Gå til innhold

Til deg/dere som mener det er egoistisk å ikke få barn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 9.28):

Fra et samfunnsmessig perspektiv. Ting går ikke rundt lenger om det ikke kommer nye generasjoner. Ikke at jeg personlig synes det er egoistisk jeg er her for meg selv ikke for Staten,men ja noen mener det.

Anonymkode: cb5b0...ee7

Så du personlig synes ikke det er egoistisk fordi du er egoistisk? Hvorfor er det egoistisk for felleskapet om en ikke er egoistisk da, barn er jo kjempedyrt for « staten « 

Anonymkode: 0957f...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøvftta skrev (På 21.12.2023 den 9.00):

Det er egoistisk å få barn. Spesielt i en verden som er overbefolket.

Tullete argument. Alle som forstår konsekvensen av dagens fødselsrater vet at overbefolkning er et forbigående problem. Med dagens rage på 1,4 per kvinne vil befolkningen reduseres med ca 1/3 per generasjon uansett.

Per i dag er det bare, stort sett, land sør for Sahara som drar tallet opp, men her også faller tallene raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det burde de. Noe annet er dårlig gjort mot barnet 

Anonymkode: b36fd...f7b

Ja selfølgelig, er helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er egoistisk å få barn. Hvorfor bringe et barn til verden om du ikke gir det kjærlighet hele livet? Broren min får oppmerksomhet hele tiden, mine foreldre gjør alt sammen med han og hans familie, de treffes hver dag og omgås hele tiden, mens meg og mitt driter de i. Vi sees sjeldent selv om vi bor noen meter unna dem, og alt jeg får er bare tårer og sorg fra dem.

Anonymkode: 174d0...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldre som er egoistiske og tar et egoistisk valg for seg selv som får ringvirkninger langt forbi seg selv bare fordi "de har lyst på barn". Men kanskje det værste av det hele er at mange foreldre ikke ser det selv og skal påtvinge andre barn, eller ser seg selv som bedre enn andre, det er litt til å spy av. 

Anonymkode: f3e3d...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 8.45):

Burde man ikke sørge for at man i størst mulig grad har de kognitive, praktiske og økonomiske ressursene som trengs for å gi barn et godt liv og gjøre dem til samfunnsnyttige borgere? Det er et faktum at fattigdom går i arv, og det handler ikke kun om penger. Å føde barn inn i en ressurssvak familie der man ikke evner å gi barnet/barna det de trenger, er mye mer egoistisk etter min mening. Det er ingen menneskerett å få barn. 

Anonymkode: b36fd...f7b

Alle slenger det der rundt seg, men har dere faktisk sjekket tallene? Det er snakk om en 6% høyere sjanse for å bli fattig sammenlignet med hvis man er født i en "vanlig" familie. 

Barn født i "vanlig" inntekstsfmailier har 6% sjanse for å bli fattige voksne, mens barn i fattige familier har 12% sjanse for å ende opp fattige. Med andre ord risikerer begge grupper barn å ende opp fattige, men sjansen er større for de fra fattige familier. Men det er som sagt 6% høyere sjanse enn ellers, det er ikke en stor nok økning til at alle skulle la være å få.

Resten vil jo vokse opp til samfunnsnyttige borgere, og 88% samfunnsnyttige borgere går regnestykket i pluss for de 12% som kan trenge hjelp (kanskje, man kan ha jobb og lavinntekt også). For "vanlige" familier  blir det 94% som dekker opp for 6%. De seks prosentene mellom de to gruppene er ikke et godt argument for at en hel samfunnsgruppe skal la være å få barn, nei. 

Anonymkode: 9628d...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle slenger det der rundt seg, men har dere faktisk sjekket tallene? Det er snakk om en 6% høyere sjanse for å bli fattig sammenlignet med hvis man er født i en "vanlig" familie. 

Barn født i "vanlig" inntekstsfmailier har 6% sjanse for å bli fattige voksne, mens barn i fattige familier har 12% sjanse for å ende opp fattige. Med andre ord risikerer begge grupper barn å ende opp fattige, men sjansen er større for de fra fattige familier. Men det er som sagt 6% høyere sjanse enn ellers, det er ikke en stor nok økning til at alle skulle la være å få.

Resten vil jo vokse opp til samfunnsnyttige borgere, og 88% samfunnsnyttige borgere går regnestykket i pluss for de 12% som kan trenge hjelp (kanskje, man kan ha jobb og lavinntekt også). For "vanlige" familier  blir det 94% som dekker opp for 6%. De seks prosentene mellom de to gruppene er ikke et godt argument for at en hel samfunnsgruppe skal la være å få barn, nei. 

Anonymkode: 9628d...879

Kilde https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/gaar-okonomiske-levekaar-i-arv

Anonymkode: 9628d...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...