Gå til innhold

Hvordan dyrene har det på nyttårsaften - er det verdt det?


Gjest vintersolverv

Anbefalte innlegg

Tom Peng Pung skrev (2 timer siden):

Hundeeiere - folk som er redd for hunden min bør ta seg sammen, om den hopper opp på deg så må du tåle det.

Også hundeeiere - hunden min er redd alle må ta hensyn til den

Aldri møtt en eneste hundeeier som er som du beskriver. Virker som at hvor enn du går blir du snust i skrittet eller hoppet på? Eller er det én spesiell hundeeier som har såret stoltheten din og derfor generaliserer du en helt sinnsykt mangfoldig gruppe mennesker? 

Jeg elsker fyrverkeri. Både smellene, lysene og lukten. Jeg har hatt hester, hunder og katter i en årrekke, og de har ikke vært noe særlig redde. Men hunden vi har nå går rett og slett i sjokk. Han skjelver som et aspeløv og gjemmer fjeset sitt inn i armkroken min. Har øvd og øvd med videoer og hele pakka men det hjelper ikke. Vi må leie oss en hytte langt til skogs og feire der. 

Mitt største argument for å forby fyrverkeri er villdyrene og fuglene. De er hardt nok å være villdyr og fugl om vinteren i Norge. Energien de bruker på å flykte forgjeves fra smell og bråk burde de brukt på å finne mat og å holde varmen. Også har vi jo også en hel haug med krigstraumatiserte innbyggere med PTSD, men de forstår ihvertfall hva det er (selvom PTSDen ikke gjør det). 

For ikke snakke om skader og branner som skjer hvert år. 

At jeg elsker fyrverkeri er ikke viktig. Det som er viktig er å ta vare på de vi deler kloden med. At menneskeheten ikke greier avskaffe en så banal ting som fyrverkeri i hensyn til dyra gjør at jeg mister troa på at vi løser noe miljøkrise ihvertfall. Samfunnet består desverre av egoister som ikke ser lenger enn sin egen nese. Som feks @Tom Peng Pungsom skal skyte raketter fordi han blir luktet i skrittet av hunder hele tiden. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvem er alle disse kjæledyrene som er så redde for fyrverkeri? Har hatt mange dyr oppgjennom selv og feiret nyttårsaften med diverse folk med dyr. Jeg har aldri opplevd at noen kjæledyr har brydd seg nevneverdig. De er mer redde for støvsugeren eller vinden. Så lenge eier er til stede og kan berolige dyret, samt at folk forholder seg til at det kun skytes opp raketter ved midnatt, så syns jeg ikke vi skal klage på kjæledyrenes vegne. At noen få blir skremt og stikker av, kan skje i andre situasjoner også. 

Ville dyr, derimot, da snakker vi et faktisk problem. 

Anonymkode: 06203...88a

Det er såpass mange at det blir arrangert nyttårsaften for hunder og hundeeiere på lydtette hoteller: https://gooddog.no/new-year-party/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvem er alle disse kjæledyrene som er så redde for fyrverkeri? Har hatt mange dyr oppgjennom selv og feiret nyttårsaften med diverse folk med dyr. Jeg har aldri opplevd at noen kjæledyr har brydd seg nevneverdig. De er mer redde for støvsugeren eller vinden. Så lenge eier er til stede og kan berolige dyret, samt at folk forholder seg til at det kun skytes opp raketter ved midnatt, så syns jeg ikke vi skal klage på kjæledyrenes vegne. At noen få blir skremt og stikker av, kan skje i andre situasjoner også. 

Ville dyr, derimot, da snakker vi et faktisk problem. 

Anonymkode: 06203...88a

Det finnes mange kjæledyr som er redde. Selv om du ikke har truffet så mange av dem. 

Forrige hunden min var livredd fyrverkeri. Hun var en tøffing ellers, men fyrverkeri taklet hun ikke. Om vi var ute på tur rett før nyttårsaften og hun hørte et smell fra fyrverkeri, så gikk halen mellom beina og hun ble nærmest panisk 🙁 Og da var bare en ting hun ville og det var rett hjem. Spilte ingen rolle om vi nettopp hadde begynt på turen, hun skulle hjem uansett 🙁 Vi gjorde aldri noen stor greie av at hun var redd, men vi klarte heller aldri å gjøre henne trygg på fyrverkeri 🤔 

Hunden jeg har nå er heldigvis ikke redd. Så jeg har opplevd begge deler, når det kommer til kjæledyr og fyrverkeri. Jeg synes fremdeles fyrverkeri er en uting. Massevis av penger som skytes i luften og er borte på et par minutter 🤔 Jeg kommer aldri til å forstå fascinasjonen for det...... 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (12 timer siden):

Jeg har diskutert grunner for å forby privat oppskyting gjennom tråden. Kommentaren du siterte var ett ledd i den diskusjonen. 

Tråden handler om dyrene på nyttårsaften, og jeg svarte på din kommentar om dyr, men så kommer du trekkende med andre ting. 

Anonymkode: bb891...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2023 at 12:43 AM, AnonymBruker said:

Nå er det mye som har skjedd når det gjelder fyrverkeri og hensyn de siste årene. Og det er ulovlig å skyte opp fyrverkeri bortsett fra mellom kl 18 og 2.

Hvorfor tar ikke enkelte dyreeiere også mer ansvar denne ene dagen i året?

Her er noen gode tips for hundeeiere

https://evidensia.no/aktuelt/tren-hunden-din-til-nyttarsaften/

Anonymkode: 236d3...fe6

Jeg har hund som ikke bryr seg om raketter i det hele tatt, men jeg klarer å tenke på ville dyr som faktisk blir vettskremte. Det er ingen grunn i hele verden til at vi mennesker skal forlyste oss selv på bekostning av så mange dyr.

Anonymkode: 53320...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladikaffe skrev (38 minutter siden):

https://www.aasanetidende.no/her-er-det-totalforbud-mot-bruk-av-fyrverkeri/s/5-155-39457?fbclid=IwAR3cVgU2jw4D4W1PmRmfzLr0MLMXyAeMGR8szTBKZx-HyPEb_Ur6zYCgskw_aem_AZ5wsHm08LfNq9rYZv82nOMzoPWbuy1pS8-gFnT2IDVD_niLIabxhjfREmEKiRf4isA
 

 

Her blir det totalt forbruk mot bruk av fyrverkeri , jeg håper flere kommuner følger etter. 🙂

Unngår å skremme dyrene, det skjer alltid  skader og branner.

Det er ikke totalt forbud mot bruk av fyrverkeri i kommunen, hvis du trodde det... Dette gjelder den tette trehusbebyggelsen, alle kommuner med verneverdig/tett trehusbebyggelse har disse forbudssonene, det er ikke noe nytt. Det står oppslag i lokalavisa vår hvert år med påminnelse om de lokale forbudssonene i gamlebyen. Men det skytes opp masse raketter hvert år overalt ellers i byen og i kommunen. 

Anonymkode: bb891...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke totalt forbud mot bruk av fyrverkeri i kommunen, hvis du trodde det... Dette gjelder den tette trehusbebyggelsen, alle kommuner med verneverdig/tett trehusbebyggelse har disse forbudssonene, det er ikke noe nytt. Det står oppslag i lokalavisa vår hvert år med påminnelse om de lokale forbudssonene i gamlebyen. Men det skytes opp masse raketter hvert år overalt ellers i byen og i kommunen. 

Anonymkode: bb891...367

Ok 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pung
yamask skrev (33 minutter siden):

Aldri møtt en eneste hundeeier som er som du beskriver. Virker som at hvor enn du går blir du snust i skrittet eller hoppet på? Eller er det én spesiell hundeeier som har såret stoltheten din og derfor generaliserer du en helt sinnsykt mangfoldig gruppe mennesker? 

Jeg elsker fyrverkeri. Både smellene, lysene og lukten. Jeg har hatt hester, hunder og katter i en årrekke, og de har ikke vært noe særlig redde. Men hunden vi har nå går rett og slett i sjokk. Han skjelver som et aspeløv og gjemmer fjeset sitt inn i armkroken min. Har øvd og øvd med videoer og hele pakka men det hjelper ikke. Vi må leie oss en hytte langt til skogs og feire der. 

Mitt største argument for å forby fyrverkeri er villdyrene og fuglene. De er hardt nok å være villdyr og fugl om vinteren i Norge. Energien de bruker på å flykte forgjeves fra smell og bråk burde de brukt på å finne mat og å holde varmen. Også har vi jo også en hel haug med krigstraumatiserte innbyggere med PTSD, men de forstår ihvertfall hva det er (selvom PTSDen ikke gjør det). 

For ikke snakke om skader og branner som skjer hvert år. 

At jeg elsker fyrverkeri er ikke viktig. Det som er viktig er å ta vare på de vi deler kloden med. At menneskeheten ikke greier avskaffe en så banal ting som fyrverkeri i hensyn til dyra gjør at jeg mister troa på at vi løser noe miljøkrise ihvertfall. Samfunnet består desverre av egoister som ikke ser lenger enn sin egen nese. Som feks @Tom Peng Pungsom skal skyte raketter fordi han blir luktet i skrittet av hunder hele tiden. 

Å oppleve nærkontakt med hunder kan for noen være en utfordrende situasjon, spesielt når det er knyttet til ubehagelige opplevelser. En av de mest påfallende grunnene til at nærgående hunder kan være plagsomme, er de potensielle risikoene de kan utgjøre for folk som har hatt negative erfaringer eller som rett og slett foretrekker litt avstand.

For mange mennesker kan møtet med en hund være en hyggelig opplevelse, men for de som har opplevd en ubehagelig hendelse, som for eksempel en hundebitt, kan nærkontakt utløse angst eller redsel. Dette kan være spesielt utfordrende når hundeeiere ikke er oppmerksomme på eller respekterer andres komfortsoner.

En annen faktor som kan gjøre nærgående hunder plagsomme er mangelen på kontroll fra eierens side. Hunder som ikke er trenet til å respektere personlig plass, eller eiere som ikke tar nødvendige forholdsregler, kan skape ubehagelige situasjoner. Dette kan føre til at enkeltpersoner blir overveldet eller til og med skremt av hunder som virker ut av kontroll.

Det er også viktig å erkjenne at ikke alle er like komfortable rundt dyr, uavhengig av tidligere erfaringer. Noen mennesker kan være allergiske, redde for dyr eller bare foretrekke å holde seg på avstand. Nærgående hunder kan derfor virke plagsomme fordi de bryter med disse personlige grensene.

For å skape et samfunn der mennesker og hunder kan eksistere harmonisk, er det viktig for hundeeiere å være oppmerksomme på andres grenser og sørge for at deres firbeinte venner er godt oppdratt. Dette inkluderer å trene hunden til å respektere personlig plass, ha dem i bånd når nødvendig, og være oppmerksom på signaler som viser at noen ikke ønsker nærkontakt.

I sammenheng med dette er det også vesentlig at samfunnet som helhet blir mer bevisst på ulike perspektiver rundt hundeinteraksjon. Å oppmuntre til respekt og forståelse for andres komfortsoner kan bidra til å skape et mer inkluderende og trygt miljø for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (55 minutter siden):

Aldri møtt en eneste hundeeier som er som du beskriver. Virker som at hvor enn du går blir du snust i skrittet eller hoppet på? Eller er det én spesiell hundeeier som har såret stoltheten din og derfor generaliserer du en helt sinnsykt mangfoldig gruppe mennesker? 

Det er da flust av den typen hundeeiere. Når man går tur her omkring er det stadig en eller annen hund som kommer løpende mot oss og begynner å hoppe opp, så barna mine er nå blitt skikkelig redde for hunder og begynner å gråte og blir vettskremt. Det kommer gjerne en eier diltende langt bak som står og roper den vil bare hilse, den er snill blabla. Supert, jeg står med redde og gråtende småbarn. Forøvrig er det båndtvang hele året i dette området.

Anonymkode: bb891...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Peng Pung skrev (49 minutter siden):

Å oppleve nærkontakt med hunder kan for noen være en utfordrende situasjon, spesielt når det er knyttet til ubehagelige opplevelser. En av de mest påfallende grunnene til at nærgående hunder kan være plagsomme, er de potensielle risikoene de kan utgjøre for folk som har hatt negative erfaringer eller som rett og slett foretrekker litt avstand.

For mange mennesker kan møtet med en hund være en hyggelig opplevelse, men for de som har opplevd en ubehagelig hendelse, som for eksempel en hundebitt, kan nærkontakt utløse angst eller redsel. Dette kan være spesielt utfordrende når hundeeiere ikke er oppmerksomme på eller respekterer andres komfortsoner.

En annen faktor som kan gjøre nærgående hunder plagsomme er mangelen på kontroll fra eierens side. Hunder som ikke er trenet til å respektere personlig plass, eller eiere som ikke tar nødvendige forholdsregler, kan skape ubehagelige situasjoner. Dette kan føre til at enkeltpersoner blir overveldet eller til og med skremt av hunder som virker ut av kontroll.

Det er også viktig å erkjenne at ikke alle er like komfortable rundt dyr, uavhengig av tidligere erfaringer. Noen mennesker kan være allergiske, redde for dyr eller bare foretrekke å holde seg på avstand. Nærgående hunder kan derfor virke plagsomme fordi de bryter med disse personlige grensene.

For å skape et samfunn der mennesker og hunder kan eksistere harmonisk, er det viktig for hundeeiere å være oppmerksomme på andres grenser og sørge for at deres firbeinte venner er godt oppdratt. Dette inkluderer å trene hunden til å respektere personlig plass, ha dem i bånd når nødvendig, og være oppmerksom på signaler som viser at noen ikke ønsker nærkontakt.

I sammenheng med dette er det også vesentlig at samfunnet som helhet blir mer bevisst på ulike perspektiver rundt hundeinteraksjon. Å oppmuntre til respekt og forståelse for andres komfortsoner kan bidra til å skape et mer inkluderende og trygt miljø for alle.

Det er helt greit og jeg er enig i mye av det du skriver her. Moren min var livredd hunder da jeg vokste opp, og jeg forstår at det er en reell frykt. Men kanskje ta den problematikken andre steder enn i en fyrverkeri-debatt  

Det hjelper jo ikke smelle opp fyrverkeri av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (På 26.12.2023 den 1.11):

Fyrverkeri er dessverre det samme som masseutryddelse av fugler.

Katt som kjæledyr er mye verre enn raketter.

Sitat

Sju millioner fugler drepes årlig av huskatter i Norge

NOF har nylig ferdigstilt en rapport om predasjon på fugler forårsaket av huskatter. I tillegg til å se nærmere på omfanget av predasjonen fra huskatter i Norge, tar rapporten også for seg ulike tiltak for å forhindre at så mange fugler dør.

https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288

Anonymkode: 3e965...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor merka jeg ikke noe fyrverkeri i fjor. Dyra sov gjennom det hele. 

Anonymkode: 28e71...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2023 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Fyrverkeri er fint i de korte øyeblikkene de varer, men personlig synes jeg det er tullete. Det handler både om dyrene, miljøet og pengene. 

Anonymkode: 76797...837

Akkurat det siste er tidenes ikke argument.

 

Anonymkode: d209b...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse positivt med fyrverkeri også:

Sitat

1. Fireworks make us feel alive
Fireworks make us feel alive and remind us of the beauty and wonder of life. There’s nothing like watching a firework display to get your adrenaline pumping and your heart racing. The bright colours, the noise, the smell of gunpowder… it’s all exhilarating and invigorating.

2. Fireworks are an art-form
Fireworks are an expression of our imagination and emotions. Fireworks are not just explosions in the sky; they are an art form that requires creativity, skill, and precision. Firework designers use different colours, shapes, effects, and timings to create stunning patterns and sequences that tell a story or convey a message.

3.Fireworks bring people together
We love fireworks because they bring people together and create unforgettable memories. Fireworks are a great way to celebrate any occasion with your friends, family, or community. Whether it’s a wedding, a birthday, a festival, or a coronation, fireworks can add that extra touch of sparkle and magic to your event.

4. Fireworks are educational
Fireworks are not only fun; they are also educational. They teach us about science, history, culture, and more. Did you know that fireworks were invented in China over 2000 years ago? Or that different chemicals produce different colours? Or that some fireworks can be quiet? We love fireworks because thet can spark our curiosity and inspire us to learn more.

5. Fireworks are versatile
Fireworks can be used for any occasion, any time of day, any season of the year. Fireworks can be big or small, loud or quiet, colourful or noisy. They can be synchronized with music or lasers. They can even incorporate ashes or memorials. Fireworks can suit any taste and budget.

6. Fireworks are more eco-friendly than you think
Fireworks may seem like they cause pollution but they actually don’t have much impact on the environment compared to other sources of emissions such as cars or factories. Most modern fireworks use biodegradable materials such as paper or cardboard for their casings and low-smoke propellants for their fuel. We love fireworks because they can be eco-friendly when sourced and used responsibly.

7. Fireworks can be therapeutic
We know, and understand that loud noises can upset people and animals but we love fireworks because they have also been proven to have positive effects on our mental health and well-being. Studies have shown that watching fireworks can reduce stress levels, increase happiness, boost self-esteem, enhance creativity, improve mood, and promote relaxation. Fireworks can be therapeutic for our mind and body.

8. Fireworks are traditional
Fireworks have been used for centuries to celebrate national holidays such as Guy Fawkes Night, Diwali, New Year’s Eve, and many more.

9. Fireworks are spectacular
Fireworks never fail to amaze with their beauty and brilliance. They light up the sky with dazzling colours, shapes, effects,and sounds and they are how we at Fantastic Fireworks North create awe-inspiring shows that leave you speechless, breathless,and mesmerized.

10. They make us happy
The most important reason why we love fireworks is because they make us happy. and they fill us with joy, excitement & wonder.

 

Anonymkode: 1f880...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit mdg preik dette med at fyrverkeri dreper fugler, nå vil de ha båndtvang på katter også.. La det stå til sier jeg dere! Før eller siden blir det mer enn hverdagslig med brak, pang og smell her til lands også!

Anonymkode: 9e526...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater fyrverkeri. 

Men et lite grep kunne altså spart oss for hele debatten og irritasjonen. Herav at fyrverkeri fortsatt var tillatt i rommet 18 - 02 for de som ønsker det hver nyttårsaften, og at folk som vil det kan skyte opp til krampen tar dem, uten å forby det ene eller andre. Og det er å redusere lyden kraftig eller fjerne den! 

Det er ikke pengebruken og lyset som er et problem, det er smellene. De voldsomme smellene som setter seg i vindusglassene og jomer inn i de mange 100 hjem rundt den ene bomba som fyres av. Mange bomber er nesten bare lyd, og ikke lys.

Det er smellene som plager dyrene, barna, eldre, syke og andre som misliker fyrverkeri. 

SÅ REDUSER LYDEN ELLER FJERN DEN på bombene, problem solved!

Det er ingen unnskyldning for å la være heller. I dag eksisterer det allerede "dyrevennlige" bomber med "minimal" lyd, og tilogmed bortimot lydløs. Jeg har selv stått og observert et dyrevennlig batteri bli fyrt av, og det var såvidt det var lyd i det, enda jeg stod nært. Og lysshowet som fyrverkeriet kom med var faktisk finere enn disse knallbombene.

Så får de som vil ellers bare pådra seg øyeskader eller skader på omgivelsene rundt de skyter opp for min del. Kunne ikke brydd meg mindre egentlig, for jeg skyter ikke opp selv.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Masse positivt med fyrverkeri også:

 

Anonymkode: 1f880...1f4

De samme 10 argumentene kan man bruke for å gå løs på et piano med en motorsag, uten at det gjør handlingen mer fornuftig:

Anonymkode: f11d1...82b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke verd det! Tenk på dyrene og flyktningene 

Anonymkode: a0d61...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

"Fyrverkeri påvirker fugler opptil 10 kilometer fra oppskytningsstedet, og det kan få trekkfugler mer enn 500 kilometer ut av kurs.
«Millioner av fugler letter som følge av en akutt fluktrespons på plutselig støy og lys. I land med mange overvintrende fugler snakker vi om millioner av fugler som blir sterkt påvirket», sier Bart Hoekstra, forsker i biologisk mangfold og økosystemdynamikk ved Universitetet i Amsterdam."
https://illvit.no/naturen/slik-pavirker-nyttarsfyrverkeriet-millioner-av-fugler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle som er så redde for de stakkars dyrene også er vegetarianere??? Passer på at alt dere kjører ikke har vært dyretestet??? Skal love at det er lagt mer dramatisk for dyrene!

Anonymkode: 05a12...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...