Gå til innhold

Hvor dumt er det å drikke cola zero? Mtp vektnedgang🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endret endel på kosten som en del av å prøve å gå ned i vekt, kuttet ut tilnærmet alt godteri, spiser mer grønt til måltider osv, men jeg sliter med å kutte ut brusen!🙈 Det er nesten det eneste jeg drikker, til alle måltider, utenom på morgenen, da er det juice og/eller vann. 

Jeg prøver å slutte med den, hvertfall kutte ned, men det går toppen en dag, også tenker jeg at et glass eller en boks til middag må jo gå bra, men det blir aldri bare med den ene..

Jeg prøver å trøste meg med at den er sukkerfri, men hvor farlig, evt ufarlig er det å drikke cola zero daglig?🙈

Anonymkode: 08931...a7e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

 

Cola zero inneholder masse kunstige stoffer som er kreftfremkallende og fremskynder demens 

I tillegg er det forsket på at kunstig sukker påvirker hjernen lg kroppen på samme måte som ekte sukker så magesekken utvider seg, du blir mer sulten og mindre mett og kroppen craver mer 

Anonymkode: 8da2d...465

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor farlig sukkerfri brus er, vet jeg ingenting om. Men uten hadde jeg ikke klart å gå ned så mye som én kg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri brus som er kalorifri vil ikke påvirke vektnedgang i det hele tatt. Sukkerfri brus kan øke lysten på annen mat med sukker, og dermed føre til vektoppgang. Men dette gjelder jo kun om man velger å spise mer.

 

Enkelte studier har også vist at aspartam kan være kreftfremkallende, men da skal du drikke ekstreme mengder. 
 

Jeg drikker opptil en liter pmax om dagen, og det redder meg fra vektoppgang. Har du lyst har du lov :) Det er nok verst for tannhelsa.

Anonymkode: f9be8...1ac

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Cola zero inneholder masse kunstige stoffer som er kreftfremkallende og fremskynder demens 

I tillegg er det forsket på at kunstig sukker påvirker hjernen lg kroppen på samme måte som ekte sukker så magesekken utvider seg, du blir mer sulten og mindre mett og kroppen craver mer 

Anonymkode: 8da2d...465

Vis gjerne en pålitelig kilde på dette.

Det er bare tull. Kunstig søtning påvirker IKKE kroppen på samme måte som glukose. Du kan helt fint drikke Cola Zero og fortsatt gå ned i vekt. Sukkerfri brus hjalp meg veldig i min vektnedgang. 

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker jeg best Pepsi Max, men uten dette hadde jeg feilet for lenge siden med å gå ned i vekt. Lettbrus gir vektnedgang lettere og er vektregulerende for meg. 

Mange er intens imot det, så sånne svar vil du få. Men for meg tenker jeg at det er bedre med denne "uvanen" enn å være overvektig. 

Anonymkode: 1bd72...224

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 30 kg, og cola zero har jeg unnet meg hele veien. Hjelper meg å holde vekten der også, så koser meg masse med det 😁

Anonymkode: 8f7b4...bb8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 1.12):

Cola zero inneholder masse kunstige stoffer som er kreftfremkallende og fremskynder demens 

I tillegg er det forsket på at kunstig sukker påvirker hjernen lg kroppen på samme måte som ekte sukker så magesekken utvider seg, du blir mer sulten og mindre mett og kroppen craver mer 

Anonymkode: 8da2d...465

Bs! 
https://www.forskning.no/mat-ntb/who-mener-populaert-sotningsstoff-kan-vaere-kreftfremkallende/2227253

«Ryktene går om at WHO vil sette stoffet på lista over kreftfremkallende stoffer. Nå har nok en studie slått fast at det ikke er en sammenheng mellom inntak av kunstige søtningsstoffer og kreftrisiko i befolkningen generelt.14. juli 2023»

https://www.kk.no/helse/glad-i-pepsi-max-dette-sier-ekspertene/80475001

«Den eneste helsemessige grunnen til å styre unna lettbrus, er tannhelse, sier Vegard Lysne, klinisk ernæringsfysiolog og postdoktor ved Haukeland Universitetssykehus.»

 

 

Anonymkode: d971c...1c5

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gått ned litt over 50 kg og har hele tiden drukket cola zero. Så den påvirker ikke vektnedgangen nei.

Anonymkode: 8635d...d7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes de får mer søtsug av kunstig søtning, og hvis det sånn sett blir vanskelig å spise fornuftig, så kan det jo påvirke vekten.

Jeg har gått ned 20 kg og drikker det hver dag, og det gjorde jeg også før jeg gikk ned... Så her spiller det ingen rolle.

Anonymkode: daaeb...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkert mange svar om hvor farlig det er med kunstig søtning og at de påvirker det ene og det andre.

Jeg drikker mye lettbrus, ikke fordi jeg tror det er veldig bra for meg, men jeg må ha noe kos. Må ha noe å se frem til når jeg har kuttet ut alt av godteri, bakevarer og kaker i hverdagen. Jeg tror oppriktig at i denne slankeperioden så er det bedre for meg å drikke sukkerfri brus, enn å ikke klare dietten. Overvekt er heller ikke helsebringende akkurat.
Må man velge mellom pest eller kolera i denne prosessen så tar jeg brus nå, går ned i vekt og så får jeg ta brusavvenningen når jeg er klar for det. 
Kanskje tar jeg aldri brusavvenning, vi har alle ( de fleste av oss) noen laster. Noen røyker snuser, drikker alkohol, trener aldri osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

problemet med å drikke så mye zero er at det ødelegger bakteriene i tarmfloraen som påvirker hvordan hele kroppen din fungerer samt vektnedgang, men det er ikke så alvorlig.

at det går toppen en dag før du får et sug etter mer peker jo på et problem. Jeg ville jo forsøkt hardt å utsette antall dager uten zero om du klarer.

det høres jo ut som du har gjort mye bra allerede!

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 10:38 AM, megda said:

problemet med å drikke så mye zero er at det ødelegger bakteriene i tarmfloraen som påvirker hvordan hele kroppen din fungerer samt vektnedgang, men det er ikke så alvorlig.

at det går toppen en dag før du får et sug etter mer peker jo på et problem. Jeg ville jo forsøkt hardt å utsette antall dager uten zero om du klarer.

det høres jo ut som du har gjort mye bra allerede!

Jeg var også en av de som hardnakket hevdet at Cola Zero ikke hindret vektnedgang, før jeg sluttet. Jeg drakk hver dag. Min erfaring var at jeg mistet lysten på søtt og godteri, jeg er ikke oppblåst lenger, sover bedre om natten. Men det aller mest spesielle var at huden i ansiktet mitt ( var mye plaget av eksem) klarnet opp, og har ikke slitt med det siden. OG, jeg gikk ned 4 kilo i vekt.

Det er mye forskning som peker på at sukkerfri brus ødelegger tarmfloraen, og det er derfor man har linket det til diabetes 2, kreft og andre sykdommer.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, Carrie_S said:

Jeg var også en av de som hardnakket hevdet at Cola Zero ikke hindret vektnedgang, før jeg sluttet. Jeg drakk hver dag. Min erfaring var at jeg mistet lysten på søtt og godteri, jeg er ikke oppblåst lenger, sover bedre om natten. Men det aller mest spesielle var at huden i ansiktet mitt ( var mye plaget av eksem) klarnet opp, og har ikke slitt med det siden. OG, jeg gikk ned 4 kilo i vekt.

Det er mye forskning som peker på at sukkerfri brus ødelegger tarmfloraen, og det er derfor man har linket det til diabetes 2, kreft og andre sykdommer.

Jeg er helt enig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, megda said:

Jeg er helt enig.

 

Ja, vi er enige. Burde sagt det da jeg siterte deg 🙂 Siterte deg fordi innlegget ditt harmonerte med min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den sukkerfrie brusen har så mye å si på vekten. Selv har jeg gått ned over 40 kg uten å kutte noe av mitt sukkerfrie colaforbruk. Kuttet i søtsaker, snacks og overspising generelt. 

Anonymkode: f2212...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke drikke bris eller Farris? Det burde gi samme følelse av noe brusing i munnen. 

Anonymkode: 6614b...c7b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...