Gå til innhold

Gjøre det lettere å velge sunnere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det enkle tipset er vel å kun kjøpe inn matvarer som er sunne for deg. Da finnes det ingen dårlige valg i skap og kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blueberrymuffin skrev (19 timer siden):

En boks med 17 stykk jordbær på kiwi koster 79 kroner.

500 gram med druer på Coop Xtra koster 49 kroner.

Hodekål på meny koster 44 kroner.

Det er jo ikke rart man velger bort frukt og grønt nå det er så drøye priser.

Det er jo faktisk dyrt og ekslusivt å velge sunne matvarer i Norge, her har butikkene en jobb å gjøre.

Skal man spise sunt, så må også butikkene legge opp til priser som faktisk gjør at man har råd til å velge sunnere matvarer.

Hvis man ser på kilospris og hvor mye råvare man får for pengene er ikke frukt og grønt så dyrt egentlig. 

Grønnsaker har mye volum og metter mye og lenge kontra ultraprossesert youghurt, frokostblandinger osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, LadyGrey said:

Hvis man ser på kilospris og hvor mye råvare man får for pengene er ikke frukt og grønt så dyrt egentlig. 

Grønnsaker har mye volum og metter mye og lenge kontra ultraprossesert youghurt, frokostblandinger osv. 

Ville heller gått for yoghurt (spesielt gresk/naturell) enn frukt, for å få fett og protein. Man kan ikke bare se på pris pr kg, men næring pr krone.

Anonymkode: a10d2...563

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta et bevisst valg.

Hver gang du putter noe i kjeften så må du tenkte deg om.

Anonymkode: 0c612...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ville heller gått for yoghurt (spesielt gresk/naturell) enn frukt, for å få fett og protein. Man kan ikke bare se på pris pr kg, men næring pr krone.

Anonymkode: a10d2...563

Absolutt! Gresk youghurt er bra. Den med søtning er mindre bra, mye sukker og lite protein. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (1 time siden):

Skinke er fult mulig å kjøpe økologisk og ikke-ultraprossesert. Feks Kolonihagen sin skinke. 

Vanlig skinke fra Gilde består av 85% råvare/kjøtt og ja den er ultraprossesert. 

Nugatti består for det meste av sukker og vegetabilsk olje. Kun 9% råvare fra hasselnøtter. 

Er dette jeg tror mange ikke forstår når det kommer til UP-mat. Det er ikke sånn at alt som er ultraprossesert er like usunt og alle råvarer og prosessert mat er like sunt. 

Selvom både kokt skinke fra Gilde og nugatti er ultraprossesert så er den ene mye sunnere og et bedre valg enn den andre. Det er ikke svart-hvitt. 

Igjen så finnes det faktisk noe i mellom kokt skinke og nugatti,så hvem er svart-hvitt?

Anonymkode: d5080...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må ta et bevisst valg.

Hver gang du putter noe i kjeften så må du tenkte deg om.

Anonymkode: 0c612...a62

Så enkelt som dette er det faktisk. Altfor mange av oss spiser når vi kjeder oss, når vi får "lyst på noe" og for å ha noe å gjøre. Det er bare å være årvåken, både når man handler og når man spiser. Jeg har lyst til å legge til at mye av sultfølelsen kan man regulere ved å passe på å drikke nok. Og med det mener jeg vann og urtete, altså drikke som tilfører kroppen væske. Urter tilfører også visse vitaminer og antioksidanter. Greit å vite. 

Anonymkode: cdeda...c5b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (7 timer siden):

Hvis man ser på kilospris og hvor mye råvare man får for pengene er ikke frukt og grønt så dyrt egentlig. 

Grønnsaker har mye volum og metter mye og lenge kontra ultraprossesert youghurt, frokostblandinger osv. 

 

LadyGrey skrev (6 timer siden):

Absolutt! Gresk youghurt er bra. Den med søtning er mindre bra, mye sukker og lite protein. 

Foretrekker noe som er lettvint  Feks yoghurt og/eller cottage cheese med bær/syltetøy + Nøtter/frø.

Anonymkode: d8c6a...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (8 timer siden):

Hvis man ser på kilospris og hvor mye råvare man får for pengene er ikke frukt og grønt så dyrt egentlig. 

Grønnsaker har mye volum og metter mye og lenge kontra ultraprossesert youghurt, frokostblandinger osv. 

Når man ser på næring per krone, så er grønnsaker og frukt veldig dyrt faktisk... Og animalsk er billig. Ironisk nok er det mange som kutter ned på animalsk og erstatter med grønnsaker "for å få det billigere".

Kroppen blir ikke lurt lenge av høyt volum. Du blir mett der og da, og så sulten igjen fordi den ikke har fått energien den trodde den skulle få. Du hadde kanskje også blitt lurt hvis du ble betalt for en jobb med femtilapper i stedet for tusenlapper. Det så mye ut. Men så følte du deg snytt da du faktisk skulle betale med pengene du hadde fått og innså at det var mye mindre enn du trodde.

I denne tabellen har jeg bare tatt med pris og kalorier. Hadde jeg tatt med vitaminer og mineraler, så hadde det blitt enda skjevere på grunn av biotilgjengeligheten til animalsk som gjør at vi klarer å nyttiggjøre oss av en mye større andel av næringen i animalsk. For eksempel er opptaket av jern fra rødt kjøtt rundt 20%, mens opptaket av jern fra spinat er på rundt 1%.

Vare Pris Vekt kg Pris/kg Kcal/100g Pris 2000 kcal
Kremfløte 21.30 0.30 71.00 353.00 40.23
Firstprice hvitost 99.99 1.01 99.00 315.00 62.86
Egg 76.00 1.50 50.67 140.00 72.38
Helmelk 41.10 1.75 23.49 63.00 74.56
Norvegia 144.56 1.00 144.56 344.00 84.05
Lettmelk 33.00 1.75 18.86 37.00 101.93
Svinekoteletter 92.50 0.74 125.00 243.00 102.88
Hodekål 43.80 2.00 21.90 32.00 136.88
Kjøttdeig 56.90 0.40 142.25 205.00 138.78
Grillet kyllingklubbe 17.10 0.10 171.00 198.00 172.73
Appelsin 12.37 0.31 39.90 37.00 215.69
Druer 45.90 0.50 91.80 62.00 296.13
Brokkoli 27.90 0.40 69.75 30.00 465.00
Jordbær 79.90 0.40 199.75 34.00 1175.00
Isbergsalat 39.90 0.35 114.00 12.00 1900.00
Agurk 25.90 0.20 129.50 10.00 2590.00

Anonymkode: b30c0...102

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 8.25):

Lag salat i en stor skål som du har i kjøleskapet. Da har du det lett tilgjengelig. Når skålen er tom lager du en ny stor porsjon, del opp grønnsaker som du ha rett tilgjengelig i kjøleskap. Er du en småspiser kan du ta grønnsakene og lage litt dipp. 

Begynn å handle matvarer når du er mett, da tar du sunnere valg. Legg snop, chips osv et sted der du ikke ser det når du åpner skapdøren

Anonymkode: e3440...daa

Gode råd takk. Jeg VET jo dette, men likevel... Jeg må skjerpe meg og gjøre det lett sånn med saøat/oppskjærte grønnsaker. 

Jeg velger Nugatti, fordi det er mye enklere enn å pakke ut en paprika, vaske den, skjære den opp og bla bla 🤣

Jeg må "Ta rei sammen"

Anonymkode: b426b...f01

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gode råd takk. Jeg VET jo dette, men likevel... Jeg må skjerpe meg og gjøre det lett sånn med saøat/oppskjærte grønnsaker. 

Jeg velger Nugatti, fordi det er mye enklere enn å pakke ut en paprika, vaske den, skjære den opp og bla bla 🤣

Jeg må "Ta rei sammen"

Anonymkode: b426b...f01

Må du ha Nugatti hjemme? Jeg kan ikke ha Nugatti, sjokolademelk, godis, kjeks osv. hjemme. For da spiser jeg det i stedet for yoghurt, banan, nøtter osv. Det absolutt letteste er å droppe sånt i hus.

Anonymkode: 63182...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sånne minituber med nugatti, kanskje du heller kan kjøpe en sånn i gang i blant, samme dag som du skal spise den, i stedet for å ha store bokser liggende hjemme? 

Anonymkode: 0b8c5...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Må du ha Nugatti hjemme? Jeg kan ikke ha Nugatti, sjokolademelk, godis, kjeks osv. hjemme. For da spiser jeg det i stedet for yoghurt, banan, nøtter osv. Det absolutt letteste er å droppe sånt i hus.

Anonymkode: 63182...937

Jo man kan ha nugatti og peanøttsmør hjemme sålenge man smører dette på grovt brød og legger på litt banan eller bær på toppen! Også sjokolademelk hvis man kombinerer dette med grovt brød med sunt pålegg! 

Anonymkode: d8c6a...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo man kan ha nugatti og peanøttsmør hjemme sålenge man smører dette på grovt brød og legger på litt banan eller bær på toppen! Også sjokolademelk hvis man kombinerer dette med grovt brød med sunt pålegg! 

Anonymkode: d8c6a...a03

Ikke alle kan det, det hjelper ikke å ha det på grovbrød om man spiser for mye av det 😝 Peanøttsmør ser jeg ikke på som usunt pålegg. 

Anonymkode: 63182...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkutta grønnsaker i kjøleskapet (gulrøtter, paprika, agurk, hva enn du liker) og andre knaskegrønnsaker (f.eks cherrytomater). Gulrøtter holder seg sprø lengre om du legger de i vann. Ta en neve på tallerkenen når du fikser deg frokost osv. 

Lager en bolle kålsalat i begynnelsen av uka, den holder seg og så har man lettvinte grønnsaker til middagen. Erter og brekkbønner er grønnsaker som er billige frosne og fint bare kan varmes/dampes i mikrobølgeovn.

Gresk yoghurt blanda med cottage cheese har konsistens omtrent som risifrutti, jeg liker det mye bedre enn bare cottage cheese (for grynete og tørt) eller bare yogurt (for glatt). God og proteinrik frokost eller snack med litt oppkutta frukt eller bær på. 

Anonymkode: d842e...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...