Gå til innhold

Finnes det flere kjønn? Er det vitenskap som beviser det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 1.04):

Det er to kjønn, og ferdig med det.

Anonymkode: 62530...01f

 

Carrot skrev (14 timer siden):

Hva med de som fødes med begge? 

Ja, tenker du da på begge tre, eller kanskje begge fire? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påkrevd skrev (42 minutter siden):

 

Ja, tenker du da på begge tre, eller kanskje begge fire? 

 

Jeg går ut fra at du skjønner t vi har gutt, jente OG intersex - en, to, tre.. Der det er vanlig at det tredje reduseres til ett fordi vårt behov for å definere noen som enten eller er så stor.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (20 minutter siden):

Jeg går ut fra at du skjønner t vi har gutt, jente OG intersex - en, to, tre.. Der det er vanlig at det tredje reduseres til ett fordi vårt behov for å definere noen som enten eller er så stor.. 

Vi har gutt og jente, ja. Så er det noen ekstremt få som er litt verre å definere som det ene eller det andre. Det betyr ikke at det er noe annet enn et eller annet nivå av et blandingsforhold av de to. Vi har langrennsløpere og alpinister. De som driver med begge deler har ikke funnet opp en tredje skisport. De har enkelt og greit to ulike par ski.

Som beskrevet i linken til Skeiv Kunnskap tidligere i tråden....

Sitat: "Intersex eller interkjønn har ikke i utgangspunktet noe med kjønnsidentitet å gjøre, men er kun en beskrivelse av kroppslig utgangspunkt. Intersex er altså IKKE et kjønn"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet handler vel mer om narsissisme enn kjønn. 
 

Men må innrømme at jeg ikke skjønner meg på debatten. Jeg legger ikke noe identitet i kjønnet jeg er. Hadde jeg vært født som motsatt kjønn så hadde det vært greit det også liksom. Er vel derfor jeg ser på de folka som snakker om 10+++ kjønn som narsissister.

Jeg skjønner ikke hvofor følelser skal ha noe med kjønn å gjøre. Hvordan definerer man følelsen "føle seg som kvinne" uten å definere hva "kvinne" er en gang? Høres mer ut som jobb for psykologen.

Anonymkode: 10918...15f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (45 minutter siden):

Jeg går ut fra at du skjønner t vi har gutt, jente OG intersex - en, to, tre.. Der det er vanlig at det tredje reduseres til ett fordi vårt behov for å definere noen som enten eller er så stor.. 

Hvilken rolle spiller intersex i reproduksjon siden du mener det er et kjønn?

Anonymkode: 10918...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

intersex er et faktum hvor man er født som noe annet enn de to definerte kjønnene, det handler hverken om identitet eller reproduksjon, det er et faktum at man kan fødes som noe annet enn enten/eller. Det er alt, et medisinsk faktum som ikke kan bestrides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (7 minutter siden):

intersex er et faktum hvor man er født som noe annet enn de to definerte kjønnene, det handler hverken om identitet eller reproduksjon, det er et faktum at man kan fødes som noe annet enn enten/eller. Det er alt, et medisinsk faktum som ikke kan bestrides.

Det gjør det ikke til noe nytt kjønn.

Er en grunn til at man bruker begreper som feks "kjønnet formering" i biologien. 

 

Anonymkode: 10918...15f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som har "transsaken" som det som opptar hodene deres er selv usikre på sin egen seksualitet. Fakta. Vet om minst to transfober som jeg vet har vært med ladyboys i Thailand....Men de er sinte på Vestlige transpersoner. For da blir det mer politisk. 

Med en gang noen kommer med transfobi så tenker jeg og mange at de egentlig er transcurious 😄 Ingen andre bryr seg så mye som transfober. 

Anonymkode: 0b560...e8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (20 minutter siden):

intersex er et faktum hvor man er født som noe annet enn de to definerte kjønnene, det handler hverken om identitet eller reproduksjon, det er et faktum at man kan fødes som noe annet enn enten/eller. Det er alt, et medisinsk faktum som ikke kan bestrides.

Noe annet enn enten/eller, også kalt både/og. Det er fortsatt to, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Carrot said:

intersex er et faktum hvor man er født som noe annet enn de to definerte kjønnene, det handler hverken om identitet eller reproduksjon, det er et faktum at man kan fødes som noe annet enn enten/eller. Det er alt, et medisinsk faktum som ikke kan bestrides.

Det hadde vært utrolig fascinerende med et menneske som ble født uten kjønn, eventuelt med begge kjønn, men det er som nevnt ikke kjent at det har skjedd noen gang.

Quote

det handler hverken om identitet eller reproduksjon

Kjønn handler om reproduksjon. Det er er det kjønn er: en metode for reproduksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 1.13):

Menn som har "transsaken" som det som opptar hodene deres er selv usikre på sin egen seksualitet. Fakta. Vet om minst to transfober som jeg vet har vært med ladyboys i Thailand....Men de er sinte på Vestlige transpersoner. For da blir det mer politisk. 

Med en gang noen kommer med transfobi så tenker jeg og mange at de egentlig er transcurious 😄 Ingen andre bryr seg så mye som transfober. 

Anonymkode: 0b560...e8a

Haha dette er helt sant! Jeg har transpersoner i nær familie og venner. Det opptar ikke tankene mine overhodet. Forholder meg ikke til transdebatten i hverdagen. 

Transfober derimot, sitter jo og krangler og spytter eder og galle, som om det har noe å si for deres liv.... spesielt.

Anonymkode: 2dbb6...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 1.13):

Menn som har "transsaken" som det som opptar hodene deres er selv usikre på sin egen seksualitet. Fakta. Vet om minst to transfober som jeg vet har vært med ladyboys i Thailand....Men de er sinte på Vestlige transpersoner. For da blir det mer politisk. 

Med en gang noen kommer med transfobi så tenker jeg og mange at de egentlig er transcurious 😄 Ingen andre bryr seg så mye som transfober. 

Anonymkode: 0b560...e8a

Dette har man sett gang på gang i homofobi problematikken. Når lyset svinger rette veien viser det seg at de selv sitter i skapet.

Anonymkode: f6c69...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

If I had a dollar for every gender there is, I would only have TWO dollars and a whole lot of counterfeit money.

Anonymkode: 11fbc...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...