Gå til innhold

Gjøre det lettere å velge sunnere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg gjøre det enkelt å velge sunnere mat?  

Jeg ønsker at det å velge noe grønt når jeg åpner kjøleskapet skal være enklest.

Jeg tar heller en brødskive med kjapt og usunt pålegg ...og ikke skinke og paprika. 😭

Grønnsaker dør i kjøleskapet mitt ...og lite grønnsaker til middag. 

 

Jeg vet veldig godt hva som er sunt  men hvordan gjøre det lettere å velge det sunne alternativ?

 

Anonymkode: b426b...f01

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Kutt opp grønnsakene. Hiv de i en ildfast form med smør/olivenolje og gjerne ost (fett hjelper deg å oppta de gode næringsstoffene til grønnsakene). La de steke til de er crispy og gode. Krever liten tilberedning. 

- Blend de til supper. Litt fløte (igjen fett er bra for grønnsaker, og gjør at det smaker bedre) og krydder/urter. 

Så lettvint som det blir. Ikke kast dyr mat. Grønnsaker har dessverre blitt ganske dyrt. Men ikke alle. Kålrot (nordens appelsin) og andre rotgrønnsaker er fremdeles rimelig. 

 

Anonymkode: dd226...526

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan kan jeg gjøre det enkelt å velge sunnere mat?  

Jeg ønsker at det å velge noe grønt når jeg åpner kjøleskapet skal være enklest.

Jeg tar heller en brødskive med kjapt og usunt pålegg ...og ikke skinke og paprika. 😭

Grønnsaker dør i kjøleskapet mitt ...og lite grønnsaker til middag. 

 

Jeg vet veldig godt hva som er sunt  men hvordan gjøre det lettere å velge det sunne alternativ?

 

Anonymkode: b426b...f01

Kokt skinke er ultraprossesert og ikke særlig sunt.

Anonymkode: d5080...17d

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går jeg heller for grønt enn mye annen mat, men en del handler nok om tilgjengelighet som du også sier. Om du kan preppe litt par dager i uken, eller ihvertfall når du har handlet. 
Det hjelper å ha gulrøtter ferdig skrelt og oppkuttet. Trenger ikke ta 1kg med det i starten, men noen stykker. Dette kan gjøres med ulike typer grønnsaker, 
 

Kjøp ting som kan spises som de er som: cherrytomater, druer, sukkererter, knaskerøtter/babygulrøtter, minimais, og bær. Det gjør det lettere. 

Jeg er selv også glad i bananer som rask mat. 

Jeg har også små tomater stående på kjøkkenbenken til å ta for å knaske på. 

Øvd deg på å kutte opp grønnsaker mest mulig effektivt. 

Heng en lapp på kjøleskapet med beskjed til deg selv om å ta noe grønt/sunt også. 

Innfør realistiske «regler» for deg selv. Gjør ingenting om det er delmål på veien, det er helt fint, for det tar tid å endre vaner. Det kan være ting som at målet er grønt til hvert hovedmåltid, halve tallerkenen grønt til middagen, «må» ha grønt på skiven, grønt før du spiser noe mindre søtt. Det kan være så mye. Du kjenner selv best hva som passer for deg. 
 

Sist, men ikke minst: ikke kjøp det du ikke ønsker å spise! Bare dropp det. Ihvertfall for en periode. Ha f.eks kun pålegg som er av det sunnere slaget. 
Det er ofte lettere å ikke handle en del ting, enn når en står der hjemme og vil ha seg noe at en da går for gamle vaner. Bestill maten hjem, eller handle på full mage, og med god tid, og en klar handleliste som er ufravikelig. 
 

Litt stress i starten, men så blir det bedre 💚

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis rene matvarer, ikke søppel fullt av korn som for eksempel brød.

Lag omelett

Anonymkode: f744d...b04

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spis rene matvarer, ikke søppel fullt av korn som for eksempel brød.

Lag omelett

Anonymkode: f744d...b04

Fikk trykket send litt for tidlig der.

  • Lag omelett
  • Ha kokte egg liggende i kjøleskapet for en kjapp løsning
  • Ha middagsrester liggende i kjøleskapet for en kjapp løsning (det er ofte det sunneste måltidet til Ola Nordmann)
  • Middager er lette å lage sunne. Rent kjøtt, rene grønnsaker, saus av for eksempel creme fraiche i panna etter at du har stekt kjøttet og grønnsakene (med meierismør eller lignende, selvfølgelig - hold deg unna margarin og planteoljer)

Anonymkode: f744d...b04

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En boks med 17 stykk jordbær på kiwi koster 79 kroner.

500 gram med druer på Coop Xtra koster 49 kroner.

Hodekål på meny koster 44 kroner.

Det er jo ikke rart man velger bort frukt og grønt nå det er så drøye priser.

Det er jo faktisk dyrt og ekslusivt å velge sunne matvarer i Norge, her har butikkene en jobb å gjøre.

Skal man spise sunt, så må også butikkene legge opp til priser som faktisk gjør at man har råd til å velge sunnere matvarer.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har foodprosessor, invester i en. Lag dip av f.eks nøtter (ristede valnøtter, sitron, krydder, ovnsstekt paprika etc), holder seg i kjøleskap i lufttett beholder i flere dager. Så skreller du et par gulrøtter og kutter opp, eller agurk/annet grønt, og du har dip og råkost-snacks. Sånn dip kan du også bruke til pålegg. 

Har du fryser? Kjøp frossent grønt, f.eks selskapserter, aspargesbønner, wok blanding, hva enn du liker. 

Planlegg måltider etter innkjøp. Altså har du kjøpt inn 1 hode brokkoli og 1 paprika, så lager du måltid som skal inneholde det. Også må du slutte å kjøpe inn mat som ikke er bra, ihvertfall kjøpe mindre av det. Det er misforstått at det er tidkrevende å lage sunnere mat, man må ut av det tankesettet.

Hva med å lage en wok? Du kan steke laksefilet og wokgrønnsaker (disse får du også ferske), og ha litt basmatiris til. Dette er kjempeenkelt og går fort å lage. 
Til pålegg er det flere typer ost som er bedre alternativ enn andre. F.eks ren gulost og snøfrisk, er bedre enn prim og tubeost. Så kan du slenge på noen skiver med rød paprika, og kanskje et salatblad under osteskivene? I hvertfall bedre enn nugatti eller salami. 

 

Anonymkode: 5ef1b...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste man kan gjøre for å ta sunnere valg er å tilegne seg kunnskap om hvordan maten påvirker deg. Jo mer man vet om kosthold for god helse, jo mindre fristende er melkesjokolade og grandisen. For min del er det meste av det folk kjøper på butikken ikke engang på lista mi over spiselig i hodet mitt. 😅 Altså det er like aktuelt for meg å spise en ferdigpizza som å spise pappesken den kommer i, det føles helt absurd å skulle tenke på det som mat. 😅

Mine beste tips er å følge bra folk på SoMe, som Marit Kolby, Ernæringsmamma og Margit Vea. Les bøker og hør Podcaster som Leger om Livet med de samme folka. 

 

Her er en fin oppsummering jeg fant på nett:

 

Det viktigste man må tenke på for å spise sunt på generelt nivå (for alle) er prosseseringsgrad. Sekundært må man tenke på næringstetthet, og til slutt biotilgjengelighet.

 

I tillegg har vi individuelle faktorer som f. Eks intoleranser.

 

1. Prosseseringsgrad:

Målet er alltid å spise minst mulig ultraprossesert mat, og mest mulig råvarer.

Vi skiller også mellom prossesert og ultraprossesert mat. Ultraprossesert mat er mat som du ikke (ihvertfall teoretisk) kan lage selv. Den inneholder en rekke ingredienser som isolater, stivelse, søtning, emulgatorer, smaksforsterkere, hevemidler, fargestoffer osv, ingredienser som du trenger en hel fabrikk for å lage. Dette er ting vi vil unngå. Ferdigmat, halvfabrikata, posemat, godteri, kjeks, kjøpebrød og kaker osv er eksempler på dette.

Råvarer er alt du (i teorien) kan skaffe selv fra naturen. Kjøtt, fisk, egg, hele korn, grønnsaker, frukt, bær, melk, nøtter, frø, urter osv. Ting som din tippoldemor ville kjent igjen. Dette er basen i et sunt kosthold. 

Prossesert mat er råvarer som er behandlet med enkle metoder for å lage noe annet, og der du selv (i teorien) kan lage det selv. Eksempler er smør, ost, mel, hjemmelaget brød, hjemmelaget syltetøy, hjemmelaget leverpostei og pølser, tørket frukt osv. Hvis du kan lage det selv med råvarebaserte ingredienser er det innafor i et sunt kosthold.

Noen matvarer kan være prossesert eller ultraprosessert avhengig av ingrediensene når du kjøper det, f. Eks kan et surdeigsbrød fra baker være prossesert, mens brødet fra Meny kan være ultraprossesert. Samme med pølser, det finnes både gode og dårlige pølser i pølsedisken. 

Kunstig søtning, uansett variant, ødelegger tarmfloraen. Det er skikkelig skumle saker.

 

2. Næringstetthet:

Det er sunt å spise mest av den maten som har mest næring. Innmat, kjøtt, kraft, fisk, egg, helfete melkeprodukter, grønnsaker, bær, osv er basen i et sunt kosthold.

Deretter kommer mat som er helt ok, ikke tilfører så masse, men som gir variasjon og smak. Det er sånt som kornprodukter og frukt feks.

Minste bestanddel bør være mat som tapper kroppen, som sukker, ultraprossesert mat og junk.

 

3. Biotilgjengelighet:

Ikke alle råvarer har samme biotilgjengelighet, altså hvilken grad kroppen kan ta opp og nyttegjøre næringstoffene i maten. Animalsk mat har høyest biotilgjengelighet. Grønnsaker og annen vegetabilsk mat som korn, nøtter og frø inneholder antinæringsstoffer som lektiner, fytinsyre eller proteasehemmere. 

Alle mennesker har ulik evne til å ta opp næringsstoffene i maten de spiser. I tillegg forbruker vi ulike næringsstoffer i ulikt tempo. Evnen påvirkes av f. Eks alder (barn klarer ikke å konvertere betakaroten til retinol f. Eks), tarmflora, status på andre næringsstoffer, genetiske tilstander (folk med mthfr-mutasjon kan ikke ta opp ikke-methylerte B-vitaminer), og helsetilstand (noen sykdommer gir dårlig opptak/konvertering). 

Noen matvarer krever ulike tilberedingsmetoder for å redusere antinæringsstoffer og fordøyes best mulig.

Vi har fire metoder:

- Syrning

Brukes på melkeprodukter og korn.

- Fermentering

Brukes på grønnsaker, drikker, frukt og korn (for å lage alkohol)

- Spiring

Brukes på korn, frø og Belgfrukter.

- Bløtlegging

Brukes på nøtter, frø og korn.

Ved å bruke disse metodene kan man gjøre råvarene sunnere, mer næringsrike, og lettere å fordøye.

 

4. Individuell tilpasning:

Til slutt må hver enkelt se på egne toleranser, surdeigsbrød er supert for de som tåler korn, men ikke for de med cøliaki f. Eks.

Noen er også sukkeravhengige, og kan ha behov for å unngå søtning som sukker, honning, kokossukker og lønnesirup, samt mel og frukt i smoothieform. For de er f. Eks havregryn og hele korn bra, men ikke mel i noen form.

 

Bruker  man disse retningslinjene vil de fleste få et bra kosthold. 

Anonymkode: 2a082...f8e

  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 0.35):

Hvordan kan jeg gjøre det enkelt å velge sunnere mat?  

Jeg ønsker at det å velge noe grønt når jeg åpner kjøleskapet skal være enklest.

Jeg tar heller en brødskive med kjapt og usunt pålegg ...og ikke skinke og paprika. 😭

Grønnsaker dør i kjøleskapet mitt ...og lite grønnsaker til middag. 

 

Jeg vet veldig godt hva som er sunt  men hvordan gjøre det lettere å velge det sunne alternativ?

 

Anonymkode: b426b...f01

Det er en avgjørelse. Du kan gjøre det lettere å ta en bra avgjørelse ved å ha den maten du ønsker å spise i kjøleskapet. Dersom du bare har skinke og paprika i kjøleskapet, så kan du ikke velge kjapt og usunts pålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (11 timer siden):

En boks med 17 stykk jordbær på kiwi koster 79 kroner.

500 gram med druer på Coop Xtra koster 49 kroner.

Hodekål på meny koster 44 kroner.

Det er jo ikke rart man velger bort frukt og grønt nå det er så drøye priser.

Det er jo faktisk dyrt og ekslusivt å velge sunne matvarer i Norge, her har butikkene en jobb å gjøre.

Skal man spise sunt, så må også butikkene legge opp til priser som faktisk gjør at man har råd til å velge sunnere matvarer.

Og 200g sjokolade koster 20,-. 😭

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen JEG gjør gang på gang er at jeg handler når jeg er sulten. Hvis jeg ikke er sulten gidder jeg ikke å handle. Da er jeg ikke istand til å motivere meg for noen som helst slags matvarer. 

Så, selv om jeg egentlig vil kutte ut ost, blir det ofte handlet inn "en liten ostebit" likevel. Ellers klarer jeg vel å holde meg til sunne matvarer. Det er bare den osten jeg ikke helt klarer å kutte 

Anonymkode: 2d160...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 8.08):

Kokt skinke er ultraprossesert og ikke særlig sunt.

Anonymkode: d5080...17d

Det er bedre enn nugatti da.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag salat i en stor skål som du har i kjøleskapet. Da har du det lett tilgjengelig. Når skålen er tom lager du en ny stor porsjon, del opp grønnsaker som du ha rett tilgjengelig i kjøleskap. Er du en småspiser kan du ta grønnsakene og lage litt dipp. 

Begynn å handle matvarer når du er mett, da tar du sunnere valg. Legg snop, chips osv et sted der du ikke ser det når du åpner skapdøren

Anonymkode: e3440...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (25 minutter siden):

Det er bedre enn nugatti da.. 

ja det kan så være. Men det er fortsatt  ultraprossesert og ikke sunt. Og det er ikke sånn at enten så spiser man nuggati så spiser man skinke. Det finnes mange alternativer imellom der.

Anonymkode: d5080...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror det viktigste man kan gjøre for å ta sunnere valg er å tilegne seg kunnskap om hvordan maten påvirker deg. Jo mer man vet om kosthold for god helse, jo mindre fristende er melkesjokolade og grandisen. For min del er det meste av det folk kjøper på butikken ikke engang på lista mi over spiselig i hodet mitt. 😅 Altså det er like aktuelt for meg å spise en ferdigpizza som å spise pappesken den kommer i, det føles helt absurd å skulle tenke på det som mat. 😅

Mine beste tips er å følge bra folk på SoMe, som Marit Kolby, Ernæringsmamma og Margit Vea. Les bøker og hør Podcaster som Leger om Livet med de samme folka. 

 

Her er en fin oppsummering jeg fant på nett:

 

Det viktigste man må tenke på for å spise sunt på generelt nivå (for alle) er prosseseringsgrad. Sekundært må man tenke på næringstetthet, og til slutt biotilgjengelighet.

 

I tillegg har vi individuelle faktorer som f. Eks intoleranser.

 

1. Prosseseringsgrad:

Målet er alltid å spise minst mulig ultraprossesert mat, og mest mulig råvarer.

Vi skiller også mellom prossesert og ultraprossesert mat. Ultraprossesert mat er mat som du ikke (ihvertfall teoretisk) kan lage selv. Den inneholder en rekke ingredienser som isolater, stivelse, søtning, emulgatorer, smaksforsterkere, hevemidler, fargestoffer osv, ingredienser som du trenger en hel fabrikk for å lage. Dette er ting vi vil unngå. Ferdigmat, halvfabrikata, posemat, godteri, kjeks, kjøpebrød og kaker osv er eksempler på dette.

Råvarer er alt du (i teorien) kan skaffe selv fra naturen. Kjøtt, fisk, egg, hele korn, grønnsaker, frukt, bær, melk, nøtter, frø, urter osv. Ting som din tippoldemor ville kjent igjen. Dette er basen i et sunt kosthold. 

Prossesert mat er råvarer som er behandlet med enkle metoder for å lage noe annet, og der du selv (i teorien) kan lage det selv. Eksempler er smør, ost, mel, hjemmelaget brød, hjemmelaget syltetøy, hjemmelaget leverpostei og pølser, tørket frukt osv. Hvis du kan lage det selv med råvarebaserte ingredienser er det innafor i et sunt kosthold.

Noen matvarer kan være prossesert eller ultraprosessert avhengig av ingrediensene når du kjøper det, f. Eks kan et surdeigsbrød fra baker være prossesert, mens brødet fra Meny kan være ultraprossesert. Samme med pølser, det finnes både gode og dårlige pølser i pølsedisken. 

Kunstig søtning, uansett variant, ødelegger tarmfloraen. Det er skikkelig skumle saker.

 

2. Næringstetthet:

Det er sunt å spise mest av den maten som har mest næring. Innmat, kjøtt, kraft, fisk, egg, helfete melkeprodukter, grønnsaker, bær, osv er basen i et sunt kosthold.

Deretter kommer mat som er helt ok, ikke tilfører så masse, men som gir variasjon og smak. Det er sånt som kornprodukter og frukt feks.

Minste bestanddel bør være mat som tapper kroppen, som sukker, ultraprossesert mat og junk.

 

3. Biotilgjengelighet:

Ikke alle råvarer har samme biotilgjengelighet, altså hvilken grad kroppen kan ta opp og nyttegjøre næringstoffene i maten. Animalsk mat har høyest biotilgjengelighet. Grønnsaker og annen vegetabilsk mat som korn, nøtter og frø inneholder antinæringsstoffer som lektiner, fytinsyre eller proteasehemmere. 

Alle mennesker har ulik evne til å ta opp næringsstoffene i maten de spiser. I tillegg forbruker vi ulike næringsstoffer i ulikt tempo. Evnen påvirkes av f. Eks alder (barn klarer ikke å konvertere betakaroten til retinol f. Eks), tarmflora, status på andre næringsstoffer, genetiske tilstander (folk med mthfr-mutasjon kan ikke ta opp ikke-methylerte B-vitaminer), og helsetilstand (noen sykdommer gir dårlig opptak/konvertering). 

Noen matvarer krever ulike tilberedingsmetoder for å redusere antinæringsstoffer og fordøyes best mulig.

Vi har fire metoder:

- Syrning

Brukes på melkeprodukter og korn.

- Fermentering

Brukes på grønnsaker, drikker, frukt og korn (for å lage alkohol)

- Spiring

Brukes på korn, frø og Belgfrukter.

- Bløtlegging

Brukes på nøtter, frø og korn.

Ved å bruke disse metodene kan man gjøre råvarene sunnere, mer næringsrike, og lettere å fordøye.

 

4. Individuell tilpasning:

Til slutt må hver enkelt se på egne toleranser, surdeigsbrød er supert for de som tåler korn, men ikke for de med cøliaki f. Eks.

Noen er også sukkeravhengige, og kan ha behov for å unngå søtning som sukker, honning, kokossukker og lønnesirup, samt mel og frukt i smoothieform. For de er f. Eks havregryn og hele korn bra, men ikke mel i noen form.

 

Bruker  man disse retningslinjene vil de fleste få et bra kosthold. 

Anonymkode: 2a082...f8e

Det er virkelig ikke et godt tips å lytte til de du refererer til.

Anonymkode: d5080...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er virkelig ikke et godt tips å lytte til de du refererer til.

Anonymkode: d5080...17d

Javel. Hvorfor det da? 

Du må gjerne fortelle meg hva i innlegget mitt som ikke var gode råd for et sunt kosthold. 🙄

Anonymkode: 2a082...f8e

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Blueberrymuffin said:

En boks med 17 stykk jordbær på kiwi koster 79 kroner.

500 gram med druer på Coop Xtra koster 49 kroner.

Hodekål på meny koster 44 kroner.

Det er jo ikke rart man velger bort frukt og grønt nå det er så drøye priser.

Det er jo faktisk dyrt og ekslusivt å velge sunne matvarer i Norge, her har butikkene en jobb å gjøre.

Skal man spise sunt, så må også butikkene legge opp til priser som faktisk gjør at man har råd til å velge sunnere matvarer.

De fleste byer har en utenlandsk butikk som selger frukt og grønt.
Kvalitet, pris og utvalg er helt anderledes. 
Det er mye å spare på å velge riktig type butikk for frukt og grønt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ja det kan så være. Men det er fortsatt  ultraprossesert og ikke sunt. Og det er ikke sånn at enten så spiser man nuggati så spiser man skinke. Det finnes mange alternativer imellom der.

Anonymkode: d5080...17d

Skinke er fult mulig å kjøpe økologisk og ikke-ultraprossesert. Feks Kolonihagen sin skinke. 

Vanlig skinke fra Gilde består av 85% råvare/kjøtt og ja den er ultraprossesert. 

Nugatti består for det meste av sukker og vegetabilsk olje. Kun 9% råvare fra hasselnøtter. 

Er dette jeg tror mange ikke forstår når det kommer til UP-mat. Det er ikke sånn at alt som er ultraprossesert er like usunt og alle råvarer og prosessert mat er like sunt. 

Selvom både kokt skinke fra Gilde og nugatti er ultraprossesert så er den ene mye sunnere og et bedre valg enn den andre. Det er ikke svart-hvitt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er virkelig ikke et godt tips å lytte til de du refererer til.

Anonymkode: d5080...17d

Mye bra info i det innlegget der!

Hvordan kan du si at det ikke er et godt tips å lytte til de det referes til?! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...