Gå til innhold

Helene Moo - Dagny genser strikke hjelp


Elin V

Anbefalte innlegg

Sinnsity skrev (Akkurat nå):

JA! SKJØNNER. ok. Jah, det var da dumt åbare tenke at man skal bare strikke rundt hele mønsteret, skal vel ikke være så let hehehe. 
 

Det blir litt knål hvis man ikke tar høyde for antall masker totalt og antall masker i mønsterrapporten. Da vil man støte på problemer som nevnes i tråden her. 

men man lærer så lenge man prøver, og når man først knekker koden, så gir det veldig mening og så føles det sååå teit at man ikke forstod det før 👍🏼 

selv om det er kjipt å rekke opp, så vil jeg anbefale å gjøre det for å få et fint resultat. 

 

Anonymkode: 83fdc...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinnsity skrev (1 minutt siden):

Men hvis man starter på nr 3 for størrelsen L, så blir ikke mønsteret midstilt eller? (for nr 24 skal være i midt). Så etter jeg telte så burde man starte på nr 7 for at mønsteret skal være midstilt? Eller tar jeg feil?

Jeg har ikke tilgang til oppskriften, men du må ta hensyn til midtstillingen på både for- og bakstykke hver for seg, ikke bare i starten av omgangen. 


Hvis oppskriften sier at man skal starte på maske 3 i din str, så stemmer nok det. Men da må du starte på mønsterrapport pkt 3 både helt i starten av omgangen din (starten av bakstykke) OG halvveis i omgangen din (starten av forstykke).
 

Se på alle maskene på pinnen som to deler- foran og bak. Da blir det enklere å forstå logikken i hvordan du skal legge opp arbeidet :) 

 

anbefaler å bruke maskemarkører eller tråder for å hjelpe til å se hva og hvor som er hva på arbeidet. 

Anonymkode: 83fdc...fc0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og eventuelt telle over og dobbeltsjekke at man har riktig maskeantall! 👍🏼👍🏼

Anonymkode: 83fdc...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å spørre om hvilken størrelse det er som passer til mønsteret? Eller er det ingen som gjør det, så man må beregne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får rekke opp første rad og starte på nytt. Jeg stussa veldig på dette og leste godt igjennom oppskriften før jeg startet på mønsteret. Bruker maskemarkører og telte over at det er riktig antall masker flere ganger. Ble så oppgitt i natt at jeg la fra meg strikketøyet (!) Typisk når man endelig har tid og skal kose seg med strikking når det er lenge siden sist så skjer dette.. ! Men genser skal det bli 😆

Takk igjen for forklaringer. Skal prøve igjen! 
 

Hva har du gjort Sinnsity? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane Rikke skrev (3 minutter siden):

Er det mulig å spørre om hvilken størrelse det er som passer til mønsteret? Eller er det ingen som gjør det, så man må beregne? 

Ser ut som man må beregne på alle størrelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SunAndMoon skrev (4 minutter siden):

Får rekke opp første rad og starte på nytt. Jeg stussa veldig på dette og leste godt igjennom oppskriften før jeg startet på mønsteret. Bruker maskemarkører og telte over at det er riktig antall masker flere ganger. Ble så oppgitt i natt at jeg la fra meg strikketøyet (!) Typisk når man endelig har tid og skal kose seg med strikking når det er lenge siden sist så skjer dette.. ! Men genser skal det bli 😆

Takk igjen for forklaringer. Skal prøve igjen! 
 

Hva har du gjort Sinnsity? 

Rakk opp mine 7 råd med mønsteret. Det jeg gjorde feil var å strikke rundt, men nå har jeg da skjønt takket være Anonym som skrev over at man skal starte på nr 3 også midt i stikket. Så da burde det gå greit. Så blir en genser her og :D  Tusen takk alle sammen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (2 minutter siden):

Rakk opp mine 7 råd med mønsteret. Det jeg gjorde feil var å strikke rundt, men nå har jeg da skjønt takket være Anonym som skrev over at man skal starte på nr 3 også midt i stikket. Så da burde det gå greit. Så blir en genser her og :D  Tusen takk alle sammen!

Hold oss oppdatert om åssen det går da 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunAndMoon skrev (38 minutter siden):

Hold oss oppdatert om åssen det går da 😄

Likeså! Dette blir min første genser med raglanfelling så blir nok frustrasjon på det også etterhvert :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Si fra hvis dere møter på mer trøbbel ❤️

Anonymkode: 83fdc...fc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg mail fra Skappel om at de har oppdatert oppskriften så den blir tydeligere/enklere å forstå. Slik som det ble forklart her fra dere om mønsteret til bak/forstykket på bolen. Godt de fikser når de får tilbakemeldinger! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som strikker den med 4 farger? Blir litt forvirret når man skal bytte farge. I oppskriften står å bytte farge på rad 25.....men gjelder det alle størrelser? Fordi hvis man ser på bilde med ferdig genser så blir farge byttet først på 25 men så ser det ut at det blir byttet på 47

Anonymkode: f688f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje jeg holder meg til oppskrifter fra folk som vet hva de gjør, og ikke amatører som skal tjene lette penger.

Anonymkode: 0b60f...ed2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror kanskje jeg holder meg til oppskrifter fra folk som vet hva de gjør, og ikke amatører som skal tjene lette penger.

Anonymkode: 0b60f...ed2

det e mitt første og siste kjøp hos dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror kanskje jeg holder meg til oppskrifter fra folk som vet hva de gjør, og ikke amatører som skal tjene lette penger.

Anonymkode: 0b60f...ed2

Enig. Står om denne genseren på VG i dag. Rimelig spesielt når det er så mye feil på en strikkeoppskrift at det blir en sak i avisa!

Anonymkode: c95ae...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette minner meg om andre bloggere som har gitt ut strikkeoppskrifter tidligere, hvor de har designet plagget, men ikke strikket selv eller strikker veldig lite. Og så utformer noen andre selve oppskriften. Hvor selve strikkeopplevelsen blir dårlig selv om plagget er fint når det blir ferdig. Kan nesten lure på om det at prosessen blir fragmentert er noe av problemet her, at ikke en har et overordnet ansvar for helheten. For selv om jeg ikke har tenkt å strikke noe fra denne kolleksjonen, syns jeg det er skuffende med dårlige oppskrifter. Særlig nå som oppskrifter generelt har blitt så gode og pedagogiske er det helt merkelig at man ikke lærer av det. Det virker nesten litt arrogant. Og veldig synd for mindre drevne strikkere som føler seg dumme fordi de står fast i noe som burde vært mye bedre forklart.

Nå har jeg aldri strikket noe fra Skappel, altså, så jeg kjenner ikke de oppskriftene. For min del blir de helt utelukket fordi jeg vil kunne velge farger selv framfor å være låst i noen veldig få fargekombinasjoner. Da blir den viktigste kreative biten borte for min del. Men det er jo en annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (1 time siden):

Dette minner meg om andre bloggere som har gitt ut strikkeoppskrifter tidligere, hvor de har designet plagget, men ikke strikket selv eller strikker veldig lite. Og så utformer noen andre selve oppskriften. Hvor selve strikkeopplevelsen blir dårlig selv om plagget er fint når det blir ferdig. Kan nesten lure på om det at prosessen blir fragmentert er noe av problemet her, at ikke en har et overordnet ansvar for helheten. For selv om jeg ikke har tenkt å strikke noe fra denne kolleksjonen, syns jeg det er skuffende med dårlige oppskrifter. Særlig nå som oppskrifter generelt har blitt så gode og pedagogiske er det helt merkelig at man ikke lærer av det. Det virker nesten litt arrogant. Og veldig synd for mindre drevne strikkere som føler seg dumme fordi de står fast i noe som burde vært mye bedre forklart.

Nå har jeg aldri strikket noe fra Skappel, altså, så jeg kjenner ikke de oppskriftene. For min del blir de helt utelukket fordi jeg vil kunne velge farger selv framfor å være låst i noen veldig få fargekombinasjoner. Da blir den viktigste kreative biten borte for min del. Men det er jo en annen sak.

De aller fleste ordentlige strikkedesignere har så mange teststrikkere på de ulike oppskriftene i alle størrelser, at man nettopp får lukt ut sånne feil og kvalitetsmangler før oppskriftene publiseres. 
 

At det ikke teststrikkes er et hastverksarbeid, og er kun for å pushe ut produktene raskt så de kan tjene penger fort. 
 

Jeg har teststrikket endel for en av Norges største strikkedesignere, og hun blir SJELEGLAD for hver eneste tilbakemelding, selv småpirk. Det er nettopp de tilbakemeldingene som hever kvaliteten på oppskriftene…

 

Jeg har aldri strikket noe Skappel, og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller, så har ikke førstehåndserfaring, bare lest på forumet og deltatt i denne tråden blant annet. Kan ikke si inntrykket mitt er noe annet en 💸pengemaskin💸. Det er lov å ville tjene penger, men å levere sletthendt arbeid til skyhøy pris, det gidder jeg ikke være med på. 

Anonymkode: 83fdc...fc0

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (3 timer siden):

Dette minner meg om andre bloggere som har gitt ut strikkeoppskrifter tidligere, hvor de har designet plagget, men ikke strikket selv eller strikker veldig lite. Og så utformer noen andre selve oppskriften. Hvor selve strikkeopplevelsen blir dårlig selv om plagget er fint når det blir ferdig. Kan nesten lure på om det at prosessen blir fragmentert er noe av problemet her, at ikke en har et overordnet ansvar for helheten. For selv om jeg ikke har tenkt å strikke noe fra denne kolleksjonen, syns jeg det er skuffende med dårlige oppskrifter. Særlig nå som oppskrifter generelt har blitt så gode og pedagogiske er det helt merkelig at man ikke lærer av det. Det virker nesten litt arrogant. Og veldig synd for mindre drevne strikkere som føler seg dumme fordi de står fast i noe som burde vært mye bedre forklart.

Nå har jeg aldri strikket noe fra Skappel, altså, så jeg kjenner ikke de oppskriftene. For min del blir de helt utelukket fordi jeg vil kunne velge farger selv framfor å være låst i noen veldig få fargekombinasjoner. Da blir den viktigste kreative biten borte for min del. Men det er jo en annen sak.

Ikke noe problem å få byttet farger på garnpakkene deres 😊 bare å sende de en mail så fikser de det. 

Anonymkode: f54e8...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skappel slår meg som sulten på gryn. Koste hva det koste vil.

Anonymkode: f74e4...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...