AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Skrevet 26. desember 2023 Vi har de siste ti årene hatt julaften hjemme hos oss. Vi er stort sett tolv stykker på julaften, men alle er nærmeste familie, og vi utgjør fire av dem selv. Det jeg lurer litt på er de som har julaften hjemme, og ikke føler at det er stress og styr. Hva gjør dere egentlig til julaften, eller hva gjør dere ikke? I år hadde jeg ryddet godt i dagene før julaften, men sto på mer eller mindre konstant lille julaften, julaften fra kl. 09.00-23.00 og en del på 1. dag. Hvordan klarer dere å unngå dette? Er jo en del som må gjøres rett før gjestene kommer, så hjelper ikke å vaske badet en uke i forveien liksom. Ca. slik var mine dager: Lille julaften: handle inn resten av maten, støvsuge, vaske gulv og flater på rom som ikke er bad, do og kjøkken, rydde i hele huset, måke snø slik at gjestene kan sette bilen på gårdsplassen, pakke inn gavene, fikse med julerebus og julestrømper (rampenissen), omorganisering av stuen slik at vi får plass til stort bord (her må tunge ileggsplater opp fra kjelleren, og noen ting bæres opp i 2. etg), stryking av duk, hente stoler i garasjen, vask av stol og bord, dekking av bordet, og støvsuging av sofa og under (vi har barn, så dette må gjøres kontinuerlig...) Julaften: stor julefrokost og rydding etter denne, alt i oppvaskmaskinen og ut igjen, lunsj og rydding etter denne, julemiddagen med ribbe, pølser, medister, surkål, poteter, grønnsaker, to sauser, og noe annet småtteri, og rydde etter dette så kjøkkenet ikke ser helt bombet ut før gjestene kommer, rydde vekk de siste tingene, vaske badet og doen, støvsuge hele huset og tørke av flater på kjøkken. Dusje ungene og kle på dem, samt fikse seg selv og rydde badet etter dette.. Gjennom kvelden er det servere til middag, rydde ut fra middag, skylle og sette i oppvaskmaskinen, ordne med kaker, dele ut pakker, rydde etter dette, kaffe og konfekt osv. Deretter rydde alle asjetter ol. og støvsuge etter at gjestene har gått. 1. juledag: støvsuge, fire runder med oppvaskmaskin for å få unna julemiddagsoppvasken, og en ekstra for det vi spiser denne dagen, vaske duk og rydde vekk bord. Restematspising... Så mye fet oppvask disse dagene! 🤪 Rydde vekk gaver og klær brukt dagen før. Laaaaang post dette, og sikkert mye som man glemmer.. Uansett, jeg skjønner ikke folk som klarer å ikke stresse disse dagene. Jeg er nok kanskje for opptatt av å ha det ryddig og rent, for jeg orker ikke å ha gjester, julepynt osv i rot og skitt, men føler jeg ofte tar vel lett på ryddingen og vaskingen likevel. Det meste av vask må gjøres samme dag for det holder seg jo ikke pent veldig lenge med barn i hus. Vi får noe hjelp av gjestene, men det meste faller jo liksom på oss likevel. Julen blir liksom styr og mas uansett, selv om det så klart er veldig koselig også. Anonymkode: 08516...235 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Skrevet 26. desember 2023 Føler det samme med deg og blir litt kvalm av alle som sier at "Nå skal vi senke skuldrene og kose oss med julen." Det er faktisk mye jobb og noen må gjøre den. Anonymkode: a9e03...a01 1 4
Brunello Skrevet 26. desember 2023 #3 Skrevet 26. desember 2023 Hvorfor i all verden støvsuge tre dager på rad? Så skitten blir det ikke. Selv med barn. Tror mye av problemet ditt er at du skal ha det strøkent. I realiteten er det antakelig bare du (og kanskje moren din) som ser at det ikke er strøkent. Surkål, rødkål og medisterkaker kan lages i god tid før julaften. Ribba lager seg mer eller mindre selv. Saus av kraften fra ribba lager man på noen få minutter. 10 2
visp Skrevet 26. desember 2023 #4 Skrevet 26. desember 2023 Stresset slipper du ikke unna uansett, men ser veldig mye her som jeg ville gjort lenge før lille julaften. Eks. bære inn stoler kunne blitt gjort lenge før og bare stått der (litt i veien men dog), stryke duker, julerebus, hente tunge illeggsplater og alt det der. Vasking av flater ville jeg gjort en uke før og heller vedlikeholdt med støvsuging. Skrelle poteter kan gjøres faktisk opptil tre dager før også skifter man bare ut vannet hver dag (de kan stå i romtemperatur). Veldig mye kan være klart, men det blir stress uansett. Dessuten hadde jeg valgt bort stor julefrokost med dine egne og julelunsj på julaften når dere får stort besøk. Det høres bare stress ut, og ikke noe kos. Det kan dere gjøre senere i jula. 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Skrevet 26. desember 2023 Vi har barn, men støvsuger ikke julaften, vasker heller ikke badet på julaften. Handler seinest 22. desember, pakker inn alt av julegaver tidligere. vasker kanskje over kjøkkengulv og i gangen julaften ellers er all husvask tatt før. serverer pinnekjøtt, så det krever mindre. Hvorfor støvsuge etter at alle gjestene er gått? Kan ikke det vente? Anonymkode: 0eb78...d27 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Skrevet 26. desember 2023 Bor du alene? Anonymkode: a9c2e...745
enkefru Skrevet 26. desember 2023 #7 Skrevet 26. desember 2023 visp skrev (6 minutter siden): Stresset slipper du ikke unna uansett, men ser veldig mye her som jeg ville gjort lenge før lille julaften. Eks. bære inn stoler kunne blitt gjort lenge før og bare stått der (litt i veien men dog), stryke duker, julerebus, hente tunge illeggsplater og alt det der. Vasking av flater ville jeg gjort en uke før og heller vedlikeholdt med støvsuging. Skrelle poteter kan gjøres faktisk opptil tre dager før også skifter man bare ut vannet hver dag (de kan stå i romtemperatur). Veldig mye kan være klart, men det blir stress uansett. Dessuten hadde jeg valgt bort stor julefrokost med dine egne og julelunsj på julaften når dere får stort besøk. Det høres bare stress ut, og ikke noe kos. Det kan dere gjøre senere i jula. Enig, og også enig med Brunello… endre litt på rutinene dine/deres og støvsug halvparten så mye. Her var det (i mine øyne) mye unødvendig jobb/pes 3 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 26. desember 2023 #8 Skrevet 26. desember 2023 Stryke duker, pynte, rydde osv kan man gjøre i god tid. Så er det bare å støvsuge. Vi pleier være åtte personer på middag hos oss på julaften, men da er julelunsjen hos et annet familiemedlem. Synes ikke det er så stressende, begynner i tre-firetida med middagen. Da har vi vært borte på julelunsj først. Oppvaskmaskin kjører vi underveis, lar ikke oppvask stå til dagen etter. Dusje gjør vi på morgenen, for å være ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Skrevet 26. desember 2023 Hvordan jeg slapper av i jula og unngår stress: 1. Vi har ikke gjester 2. Er ikke så nøye på at alt skal være strøkent 3. Handler inn og forbereder i god tid 4. Dropper å ha så mange måltid 5. Dropper å pynte oss 6. Dropper julerebus, drar fram et brettspill og quizbok 7. Dropper stryking av duker og nydelig dekorert bord 8. 1.juledag er mors fridag, det blir verken middag, rydding eller noe slikt, folk fikser seg selv, spiser rester, godteri og god brødmat/pålegg 9. Ingen faste og påkrevde julebesøk Anonymkode: e3230...710
CrazyCatLady2500 Skrevet 26. desember 2023 #11 Skrevet 26. desember 2023 CrazyCatLady2500 skrev (22 minutter siden): Stryke duker, pynte, rydde osv kan man gjøre i god tid. Så er det bare å støvsuge. Vi pleier være åtte personer på middag hos oss på julaften, men da er julelunsjen hos et annet familiemedlem. Synes ikke det er så stressende, begynner i tre-firetida med middagen. Da har vi vært borte på julelunsj først. Oppvaskmaskin kjører vi underveis, lar ikke oppvask stå til dagen etter. Dusje gjør vi på morgenen, for å være ferdig med det. Og handle! Det gjøres i hvert fall i god tid!!! Utsetter ikke det til den 23. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Skrevet 26. desember 2023 Kanskje du må bli flinkere til å delegere oppgaver? Gjestene hjelper nok gjerne til om de får konkrete ting å gjøre,og etterhvert som barna blir større kan de også få oppgaver. Også enig med andre her om å droppe stor julefrokost på julaften. Ta noe lettvint da,og spar den store frokosten til en dag i romjula hvor dere ikke skal noe annet. Anonymkode: ce6d0...03b 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Skrevet 26. desember 2023 Jeg tok fri onsdag-fredag. Onsdag og torsdag gjorde jeg unna alle ærender som jeg hadde ansvar for (mannen har sin egen to-do liste), jeg var også hos frisøren. Fredag vasket jeg huset slik at jeg bare kunne kjøre robotstøvsugeren lørdag og søndag. Vi har flyttet julegrøt til lillejulaften for å unngå for mye mat og rot på julaften. Så lillejulaften var min søster og hennes familie her på grøt og spekemat pluss pakkelek. Når de gikk var det bare å bytte duk og dekke på til julemiddagen. Julaften var rolig med tv, kos og avslapping før vi satte pinnekjøtt på kok og resten lagde egentlig seg selv ☺️ Anonymkode: 80d53...d62 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Skrevet 26. desember 2023 Jeg tror absolutt du kan roe litt ned på støvsugingen og mye av det andre, selv om dere har barn. Stryke duker kan gjøres tidligere i måneden (ha en stor papprull e.l. du ruller duken inn på, og sett den bort. Fikk en sånn med en duk en gang, den brukes til dette hos meg. Dessert lages en dag eller to før, medisterkaker og saus likeså. Hvis dere er flere i hus disse juledagene så kan et av barna ( eller voksen hvis de er for små) passe på at lys er tent og at det er ved i peis/ovn. En annen kan passe på å sveipe over gulv hvis det blir altfor ille. Og selvsagt må barna selv rydde unna leker i stue/kjøkken etc. hvis de er over bleiestadiet. Men alt i alt, julen er uansett en tid for å senke belysningen og ha behagelig stearinlys-stemning, så det synes ikke så mye om det skulle være litt støv i krokene. Kos deg mer neste år! Anonymkode: 10804...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Skrevet 26. desember 2023 Enig med mye av det de andre skriver, men må innrømme at jeg stusser på at dere er fire hjemme hos deg og på det du skriver virker det dom du gjør alt alene? Hvorfor ikke få hjelp av de 3 andre? Og hjelp av de som kommer på besøk? Anonymkode: 3e18c...e09 2
Brunello Skrevet 26. desember 2023 #16 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har barn, men støvsuger ikke julaften, vasker heller ikke badet på julaften. Handler seinest 22. desember, pakker inn alt av julegaver tidligere. vasker kanskje over kjøkkengulv og i gangen julaften ellers er all husvask tatt før. serverer pinnekjøtt, så det krever mindre. Hvorfor støvsuge etter at alle gjestene er gått? Kan ikke det vente? Anonymkode: 0eb78...d27 Uenig. Pinnekjøtt er mer jobb enn ribbe. Serverer begge deler i løpet av jula, så har sammenligningsgrunnlag.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #17 Skrevet 26. desember 2023 Høres ut som at problemet i all hovedsak er at alt skal være strøkent og ryddig alle dager. Det må det virkelig ikke være. Anonymkode: a35c3...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Skrevet 26. desember 2023 Mye av dette kan jo gjøres tidligere. Gaver,strømper, hente opp ekstra stoler, ommøblere og mesteparten av handling kan gjøres lenge før. Jeg var ferdig å pakke inn julegavene i starten av desember. Ingen trenger å støvsuge så ofte som du gjør. Badet vasket jeg et par dager før, det blir ikke så skittent på 3-4 dager. Vi dropper stor julefrokost. Maten senere er så tung at vi klarer oss med en lett frokost som folk lager seg selv. Du lager deg selv unødvendig mye arbeid. Er du alene? Kan du be familien om litt hjelp neste år for å gjøre det lettere for deg selv? Anonymkode: 665bc...74d 4
atropos Skrevet 26. desember 2023 #19 Skrevet 26. desember 2023 Helga før juleaften sendte vi de tre barna våre bort, tok julevasken og satte bord på plass.(uten lemmer) kjøkken og bad vasket mannen min 22. mens vi andre var på jobb/barnehage/skole. 23. ryddet vi det siste, så over at vi hadde alt av mat. Juleaften hadde vi ikke julefrokost! Dette er en «vanlig» morgen for oss og folk må fikse seg mat selv. Mannen ordner middag mens jeg passer på at ungene får dusjet og tatt på fintøy. Dukene blir ikke strøket, men jeg damper dem i vaskemaskina før jeg legger dem på bordet. Gjestene (svigermor) var med å dekket på. Mannen og jeg ryddet fort av bordet og satte på en oppvaskmaskin etter middag slik så vi holdt oppvasken unna. Jeg mistenker at du må involvere mannen din mer ts. Du skal ikke ha ansvar for alt alene, det blir for mye og du ender opp som sliten og sur uten at mannen nødvendigvis skjønner hvorfor. Lag en liste (i fellesskap!) over det som må gjøres, sett av dager der det kan gjøres og fordel ansvaret. Stol på at bortdelegerte oppgaver blir gjort slik så du ikke overstyrer mannen din. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Skrevet 26. desember 2023 Har du tre barn? Eller to barn og et mannebarn? Du legger lista altfor høyt. Stor frokost og lunsj og middag julaften? Vi spiser brødskiver. Og den rengjøringen din er for mye. Og ikke minst, det er veldig vanlig å dele på oppgavene. Nær familie kan rydde av bordet mens vertskapet slapper av Anonymkode: 7ff41...54d 1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå