Gå til innhold

Blir ingen jul på oss i år 🥹🥹😭😭😭😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri så galt at det er godt for noe! Nå vet du hvertfall at du skal følge rådene om egenberedskap  fremover.

Lag deg teppehytte under spisebordet, med masse dyner og puter inni. Kos dere med bøker, fortellinger og brettspill. Kald mat går fint i dag og så lager dere skikkelig julemat i morgen, når strømmen er tilbake. 

Kunsten er å tenke positivt!

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være noen som kan låne dere et aggregat som dere kan koble en panelovn på? Og en primus til matlaging. De fleste har vel sånt nødutstyr. Skjønner jo selvfølgelig at det er kjedelig, så medfølelse til deg. Er vel oppvarming og middagslaging som er problemet? Vedovn er en god investering.

Anonymkode: 6a8ff...34e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne julen kan bli noen du ser tilbake på som noe gledelig - men da må du akseptere situasjonen slik som den er. Du får ikke tilbake strømmen raskere av å ødelegge julen for deg selv og dine.

Dere vet ikke hvor langvarig strømbruddet blir, så ta det dere kan av forholdsregler.

Er det ekstremt kaldt hos dere, la vannet renne litt i kranene.

Har dere vanligvis vinduer på soverommene åpne, lukk dem nå på dagen.

Trekk for gardiner for å isolere litt mer varme inne. Har dere mye åpne løsninger, forsøk å henge opp tepper/sengetøy eller lignende slik at området dere er mest i holder seg litt varmere.

Har dere gode naboer eller slektninger som har strøm - kontakt dem, og hør om dere spontant kan finne på en alternativ jul sammen!

Om ikke annet, hør med noen om de har en primus. Eller, finn frem grillen! På grill kan dere lage mye god mat, så da kan dere få god og varm mat.

Lek med ungene inne, da får dere og ungene opp varme, og da avgir dere også varme til rommet. Finn frem tepper, sleng på en ekstra genser.

Har dere et lite beredskapslager, og dere ikke får tak i grill eller primus, da kan dere spise hermetikk. Ha over i en ildfast form, sett telys under, og dere får varm mat. Slik kan dere også steke egg/omelett, kanskje også lage ostesmørbrød, hvis dere legger lokk på stekepannen/ildfast form.

Gjør dette til en utfordring, noe spennende, en konkurranse for deg selv, hvordan få en fin jul, selv om den blir helt annerledes enn forventet. Det er ikke farlig at én jul blir uten strøm, dere har et trygt hus å bo i, dere har mat, dere kan lage dere mat, dere har sikkert masse godt å spise i huset. Spill spill med ungene, gjør det koselig for dem, gjør det til en opplevelse. Gå rundt juletre om dere har tre, pakk ut gaver.

Pass på brannsikkerheten når dere bruker levende lys.

Gjør dette til en god jul - jeg er sikker på at hvis du gjør det beste ut av denne annerledesjulen, så vil denne julen blir den ungene dine kommer til å prate om når de blir voksne, som gode minner!

 

 

(Ps... om dere ikke har et beredskapslager, så ta dette som en påminnelse om hvorfor det er nødvendig å ha. Nyere hus skal ha mulighet til vedfyring, så om dere ikke har det, sett det høyt på prioriteringslisten å få det. Men sørg også for elementære andre ting, som vann, tørrmat, noe hermetikk, kilde til å lage mat på og koke vann (primus, eller vedovn som også kan brukes til å koke på) m.m.)

 

Denne julen blir til hva du velger den å bli, Ts. God jul! ❤️

Anonymkode: b126f...f1c

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er jo ikke 14 engang, julaften har ikke begynt ennå. Strømmen er snart tilbake, i verste fall blir middagen et par timer forsinket. Det blir jul. Bare å slappe av!

Anonymkode: 34a9a...ddd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tenne bål evt bål panne tilbred maten der, lys har du sikkert, spill, godter, brus og hverandre skap jul med det du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har gleder meg så mye til jul men blir ingen jul i år ser det ut som, vi har ikke hatt strøm siden 08:40 på morgenen 🥹😭 verdens verste jul for meg

Anonymkode: 18a7b...e01

Det viktigste er faktisk å gjøre det beste ut av enhver situasjon, hvis en setter seg ned å synes synd på seg selv blir det hvertfall trist. Det blir en jul dere vil huske,så bare gjør det beste ut av det så blir det bra. God jul.

Anonymkode: c042d...72d

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt at strømmen kommer tilbake ❤️

Men til dere alle:

Har dere ikke vedovn MÅ dere skaffe enten parafinovn eller propanovn (selvfølgelig til innendørsbruk) slik at dere kan holde varmen ved strømbrudd. Varme er ikke luksus, det er nødvendig.

God jul 🎄🎁💐

Anonymkode: 4eebc...11b

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke strømmen kommer tilbake kan dere f.eks gjøre følgende.

Kle dere godt. Skjær opp ribben eller annen mat i mindre biter. Ta med ved ut. Tenn et bål. Grill middag. Gjør det beste dere kan for å ha en god feiring. 

Å synes synd på seg selv hjelper ingen. Jeg personlig må melde avbud til feiringen i år grunnet sykdom. Så da blir det alene hjemme i sofaen. Men jeg er heldig som har en familie som hjelper meg med å få noe julemat, så kommer jo samboer hjem igjen ikveld. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere ikke annen oppvarming enn strøm? 😰

Anonymkode: 61257...d4d

Det er ganske vanlig å bare ha strøm nå om dagen ja.

Anonymkode: 22b09...23f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel, det hadde ikke akkurat hjulpet oss. Ingen strøm, ingen vann i verken do eller kran. 

Anonymkode: 17d5b...3f9


Seriøst?

Og du har ikke sørget for å ha vann i beredskap når du bygger (nytt hus) så sårbart i vinterlandet Norge…..?

 

Anonymkode: 6dba9...d5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fy faen så mange kalde mennesker her. Skrev ikke dette for å få hat mot meg, jeg er faktisk lei meg for at julen er ødelagt 😭

Anonymkode: 18a7b...e01

Kan ikke vente annet på KG desverre. 

Anonymkode: 41c95...d92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper det samme skjer med deg og at det varer lenge

Nei har dessverre ikke det, moderne hus med kun strøm 

Anonymkode: 18a7b...e01

Det har skjedd meg, også på julaften. Da finner man løsninger. Nå skjønner du kansje hvorfor man anbefales å ha stormkjøkken?  Vi lærte av venners jul på Stryn at gassgrill er gull, det reddet ribba hos dem.

Anonymkode: 22b09...23f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ligger syke denne jula, tenk mange har det verre enn du å jeg. Jeg feirer jul uten barn i år. Tenker igjen, andre har det verre enn meg. 

Enig med de sndre, dette ordner seg🌟😊 God jul🌲

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Vannrørene fryser hvis strømbruddet blir langvarig.

Anonymkode: 61257...d4d

Da får man la vannet stå på. Da fryser det ikke med det første.

Anonymkode: 22b09...23f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart å tenke på det at strømmen har gått NÅR DET ER KULdEGRADER UTe og man ikke har alternativ oppvarming, som at julen er ødelagt, eller som et I-landsproblem.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ganske vanlig å bare ha strøm nå om dagen ja.

Anonymkode: 22b09...23f

En liten datahacking og hele strømnettet i Norge er ute av spill. Da hjelper varmepumpe lite.

Anonymkode: 61257...d4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske vanlig å bare ha strøm nå om dagen ja.

Anonymkode: 22b09...23f


I leiligheter kanskje, hvor en gjerne har oljefyr i tillegg.

Idioti å bygge hus i Norge basert kun på strøm, uten å sørge for at en i hvert fall har back-up og beredskap så en klarer seg om strømmen blir borte ei stund.

Vi vet jo hvor vi bor.

Mange opplever hvert eneste år at strømmen blir borte, veier blir stengt, bygder isolert osv i forbindelse med jul og nyttår. Er sesongen for storm og uvær.

 

Anonymkode: 6dba9...d5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i leilighet og har bare varmekilder som går på strøm. Heldigvis har jeg gode venner med vedovn 10 minutter (til fots) unna, så jeg har et sted å gå om uhellet skulle være ute.

Men jeg har grill, så jeg kan lage mat utendørs, og jeg har terakottapotter så jeg kan lage en varmeovn av dem. Sånn som denne.

Det går nok bra, ts, men jeg må innrømme at reaksjonen din på noen av svarene gjorde at jeg fikk litt mindre vondt av deg enn jeg kunne hatt. ;)

 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det virkelig ingen som skjønner at midtvinters vil et hus uten strøm og annen varmekilde snart bli iskaldt. Vannet vil fryse i rørene. 

Hvor mange av dere vil tilbringe kvelden i et hus som er like varmt som uteboden? 

Anonymkode: 61257...d4d

Selvsagt skjønner vi at det er kjipt. Det betyr ikke at jula er ødelagt, man finner løsninger.

Anonymkode: 22b09...23f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Håper det samme skjer med deg og at det varer lenge

Nei har dessverre ikke det, moderne hus med kun strøm 

Anonymkode: 18a7b...e01

Masse tykke klær, pledd og dyner i stua. Lese, spille spill og lage koldtbord. Mat kan settes ut på veranda dersom det blir varmt i kjøleskapet. Fyll vann i bøtter slik at dere har vann hvis det fryser. 

Har dere grill eller på noen måte mulighet til å lage bål/bålpanne UTE på tomta? Vi lagde julematen på grillen et år. 

Har dere barn må dere nesten bare gjøre deres beste for god stemning og humør (og varme slik at ingen blir for kalde).

Er det noen dere kan dra til som har strøm eller vedovn?

Anonymkode: 751c0...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...