket badene lille julaften. Mannen tok en tur med støvsugeren på kvelden etter at vi hadde satt opp og pyntet juletre. Hang opp nye kjøkkengardiner, la på noen juleduker og satte opp litt pynt.

Satte ribba i ovnen på kvelden. 

Julaften er det ordinær frokost. Vi var på en lett førjulskonsert hos svoger og hentet julegaver. Så en tur innom kirkegården.

Vel hjemme er det å skrelle poteter, og sjekke ribba. Når gjestene kommer får de servert øl/vin/brus mens vi gjør ferdig maten. Medisterkaker, pølser, epler, svisker puttes i ovnen når ribba tas ut for å hvile. Surkål varmes.

Bordet ble dekket lillejulaften. Serveringsfat og boller funnet fram. Nå legges maten opp og serveres. Søster hadde i år ansvar for drikkevarer. 

Vi rydder raskt av bordet mens en pisker krem til riskrem. En setter tallerkener raskt inn i oppvaskmaskin.

Etter maten setter jeg på kaffe og finner fram kaker etc mens mannen rydder resten av middagsbordet. Kaffekopper, glass og asjetter er satt fram på skjenken så alle finner det de trenger. 

Vi går selvsagt mye til og fra i løpet av kvelden for å hente noe eller rydde vekk. Men ikke noe stress.

Svigerforeldre og tante overnattet. Juledag er det julefrokost. Alle bidrar med å finne fram mat, skjære opp, legge på fat osv. Buffet så alke finner det de vil ha før de setter seg til bords. Lang frokost så ingen lunsj men vi fant en stund uti måltidet fram litt jaker og konfekt.

Mens vi var ute på ski med barna ryddet tante bort all maten og vasket opp. 

Middagen krevde lite arbeid. Kokt kveite, poteter og salat/kokte grønnsaker. Svigerfar dekket bordet og fant fram drikkevarer.

Kveldsmat finner folk seg selv.

I dag var det samme julefrokost. Pinnekjøttet lagt i vann i morges. Svigermor satte på kjøttet og laget kålrotstappe mens vi var ute med barna. Svoger og svigerinne med barn kom til middag.

Gjestene dratt, og vi har brukt litt tid på å vaske opp, rydde vekk serveringsfat etc. Og mannen har gått sin vante tur med støvsugeten. Men lite stress.

 

 

 

Anonymkode: d765c...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 timer siden):

Ribbe. Sett inn i ovnen på kvelden lille julaften. Vri fra 75 grader til 200 kl 1630 julaften.

Pølse og medisterkaker settes inn i ovnen når ribba tas ut. Da setter man også på poteter, rødkål og surkål (som alt er gjort klart senest dagen før. Saus lages på noen få minutter ved å ha jevner i kraften i bunn av langpannen.

Om det er to eller fem kjeler som skal inn i oppvaskmaskinen er ikke relevant.

 

pinnekjøttet må selvsagt også inn i ovnen (med honning)  før det serveres, så du slipper ikke langpanne. Og du glemmer utvanning, skifting av vann, ut i skogen for å spikke pinner. Mange bruker også pølse til pinnekjøtt. 


 

Ser at for deg så er det mye jobb ja, men så gjør du mye mer enn oss(jeg skrev hva vi gjør). Ja, glemte utvanning, men da får jeg legge til å krydre ribba/legge den i saltlake også, så det går opp i opp. 
vi har aldri hatt pinnekjøttet i ovnen, bruker poteter og ikke pinner i bunn, og kjøttet legges i vann(som ikke trenger å skiftes) et døgn i forveien, så for oss er det mye mindre jobb enn ribbe.

Anonymkode: 0eb78...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid jul hos oss, i år var vi 11 stykker, og jeg skjønner hva du mener. Jeg synes julen er veldig fin, men det er ikke til å komme forbi at det blir en del kjøkkentjeneste når man er vertinne. Vi har ikke stor julefrokost selve julaften, det begynner vi med 1. juledag. Det betyr at julaften formiddag er ganske rolig og jeg får både sett juleprogrammer og spilt brettspill. Flere av gjestene bor hos oss og de bidrar alltid med dekking av bord, skrelling av poteter og grønnsaker og slikt så vi fordeler litt. Etter julemiddagen er alle med på å dekke av bordet, stable inn i oppvaskmaskin, koke kaffe og dekke på julekaker og julegodt til gaveåpningen. Det blir rett og slett litt teamwork selv om jeg gjør mest likevel. 

1. juledag rydder alle vekk sine egne gaver. Vi har stor julefrokost og stor julemiddag igjen (men færre gjester så mindre mat), men likevel god tid til å gjøre andre ting. Jeg tror du må delegere jobbe videre og la mann og barn (og evt annen familie som bor hos eller er hos dere) gjøre sitt. Du skal da ikke gjøre alt alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært vertskap for storfamiliens jul i åresvis, der folk kommer reisende langveis fra og blir i flere dager. Det ER mye jobb, uansett om man får litt hjelp her og der. I forkant skal huset settes i stand og senger og soveplasser klargjøres for gjestene. Julefrokoster, middager og kveldskos. Flere tilbyr seg å hjelpe med å tømme oppvaskmaskinen og sånt, men vet ikke hvor ting skal plasseres, så det er ofte enklere å gjøre det selv. Det er enormt mye mat og div som skal handles inn i forkant av et slikt juleopphold for mange personer der man liksom ikke skal mangle noe, for det er jo jul. Ofte blir jeg syk uti romjula når gjestene drar, da er jeg utslitt. Noen år har vi hatt ekstra selskap seint i romjula eller nyttår, så da er det påan igjen. Gleder meg til januar hvert eneste år.

Anonymkode: ce050...faa

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jul hjemme . Vi var 13 stk,  synes det var mye mindre stress enn å dra bort. Har 3 barn , hvor to av de er under 3 år. Men gjorde en del ting for å gjøre det "enklere " og hadde ikke så ekstremt høye krav:

- delegerte bort desserten til foreldrene til mannen. De var bare glade for å hjelpe til

- svigersøster ordnet snacks. Hun var også glad for å hjelpe til.

- Søsteren min ordnet medisterkaker. Tilbydd seg dette selv. 

- vasket huset 22.desember sammen med mannen etter de minste hadde lagt seg. Etter dette vasket vi kun lett over benker , doen og badebenk etter bruk. Så vasket vi ikke mer.

- Handlet inn alt vi stod for 17.desember

- støvsugde 23 desember etter de minste hadde lagt seg, nøye. Så da støvsugde vi kun kjapt over før gjestene kom. Vi skrelte også poteter og dekket bordet - satt på ekstra bordplater og henet stoler.

På julaften kunne vi egentlig ta det ganske med ro. Vi så på film og tv med barna, før vi var ute og akte med de i to timer. En av oss byttet på å stå med maten / leke med barna fra klokken 13. Begynte med ribba 12.30.

Gjestene kom 16.00, og middagen var 16.30. Eneste som var stressa var da alt skulle ut på bordet og være varmt samtidig. Men synes det var mye mer stress å dra med oss pakker,  barn osv. frem og tilbake. Nå kunne jeg bare legge de når de ble trøtte og fortsette julen med resten av familien. 

Anonymkode: 50f6f...244

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (På 26.12.2023 den 13.54):

Uenig. Pinnekjøtt er mer jobb enn ribbe. Serverer begge deler i løpet av jula, så har sammenligningsgrunnlag.

Hvordan er pinnekjøtt mer jobb? Dampes i en kasserolle 3-4t, av seg selv. Hva er jobben mener du? (Vi lager både ribbe og pinnekjøtt).

Anonymkode: 8c458...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er pinnekjøtt mer jobb? Dampes i en kasserolle 3-4t, av seg selv. Hva er jobben mener du? (Vi lager både ribbe og pinnekjøtt).

Anonymkode: 8c458...723

Utvanning med bytte av vann, pinner, pinnekjøttet skal fra kjele i ovn for skjerping med honning. Og sist og absolutt den verste jobben. Fettet fra kjelen må kastes. Ekkel drittjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mellom 9 og 14 stykk. Slik gjør vi det.

Før 22.12: ferdig med gavekjøp og innpakking, handlet ferdig (handlelisten er den samme som året før og ligger klar på telefonen). Julekaker er bakt.

22.12: pynte juletre og pynte, støvsuge alle flater

23.12 vaske gulv og bad, julegrøt med mandel, re opp senger. Lage delfiakake (dette kan vi gjøre før)

24.12 skrelle kålrabi og poteter. Lage riskrem. Sette på pinnekjøtt. En runde med støvsuger dersom det er behov. Pynte unger ( fikser det meste selv etterhvert). Dekke bord.

Middag

Alle hjelper med å rydde av bordet og vi får satt på oppvaskmaskinen. 

Gaveutdeling

Litt rydding

Kaffi og julekaker

Stor julefrokost 1. dag og 2. dag. 

Oksestek med tilbehør 1. dag til minst 9 stykk.

Travelt, men koselig med besøk.

3. dag ligger jeg på sofaen  og slapper av og gjør kun det jeg har lyst til. Feks i dag ble det frossenpizza til middag fordi jeg ikke gadd å bruke tid på å lage mat!

 

Anonymkode: 8366e...2fb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 12.25):

Vi har de siste ti årene hatt julaften hjemme hos oss. Vi er stort sett tolv stykker på julaften, men alle er nærmeste familie, og vi utgjør fire av dem selv. 

Det jeg lurer litt på er de som har julaften hjemme, og ikke føler at det er stress og styr. Hva gjør dere egentlig til julaften, eller hva gjør dere ikke?

I år hadde jeg ryddet godt i dagene før julaften, men sto på mer eller mindre konstant lille julaften, julaften fra kl. 09.00-23.00 og en del på 1. dag. Hvordan klarer dere å unngå dette? Er jo en del som må gjøres rett før gjestene kommer, så hjelper ikke å vaske badet en uke i forveien liksom. 

Ca. slik var mine dager:

Lille julaften: handle inn resten av maten, støvsuge, vaske gulv og flater på rom som ikke er bad, do og kjøkken, rydde i hele huset, måke snø slik at gjestene kan sette bilen på gårdsplassen, pakke inn gavene, fikse med julerebus og julestrømper (rampenissen), omorganisering av stuen slik at vi får plass til stort bord (her må tunge ileggsplater opp fra kjelleren, og noen ting bæres opp i 2. etg), stryking av duk, hente stoler i garasjen, vask av stol og bord, dekking av bordet, og støvsuging av sofa og under (vi har barn, så dette må gjøres kontinuerlig...)

Julaften: stor julefrokost og rydding etter denne, alt i oppvaskmaskinen og ut igjen, lunsj og rydding etter denne, julemiddagen med ribbe, pølser, medister, surkål, poteter, grønnsaker, to sauser, og noe annet småtteri, og rydde etter dette så kjøkkenet ikke ser helt bombet ut før gjestene kommer, rydde vekk de siste tingene, vaske badet og doen, støvsuge hele huset og tørke av flater på kjøkken. Dusje ungene og kle på dem, samt fikse seg selv og rydde badet etter dette..
Gjennom kvelden er det servere til middag, rydde ut fra middag, skylle og sette i oppvaskmaskinen, ordne med kaker, dele ut pakker, rydde etter dette, kaffe og konfekt osv. Deretter rydde alle asjetter ol. og støvsuge etter at gjestene har gått.

1. juledag: støvsuge, fire runder med oppvaskmaskin for å få unna julemiddagsoppvasken, og en ekstra for det vi spiser denne dagen, vaske duk og rydde vekk bord. Restematspising... Så mye fet oppvask disse dagene! 🤪 Rydde vekk gaver og klær brukt dagen før. 

Laaaaang post dette, og sikkert mye som man glemmer.. Uansett, jeg skjønner ikke folk som klarer å ikke stresse disse dagene. Jeg er nok kanskje for opptatt av å ha det ryddig og rent, for jeg orker ikke å ha gjester, julepynt osv i rot og skitt, men føler jeg ofte tar vel lett på ryddingen og vaskingen likevel. Det meste av vask må gjøres samme dag for det holder seg jo ikke pent veldig lenge med barn i hus. Vi får noe hjelp av gjestene, men det meste faller jo liksom på oss likevel. 

Julen blir liksom styr og mas uansett, selv om det så klart er veldig koselig også. 

Anonymkode: 08516...235

ja, det er mye arbeid med jul, og jeg er enig i at det er mye som må tas de siste dagene. Når det er sagt, så ser jeg endel ting du kunne gjort i november, og endel ting du kunne droppet. Orket ikke å studere detaljene i det du skriver, men det virker som du støvsuger to ganger til dagen den siste uken før jul. Der tenker jeg det er litt å hente.

Duken kan du stryke i november, og bordplater og stoler kan du vaske over en måned før jul. For å ta et par lavthengende frukter.

Anonymkode: bfb65...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...