Gå til innhold

Utakknemlige barn - ensom i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så jeg er ikke lengre sammen med barnefar. Barna våre er 15, 12 og 10. Far har barna i julen og har reist vekk sammen med dem til besteforeldrene på en annen kant av landet for å feire jul.

Jeg er aleine og har hverken foreldre eller søsken. 

Hva hadde dine forventinger til barn og ex (var sammen i 17 år før brudd for 3 år siden) vært i julen?

Hadde du forventet å fått en liten gave/oppmerksomhet før de reiste? 

Hva hadde du forventet av dem når de vet du er helt aleine i julen for første gang? Og de vet du er deprimert.

Andre tips for å komme meg gjennom julen på en sunn og god måte?

Prøvde å ringe ungene 1 gang, men de svarer ikke eller har ikke tid. De fikk med seg et lass av gaver før de reiste. 

Anonymkode: 03d4d...e5e

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har de lært av takknemlighet og omtanke for andre av dere da? Hvordan er de ellers mot andre? 

Hvis de er oppdratt som universets midtpunkt, utakknemmelige og bortskjemte ( som du skriver i overskriften), så ja, da er det slik de er som et resultat av oppdragelsen hjemme. Du forventer vel ikke noe annet? 

Og de er vel ikke født for å holde deg med selskap? Det er ikke deres ansvar.

Anonymkode: b1655...3fa

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men jeg har en ny mann så jeg er ikke helt alene. Barnefar tar med seg ungene på andre kanten av landet. Jeg skal prøve å kose meg, for jeg vet at barna kommer til å få det fint hos besteforeldrene. Jeg forventer ingenting av verken ungene eller barnefar, da hadde jeg isåfall bare blitt skuffet. Når barna kommer tilbake hit i romjula skal vi ha en liten feiring her med pinnekjøtt og gaveåpning. Det gleder jeg meg til. Råder deg til å ikke ha forventninger til noen andre enn deg selv, også må du prøve å kose deg i ditt eget selskap med feks god mat, gå en tur, les en bok, ta deg et langt bad, drikk et glass vin, osv. 

Anonymkode: c32e0...9ea

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis du har råd, book hotell i syden i jula. Det hadde jeg gjort. ;)

Anonymkode: 19983...f82

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke satt forventninger til verken barn eller ex. Du kan ikke legge dette ansvaret på dem. Jeg regner med at du har visst i lang tid at du skal være alene i julen? Da burde du ha planlagt julen bedre.

Jeg er så enig i denne kommentaren:

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barna skal ikke føle noe ansvar over at du er alene eller at du er deprimert. Dette er "voksen-ting" som barn ikke skal kjenne på eller føle de må gjøre noe med.

Jeg forstår at dette er vanskelig for deg, men du må jobbe med deg selv for å få det bedre, ikke forvente noe fra dem på akkurat dette.

Anonymkode: ddb3c...d56

Anonymkode: 805bd...992

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du får tak i barna må du være blid og si at du tar det rolig og koser deg, så du slipper å pålegge dem dårlig samvittighet, for det er ekstremt dårlig gjort! Jeg får ikke sagt hvor ille jeg synes at det er! Det er ikke LOV å gi barn/ungdom dårlig samvittighet! De skal kose seg i jula og du må ta ansvar for deg selv! Gjør hva du vil, lat som det ikke er jul og se på sommerfilmer eller whatever!

Men du gir IKKE barna dine dårlig samvittighet!!

• Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

TS her. 

Hos meg får de lite materielle ting utenom i jul og bursdag.

Hadde nok forventet at far tok ansvar og i det minste minnet dem på si tusen takk for gavene og ønske om ei god jul før de gikk ut døren. Men det var bare et 'hadet, vi må gå nå' å få. Far stod tafatt og utålmodig å så på.

Ellers forventer jeg ikke noe, og de har ikke ansvar for meg på noen måte. Jeg opptrer som jeg har det helt fint og at de må kose seg i julen og hilse bestemor og bestefar. Nevner såklart ikke noe om at jeg er alene i julen eller noe sånn. 

• Hjerte 9
Skrevet

Synes en kan forvente av store barn at de ringer deg opp igjen og sender melding. Gaver er ikke så viktig. Snart er jula over ❤️

Anonymkode: 5b7fe...6ae

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Meld deg som frivillig hos Frelsesarmeen eller lignende ❤️

Anonymkode: 6fc34...040

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Skjønner at dette er kjipt og sårt. Men... Det er du som har vært med på å oppdra disse barna. 

Jeg synes du bør flytte oppmerksomheten fra hva alle andre burde gjøre, til hva du kan gjøre seg. 

Anonymkode: 7ae17...9f3

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, så jeg er ikke lengre sammen med barnefar. Barna våre er 15, 12 og 10. Far har barna i julen og har reist vekk sammen med dem til besteforeldrene på en annen kant av landet for å feire jul.

Jeg er aleine og har hverken foreldre eller søsken. 

Hva hadde dine forventinger til barn og ex (var sammen i 17 år før brudd for 3 år siden) vært i julen?

Hadde du forventet å fått en liten gave/oppmerksomhet før de reiste? 

Hva hadde du forventet av dem når de vet du er helt aleine i julen for første gang? Og de vet du er deprimert.

Andre tips for å komme meg gjennom julen på en sunn og god måte?

Prøvde å ringe ungene 1 gang, men de svarer ikke eller har ikke tid. De fikk med seg et lass av gaver før de reiste. 

Ikke la ungene ta ansvar for dine følelser. La de ha en fin jul. Nå er de opptatt med aktiviteter og ting som skjer hos far. Du kan sende melding til far og avtale en ringetid så det kan passe å ringe seg en dag de ikke er mitt I noe annet. Og ikke la samtalen handle om at du er trist. De skal ikke bruke tiden med far og besteforeldre til å sørge over deg. Lat som at du gleder deg over hva de har å fortelle. Takk for gaver kan de si når de har åpnet dem. 

Anonymkode: 803bd...6cd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

TS igjen.

Rettelse: Far vet jeg er deprimert og litt 'ut av det' nå som det er jul. Barna vet jeg er aleine i julen, men ikke mer enn det. Gjør alt jeg kan for å skjule det og late som alt er fint. Jeg er ganske sikker på at jeg klarer å opptre normalt fordi heg har oppriktig kost meg i førjulstiden. Det var ikke før de reiste og måten de reiste avgårde med far på at jeg havnet litt I kjelleren.

"Problemet" er litt at når jeg har lagt alt jeg kan i at ungene skal ha ei fin jul, forventer jeg muligens bare en takk og en god klem tilbake. Jeg kjøper alltid inn gave til ex fra barna, men har aldri fått noe igjen. 

Savner at ex oppfordrer dem til normal folkeskikk (feks 'takk og god jul'). 

Hadde jeg hatt ungene i julen og ex vært aleine hadde jeg i det minste bedt ungene om å si takk for gaver og god jul. Jeg hadde nok også bedt han med på julefeiring og sørget for en liten oppmerksomhet (kunne bare vært en dorull-nisse) fra ungene fordi jeg mener ingen bør være aleine i julen. 

• Liker 2
  • Hjerte 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du har råd, book hotell i syden i jula. Det hadde jeg gjort. ;)

Anonymkode: 19983...f82

Det koster jo en formue. Blir fort ensomt der også. 

• Liker 1
Skrevet

Er det ingen venninner eller slekt du kan være med i jula? Evt ville jeg meldt meg som frivillig på julaften. Barna dine kan ikke noe for at du er skilt, men eksen din kunne invitert deg med på feiringa synes jeg, hvis han vet at du sitter alene. 

Prøv å nyte alenetiden litt også. Tid til å gjøre alt du vil♥️

Anonymkode: 84d92...988

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her. 

Hos meg får de lite materielle ting utenom i jul og bursdag.

Hadde nok forventet at far tok ansvar og i det minste minnet dem på si tusen takk for gavene og ønske om ei god jul før de gikk ut døren. Men det var bare et 'hadet, vi må gå nå' å få. Far stod tafatt og utålmodig å så på.

Ellers forventer jeg ikke noe, og de har ikke ansvar for meg på noen måte. Jeg opptrer som jeg har det helt fint og at de må kose seg i julen og hilse bestemor og bestefar. Nevner såklart ikke noe om at jeg er alene i julen eller noe sånn. 

Jeg er i samme situasjon som deg - mine "barn", som nå er unge, voksne, feier jul hos far og jeg er alene da jeg ikke har familie. Jeg har NULL forventninger til at barnas far skal ta ansvar for noe som helst og jeg har heller ingen forventinger til at de skal takke for gavene på forhånd - den takkefesten tar vi når vi treffes igjen. Ønsker jeg en "god jul" og en klem, så gir jeg det til de på eget initiativ uten å forvente at de skal ta første skrittet. De er unge og tenker ikke like langt alltid. :)

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS igjen.

Rettelse: Far vet jeg er deprimert og litt 'ut av det' nå som det er jul. Barna vet jeg er aleine i julen, men ikke mer enn det. Gjør alt jeg kan for å skjule det og late som alt er fint. Jeg er ganske sikker på at jeg klarer å opptre normalt fordi heg har oppriktig kost meg i førjulstiden. Det var ikke før de reiste og måten de reiste avgårde med far på at jeg havnet litt I kjelleren.

"Problemet" er litt at når jeg har lagt alt jeg kan i at ungene skal ha ei fin jul, forventer jeg muligens bare en takk og en god klem tilbake. Jeg kjøper alltid inn gave til ex fra barna, men har aldri fått noe igjen. 

Savner at ex oppfordrer dem til normal folkeskikk (feks 'takk og god jul'). 

Hadde jeg hatt ungene i julen og ex vært aleine hadde jeg i det minste bedt ungene om å si takk for gaver og god jul. Jeg hadde nok også bedt han med på julefeiring og sørget for en liten oppmerksomhet (kunne bare vært en dorull-nisse) fra ungene fordi jeg mener ingen bør være aleine i julen. 

Føler med deg. Jeg tror bare ikke de fleste menn er skrudd sammen slik vi kvinner er :( Han tenker nok ikke på å gi deg noe fint fra barna. Men det synes jeg virkelig du hadde fortjent! Folk er genrelt veldig egoistisk og opptatt av seg selv. Håper du får en fin julehøytid på tross av dette. 

Anonymkode: 7fa38...2fb

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Faren deres kunne invitert med deg så du slapp å være alene.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må lære deg å legge bort alle forventninger. Både til barna og eksmannen din. Har du et ønske om takk for gaver, spør hva de synes om gavene de fikk, når de kommer hjem til deg igjen. Da vil det være en annen stemning enn da de dro til far. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...