Gå til innhold

Hvordan dyrene har det på nyttårsaften - er det verdt det?


Gjest vintersolverv

Anbefalte innlegg

Anonymbruker*** skrev (45 minutter siden):

Vi kan legge til skader på mennesker, materielle skader og forsøpling hva gjelder fyrverkeri. Kan si det samme om jakt, men jakt har ialf en funksjon utenom hygge. 

Hva har det med hvordan dyrene har det å gjøre? 

Anonymkode: bb891...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva har det med hvordan dyrene har det å gjøre? 

Anonymkode: bb891...367

Jeg har diskutert grunner for å forby privat oppskyting gjennom tråden. Kommentaren du siterte var ett ledd i den diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at det fortsatt er en diskusjon. En ting som ikke fører noe positivt med seg, burde selvsagt vært forbudt for lenge siden. En annen her nevnte røykeloven, mange var negative til den da den først kom, men nå ser folk at det var positivt. Det samme hadde skjedd med et forbud mot fyrverkeri, med unntak av de aller mest ihuga bråkmakerne der ute, som ikke aner hva det er å ta hensyn til andre enn seg selv.

En ting er kjæledyrene våre, de som lever i samme hus som oss. Der kan man legge til rette så godt det går, selv om det er ganske nytteløst for mange. Men hva med bonden som har fjøset fullt av sauer, kuer eller griser, hva med hestene på stallen, eller høner og gjess? Man kan ikke hente dem inn på lydtett rom, sette på musikk eller lese for dem. Og det samme med de ville dyrene. Jeg har en liten flokk rådyr rundt huset, men jeg kan ikke hente dem inn og parkere dem på badet. 

Og det er tull å sammenligne med tordenvær, jakt og luftvernssirener. I motsetning til fyrverkeri får vi ikke gjort noe med tordenvær. Det er også verst for tamme dyr, de ville dyrene kjenner på seg at du skal skje, lenge før vi gjør det, og dermed kan de forflytte seg, til et sted de føler er trygt. Luftvernssirener er nødvendige for å redde menneskeliv. Og jakt er nødvendig for å kontrollere bestander av dyr, samt det skaffer oss mat. Det er dessuten ikke konstant smell og bråk under jakt. Et vanlig jaktlag bruker mye tid på å sitte helt stille og vente. De skuddene som avfyres skremmer dyrene, men det er ikke like mange smell over kort tid, som det er med fyrverkeri. 

Og å forsvare det med at det er tradisjon er like tullete. Verden utvikler seg, når vi får ny kunnskap hender det at vi må endre tradisjoner. I Tsjekkia var det lenge tradisjon å henrette forbrytere ved å kaste dem ut av vinduer, det gjør de ikke lenger, fordi det strider mot alle gode verdier. I Belgia hadde man tidligere en festival der man brant katter på bål, den er avskaffet for lengst, fordi man forstår at det er dyreplageri.

2024, 2025 og alle årene deretter, kommer til å både komme og gå helt uten at det smeller og blinker i lys. Feire kan man gjøre med en fest med venner, god mat og god drikke. Er det viktig med bråk, så foreslår jeg heller at du kjøper inn cymbaler man kan smelle med hjemme hos seg selv. Eneste problemet med det er at bråkemafiaen ikke vet hvordan man skal ta hensyn, så det kommer nok til å bli en del sure naboer.

Anonymkode: e889c...a12

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pung

Når hundeeiere begynner å trekke hunden sin til seg når jeg passerer dem og har de i bånd slik at jeg slipper å få fido opp i intimsonen min så skal jeg vurdere å slutte å sende opp raketter på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nop, her har vi ikke kjøpt raketter på årevis. Håper på en fast kommunal oppskyting på fast sted, kun I regi av kommunen egentlig. Kaste penger opp i røyk på den måten? Det har vi råd til? Som attpåtil skader folk og fe? 

Neitakk! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Tom Peng Pung skrev (4 timer siden):

Når hundeeiere begynner å trekke hunden sin til seg når jeg passerer dem og har de i bånd slik at jeg slipper å få fido opp i intimsonen min så skal jeg vurdere å slutte å sende opp raketter på nyttårsaften.

Men dette er ikke fido sin feil, og det er ikke hundeeiere som lider på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tom Peng Pung
vintersolverv skrev (5 minutter siden):

Men dette er ikke fido sin feil, og det er ikke hundeeiere som lider på nyttårsaften.

Har dere prøvd eksponeringsterapi, det må være slitsomt å gå rundt å ha det sånn, det er jo tilnærmet umulig å gå rundt uten å høre smell, det være seg nyttårsraketter, dynamitt som sprenges for å bygge boligfelt eller dører som slamres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
Tom Peng Pung skrev (27 minutter siden):

Har dere prøvd eksponeringsterapi, det må være slitsomt å gå rundt å ha det sånn, det er jo tilnærmet umulig å gå rundt uten å høre smell, det være seg nyttårsraketter, dynamitt som sprenges for å bygge boligfelt eller dører som slamres.

Jeg har det ikke "sånn". Jeg har ikke hund nå, men da jeg hadde så trente jeg dem til å bli vant med raketter, og jeg bodde heller ikke midt i den verste rakettstormen. Nå har jeg tre katter som ikke bryr seg.
Da jeg var yngre hadde jeg også hest som jeg tok ut på nyttårsaften fra jeg fikk henne som føll. Hun brydde seg aldri heller.

Men jeg tenker på andre dyr, og også ville dyr. Det er stor forskjell på en dør som smeller og nyttårsraketter som gjør hele nabolaget til et vilt dyr ulevelig mens det står på, og som får katter, hester og hunder til å stikke av og skade seg.

"Dyrebeskyttelsen Norge får hvert år henvendelser om hunder og katter som har forsvunnet på nyttårsaften."
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/lzRn33/dyr-kan-oppleve-dodsangst-pa-nyttarsaften

Hester rømmer, skader seg og dør:
https://www.nettavisen.no/dyr/klara-matte-avlive-den-drektige-hesten-cornetta-pa-nyttarsaften-et-mareritt/s/5-95-839601

https://www.nrk.no/rogaland/hesten-til-tove-skadsheim-vart-skada-etter-at-han-vart-skremt-av-fyrverkeri.-na-onskes-eit-forbod-1.15776290

https://trav365.no/rakettskadet-hest-ble-avlivet/19.1840

Og så har vi de ville dyrene som har null beskyttelse mot denne galskapen:

"SKIEN: Nyttårsaften er en voldsom opplevelse for rådyr og annet vilt. – Snøen gjør at det er rådyr overalt i bynære boligstrøk for tida. Dyra kan bli så skremt at de dør.
Dyrevenn og jeger Helge Røsaker i ettersøkskorpset i Skien kommune, har vondt av viltet rundt nyttårsfeiringen.
I fjor var han vitne til at flokker av duer, svaner, måker og kanadagjess ved Herkules-området fløy rundt i panikk.
– Det smalt i alle retninger og det tok jo aldri slutt. Stakkars dyr. Og etter at snøen kom, trekker rådyra ned til fôringsplasser i boligstrøk fordi mattilgangen er vanskelig i terrenget. Jeg tenker på rådyra når rakettene smeller, flyr og lyser i alle retninger. Det er store mengder med rådyr på Gulset, Århus, Venstøp, Limi, Bølehøgda, Borgåsen, Klyve, Kjørbekk, Raset til Feiet, Lensmannsdalen, Vindalsåsen, Faråsen, Åfoss og Skotfoss. De ville dyra blir så skremt, at de kan bli sprengt, med døden til følge, sier Røsaker."
https://www.ta.no/nyheter/kan-bli-sprengt-til-dode/s/1-111-6416323

"...forrige nyttårsaften.. jeg satt inne med jentene og en nabo la ut på nettet ‘live’ en video av et rådyr, Bambine, rett borti gata her. Jeg kommer aldri til å glemme vesle Bambine.
Hun var så redd hun stakkars, hun løp rundt i sirkel under smellingen. Det stakkars dyret greide ikke finne ut hvor hun skulle ta veien. Hun hoppet liksom en vei og måtte snu i luften og hoppe en annen vei, men hun kom seg ingen steder før smellingen dabbet av. Jeg lover, den lille videoen med Bambine satte klump i halsen på meg, det var helt jævlig å se på. Dyreplageri, tortur rett og slett.
Man kunne se på hele dyret at hun var skremt fra sans og samling. Denne hendelsen kommer til å være med meg resten av livet, og jeg vil minnes den hvert pr når nyttårsaften nærmer seg. Bambine var vel av sist ankomne kull, bare måneder gammel (bildet over er fra videoen, ser dere henne) og nå hadde hun mistet både mor og eventuelle søsken. De var sikkert «long gone» og like forskremte som Bambine. De kan jo ikke akkurat bare løpe i trygghet og gjemme seg.
På denne tiden leste jeg også om et rådyr som var så skremt at hun løp gjennom et vindu på en skole. Det skal godt gjøres."
https://bunny.blogg.no/jeg-glemmer-aldri-vesle-radyret-bambine.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pung

Men mine raketter smeller mindre enn andre, og kommer den på avveie så vil den bare leke litt eller hilse på, helt harmløst mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (2 timer siden):

Jeg har det ikke "sånn". Jeg har ikke hund nå, men da jeg hadde så trente jeg dem til å bli vant med raketter, og jeg bodde heller ikke midt i den verste rakettstormen. Nå har jeg tre katter som ikke bryr seg.
Da jeg var yngre hadde jeg også hest som jeg tok ut på nyttårsaften fra jeg fikk henne som føll. Hun brydde seg aldri heller.

Men jeg tenker på andre dyr, og også ville dyr. Det er stor forskjell på en dør som smeller og nyttårsraketter som gjør hele nabolaget til et vilt dyr ulevelig mens det står på, og som får katter, hester og hunder til å stikke av og skade seg.

"Dyrebeskyttelsen Norge får hvert år henvendelser om hunder og katter som har forsvunnet på nyttårsaften."
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/lzRn33/dyr-kan-oppleve-dodsangst-pa-nyttarsaften

Hester rømmer, skader seg og dør:
https://www.nettavisen.no/dyr/klara-matte-avlive-den-drektige-hesten-cornetta-pa-nyttarsaften-et-mareritt/s/5-95-839601

https://www.nrk.no/rogaland/hesten-til-tove-skadsheim-vart-skada-etter-at-han-vart-skremt-av-fyrverkeri.-na-onskes-eit-forbod-1.15776290

https://trav365.no/rakettskadet-hest-ble-avlivet/19.1840

Og så har vi de ville dyrene som har null beskyttelse mot denne galskapen:

"SKIEN: Nyttårsaften er en voldsom opplevelse for rådyr og annet vilt. – Snøen gjør at det er rådyr overalt i bynære boligstrøk for tida. Dyra kan bli så skremt at de dør.
Dyrevenn og jeger Helge Røsaker i ettersøkskorpset i Skien kommune, har vondt av viltet rundt nyttårsfeiringen.
I fjor var han vitne til at flokker av duer, svaner, måker og kanadagjess ved Herkules-området fløy rundt i panikk.
– Det smalt i alle retninger og det tok jo aldri slutt. Stakkars dyr. Og etter at snøen kom, trekker rådyra ned til fôringsplasser i boligstrøk fordi mattilgangen er vanskelig i terrenget. Jeg tenker på rådyra når rakettene smeller, flyr og lyser i alle retninger. Det er store mengder med rådyr på Gulset, Århus, Venstøp, Limi, Bølehøgda, Borgåsen, Klyve, Kjørbekk, Raset til Feiet, Lensmannsdalen, Vindalsåsen, Faråsen, Åfoss og Skotfoss. De ville dyra blir så skremt, at de kan bli sprengt, med døden til følge, sier Røsaker."
https://www.ta.no/nyheter/kan-bli-sprengt-til-dode/s/1-111-6416323

"...forrige nyttårsaften.. jeg satt inne med jentene og en nabo la ut på nettet ‘live’ en video av et rådyr, Bambine, rett borti gata her. Jeg kommer aldri til å glemme vesle Bambine.
Hun var så redd hun stakkars, hun løp rundt i sirkel under smellingen. Det stakkars dyret greide ikke finne ut hvor hun skulle ta veien. Hun hoppet liksom en vei og måtte snu i luften og hoppe en annen vei, men hun kom seg ingen steder før smellingen dabbet av. Jeg lover, den lille videoen med Bambine satte klump i halsen på meg, det var helt jævlig å se på. Dyreplageri, tortur rett og slett.
Man kunne se på hele dyret at hun var skremt fra sans og samling. Denne hendelsen kommer til å være med meg resten av livet, og jeg vil minnes den hvert pr når nyttårsaften nærmer seg. Bambine var vel av sist ankomne kull, bare måneder gammel (bildet over er fra videoen, ser dere henne) og nå hadde hun mistet både mor og eventuelle søsken. De var sikkert «long gone» og like forskremte som Bambine. De kan jo ikke akkurat bare løpe i trygghet og gjemme seg.
På denne tiden leste jeg også om et rådyr som var så skremt at hun løp gjennom et vindu på en skole. Det skal godt gjøres."
https://bunny.blogg.no/jeg-glemmer-aldri-vesle-radyret-bambine.html

Hva er egentlig grunnen til at dette med fyrverkeri har blitt så mye verre nå enn før i tiden? Fyrverkeri har vært i hundrevis av år, og vi har strengere regler rundt det enn noen gang.

Har hatt både hester, hund og katter og det er mitt ansvar som dyreeier å passe ekstra godt på denne ene dagen i året.

Når det gjelder ville dyr, så bor jeg på landet og har ikke telling på hvor mange skremte, og ikke minst skadede rådyr jeg har sett som følge av møte med biler. Har også opplevd et rådyr som løp igjennom vinduet på skolen til ene barnet vårt. Det var ikke pga fyrverkeri, men var redd da det hadde forvillet seg inn i skolegården.

Anonymkode: 236d3...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er egentlig grunnen til at dette med fyrverkeri har blitt så mye verre nå enn før i tiden? Fyrverkeri har vært i hundrevis av år, og vi har strengere regler rundt det enn noen gang.

Har hatt både hester, hund og katter og det er mitt ansvar som dyreeier å passe ekstra godt på denne ene dagen i året.

Når det gjelder ville dyr, så bor jeg på landet og har ikke telling på hvor mange skremte, og ikke minst skadede rådyr jeg har sett som følge av møte med biler. Har også opplevd et rådyr som løp igjennom vinduet på skolen til ene barnet vårt. Det var ikke pga fyrverkeri, men var redd da det hadde forvillet seg inn i skolegården.

Anonymkode: 236d3...fe6

Fyrverkeri har fantes lenge, men det har jo ikke vært vanlig for private folk å bruke før nylig: 

"Etter andre verdenskrig ser det derimot ut som om et nytt marked for fyrverkeri åpner seg; nemlig privatmarkedet. Og nå er salget rettet mer mot nyttårsfeiring. Annonsene for fyrverkeri dukker først opp i avisene i desember i 1947 og øker voldsomt i antall i tiårene som kom. Likevel ser det ikke ut som om det tar av før på begynnelsen av 1980-tallet når utsalgstedene popper opp som paddehatter – gjerne bare i anledning nyttårsrakettene." https://www.eggehistorielag.com/2018/12/27/nar-begynte-vi-a-kjope-fyrverkeri-og-raketter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som liker å være sammen med mannen mens han skyter opp raketter. Katten er ikke ute, jeg holder henne inne, men hun er ikke redd. Virker ikke redd. Hunden er det garantert ikke. 

Anonymkode: 9efcb...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (18 minutter siden):

Fyrverkeri har fantes lenge, men det har jo ikke vært vanlig for private folk å bruke før nylig: 

"Etter andre verdenskrig ser det derimot ut som om et nytt marked for fyrverkeri åpner seg; nemlig privatmarkedet. Og nå er salget rettet mer mot nyttårsfeiring. Annonsene for fyrverkeri dukker først opp i avisene i desember i 1947 og øker voldsomt i antall i tiårene som kom. Likevel ser det ikke ut som om det tar av før på begynnelsen av 1980-tallet når utsalgstedene popper opp som paddehatter – gjerne bare i anledning nyttårsrakettene." https://www.eggehistorielag.com/2018/12/27/nar-begynte-vi-a-kjope-fyrverkeri-og-raketter/

Det er uansett lenge siden 1940-årene og allerede over 40 år siden begynnelsen av 80-årene også. Pinneraketter ble ulovlig for 15 år siden allerede, og vi har som sagt fått strenge regler den senere tid når det gjelder fyrverkeri, men klagene blir uansett verre for hvert år.

Det nyeste nå innen klageoppropet er ville dyr. Håper for guds skyld at de som synes dette er så forferdelig for ville dyr de få timene den ene dagen i året aldri kjører bil. Da kan man snakke mye redde dyr og skader, og det er hver eneste dag hele året.

Anonymkode: 236d3...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tom Peng Pung

Hundeeiere - folk som er redd for hunden min bør ta seg sammen, om den hopper opp på deg så må du tåle det.

Også hundeeiere - hunden min er redd alle må ta hensyn til den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (På 26.12.2023 den 0.05):

Heldigvis har det blitt en del oppmerksomhet rundt både hvordan husdyr og kjæledyr reagerer på rakettene på nyttårsaften, og også ville dyr. Ville dyr trenger all den energien de kan spare på den tiden, og har slett ikke behov for å bli skremt bort fra sine vanlige områder der de vet hvordan de skal finne mat. Hunder og andre husdyr kan bli veldig traumatiserte, kan stikke av og forsvinne, og også dø av dette, som garantert ville dyr kan gjøre også.

Så er det verdt det? Må vi sende opp de rakettene bare for å se på dem i noen minutter når det har så alvorlige konsekvenser for dyrene våre?

https://www.forskning.no/dyreverden-fugler/fugler-flyr-ut-for-a-redde-livet-nar-fyrverkeriet-smeller/2294917

Jeg er 32 år og har hittil ikke kjøpt raketter en eneste gang. Barna får stjerneskudd som vi fyrer opp, men raketter ser jeg på som bortkastet. 

Anonymkode: f343b...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper for guds skyld at de som synes dette er så forferdelig for ville dyr de få timene den ene dagen i året aldri kjører bil.

Aldri kjører bil nei...ganske mange google-treff på dette, både mennesker og dyr blir påkjørt denne dagen også: Påkjørt på nyttårsaften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jdz skrev (På 26.12.2023 den 4.17):

Privat bruk av fyrverkeri er en uting. Personlig synes jeg det er ganske utrolig at den dagen i året hvor folk er mest drita er det fritt fram for å håndtere eksplosive materialer.

Hadde det vært sånn at folk elsket fyrverkeri hadde nå det vært en ting, men etter å ha lest debatter her inne om elbiler, bruk av gressklipper på søndager mm. så har jeg jo skjønt at det rett og slett er en ikke ubetydelig gruppe mennesker som rett og slett mener at det er en menneskerett å lage støy.

Jeg har i utgangspunktet ingenting imot fyrverkeri. Organisert/offentlig fyrverkeri er helt ok for min del, det er alt søppelet vanlige folk fyrer fra i romjulen til godt ut i januar som er problemet. Det er jo ikke sånn at de kinaputtene du får kjøpt til nyttårsaften er noe sælig å se på heller.

Vel, i mitt hjemland er nyttårsaften en mye større tradisjon enn her. Jeg elsker fyrverkeri, jeg har også dyr. Jeg skyter opp klokka 12, så tar jeg ungene med på fellesoppskytingen klokka 9 også. Vi skyter på en åpen plass et par hundre meter fra huset, der det er god sikt og trygge forhold. Både mannen og jeg er avholds. Her i Finnmark har vi ikke noe særlig til småfugler og bier i 20 minus, for å si det sånn. Så ingen fare for dem. Dyrene våre bryr seg ikke.

Anonymkode: 3a19e...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (1 minutt siden):

Aldri kjører bil nei...ganske mange google-treff på dette, både mennesker og dyr blir påkjørt denne dagen også: Påkjørt på nyttårsaften

Men de blir også påkjørt resten av året. Mange uoppmerksom sjåfører. Det ligger alt fra reinsdyr til rev og ekorn titt og ofte i grøftekanten langs veiene her.

Anonymkode: 3a19e...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Peng Pung skrev (1 time siden):

Hundeeiere - folk som er redd for hunden min bør ta seg sammen, om den hopper opp på deg så må du tåle det.

Også hundeeiere - hunden min er redd alle må ta hensyn til den

Jeg er hundeeier, og gjør ingen av delene. 

Anonymkode: 3a19e...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (På 26.12.2023 den 1.11):

Fyrverkeri er dessverre det samme som masseutryddelse av fugler.

Javel, kan du da forklare de siste 50 årene at fuglene har overlevd ? Det er jo bare tull alt sammen. For det første de aller fleste fuglene er ikke her på nyttårsaften, de er i  Syden, og de som er her overlever jo helt klart. De blir kanskje litt skremt, men de timene dette tar blir bare en bagatell i det hele. De kan søke ly, og de søker ly i mørket uansett. De har mer en nok med å finne mat og overleve.  Kattene er 1000000000 ganger en større trussel en nyttårsrakettene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...