Gå til innhold

Hvor mye hjelper mannen deres til før jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det noen som har en mann som fikser og organiserer til jul av seg selv?

Mannen min lever sitt vanlige liv med jobb osv, og det virker ikke som han tenker på at det er jul om en uke. Jeg har kjøpt alle gavene, de ligger i boden. Ikke pakket inn eller noe, men jeg har ordnet det. Mannen har ikke engasjert seg i noe, han aner ikke hva barna eller foreldrene hans får osv. Eller om noe er kjøpt, for jeg har ikke sagt noe om det siden vi ikke har snakket så mye om julen. Jeg vet ikke om han bare regner med jeg fikser det, eller om han rett og slett ikke tenker på det.

Planlegging av julehandel osv har jeg begynt på i form av å skrive liste og planlegge innkjøp. Jeg spurte om vi skulle dra å handle litt i morgen siden det er søndagsåpent, og da virket det som han syntes det var rart å gjøre nå. Er det flere som har det slik? Jeg spurte min mor, men hun lo bare og sa bare at hun har da stelt i stand jul alene i over 20 år, som om det var helt normalt. 

jeg kjenner jeg blit litt oppgitt. For jeg føler jeg drar lasset hele året med hus og barn osv også. Men synes det er rart å ikke engasjere seg til jul heller.

Anonymkode: aa9ee...d3e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han tror han gjør masse, men i virkeligheten gjør han veldig lite. Han "ser ikke" nødvendige arbeidsoppgaver, vet ikke hva som må gjøres og forstår ikke at en del ting har en fornuftig rekkefølge for at man skal slippe dobbelt arbeid. Han koordinerer ingen ting, planlegger ingen ting, og tenker ikke over at julegaver til folk vi treffer sjelden må handles før siste gang vi treffer dem før jul; eventuelt før siste frist med Posten. Jeg har bedt ham ta ansvar for gaver til sin side av familien, men må faktisk fortelle ham at han er nødt til å handle disse gavene før disse fristene. 

Han skal ha for at han ønsker å bidra, da: han spør om han kan "hjelpe meg" med noe. Det spørsmålet provoserer meg omtrent like mye som de som uttrykker at far "sitter barnevakt" for sine egne barn! Ansvarsforståelsen er altså totalt fraværende. Han tar ikke ansvar, men tilbyr seg liksom å være en slags assistent. Med denne forståelsen av ansvar og arbeidsfordeling gjør han dermed kun de tingene han blir bedt om. Det tredje skiftet (og det fjerde og det femte osv) ligger helt og holdent på meg. 

Anonymkode: ae7db...443

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk mann. Jeg snakker ganske høyt om hva julen faktisk krever av planlegging og det går sakte men sikkert inn. Han har tatt vett til seg og tilbyr meg hjelp. Bare si ifra. Vær konkret. Gi ham en handleliste. «Jeg trenger hjelp til å få istand alt. Kan du handle for meg?»

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på emnetittelen; ja. Jeg ordner gaver til min familie og han til sin familie. Hvis han ikke ordner gave til sin familie så får de jo ikke gave fra oss, så det er jo bare så enkelt. 

Du syr jo puter under armene på mannen din og har vel gjort det i mange år regner jeg med. 

Jeg baker til jul fordi jeg liker det og fordi han ikke har helt peiling på det, men han ordner pepperkaker og pynter pepperkakehus med meg og sånne ting da. Vi deler på hvem som gjør hva av husvask før jul (som vi har gjort i dag faktisk) og han pynter sammen med meg.

Anonymkode: 1b16b...822

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ansvar for gaver til sin familie, jeg til min. Vi kan likevel handle for hverandre, og utveksle ideer.

Han er ansvarlig for julemiddagen, og sånn sett ansvarlig for at alt blir kjøpt inn. Vi skriver handleliste, så hvem som faktisk handler hva varierer.

Vi har en bakedag eller to i desember. Hvem som initierer varierer. 

Vi inngår begge avtaler med familie og venner om diverse sammenkomster, samsnakker for å unngå dobbeltavtaler. 

Rengjøring deles som resten av året.

Vi snakker sammen, og blir enige om hvem som skal gjøre hva.

Anonymkode: e2550...997

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting.

Jeg har tatt meg av alt av pynting både inne og ute, planlagt alle julegaver, kjøpt julegaver, pakket inn julegaver og planlagt alt som skal skje i julen. Han har ikke hjulpet med å rydde/vaske engang. 

Kommer til å avslutte dette forholdet etter julen er over, orker faktisk ikke mer av denne slappe mannebabyen.

Anonymkode: d8332...58d

  • Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Eller er det noen som har en mann som fikser og organiserer til jul av seg selv?

Mannen min lever sitt vanlige liv med jobb osv, og det virker ikke som han tenker på at det er jul om en uke. Jeg har kjøpt alle gavene, de ligger i boden. Ikke pakket inn eller noe, men jeg har ordnet det. Mannen har ikke engasjert seg i noe, han aner ikke hva barna eller foreldrene hans får osv. Eller om noe er kjøpt, for jeg har ikke sagt noe om det siden vi ikke har snakket så mye om julen. Jeg vet ikke om han bare regner med jeg fikser det, eller om han rett og slett ikke tenker på det.

Planlegging av julehandel osv har jeg begynt på i form av å skrive liste og planlegge innkjøp. Jeg spurte om vi skulle dra å handle litt i morgen siden det er søndagsåpent, og da virket det som han syntes det var rart å gjøre nå. Er det flere som har det slik? Jeg spurte min mor, men hun lo bare og sa bare at hun har da stelt i stand jul alene i over 20 år, som om det var helt normalt. 

jeg kjenner jeg blit litt oppgitt. For jeg føler jeg drar lasset hele året med hus og barn osv også. Men synes det er rart å ikke engasjere seg til jul heller.

Anonymkode: aa9ee...d3e

Her tar mannen husvask og baking på eget initiativ. Pakker ordner vi sammen. 
 

Han er i full jobb, jeg jobber redusert så jeg tar en del av juleforberedelser som å handle inn, planlegge mat, ordne med klær til oss og barna osv. 
 

Han fikser julepynt (bærer ned fra loftet) , ordner belysning ute, hjelper til å pynte inne (der må jeg ha kontroll😂). 
 

Vi baker sammen med barna, og han baker noen kaker alene. Han gjør jo også andre ting som hører vinteren til, som å måke sne og ordne ved. 

Anonymkode: 1df48...8a8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det er viktig å være tydelig og tidlig ute med å understreke at «dette er dine oppgaver før jul» (det kan feks være å handle julegaver til sin side av familien), og så må man ikke la seg stresse av at det ikke blir gjort (veldig viktig del av oppskriften)! Ikke tenk at det er flaut for dere begge at feks den delen av familien ikke får noe, hvis de spør så får man heller si det som det er at det fikk mannen ansvar for i år. En annen viktig detalj er å ikke gi dem ferdig oppdelte oppgaver (altså skal de handle inn mat til jul så ikke gi dem en ferdigskrevet handleliste, de må øve seg på å tenke og regne ut hvor mye potet man trenger til 12 stykk mennesker osv). Også viktig at man ikke går frem med autoritær stil, ikke kommander kjæresten men prøv så langt det lar seg gjøre å skape forståelse for alt som må gjøres og fordel oppgaver (hvis mulig) etter hva dere kunne tenke dere å gjøre/fordel byrdene nogen Lunde likt

Anonymkode: 8664c...0eb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært irritert på samboer fordi han ikke tenker på å pynte til jul. Forstår vi er forskjellig og at han ikke er like nøye på slikt. Men jeg hadde satt pris på om han tok noe initiativ. Det kunne vært å hentet eskene med julepynt fra loftet, satt sammen juletreet el. Jeg kan fint pynte selv, men hjelp hadde vært fint. Han pynter med lys ute da, men jeg må passe på så han ikke går til innkjøp av dyre lys i harry farger. 

Jeg har tidligere tatt meg av alle gaver. Har bedt han be sin familie om ønskelister og eventuelt komme med ideer selv. I år har jeg kun kjøpt til min side og jeg har sagt han må fikse til sine selv. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å kjøpe hvis han tidlig i desember kom med en liste. Men nå vil jeg gjerne bruke de siste dagene til ro og fred, blir nemlig travelt i julen med besøk her og der. 

Når vi har arrangert julaften har jeg stort sett stått for innkjøp. Ber han fikse alkohol. 

Jeg kunne lagt mer ansvar over på han, men da hadde han nok ikke tenkt på å kjøpe ting som jeg liker å spise i løpet av julen. Og for meg "må" jeg ha enkelte ting. 

Har en ettåring nå. Når han blir større går jeg ut i fra at samboer er mer interessert i å lage noen tradisjoner. 

Anonymkode: c9e4d...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og hans familie utveksler ikke gaver, med mindre de ser "den perfekte gaven". Litt rart system, for noen år mottar de gaver, noen år gir de gaver, noen år er det 0 gaver til noen som helst, helt tilfeldig. Men ikke mitt problem. Barna våre har akseptert at de ikke kan forvente gaver fra den delen av slekta.

Så jeg ordner gaver til min familie og han ordner (evt. ikke ordner) til sin familie.

Jeg ordner hjemmelagd kalender til 3 barn, baker alle 6 av 7 slag julekaker, kjøper inn 75% av gavene til våre barn, står for eventuell julevask, kjøper inn julesnacks av alle slag (inkludert gode frokoster), finner frem julepynt og pynter juletre, ordner klær til ungene og drar de med ut på julearrangementer.

Han kjøper de siste 25% av gavene (vi pakker inn sammen), han lager jule- og nyttårsmiddagen og gjerne de fleste middagene ellers i jula også, han baker 1 slag julekaker, han hjelper ungene med pepperkakehus, og hvis jeg sender handleliste kjøper han inn annet som mangler til jul for meg. 

Ikke heeeelt 50/50 men han er ikke et julemenneske, så hans nivå for "julekos" er mye lavere enn mitt, så da får jeg gjøre opp for resten. Ellers hadde ungene fått sjokoladekalender, julegavene hadde vært ett legosett hver, julekort og juletrefester og sånt hadde vært ikke-eksisterende, og julemiddagen (en hjemmelagd 5-retters med dyre ingredienser) hadde blitt inntatt i pysjen og med ikke-matchende tallerkner, før alle tilbrakte resten av kvelden på hvert sitt rom foran hver sin skjerm. 

Anonymkode: 9faa0...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer hjelper ikke bare til, han gjør like mye som meg. Det er f.eks han som tok initiativ til juletreet, fikset det i stand inne osv. Nå står det og hviler til vi skal pynte det. I den anledning støvsugde han hele huset uten at jeg måtte spørre. Gaver har vi fikset sammen. Kaker lager vi sammen. Jeg har gjort andre ting, men har også vært syk.

Samboer er kjempeflink og er i tillegg veldig nøye. 

Og oppi det hele har mine foreldre blitt skikkelig dårlige med influensa, og jeg har også ligget rett ut. Heldigvis bor foreldrene mine hos oss (de bor i vårt hus). Men han har ikke klagd, men heller stelt oss alle tre. Han har matet og gitt drikke til mine foreldre, løftet dem (rent fysisk) og gitt dem det de trenger, sett til dem og ringt legevakt. Han har vært så snill og omsorgsfull mot dem, og hjertet mitt svulmer. For en mann. :hjerte:

  • Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så fikser mannen gave til sine familiemedlemmer, men vi syns det er gøy med gaver så vi har diskutert det sammen ofte og utveksler ideer og tanker. Til syvende og sist er det han som bestemmer hva det blir og ordner innkjøpet.

Jeg gjør tilsvarende for mine.

Maten er det han som står for, så jeg kommer bare med innspill, men han legger inn alt på Oda og ordner og planlegger hva vi skal spise selv og hva vi skal ta med.

Rydding, pynting, vasking og innpakning av gaver er det i hovedsak jeg som organiserer, men han bidrar med f.eks støvsuging, klesvask og bretting av klær når jeg ber om det. Ellers er det jeg som tar vaskejobben og ryddejobben og «pynter til jul» ☺️ Syns det har fungert fint, vi er begge veldig glade i jula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa fra med en gang at jeg ikke tok ansvaret for gaver til hans familie. Jeg sa fra til familien også, for gavene ble det av og til så som så med, og jeg ville ikke få skylden, men det var den enkleste jobben å kvitte seg med. Alt annet ville gått ut over barna eller meg om han hadde droppet, og han hadde droppet det. Når jeg nektet å la ham ha barna på julaften etter atvi flyttet fra hverandre var det fordi jeg visste dette, at de risikerte å få nudler til julemiddag.

Anonymkode: bbaa2...765

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så klassisk... det tredje skiftet, er det ikke det man kaller det å ta ansvar for all planlegging og gavekjøp osv?

Bare det at du skriver om mannen "hjelper til"... ligger jo nesten i det at det er kvinnens ansvar, at når han gjør noen så er det ikke fordi det er hans jobb men fordi han hjelper kvinnen med hennes jobb.

Tror ikke jeg hadde sagt noe om de gavene i boden, og sett om han fikk panikk på julaften når du står der og sier hva, jeg har da ikke kjøpt noe til moren din, trodde du hadde det? 😂

Nå finnes det jo de som bryr seg lite om jul, som dersom de hadde vært single ikke hadde pyntet eller bakt, og som hadde kjøpt alle julegavene på en rask runde på kjøpesenteret lille julaften. Jeg har jobbet i butikk på kjøpesenter selv, mange menn som står i kø der på lille julaften og julaften. Særlig hos gullsmeden 😂

Da må man avklare litt forventninger og gi beskjeder og bli enige om ting. Han må forstå hva du forventer, for han skjønner det ikke av seg selv. Og han ser vel ikke hva som blir gjort engang.

Nå har jeg bare en kjæreste og ikke en samboer jeg feirer jul sammen med enda. Men jeg ser jo at han er selvgående og fikser og ordner. Jeg hadde ikke taklet en mannebaby. 

Anonymkode: 341c7...c02

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han baker, har kjøpt og pakket noen julegaver, kjørt å levert julegaver, hengt opp julelys ute, kjøpt pinnekjøtt fra en lokal bonde og var å hogget juletre med ungene i går. Vil absolutt si han gjør sin del 🙂

Anonymkode: d2ca4...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter ikke å hjelpe til. Det heter å ta sin del av ansvaret.

Vet ikke hvor godt det er fordelt her. Jeg gjør kanskje 70% og han 30%. Men de 30% han gjør, er ting jeg er veldig glad for å slippe 🙃. Dessuten lager han nesten alle middager i jula, så det gleder jeg meg til. Han lager nesten aldri middag ellers i året. 

Han deltar ikke i noe baking før jul. Og jeg baker masse brød, to ulike rundstykker og noen julekaker. Men han tar all handling fra matbutikker før jul, og det liker jeg, for er ikke glad i handling. Jeg må skrive handlelister, men det er greit.

Anonymkode: b9be9...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare deg på tittelen: Jeg har funnet meg en mann med boevne og er i et forhold der begge bidrar.

Vi gjør ikke det samme, og vi er flinke og liker ulike ting men sammen er vi faktisk dynamitt 💥

Vi er særboere til vanlig og jeg feirer julen hos han, skal dit i begynnelsen av neste uke.

Jeg fikser pakker (men her snakker vi mye sammen) og tar husvask og viss han skulle pyntet til jul er jeg stygt redd for at det kanskje bare hadde blitt kjøpt inn en Julestjerne som til og med hadde fungert som et juletre så alt slikt tar jeg meg av. Og han er glad for stemningen det gir når alt av kategori "hus" er fikset

Mens han tar alt av mat fordi han elsker å lage mat og han er enormt flink til det. Alt fra hjemmelaget rundstykker, sylte, Sursild, tomatsild, pålegg generelt til middager og desserter. Jeg kan ikke fordra å stå på kjøkkenet å lage mat, og er lite flink så det fikser han. Og jeg er enormt takknemlig og glad for den stemningen hans matkunnskaper gir. Jeg rydder og vasker etter middagen når vi har slappet av en stund.

Han er mer A menneske enn meg så han fikser ting om morningen mens jeg ligger i sengen med en kaffekopp, han lufter f.eks hunden om morningen. Jeg fikser mine ting og plikter om ettermiddagen/kveld når luften har gått ut av han. Jeg lufter f.eks hunden om kvelden, mens han nyter en kaffekopp etter middagen i sofaen.

Vi er ulike på noen områder og det er helt greit, vi trenger ikke være helt like men begge bidrar med vårt og det er jeg glad for at ingen av oss står med alt av julen aleine men mer at vi har funnet vår rytme.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bidrar lite til jul, og det er helt greit for meg. Jeg elsker jul, han synes det dr helt greit. Han bidrar med alt annet da, husarbeid og barn. Han sitter gjerne med barna så hun mor får shoppet i fred 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dine sko hadde jeg nok ventet til over jul, men hadde definitivt sagt at det å melde seg helt ut og la deg fikse alt ikke vil være noe som får gjenta seg. Det er uakseptabelt at du skal slave rundt hele desember og vel så det for å få i stand jul, og barna bør heller ikke lære at dette er greit.

For å sette det litt i perspektiv: Min mann har hjulpet meg å klekke ut julegaver, handle dem inn, pakke inn, bære opp julepynt-eska og krakken jeg har et sånt mini-juletre på. Han har bakt lussekatter og i dag skal vi lage pepperkaker. Han er muslim:P Han kan ikke feire jul, men det er viktigere for ham å være en god ektemann for meg, enn å ikke skulle røre noe som har med jul å gjøre.

Anonymkode: 8bb28...057

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...