Gå til innhold

Til deg/dere som mener det er egoistisk å ikke få barn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se f.eks .på den saken med han karen som er "strandet" på Filippinene med 9 barn (!) som han ikke evner å ha omsorg for, og forventer at det norske samfunnet skal ta ansvar for. Nå representerer jo han et relativt ekstremt tilfelle, men likevel. Burde man ikke sørge for at man i størst mulig grad har de kognitive, praktiske og økonomiske ressursene som trengs for å gi barn et godt liv og gjøre dem til samfunnsnyttige borgere? Det er et faktum at fattigdom går i arv, og det handler ikke kun om penger. Å føde barn inn i en ressurssvak familie der man ikke evner å gi barnet/barna det de trenger, er mye mer egoistisk etter min mening. Det er ingen menneskerett å få barn. 

Anonymkode: b36fd...f7b

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener at de kognitivt svake burde ta ansvar og bli mer intelligente? Eller skal de tvangskastreres?

 

Anonymkode: d253b...7c2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være noe bedre med en samfunnsnyttig borger med nok ressurser, men som ikke har tid eller ønske om å ta vare på et eller flere barn, men bruke de som fine trofeer?

Det er veldig mange i alle samfunnets lag som ikke burde ha barn på ulike grunnlag.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du mener at de kognitivt svake burde ta ansvar og bli mer intelligente? Eller skal de tvangskastreres?

 

Anonymkode: d253b...7c2

Selvsagt ikke. Man kan ikke nekte folk å få barn. Men for å si det sånn - hvis man vet at man ikke vil være i stand til å hjelpe ungen med leksene i barneskolen, og ikke har en partner eller annen familie som kan bidra, så bør man kanskje tenke seg om to ganger før man setter barn til verden. 

Anonymkode: b36fd...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tøvftta said:

Det er egoistisk å få barn. Spesielt i en verden som er overbefolket.

Overbefolket er et utsagn basert på estimater som igjen er basert på estimater.
Det kan være noe riktighet med tallene, men ingenting kan sies med sikkerhet.
https://www.census.gov/library/stories/2023/11/world-population-estimated-eight-billion.html

Ettersom det er stort usikkerhetsmoment og vanskelig å telle, så er overbefolkning et feil ord å bruke når man ikke vet.
Hvor mange i verden telles ikke flere ganger ettersom de har ett eller flere statsborgerskap, bor ulike steder og kanskje flere steder samtidig. Hvor mange er faktisk døde av de man teller med som levende, hvor mange er faktisk døde i krig men ikke rapportert inn osv.
Listen over potensielle feilkilder er lang.

Endret av missbluebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Se f.eks .på den saken med han karen som er "strandet" på Filippinene med 9 barn (!) som han ikke evner å ha omsorg for, og forventer at det norske samfunnet skal ta ansvar for. Nå representerer jo han et relativt ekstremt tilfelle, men likevel. Burde man ikke sørge for at man i størst mulig grad har de kognitive, praktiske og økonomiske ressursene som trengs for å gi barn et godt liv og gjøre dem til samfunnsnyttige borgere? Det er et faktum at fattigdom går i arv, og det handler ikke kun om penger. Å føde barn inn i en ressurssvak familie der man ikke evner å gi barnet/barna det de trenger, er mye mer egoistisk etter min mening. Det er ingen menneskerett å få barn. 

Anonymkode: b36fd...f7b

Jo det er faktisk en menneskerett å få barn om man ønsker og kan,hvordan er det mulig å påstå noe annet? Det et selvfølgelig en rett man et født med som kvinne med livmor. Herregud hva folk klarer å lire ut av seg. 

Forøvrig er det andre ting enn materialistiske ting som er viktig når man oppdrar barn. Hjelper lite med overflod av penger om man harnull emosjonell intelligens f.eks. såklart skal det være mat på bordet men barn bryr seg mer om tid sammen enn dyr gaver.

Anonymkode: cb5b0...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (24 minutter siden):

Det er egoistisk å få barn. Spesielt i en verden som er overbefolket.

Problemet er vel heller at vi overforbruk. Det som kan redde menneskeheten er å oppdra barn som vil behandle hverandre og moder jord bra.

Anonymkode: cb5b0...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen mene det, bare omvendt? Hvorfor skulle det være egoistisk og ikke få barn? 

Anonymkode: 0957f...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt noen mene det, bare omvendt? Hvorfor skulle det være egoistisk og ikke få barn? 

Anonymkode: 0957f...179

Fra et samfunnsmessig perspektiv. Ting går ikke rundt lenger om det ikke kommer nye generasjoner. Ikke at jeg personlig synes det er egoistisk jeg er her for meg selv ikke for Staten,men ja noen mener det.

Anonymkode: cb5b0...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn burde være en glede og et ønske for de folk som vil. Ikke fordi de må, ikke fordi de vil ha små slaver til seinere i livet, eller for å kunne få barnebarn. Det burde være et genuint ønske, uansett hva det skulle bringe flere år etter.

Er det egoistisk å ha barn? Tja, både ja og nei. Man ofrer mye av seg selv og sin tid, så det er det motsatte. Å få barn kan derimot virke egoistisk fordi det er foreldrenes glede, ønske og opplevelse som er starten på det hele. Er man typen som skaffer barn for å kunne oppnå noe seinere i livet så er det hvertfall definisjonen på egoisme.

Å ikke ville ha barn er også både ja og nei. Man tenker på at man selv ikke vil, men samtidig redder man barnet som ikke hadde fått nok stabilitet, kjærlighet eller hva enn dersom de hadde kommet uønsket inn i verden.

Spørs helt på hvilket perspektiv man ser fra :) 

Anonymkode: da3d9...eaf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo det er faktisk en menneskerett å få barn om man ønsker og kan,hvordan er det mulig å påstå noe annet? Det et selvfølgelig en rett man et født med som kvinne med livmor. Herregud hva folk klarer å lire ut av seg. 

Forøvrig er det andre ting enn materialistiske ting som er viktig når man oppdrar barn. Hjelper lite med overflod av penger om man harnull emosjonell intelligens f.eks. såklart skal det være mat på bordet men barn bryr seg mer om tid sammen enn dyr gaver.

Anonymkode: cb5b0...ee7

Nei, det er ikke en menneskerett å få barn, hvor i all verden har du det fra? Det er ikke alle som verken kan eller bør få barn, av ulike årsaker. Hvis du leste mer enn de første linjene i HI, så ser du at jeg også påpeker nødvendigheten av andre ressurser enn rent økonomiske. Jeg tror likevel ikke all verdens morskjærlighet kan veie opp for sosisal utenforskap, for å si det sånn. Man bør jo tenke på barnas beste når man velger å sette dem til verden, tenker jeg. 

Anonymkode: b36fd...f7b

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke egoistisk, om man ikke tenker at man er klar for det, har rett fokus, jobb, bolig, livssituasjon som rommer barn f.eks.

Men, det jeg tenker er at alle har godt av å bry seg og ha fokus på noe utenfor seg selv i livet sitt.

 

Anonymkode: 0c97a...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke egoistisk, om man ikke tenker at man er klar for det, har rett fokus, jobb, bolig, livssituasjon som rommer barn f.eks.

Men, det jeg tenker er at alle har godt av å bry seg og ha fokus på noe utenfor seg selv i livet sitt.

 

Anonymkode: 0c97a...2a7

Man kan ha både jobb, bolig og god livssituasjon, uten å ønske seg barn. Hvorfor tror så mange med barn at barnløse kun har fokus på seg selv? Var dere selv sånn før dere fikk barn, er det derfor?

Anonymkode: d86f4...9b4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 9.16):

Selvsagt ikke. Man kan ikke nekte folk å få barn. Men for å si det sånn - hvis man vet at man ikke vil være i stand til å hjelpe ungen med leksene i barneskolen, og ikke har en partner eller annen familie som kan bidra, så bør man kanskje tenke seg om to ganger før man setter barn til verden. 

Anonymkode: b36fd...f7b

Tror det er mange som ikke tenker så langt når dem velger å få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 9.23):

Jo det er faktisk en menneskerett å få barn om man ønsker og kan,hvordan er det mulig å påstå noe annet? Det et selvfølgelig en rett man et født med som kvinne med livmor. Herregud hva folk klarer å lire ut av seg. 

Forøvrig er det andre ting enn materialistiske ting som er viktig når man oppdrar barn. Hjelper lite med overflod av penger om man harnull emosjonell intelligens f.eks. såklart skal det være mat på bordet men barn bryr seg mer om tid sammen enn dyr gaver.

Anonymkode: cb5b0...ee7

Nei det er ingen menneskerett å få barn. 

Anonymkode: 7b3b8...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 15.39):

Å, du er for eugenikk altså?

Anonymkode: 768ba...ccb

Nei, jeg er for å ta ansvar og sørge for et godt liv for de barna man velger å sette til verden. Utgangspunktet i HI var at noen mener at det er egoistisk å velge bort barn. Jeg mener det er egoistisk å føde barn inn i ressurssvake familier, bare fordi man "vil" ha barn.

Anonymkode: b36fd...f7b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (9 timer siden):

Tror det er mange som ikke tenker så langt når dem velger å få barn. 

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 15.39):

Å, du er for eugenikk altså?

Anonymkode: 768ba...ccb

Nei, jeg er for å ta ansvar og sørge for et godt liv for de barna man velger å sette til verden. Utgangspunktet i HI var at noen mener at det er egoistisk å velge bort barn. Jeg mener det er egoistisk å føde barn inn i ressurssvake familier, bare fordi man "vil" ha barn.

Anonymkode: b36fd...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (9 timer siden):

Tror det er mange som ikke tenker så langt når dem velger å få barn. 

Men det burde de. Noe annet er dårlig gjort mot barnet 

Anonymkode: b36fd...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...