Gå til innhold

Hvor mye hjelper mannen deres til før jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det var et år hvor jeg ikke kjøpte gave til foreldrene hans, og da fikk de ingen gave. Og det synes jeg var ubehagelig da de kjøper veldig fine og dyre gaver til barna og oss. Kjempeflaut å ikke sende med noe form for gave tilbake når de er her å leverer sine. Jeg har aldri tenkt at han ikke kjøper bra nok gave, for han kjøper ikke gave til de i hele tatt. Men jeg er heller ikke så opptatt av hva de får, bare de får noe. Så i år kjøpte jeg det samme som jeg kjøpte til mine foreldre bare for å ha noe til de.

Anonymkode: aa9ee...d3e

Hvis du i flere år hadde kjøpt gaver til dem, skjønner jeg godt at han tror du fortsetter med det, eller sier tydelig at i år gjør du det ikke. Har du ordnet dessert hvert år, må du kommunisere at du ikke gjør det i år. Du kan ikke regne med at noen kontrollerer hva du gjør, for så å handle.

Anonymkode: e2550...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (10 timer siden):

Det at en del menn gjør mindre av pynting osv. har nok sammenheng med at menn ofte er mindre opptatt av det. Det er selvfølgelig tafatt å ikke bidra til å handle inn gaver osv., men mye annet som nevnes i tråden handler jo vel så mye om at kvinner ofte er mer opptatt av for eksempel pynt.

Her er det hun som pynter til jul. Jeg skjønner ikke hva vi skal med tresifret antall nisser og lignende, men det er en interesse hun har. Jeg hjelper til å henge opp det som hun trenger hjelp til og fikser juletre. Gaver kjøper jeg rett før jul, da jeg har mye å gjøre på jobb i denne perioden, så har ikke energi til å ordne det før nå.

Jeg er dame og jeg er helt enig med deg. Ofte er det vi damene som er mest opptatt av jula så hvorfor skal mannen tvinges med på det han ikke er så interessert i? 

Anonymkode: ce71f...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det meste før jul, men har egentlig ikke noe i mot det. Mannen min vet og ser hva jeg gjør og han anerkjenner dette, det synes jeg hjelper. Alle gavene, pakkekalender, baking, pynting og vasking gjør jeg, i år ekstra mye fordi han jobber ekstremt mye. Nøkkelen ligger vel i å snakke om det, hva som ligger i å planlegge jula og hva man forventer av hverandre. Mannen tok storhandelen da, som jeg hater, og det setter jeg pris på. 

Anonymkode: 6e992...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen gjorde ingenting. 

Han jeg er gift med nå tar sin del. Vi har egentlig aldri hatt en prat om det for å fordele oppgaver, vi falt bare naturlig inn i mønster da vi flyttet sammen. 

Begge ordner gaver til sin side av familien. 

Han pynter ute, jeg pynter inne (bortsett fra juletre, det tas sammen). 

Julevasken blir som vanlige husvasker, jeg og ungene rydder, jeg vasker badene og tørker støv, han støvsuger og vasker gulv, og vasker kjøkken. 

Vi setter oss ned sammen for å planlegge måltider og skrive handleliste. I år var det han som tok initiativ til planlegging og handling. De årene vi er sammen med min familie har jeg hovedansvar og omvent. Det er litt forskjellige kosthold og ting å tenke på, så lettest sånn. Begge bidrar til selve matlagingen. 

Jeg planlegger pynt av bord og sørger for at lys og servietter osv er i hus. Han har ansvar for vask av alle håndklær (hele året), sørge for at det alltid er dopapir og ved og litt sånne ting. 

Anonymkode: 82264...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er dame og jeg er helt enig med deg. Ofte er det vi damene som er mest opptatt av jula så hvorfor skal mannen tvinges med på det han ikke er så interessert i? 

Anonymkode: ce71f...4fd

I hvert fall den delen som ikke er nødvendig. Etter min erfaring er det ofte damer i et forhold som er interessert i pynt og hvordan det gjøres hjemme. Hun har mer smak rundt dette enn meg, og hvis jeg gjør noe rundt dette, så blir det gjerne rettet på uansett. Så hun pynter til jul, og gjør også jobben med dette. Hun klager heller ikke over det, da hun vet at det er best slik uansett. 

De damene som klager over at mennene deres ikke gjør dette må stille seg spørsmålet om de vil godta mindre pynt, eller at det ikke gjøres på en bestemt måte. Hvis de da har innvendinger på dette, så må de tåle å gjøre den jobben selv. 

Det blir litt som at jeg skal be henne om å rydde i bokhyllene våre, som nesten utelukkende består av mine bøker, for å deretter rette på henne underveis for å gjøre "feil". Det ville vært urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør nok det meste. Han gjør det jeg ber om, og handler det han har lyst på. Min mann er ikke norsk, og har ikke noen av de samme tradisjonene som vi er vant med her til lands. Så tenker det er ok at det havner hos meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min har ordnet det meste i år. Det vil si, jeg har planlagt gaver og handlet de fleste på nett, og har hjulpet med handleliste. Han har handlet i butikkene, og pyntet til jul hjemme. 

Jeg er syk, så vi må fordele det slik. Jeg gjør det jeg kan, og det er planlegging :) så gjennomfører han. Skulle så gjerne gjort mer men det fungerer på et vis.

Anonymkode: 3a5b7...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tar utebelysningen, han rydder og vasker i garderoberommet, gang og bad nede..- Jeg tar soverom og bad oppe. Men jeg tar også stua og kjøkken. Bortsett fra at han vasker ovnen. Han lager julekaker, og tar maten til jul. DVS, der bidrar jeg med saus og grønnsaker, han tar alltid ribba, pinnekjøttet og lutefisken. 

Ellers er det vel jeg som pynter. Han setter opp juletreet med lys. Vi handler stort sett sammen, eventuelt tar han vinmonopol og jeg tar butikk, så kommer han og pakker for meg. 

Men gulvvask det må jeg ta selv, for han hater å gjøre det. Greit nok- jeg føler vi deler greit på det. Men det er stort jeg som organiserer, og da spør jeg han hva han vil gjøre av det jeg ser må gjøres, og så velger han. 

Han har gjort mye mindre tidligere, men han har vokst med årene og vet at jeg har ikke tenkt å gjøre alt selv og det har han fått klar beskjed om. 

Anonymkode: 3868b...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det fikk jeg med meg. Og det er helt greit, som jeg sa.  Jeg står fint for min mening selv om 90 prosent er uenig med meg jeg. 

Anonymkode: ce71f...4fd

Men, hvis du ser at 90% er uenig med deg, hvordan kan du da fortsatt mene at det er en kjønnsgreie og ikke en personlighetsgreie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Men, hvis du ser at 90% er uenig med deg, hvordan kan du da fortsatt mene at det er en kjønnsgreie og ikke en personlighetsgreie?

Må man skifte mening fordi man ikke mener som flertallet? Rareste jeg har hørt. Jeg er trygg i egen oppfatning selv om flertallet på KG er uenig med meg jeg. 

Anonymkode: ce71f...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man skifte mening fordi man ikke mener som flertallet? Rareste jeg har hørt. Jeg er trygg i egen oppfatning selv om flertallet på KG er uenig med meg jeg. 

Anonymkode: ce71f...4fd

Jeg prøver bare å få deg til å innse at folk er forskjellige - hvis det finnes mange menn som tar slike ting helt naturlig - så er kanskje din oppfatning av situasjonen feil?

Jeg sier overhodet ikke at det er feil at dere som par fordeler som dere gjør, og at du mener at dette er helt naturlig for dere - den meningen skal du selvfølgelig få ha. Men i det første innlegget fra deg som jeg svarte på, fikk det til å virke som at våre menn ikke gjør det naturlig fordi deres personlighet er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en dritt, og legger ikke i 50øre i gaver. Skilsmisse snart, tenker jeg.

Anonymkode: 9e4c4...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver bare å få deg til å innse at folk er forskjellige - hvis det finnes mange menn som tar slike ting helt naturlig - så er kanskje din oppfatning av situasjonen feil?

Jeg sier overhodet ikke at det er feil at dere som par fordeler som dere gjør, og at du mener at dette er helt naturlig for dere - den meningen skal du selvfølgelig få ha. Men i det første innlegget fra deg som jeg svarte på, fikk det til å virke som at våre menn ikke gjør det naturlig fordi deres personlighet er slik. 

Jeg vet at folk er forsjellige, og det finns alltid unntak fra regelen. Jeg er av den typen som mener at damer og menn er forskjellig fra naturen av, jeg er ingen forkjemper for likestilling og jeg er glad i tradisjonelt kjønnsrollefordeling. Og i RL er mange som meg. Men såklart ikke på KG, der er alle etterdiltere og politisk korrekte. 

Anonymkode: ce71f...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at folk er forsjellige, og det finns alltid unntak fra regelen. Jeg er av den typen som mener at damer og menn er forskjellig fra naturen av, jeg er ingen forkjemper for likestilling og jeg er glad i tradisjonelt kjønnsrollefordeling. Og i RL er mange som meg. Men såklart ikke på KG, der er alle etterdiltere og politisk korrekte. 

Anonymkode: ce71f...4fd

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært der at jeg gjorde nesten alt, men klarte (ved hjelp av familieterapi) å få en ny start der alt ansvar, for alt, ble fordelt. Siden har vi bare fortsatt slik, også angående alt til jul. 

Han er gladere i shopping enn meg, så han er den som farter rundt og skaffer gaver. Jeg deltar i å pakke inn, og tar noe mer hjemme når han styrer med å kjøpe inn til jul. Både mat og gaver handler han, bortsett fra det som skal bestilles på nettet. Pynting ute og inne har vi gjort sammen. Julaften pleier vi å sette opp liste over alt som skal være klart til kvelden, og så fordele på alle fire. Våre barn slipper ikke unna, og tar sin del de også, så det egentlig ikke er noe stress på noen dem dagen, selv om vi ønsker at alt skal være på stell. Barna liker faktisk å være med på å skape fin ramme rundt julaften. Kommer selv med forslag til ting, om de synes jeg og far glemmer noe, som for eksempel lykter i hagen. Fordelingen av oppgavene går veldig enkelt. Alle sier "Det tar jeg." helt frivillig, og så bare omfordeler vi litt om ene tok på seg litt for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper..? Det er ikke min jul og noe jeg trenger hjelp til, det er jul for oss og vi gjør begge det som trengs for at det skal bli jul.

Ikke alle har den samme interessen for å jul- og julefeiring, og du kan i alle fall ikke forvente at situasjonen bedrer seg om du fortsetter å gjøre alt og ikke sier noe.

Anonymkode: 9186d...ea3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg slipper heldigvis ubrukelig mannfolk, siden jeg er singel og lykkelig🥂

Anonymkode: 809bc...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske vanlig. Mannen min handler eventuelle gaver 23 desember på kvelden, og får ikke tak i det han skal ha. Jeg har tatt over ansvaret, for får helt mark av det. Jeg handler på nett. Har gjort det så enkelt som mulig - alle voksne er kuttet ut, og nevøer og nieser har vi byttet slik at vi kjøper til egne barn på vegne av andre. 

Han hjelper med rydding, men fungerte svært dårlig før vi fikk vaskehjelp. Nå ryddes det til vaskehjelpen kommer, så det er ferdig i god tid før jul. 

Han er flink med maten og blir sent på handletur og lager mye av maten. Ikke baking og dessert, men hovedretten fikser han utenom sausen.

Ellers er det absolutt ikke han som tar en feriedag før jul for å få alt på plass eller prioriterer fri i romjula når barnehagen er stengt. Det faller på meg. Noen ganger er det fryktelig slitsomt! 

Anonymkode: 49bdb...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hjelper ikke,  vi deler på ting og ingen hjelper, vi er da trossalt voksne

Anonymkode: 52bac...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 9.04):

Fordi det huslige ligger mer naturlig til kvinnen. Jeg hjelper til når det gjelder utearbeid som er mannens domene. 

Anonymkode: ce71f...4fd

🤣

Anonymkode: 52bac...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...