Gå til innhold

Folk som fremhever seg selv når andre dør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at visse folk jeg har som venn på fb legger ut innlegg, ofte med bilde av avdøde og hedrer bekjente/venner/kollegaer som har gått bort, og det er jo fint gjort men når man skriver omtrent en nekrolog over den avdøde som man møtte to ganger i måneden i strikkegruppa, boksirkelen eller som kollegaen til mora, så er det merkelig.

De skriver da at de er så lei seg for at vedkommende er død, hvor mye avdøde betydde for de og at de var i begravelsen i dag og det var så trist osv

Jeg tenker bare at dette er det de pårørende/etterlatte som skulle skrevet og ikke en bekjent/perifer venninne.

Enig?

Anonymkode: 9493f...904

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kvalmt. Jeg hater det intenst. Folk er så utrolig selvopptatte.

Anonymkode: 88a85...9e1

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når noen dør vekker det mange følelser, hos mange, og at det er det som renner litt over. 

Jeg velger å tro at det ikke nødvendigvis kommer fra et egoistisk ståsted, men fra at man står i et kaos av følelser. 

Når det kommer til død, som er et eksistensielt vanskelig landskap for mange, ønsker jeg å ha stor takhøyde og toleranse for ulike reaksjoner. Vi er veldig forskjellige i hvordan vi opplever, står i, og uttrykker følelser. 

Man trenger ikke være så politisk korrekt, syns jeg. Jeg liker at folk tørr å vise følelser, at følelsene «er litt utenpå». Men vi er forskjellige. 

Det er bare hyggelig å tenke på at mitt dødsfall går innpå også mennesker jeg «bare» kjenner. ❤️ 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ser at visse folk jeg har som venn på fb legger ut innlegg, ofte med bilde av avdøde og hedrer bekjente/venner/kollegaer som har gått bort, og det er jo fint gjort men når man skriver omtrent en nekrolog over den avdøde som man møtte to ganger i måneden i strikkegruppa, boksirkelen eller som kollegaen til mora, så er det merkelig.

De skriver da at de er så lei seg for at vedkommende er død, hvor mye avdøde betydde for de og at de var i begravelsen i dag og det var så trist osv

Jeg tenker bare at dette er det de pårørende/etterlatte som skulle skrevet og ikke en bekjent/perifer venninne.

Enig?

Anonymkode: 9493f...904

Helt enig,,....i tillegg så virker det som om det er om å gjøre å være førstemann til å få ut på facebook om noen en kjenner er død. Det er jo oppmerksomhetssyke tullinger som legger ut slik uten engang å ha snakket med de pårørende,helt respektløst!

Anonymkode: ff64f...082

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naos skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at når noen dør vekker det mange følelser, hos mange, og at det er det som renner litt over. 

Jeg velger å tro at det ikke nødvendigvis kommer fra et egoistisk ståsted, men fra at man står i et kaos av følelser. 

Når det kommer til død, som er et eksistensielt vanskelig landskap for mange, ønsker jeg å ha stor takhøyde og toleranse for ulike reaksjoner. Vi er veldig forskjellige i hvordan vi opplever, står i, og uttrykker følelser. 

Man trenger ikke være så politisk korrekt, syns jeg. Jeg liker at folk tørr å vise følelser, at følelsene «er litt utenpå». Men vi er forskjellige. 

Det er bare hyggelig å tenke på at mitt dødsfall går innpå også mennesker jeg «bare» kjenner. ❤️ 

Jo jeg er litt enig i det du skriver, men gjør de det for å hedre avdøde eller gjør de det for at de skal få oppmerksomhet?

De er preget av dødsfallet den dagen de legger ut innlegget, men utover det så påvirkes  ikke livet deres fordi de bor ikke med vedkommende, snakker ikke med de daglig, har ikke noe ansvar i forhold til verken begravelse, gravstøtte eller papirmøllen som er etter et dødsfall og det hullet som avdøde etterlater seg blir fort fylt av noen andre.

Ts

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive en nekrolog er ikke å fremheve seg selv. Jeg synes iblant folk går litt langt med å skrive lange innlegg om døde kjendiser og hva det måtte være, eller de som skriver "i dager det 14 år siden Fido døde, savner deg vennen". MEN man skal generelt være forsiktig med å dømme om når og hvordan folk sørger. Jeg kjenner en som legger ut bilde av morens grav støtt og stadig, årevis etter hun sovnet inn av naturlige årsaker i høy alder. Men igjen, man må gå ut fra at det er en grunn til det utover å høste likes.

Anonymkode: 86406...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ofte B, C og D-kjendiser som på død og liv skal legge ut bilde av seg selv på sosiale medier sammen med den døde A-kjendisen. Gjerne et gammelt bilde fra mange år tilbake. «Se! Jeg kjente denne A-kjendisen veldig godt!!».

Anonymkode: b3bb1...6f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å skrive en nekrolog er ikke å fremheve seg selv. Jeg synes iblant folk går litt langt med å skrive lange innlegg om døde kjendiser og hva det måtte være, eller de som skriver "i dager det 14 år siden Fido døde, savner deg vennen". MEN man skal generelt være forsiktig med å dømme om når og hvordan folk sørger. Jeg kjenner en som legger ut bilde av morens grav støtt og stadig, årevis etter hun sovnet inn av naturlige årsaker i høy alder. Men igjen, man må gå ut fra at det er en grunn til det utover å høste likes.

Anonymkode: 86406...9b7

Jeg snakker om når den avdøde er en bekjent og ikke noen man har et tett forhold til

Ts

Anonymkode: 9493f...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ofte B, C og D-kjendiser som på død og liv skal legge ut bilde av seg selv på sosiale medier sammen med den døde A-kjendisen. Gjerne et gammelt bilde fra mange år tilbake. «Se! Jeg kjente denne A-kjendisen veldig godt!!».

Anonymkode: b3bb1...6f1

Akkurat dette synes jeg også er teit.

Men i tilfellet som TS skriver er jeg mer delt. Jeg skriver ikke på Facebook selv, men tror at jeg som etterlatt faktisk hadde syntes det var fint.. Akkurat som at det betyr noe at folk kommer i begravelse, uansett om de ikke var nære eller ikke

Anonymkode: 35c5e...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Å skrive en nekrolog er ikke å fremheve seg selv. Jeg synes iblant folk går litt langt med å skrive lange innlegg om døde kjendiser og hva det måtte være, eller de som skriver "i dager det 14 år siden Fido døde, savner deg vennen". MEN man skal generelt være forsiktig med å dømme om når og hvordan folk sørger. Jeg kjenner en som legger ut bilde av morens grav støtt og stadig, årevis etter hun sovnet inn av naturlige årsaker i høy alder. Men igjen, man må gå ut fra at det er en grunn til det utover å høste likes.

Anonymkode: 86406...9b7

Men det er jo en ting, da har jo vedkommende hatt et nært forhold til avdøde. Jeg tror TS mer mener de som legger ut følelsesladde innlegg om folk som har gått bort som bare har vært bekjente og knapt nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker om når den avdøde er en bekjent og ikke noen man har et tett forhold til

Ts

Anonymkode: 9493f...904

Men det er det jo strengt tatt bare den som skriver som kan vite, om han/hun oppfattet forholdet som tett. Man kan også bli trist når noen man ønsker man hadde et tettere forhold til dør. Synes ikke det er andres sak å dømme om dette.

Anonymkode: 86406...9b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett veldig perifere personer fremheve seg selv veldig i begravelser. Gå fram og tilbake i midtgangen og rette på kranser når folk kommer inn i kapellet. Merkelig fenomen.

Anonymkode: b3bb1...6f1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våknet klokken 5 om morgenen til en Facebook-post om at min kjære bestemor hadde dødd.

Akkurat den leveringen skulle jeg gjerne ha sluppet  jeg gikk rett i sorg og sjokk. 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (12 timer siden):

Men det er jo en ting, da har jo vedkommende hatt et nært forhold til avdøde. Jeg tror TS mer mener de som legger ut følelsesladde innlegg om folk som har gått bort som bare har vært bekjente og knapt nok det.

Ja det er akkurat det jeg mener.

T som

Anonymkode: 9493f...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkis Sau skrev (3 timer siden):

Jeg våknet klokken 5 om morgenen til en Facebook-post om at min kjære bestemor hadde dødd.

Akkurat den leveringen skulle jeg gjerne ha sluppet  jeg gikk rett i sorg og sjokk. 

Hvem la ut den facebook-posten?

Stakkars deg, det må ha vært fryktelig ❤

Anonymkode: 9493f...904

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men det er det jo strengt tatt bare den som skriver som kan vite, om han/hun oppfattet forholdet som tett. Man kan også bli trist når noen man ønsker man hadde et tettere forhold til dør. Synes ikke det er andres sak å dømme om dette.

Anonymkode: 86406...9b7

Nei men å skrive på sosiale medier at man hadde mye kontakt med avdøde når man ikke hadde det, er jo ikke helt riktig for da.

Ts

Anonymkode: 9493f...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så nylig et lignende eksempel.

En person døde, det var åpenbart at familien ikke ønsket å spre bilde av personen, da media ikke fikk bilde.

Likevel presterer minst en person som ikke stod personen nært (hadde møtt vedkommende i noen få sammenhenger, men kjente ikke hverandre særlig) å poste bilde i sosiale medier og skrive masse rundt hvordan personen døde, som bare var gjetninger på det tidspunktet, da ingen detaljer hadde blitt oppgitt i media annet enn at det var en ulykke.

Ikke lenge etterpå møtte jeg en annen person som aldri har møtt den avdøde, og som snakket med stort engasjement om hvordan vedkommende døde og detaljer rundt det og hva personen selv mente om det. Jeg som stod den avdøde nært og som også har stått aller nærmeste familie nært har fått vite de reelle detaljene, og ryktene er ikke i nærheten av sannheten.

Det er så ufint, det er så stygt! Folk higer etter å være første til å spre sensasjoner, for å få oppmerksomhet selv. At de sårer de som står avdøde nærmest, det bryr de seg overhodet ikke om, bare de selv får oppmerksomhet.

Anonymkode: 7cb59...335

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vet du om deres bånd? Å møtes to ganger i måneden i strikkegruppa eller å ikke ha møttes på fem år men festet sammen som ung kan fortsatt bety de hadde nære bånd. 

Jeg har nærere bånd med en jeg ser annenhvert år enn mange av de jeg møter ukentlig eller daglig

Anonymkode: fb22d...edd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du undervurderer hvor stor betydning en strikkegruppe eller en kollega kan ha for folk. 

Du kan kjenne et menneske et helt liv uten å ha tette bånd til vedkommende, og du kan møte et menneske i ny og ne og oppleve nært vennskap. 

Hvis et menneske opplever noe positivt i møte med meg og har lyst til å uttrykke dette overfor andre ved min død, så ville jeg ha satt stor pris på det. Og de kan skrive så langt eller kort de vil. 

Det samme gjelder for mine nærmeste. Om de har satt spor hos noen, dype eller ei, så står enhver fritt til å dele det - og jeg vil være takknemlig.

Anonymkode: 5e479...1ac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvem la ut den facebook-posten?

Stakkars deg, det må ha vært fryktelig ❤

Anonymkode: 9493f...904

Sånn jeg fant ut at fetteren min hadde tatt sitt eget liv, alle som absolutt skulle dele først om sin sorg og vantro. Men forskjell på det og ha en konkurranse om og være først ute en og dele sine tanker om sorg. Jeg deler ikke sånt, men selv om man ikke treffer noen så ofte kan dem ha betydd noe spesielt for dem forde. Selv om du ikke mener det. Jeg hadde en tidligere kollega som betydde veldig mye for meg, som døde for ca 1 mnd siden. Vi traff hverandre ikke så ofte men når vi gjorde var det som vi skulle sett hverandre hele tiden. Det var et spesielt bånd. Og jeg skulle gjerne delt noe koselig om henne jeg, men pga sånne som ts så gjorde jeg ikke det, som sikkert mente vi ikke var nærme nok

Anonymkode: 31069...317

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...