Gå til innhold

Finnes det flere kjønn? Er det vitenskap som beviser det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Midgard skrev (1 minutt siden):

Det finnes et bredt spekter av kjønn. 

F.eks er der sopp som har flere tusen forskjellige kjønn og bananfluen har 3 forskjellige kjønn. Det skal være fisk med flere kjønn (husker ikke hvilken).

Så har du anemonefisker som kan skifte kjønn.  Disse beviser her at selv om kjønn her er binært i form av hun eller han, er prosessen gradvis.

Mennesket har 2 kjønn det finnes ikke andre alternativ. Men, det er ingen grunn og utelukke at kjønn, hun eller han, er på en skala der alle nødvendigvis befinner seg på samme plass. Her kommer sannsynligvis dette med kjønnsidentitet inn. 

Som du sier selv, vi er mennesker ikke sopp. Skalaen du referer til handler ikke om kjønn, om du liker å gå i bukse eller skjørt er ikke en skala, om du liker blått eller rosa er heller ikke en skala relatert til kjønn. Kjønnsidentitet er ingenting annet en personlighet, interesser og personlig stil. Ikke noe som burde fastsette hva folk referer deg til, eller hvilken garderobe du skal gå inn i.

Anonymkode: 2d660...37b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, AnonymBruker said:

Og da har det oppstått en feil. Noen blir født med bare én arm eller ett bein eller to hoder, men vi går ikke rundt og sier at mennesket har uendelige variasjoner av lemmer og kroppsdeler. Mennesket har to armer, to bein, ti fingrer og ti tær. Ser man avvik, så er det fordi noe gikk galt. 

Ved intersex, så ser man jo kun varianter av mannlige og kvinnelige kjønnsceller og organ. Man ser IKKE et mystisk tredje kjønn, kun mann og kvinne. At de har en kombinasjon betyr heller ikke at det er et helt annet kjønn.

Anonymkode: 62530...01f

Intersex går ikke under kategorien «mann» og ei heller kategorien «kvinne», ergo blir de en tredje kategori som er «intersex» (en kombinasjon av mann og kvinne). Hadde vært fint om du gadd å lese deg opp litt før du begynner å hisse deg på internett

Anonymkode: 2aac3...645

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som du sier selv, vi er mennesker ikke sopp.

Det var ikke spesifisert at det var mennekser det var snakk om. Jeg ville svare TS ikke hva du mener jeg burde svare. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skalaen du referer til handler ikke om kjønn, om du liker å gå i bukse eller skjørt er ikke en skala, om du liker blått eller rosa er heller ikke en skala relatert til kjønn.

Er du vanligvis så vanskelig med alt. Jeg bokstavelig sa at skalaen var relatert til kjønn. Jeg har ALDRI snakket om å gå i buksene til noen eller hva farge de liker. At du legger deg på det nivået viser at du har ALT for mye følelser for teama, hvorfor ?

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjønnsidentitet er ingenting annet en personlighet, interesser og personlig stil. Ikke noe som burde fastsette hva folk referer deg til, eller hvilken garderobe du skal gå inn i.

Hvor ble DET et tema ?

 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Intersex går ikke under kategorien «mann» og ei heller kategorien «kvinne», ergo blir de en tredje kategori som er «intersex» (en kombinasjon av mann og kvinne). Hadde vært fint om du gadd å lese deg opp litt før du begynner å hisse deg på internett

Anonymkode: 2aac3...645

Det finnes, som meg bekjent, ikke noen slik klassifisering for mennesker. Med det mener jeg at intersex brukes ikke som et definert kjønn, men som et samlebegrep for tilstander som Klinefelters og Turner ++. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hva man spør om tenker jeg. 

Finnes det bare to kjønn som i biologisk? Tja, da blir det kromosonsammensetning, men her vet vi at naturen av og til ikke følger sine egne regler, og så får man mennesker med kompliserte sammensetninger, noen med store konsekvenser, noen med små. Stort sett så deler vi de på to og kaller en del kvinner og en del menn. Men det FINNES jo de med kompliserte kjønnskromosoner. Så svaret er: tja. 

Som i to kjønn, basert på kjønnsorgan man er født med? Tja, her finnes det jo også eksempler på mennesker født med blandede, eller utydelige utrykk, så stort sett så sier man kvinnelige eller mannlige kjønnsorganer, men vitenskapen annerkjenner jo intersex, så svaret er tja. 

Snakker vi om sosiale forventninger til samfunnets oppfatning av kjønnsidentitet? Tja, dette endrer seg jo stort sett hele tiden, og kommer jo an på hvem man spør, så OGSÅ her er svaret: tja. 

Jeg skjønner at folk har fryktelig lyst på en sort/hvit fasit hvor de kan lire av seg: fra naturens side så a, b c. MEN selv naturen klarer jo ikke bestemme seg, så det blir en generalisering både innenfor bioforskning og samfunnsforskning uansett. Så da sitter vi her da, å ser på at noen mennesker mener de kan piske andre mennesker fordi de ikke føler nettopp din generalisering av noe som faktisk ikke er sort hvitt. 

 

Anonymkode: 5612e...19a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer helt ann på hva man spør om tenker jeg. 

Finnes det bare to kjønn som i biologisk? Tja, da blir det kromosonsammensetning, men her vet vi at naturen av og til ikke følger sine egne regler, og så får man mennesker med kompliserte sammensetninger, noen med store konsekvenser, noen med små. Stort sett så deler vi de på to og kaller en del kvinner og en del menn. Men det FINNES jo de med kompliserte kjønnskromosoner. Så svaret er: tja. 

Som i to kjønn, basert på kjønnsorgan man er født med? Tja, her finnes det jo også eksempler på mennesker født med blandede, eller utydelige utrykk, så stort sett så sier man kvinnelige eller mannlige kjønnsorganer, men vitenskapen annerkjenner jo intersex, så svaret er tja. 

Anonymkode: 5612e...19a

Innenfor industri og produksjon, så ville dette gå under feilproduksjon.
Av-arter og kompliserte sammensetninger ser ut til å ha blitt mer vanlig de sise 20 årene. Hvilke ytre påvirkninger som gjør dette har nok ingen svaret på, men det er tydelig at det skjer nå mer enn tidligere.

Når man blir født så har man for mye av et kromoson som da definerer kjønnet man ender opp med.
At alle organer ikke utvikler seg riktig kan skje underveis og kan ikke utelukkes, og da blir det noen gang tatt medisinske valg på vegnet av det individet. Hadde alt gått riktig etter planen, så ville du blitt enten det ene eller det andre.

Det er dermed bare 2 typer kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Intersex går ikke under kategorien «mann» og ei heller kategorien «kvinne», ergo blir de en tredje kategori som er «intersex» (en kombinasjon av mann og kvinne). Hadde vært fint om du gadd å lese deg opp litt før du begynner å hisse deg på internett

Anonymkode: 2aac3...645

Jeg ser du har skrevet en oppsummering av det jeg skrev, så jeg forstår ikke helt hva du protesterer på? 

Intersex er ikke et kjønn, som du sier. Det er en tilstand hvor man ser en kombinasjon av de eneste to kjønnene vi har: mann og kvinne. Ergo betyr ikke tilfeller av intersex at vi har flere enn to kjønn. 

Det er interessant at du oppfattet det jeg skrev som "hissig" til tross for at teksten var skrevet med største ro, og tydeligvis helt i tråd med dine egne meninger. 

 

Anonymkode: 62530...01f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (2 timer siden):

Innenfor industri og produksjon, så ville dette gå under feilproduksjon.
Av-arter og kompliserte sammensetninger ser ut til å ha blitt mer vanlig de sise 20 årene. Hvilke ytre påvirkninger som gjør dette har nok ingen svaret på, men det er tydelig at det skjer nå mer enn tidligere.

Når man blir født så har man for mye av et kromoson som da definerer kjønnet man ender opp med.
At alle organer ikke utvikler seg riktig kan skje underveis og kan ikke utelukkes, og da blir det noen gang tatt medisinske valg på vegnet av det individet. Hadde alt gått riktig etter planen, så ville du blitt enten det ene eller det andre.

Det er dermed bare 2 typer kjønn.

Kul teori, bortsett fra at mennesker ikke er industri og produksjon. 

Det blir litt som å diskutere med ben shapiro, som insisterer på å være så "logisk og følesesløs" når man skal diskutere komplekse menneskelige utfordringer/teorier, og så glemmer man at mennesker er ulogiske og styrt av følelser. 

At vi en gang satt barn bort i skogen for å glemme de, betyr ikke at de ikke er mennesker, og at de ikke eksisterte. At noen blir født som noe annet en hva naturen planla, fjerner ikke det faktum at de ble født som noe annet en det som er innenfor standarden. 

Jeg håper for din del at du aldri befinner deg i en posisjon hvor du ikke er en av "overvekten i samfunnet", og dersom du faktisk gjør det så håper jeg på at du møter sånne som meg, som ikke tar "norsk standard 2023" som utgangspunkt i livet. 

Anonymkode: 5612e...19a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Midgard said:

Det finnes et bredt spekter av kjønn. 

F.eks er der sopp som har flere tusen forskjellige kjønn og bananfluen har 3 forskjellige kjønn. Det skal være fisk med flere kjønn (husker ikke hvilken).

Så har du anemonefisker som kan skifte kjønn.  Disse beviser her at selv om kjønn her er binært i form av hun eller han, er prosessen gradvis.

Mennesket har 2 kjønn det finnes ikke andre alternativ. Men, det er ingen grunn og utelukke at kjønn, hun eller han, er på en skala der alle nødvendigvis befinner seg på samme plass. Her kommer sannsynligvis dette med kjønnsidentitet inn. 

Sopp har ikke kjønn, men det man kaller paringstyper. Kjønn er per definisjon binært.

Hvor i all verden har du det fra at bananfluer har tre kjønn?

Ingen fisk har flere kjønn.

Kjønn kan ikke være på en skala. Det finnes sykdommer, syndromer, kromosomfeil osv som gjør at man blir ufruktbar eller får karakteristika fra det motsatte kjønn, men det finnes ingen "mellomting" mellom de to kjønnene.

Når det gjelder kjønnsidentitet, altså hva det betyr sosialt å være det ene eller det andre kjønnet, heier jeg personlig på stor romslighet, at vi ikke skal ha for snevre forventninger til hvordan folk skal oppføre eller kle seg. Men når man mener at man er det motsatte kjønn (eller et imaginært kjønn), tror jeg vi egentlig har gjort det motsatte: da har vi sagt at hvis du ikke opplever deg som en typisk mann, så er du kanskje "egentlig" en kvinne, og omvendt.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Sopp har ikke kjønn, men det man kaller paringstyper. Kjønn er per definisjon binært.

Som i prinsippet er det samme som kjønn. For mennesket kan man si kjønn er binært av den grunn det finnes to utgaver og man har enten den ene eller den andre. Det vil ikke være korrekt å si kjønn er pr definisjon binært for alle alltid. 

linsejesus skrev (1 time siden):

Hvor i all verden har du det fra at bananfluer har tre kjønn?

Jeg husker ikke detaljene og det kan være å strekke det litt langt. MEN, mener at kjønnskromosomer til bananfluen er X og Y som for oss. Men at det kan oppstå genetiske varianter (enten X eller to Y, husker ikke helt). Disse kan ikke få avkom med vanlig XX eller XY, men kan på en måte få avkom med seg selv. 

 

linsejesus skrev (1 time siden):

Ingen fisk har flere kjønn.

Kjønn kan ikke være på en skala. Det finnes sykdommer, syndromer, kromosomfeil osv som gjør at man blir ufruktbar eller får karakteristika fra det motsatte kjønn, men det finnes ingen "mellomting" mellom de to kjønnene.

Det finnes en form for skala ved noen kan gå fra et kjønn til et annet.
Dette skjer gradvis bl.a gjennom hormon endringer. 
Det er heller ikke slik for genetisk friske mennesker at hormon status til kvinner er alltid X og menn alltid Y. Det genetiske uttrykket for de genene som bestemmer kjønn er ikke likt påslått for alle sammen og dermed må det være en skala selv om kjønn i selg selv bare har to utfall. Det er virkelig ikke vanskelig å se for seg. 

linsejesus skrev (1 time siden):

Når det gjelder kjønnsidentitet, altså hva det betyr sosialt å være det ene eller det andre kjønnet, heier jeg personlig på stor romslighet, at vi ikke skal ha for snevre forventninger til hvordan folk skal oppføre eller kle seg. Men når man mener at man er det motsatte kjønn (eller et imaginært kjønn), tror jeg vi egentlig har gjort det motsatte: da har vi sagt at hvis du ikke opplever deg som en typisk mann, så er du kanskje "egentlig" en kvinne, og omvendt.

Jeg har også stor romslighet rundt hvordan folk identifiserer seg selv. I stor grad setter jeg ikke dette i forbindelse med noen direkte sykdommstrekk (det finnes unntak der personer identifiserer seg som f,eks dyr). 

Jeg legger meg heller ikke opp i om personer ønsker hormonbehandling eller kirurgiske inngrep. 

Jeg er åpen for å endre kjønn til kjønnsidentitet i pass/id-kort, men ikke i medisinske journaler. 

Jeg tror at både kjønn og kjønnsidentitet ikke er så helt rett frem for alle sammen. Selv syns jeg at jeg står i riktig bås, men det er nok andre som er mer usikker. 

Endret av Midgard
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Midgard said:

Som i prinsippet er det samme som kjønn. For mennesket kan man si kjønn er binært av den grunn det finnes to utgaver og man har enten den ene eller den andre. Det vil ikke være korrekt å si kjønn er pr definisjon binært for alle alltid. 

Slik kjønn er definert i biologien er det noe annet enn formeringstyper. Men hvordan sopp og for så vidt bakterier osv formerer seg er interessant, men egentlig lite relevant når man snakker om dyr og kanskje spesielt mennesker.

Quote

Jeg husker ikke detaljene og det kan være å strekke det litt langt. MEN, mener at kjønnskromosomer til bananfluen er X og Y som for oss. Men at det kan oppstå genetiske varianter (enten X eller to Y, husker ikke helt). Disse kan ikke få avkom med vanlig XX eller XY, men kan på en måte få avkom med seg selv. 

Mennesker kan også ha variasjoner i X og Y, men det resulterer ikke i et slags mellomkjønn eller begge kjønn. Forstår ikke helt hva du mener med at de får avkom med seg selv.

Quote

Det finnes en form for skala ved noen kan gå fra et kjønn til et annet.
Dette skjer gradvis bl.a gjennom hormon endringer. 
Det er heller ikke slik for genetisk friske mennesker at hormon status til kvinner er alltid X og menn alltid Y. Det genetiske uttrykket for de genene som bestemmer kjønn er ikke likt påslått for alle sammen og dermed må det være en skala selv om kjønn i selg selv bare har to utfall. Det er virkelig ikke vanskelig å se for seg.

Ja, de få artene som kan skifte kjønn vil på et tidspunkt befinne seg et sted mellom kjønnene, evt. ha begge kjønn samtidig. Det er naturlig for disse artene og forekommer så vidt jeg vet kun hos enkelte fisk og snegler. Det stemmer at både menn og kvinner kan ha variasjoner i X- og Y-kromosomene. Det finnes en sjelden tilstand hvor menn blir født med XX-kromosomer. Men de er fortsatt menn, siden kjønn avgjøres av kjønnsceller, ikke kromosomer (selv om det altså praktisk talt alltid er samsvar mellom disse kromosomene og kjønnet).

Quote

Jeg har også stor romslighet rundt hvordan folk identifiserer seg selv. I stor grad setter jeg ikke dette i forbindelse med noen direkte sykdommstrekk (det finnes unntak der personer identifiserer seg som f,eks dyr). 

Jeg legger meg heller ikke opp i om personer ønsker hormonbehandling eller kirurgiske inngrep. 

Jeg er åpen for å endre kjønn til kjønnsidentitet i pass/id-kort, men ikke i medisinske journaler. 

Jeg tror at både kjønn og kjønnsidentitet ikke er så helt rett frem for alle sammen. Selv syns jeg at jeg står i riktig bås, men det er nok andre som er mer usikker.

Enig. Jeg kan ikke uten videre mene at vi skal underkjenne noens opplevelse av å være det motsatte kjønn. Men det er påfallende mange som opplever det, og jeg lurer veldig på hva grunnen(e) er. Det kan jo neppe kalles naturlig å oppleve at ens kjønn er "feil". Og når noen mener å være uten kjønn, eller et imaginært kjønn, ringer jo fort de samme bjellene som når folk "identifiserer seg som" rullestolbruker og sånt - altså at jeg blir skeptisk til om dette egentlig er en medfødt normalvariasjon.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 0.34):

Hvilke forskere mener det? 
 

Trenger en liten innføring.

Anonymkode: 8cac7...0fa

Hmmm...la meg tenke..🤔...Innovertiss...og utovertiss...  Blir 2 kjønn det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (På 18.12.2023 den 3.12):

Det trans miljøet holder på med er jo i stor grad en lek med ord. Ønsket er å skape forvirring mellom biologi og kjønn (gender på Engelsk, ikke helt samme betydningen som på Norsk) At vi mennesker har både mannlige og kvinnelige kjønnshormoner gjør det ikke til en flytende skala der alt er uklart slik trans miljøet elsker å presentere det. Hva du ønsker å bli kalt eller identifiserer deg som noe annet en mann eller kvinne er noe helt annet en biologi. Å trekke frem eksempler på Klinefelter syndrom og andre sjeldne tilfeller er å ikke være ærlig i argumentasjonen sin. Se noen videoer fra Amerikanske liberale collages, så ser du fort at dette er en absurd Monty Python sketsj. 
 

Dette. 

Målet til disse folkene er å redefinere ordenes betydning, for så å kunne si ting som «det finnes tre kjønn». Helt ekvivalent med «war is peace».

Den som kan tvinge befolkningen til å jatte med en løgn ved frykt har virkelig makt. Spør Mao og Stalin.

Anonymkode: 0924a...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (11 minutter siden):

Enig. Jeg kan ikke uten videre mene at vi skal underkjenne noens opplevelse av å være det motsatte kjønn. Men det er påfallende mange som opplever det, og jeg lurer veldig på hva grunnen(e) er. Det kan jo neppe kalles naturlig å oppleve at ens kjønn er "feil". Og når noen mener å være uten kjønn, eller et imaginært kjønn, ringer jo fort de samme bjellene som når folk "identifiserer seg som" rullestolbruker og sånt - altså at jeg blir skeptisk til om dette egentlig er en medfødt normalvariasjon.

Når du er 15 eller 17 er det veldig lite som gir mening, og inni hodet skjer det en massiv reorganisering.

Veldig mye av det tenåringer har drevet med siden i alle fall 1950 har vært vanskelig å fatte for den voksne generasjonen. Det handler om opprør, å finne identitet, å gjøre seg attraktiv for partnere.

Jeg synes at det er helt naturlig at jeg noen ganger føler meg som en mann på 20 år. Spesielt etter en øl. Jeg kan føle at kroppens mangel på spenst er i dissonans med min «interne selvopplevelse». Det betyr ikke at jeg er sprø eller må medisineres, men kanskje at hodet er en finurlig innretning.

Anonymkode: 0924a...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (10 minutter siden):

Slik kjønn er definert i biologien er det noe annet enn formeringstyper. Men hvordan sopp og for så vidt bakterier osv formerer seg er interessant, men egentlig lite relevant når man snakker om dyr og kanskje spesielt mennesker.

Du langt på vei motsier deg selv litt lengre ned med at det som bestemmer kjønn er kjønnsceller. Dette er bokstavelig det matingtyper i gjær er.. kjønnsceller. 

linsejesus skrev (10 minutter siden):

Mennesker kan også ha variasjoner i X og Y, men det resulterer ikke i et slags mellomkjønn eller begge kjønn. Forstår ikke helt hva du mener med at de får avkom med seg selv.

Nei, det kan du si. Jeg hentet dette fritt fra hukommelsen. Mener det var noe med at de kunne krysse med seg selv da de hadde begge kjønn ??. Sorry, men jeg er på litt tynn is og fant ikke noe på pc eller google til å hjelpe meg. 

linsejesus skrev (10 minutter siden):

Ja, de få artene som kan skifte kjønn vil på et tidspunkt befinne seg et sted mellom kjønnene, evt. ha begge kjønn samtidig. Det er naturlig for disse artene og forekommer så vidt jeg vet kun hos enkelte fisk og snegler. Det stemmer at både menn og kvinner kan ha variasjoner i X- og Y-kromosomene. Det finnes en sjelden tilstand hvor menn blir født med XX-kromosomer. Men de er fortsatt menn, siden kjønn avgjøres av kjønnsceller, ikke kromosomer (selv om det altså praktisk talt alltid er samsvar mellom disse kromosomene og kjønnet).

XX-men har sansynligvis fått noen fragmenter fra Y-krom over på andre kromosomer i dannelsen av kjønnsceller. 

Dette er også sentralt i denne problematikken da vi vet at en betydelig del av Y-kromosomet allerede har migrert til andre plasser i genomet. Det betyr også at gener som tidligere var utelukkende tilstede hos menn vil nå være uttrykket i begge kjønn.  Jeg har ikke vitenskapelig belegg (ikke har jeg undersøkt heller) men det åpner en dør for at kjønnsbestemmelse hos mennesker er i endring og ikke så sort/hvitt som man skulle tro. Fortsatt er det noen få helt sentrale gener igjen som bidrar til kjønnsbestemmelse. 

linsejesus skrev (10 minutter siden):

Enig. Jeg kan ikke uten videre mene at vi skal underkjenne noens opplevelse av å være det motsatte kjønn. Men det er påfallende mange som opplever det, og jeg lurer veldig på hva grunnen(e) er. Det kan jo neppe kalles naturlig å oppleve at ens kjønn er "feil". Og når noen mener å være uten kjønn, eller et imaginært kjønn, ringer jo fort de samme bjellene som når folk "identifiserer seg som" rullestolbruker og sånt - altså at jeg blir skeptisk til om dette egentlig er en medfødt normalvariasjon.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun to biologiske kjønn hos mennesket. Det ene kjønnet er designet for å levere sædceller og det andre for å levere egg. For å formere seg, trenges en av hver.

Med disse kjønnene følger også typiske trekk ved utseende og kropp som gjør at det vanligvis er enkelt å vite hvilket av disse to kjønnene et menneske tilhører.

Men det er et stort spekter av genetiske variasjoner innenfor hvert kjønn som kan komplisere ting. En kvinne kan variere i utseende og personlighet fra veldig feminin kvinne til noe som likner veldig på en mann, men biologisk er hun fortsatt en kvinne fordi hun produserer egg. På samme måte kan menn variere i utseende og personlighet fra veldig maskulin til å likne en kvinne, men han er fortsatt en mann, fordi han produserer sædceller.

Noen menn føler så sterkt at de er kvinne, at de gjør kjønnskorrigerende kirurgi, fjerner penis og testikler og lager bryster. Tar kanskje hormonbehandling for å endre på øvrig utseende. Så hvilket kjønn er disse? Testiklene er borte, og dermed ingen sædproduksjon. Eggstokker mangler, og dermed ingen eggproduksjon. De blir jo et slags "intetkjønn". Jeg vil påstå at de fortsatt er menn, fordi de biologisk er født som "sædprodusent". Dette forekommer også motsatt vei, at kvinner korrigerer seg mot mannlig utseende.

Hvis kjønnskorrigerende operasjoner og hormonbehandlinger kan hjelpe folk til å få et bedre liv, da har ikke jeg noe i mot det, men jeg mener at uansett hva man gjør for å endre utseende, vil man alltid i bunnen være av det kjønn man biologisk hadde ved fødsel, enten mann eller kvinne.

Jeg har aldri hørt om at noen er blitt født med begge kjønn. Det vi si at de har både eggstokker og testikler og produserer både egg og sædceller slik at de i teorien kan befrukte seg selv, men om det skulle finnes, vil det kanskje være en mulighet for å velge kjønn. Tilsvarende om noen skulle bli født uten både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer. Jeg vet ikke hvordan dette eventuelt håndteres.

Uansett, kort oppsummert: Det finnes kun to kjønn, men det er et stort spekter av variasjoner innenfor hvert av kjønnene.

Anonymkode: c6554...bb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om at noen er blitt født med begge kjønn. Det vi si at de har både eggstokker og testikler og produserer både egg og sædceller slik at de i teorien kan befrukte seg selv, men om det skulle finnes, vil det kanskje være en mulighet for å velge kjønn. Tilsvarende om noen skulle bli født uten både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer. Jeg vet ikke hvordan dette eventuelt håndteres.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14767058.2017.1291619

med kommentarer:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14767058.2019.1704244
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14767058.2017.1387369

Btw har ikke lest dem. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/19/2023 at 8:47 AM, Midgard said:

Du langt på vei motsier deg selv litt lengre ned med at det som bestemmer kjønn er kjønnsceller. Dette er bokstavelig det matingtyper i gjær er.. kjønnsceller.

Det jeg mener er at hvilket kjønn man er, defineres av kjønnscellene. Sopp kan ha flere typer kjønnsceller, dyr har bare to og kan kan følgelig ikke være et tredje kjønn (selv om noen få arter som sagt kan være hermafroditter).

Quote

Dette er også sentralt i denne problematikken da vi vet at en betydelig del av Y-kromosomet allerede har migrert til andre plasser i genomet. Det betyr også at gener som tidligere var utelukkende tilstede hos menn vil nå være uttrykket i begge kjønn.  Jeg har ikke vitenskapelig belegg (ikke har jeg undersøkt heller) men det åpner en dør for at kjønnsbestemmelse hos mennesker er i endring og ikke så sort/hvitt som man skulle tro. Fortsatt er det noen få helt sentrale gener igjen som bidrar til kjønnsbestemmelse. 

Et tredje kjønn ville bety en tredje reproduktiv rolle. Enkelt sagt kan man si at et menneske er en av to mulige typer: typen som blir gravid, eller typen som gjør gravid. Om vi utvikler oss som art (i heldig eller mindre heldig retning), vil nok de biologiske kjønnene bestå.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 12/18/2023 at 11:46 AM, AnonymBruker said:

Som du sier selv, vi er mennesker ikke sopp. Skalaen du referer til handler ikke om kjønn, om du liker å gå i bukse eller skjørt er ikke en skala, om du liker blått eller rosa er heller ikke en skala relatert til kjønn. Kjønnsidentitet er ingenting annet en personlighet, interesser og personlig stil. Ikke noe som burde fastsette hva folk referer deg til, eller hvilken garderobe du skal gå inn i.

Anonymkode: 2d660...37b

Spørsmålet var om det fantes flere kjønn, ikke om menneskene hadde flere kjønn.

Svaret er helt kurant.

Endret av Lunda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (På 20.12.2023 den 9.33):

Et tredje kjønn ville bety en tredje reproduktiv rolle. Enkelt sagt kan man si at et menneske er en av to mulige typer: typen som blir gravid, eller typen som gjør gravid.

Er ikke direkte uening, men... Det trenger ikke bli en ny rolle du kan eks ha en scenario der to forskjellige utgaver av "bli gravid" B1 og B2 blir differensiert i med tanke på kompatibilitet med "gjør gravid" (G1 og G2).  I scenarioet er G1 er kompatibelt med både B1 og B2, mens G2 bare er det med B2. 

linsejesus skrev (På 20.12.2023 den 9.33):

Om vi utvikler oss som art (i heldig eller mindre heldig retning), vil nok de biologiske kjønnene bestå.

Igjen.. er ikke uenig, men ser heller ikke bort fra at for menneskeheten så kan det kanskje kreve at vi tar saken i egne hender, (ja, vet det ikke er slik man blir gravid), med at vi må genetisk modifisere vårt arvemateriale. Tenker spesielt på Y-krom som ikke er ved spesielt god helse. Evolusjon kan fint gjøre menn sterile og mennesket vil da dø ut. Det har tross alt skjedd med alle våre nære slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...