Gå til innhold

Om du hadde fått beskjed om å "kjøpe med deg noen.." Hvor mange hadde du kjøpt?😅


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ordet noen er vanskelig å definere og kommer ann på det andre ordet det tilhører.
Eksempler:
Noen cherry tomater blir jo en 20stk om ikke mer
Noen agurker blir fort 2 pga størrelsen
Noen poteter blir jo fort også 10-15 stk
Noen vannmeloner, 1 om den er 8 kg eller 2 om den feks er 2-4 kg
Noen kondomer blir jo da 1 pakke ettersom de er 10 stk (om du ikke holder på som harer og trenger flere)

Så bedre å si antallet for å få det riktig :)

Endret av missbluebird
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er brød noe man i det hele tatt kjøper flere av? De blir jo kjipe å spise etter en dag eller maks to.

Anonymkode: 8983a...0cd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 10.37):

Jeg ba mannen kjøpe med seg noen brød, han kom med to stk, og jeg mente jo egentlig 3-4🙈😅   Ingen krise, jeg bare lurer på om jeg tenker feil? Jeg hadde jo sagt to brød, eller et par brød. Selv om hos oss, så betyr ikke et par to🙊😂

Anonymkode: 4166e...ae6

Jeg syns det høres helt rart ut å si «noen brød.»  Ville sagt antall og hadde fått spm om hvor mange om jeg hadde sagt det til min samboer. 

 

Anonymkode: cf450...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 19.52):

Jeg er kvinne, ville kjøpt to. 

Men jeg ser ingen grunn til å be om et så unøyaktig antall. Skriv 3 eller 4, alt ettersom. Her skriver vi ofte i gram og kilo på felles handleliste. Eller antall

Hadde jeg vedt mannen min kjøpe "masse" mandariner ville han sikkert kjøpt en kasse. Mens jeg mener én stor pose.. 

Anonymkode: 57efe...5d5

Bortsett fra at du ikke får kjøpt mandariner her i Norge..,

Anonymkode: 77e78...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 10.37):

Jeg ba mannen kjøpe med seg noen brød, han kom med to stk, og jeg mente jo egentlig 3-4🙈😅   Ingen krise, jeg bare lurer på om jeg tenker feil? Jeg hadde jo sagt to brød, eller et par brød. Selv om hos oss, så betyr ikke et par to🙊😂

Anonymkode: 4166e...ae6

Jeg vet ærlig talt ike hvor mange jeg hadde kjøpt, det kommer helt an på hva de skal brukes til. Hvorfor kjøper dere inn så mye brød på en gang? 3-4 brød er mye, noen spesiell grunn til at dere trenger så mange?

Hvis jeg var invitert i selskap og fikk beskjed om å «ta med noen venner» kunne resultatet vært at jeg tok med meg bare en, kanskje maks to. Ikke tre, fire.
Poenget er : kontekst. 
- hva skal dere med tre, fire brød? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bortsett fra at du ikke får kjøpt mandariner her i Norge..,

Anonymkode: 77e78...ace

Det er faktisk feil, faktum er at det er sesong på dem og Bama har valgy å kalle bade mandariner og clementiner for clementiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 10.37):

Jeg ba mannen kjøpe med seg noen brød, han kom med to stk, og jeg mente jo egentlig 3-4🙈😅   Ingen krise, jeg bare lurer på om jeg tenker feil? Jeg hadde jo sagt to brød, eller et par brød. Selv om hos oss, så betyr ikke et par to🙊😂

Anonymkode: 4166e...ae6

2 er et par og 3 er noen, men pleier å spørre om ca hvor mange vedkommende hvor mange for liker klare beskjeder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 19.19):

Ts her, takker for innspill😄

Jeg visste ikke helt selv hvor mange vi trengte/burde ha (hvorfor skal det kun min oppgave å passe på?🙊😅), så jeg tror jeg tenkte sånn 3-4 stk🤷‍♀️😅 Selvsagt kan ikke han vite, når jeg ikke sier noe nøyaktig, men jeg tenker at noen er mer enn to🙈

Anonymkode: 4166e...ae6

Dette er jo essensielt. Du er ikke sikker på hvor mange brød dere kommer til å trenge, og så skal du gi beskjed til noen andre, som kanskje er enda mindre oppdatert, om å ta en vurdering. Det er urimelig. Mannen din trenger i det minste å vite hvor mange folk som skal bespises, hvor glade de er i brød, og hvor lenge det skal vare. 

Jeg oppdaget i voksen alder hvorfor jeg av og til syntes det var forferdelig vanskelig å handle for mamma. Hvis jeg ikke fikk akkurat det som sto på lappen, hadde jeg ikke nok kunnskap om det faktiske behovet til å kunne be om alternativer. Det er noe helt annet å handle for sin egen husholdning.

Hvis jeg i dag hadde fått beskjed om å kjøpe "noen brød", ville jeg bedt om nøyaktig antall og type.

Sitat

 Dette var bare en ting jeg plutselig tenkte på når jeg skrev innlegget, så det er ingen dramatikk, jeg bare lurte på hva andre legger i utsagnet😊

"Noen", "litt", osv., er er ikke målbare enheter, de er betegnelser man kan bruke når det enten ikke er så nøye (sånn som i dette tilfellet), eller der mer presisjon blir vanskelig, eller man er nødt til å bruke skjønn. "Et par" er strengt tatt det samme som to, men det kan være tre eller kanskje fire, hvis det ser ut til å passe bedre for formålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen brød, der ville jeg kjøpt to også. Noen rundstykker:  fem kanskje? Noen mandariner: en stor pose. Men brød? Når er det passe med tre eller fire brød, men uvesentlig om det er tre eller fire? Når er to ikke rikelig?

Anonymkode: dd93e...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 18.56):

Tre. To er et par. Fire er mange. 

Anonymkode: 4a7cc...b53

Dette!

Kjøp en: 1

Kjøp et par: 2

Kjøp noen: 3

Kjøp en jævla bråte: 4+

Anonymkode: 88938...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah! Den "fella" ville ikke jeg gått i. For jeg hadde ikke slått meg til ro med opplysningen din om å "kjøpe noen brød". Noen er et vagt begrep og kan bety alt fra 2 til 6 brød, der sjansene for at jeg tilfredsstilte dine egentlig ønsker var lav. Og siden du garantert hadde en formening om hva noen brød betyr, så hadde jeg spurt om antallet og ikke kjøpt brød før du faktisk sa antallet. 

Men siden du var så vag og han bare handlet, så ligger feilen på din vaghet. 

Ønsker du 4 brød så sier du 4 brød. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/17/2023 at 10:43 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde spurt hva du mente, og hadde hun du insistert på « noen» hadde jeg ikke kjøpt med brød. 

Anonymkode: b73cc...b45

Ser det for meg. Etter å spurt 2 ganger, blir du oppgitt, legger på uten å si hade og reiser hjem 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer både an på settingen og varen. Noen eksempler:

"Blir du med ut og ta noen øl på fredag?": 2-3 øl

"Kommer du innom og tar noen øl på fredag?": en sekspakning

"Kjøper du med noen boller til søndag?": 1-2 boller per pers

"Blir du med og bake noen boller på søndag?": 20+ boller

"Er det ok om jeg tar med noen venner på festen?": alt fra 2 til 20

Anonymkode: dc2dc...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange innspill!🙏😅 Som sagt, det var ingen dramatikk ved dette, jeg bare lurte på hva folk legger i begrepet😊 Og det skal sies at det ikke var brød, jeg tenkte ikke at det spilte noen rolle hva det var, men det var mat altså😅

Helene skrev (12 timer siden):

Jeg kjøper ingenting jeg ikke trenger. 

Nei, det pleier ikke vi heller🙊 Takker for innspill, men hva tenkte du på med det, i denne tråden?😅

Anonymkode: 4166e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt hvor mange… et par er to. Så noen er mer enn et par. Men så kommer det an på hva det er snakk om. Noen brød er 3-4, mens noen øl hadde vært en sekspakning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne uspesifiserte beskjeder gjør meg litt irritert. Jeg hadde forlangt å få vite hvilket antall "noen" faktisk er. Hvis du mente 4, hvorfor sa du "noen" da? Han kan ikke vite det. 

Jeg hadde også bare kjøpt et par stykker om det kom noe så ubestemt antall og jeg ikke fikk svar på "hvor mange er noen?" melding. Mannen din gjorde helt rett, han kjøpte det han mener er "noen".

Anonymkode: 6689b...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...