AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #101 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri angrepet deg som person. Derimot har jeg sagt at du kan drikke så mye du vil. Diskusjonen med deg er over for min del. Du er for useriøs og for lite informert om tema. Drikk så mange øl du ønsker for min del. Anonymkode: c50de...479 Hvis dette betyr at du nå skal slutte å spre feilinformasjon i slike tråder så er det flott. Mange takk. Anonymkode: 0d7eb...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. desember 2023 #102 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke det. Jeg tror bare de som takker nei til alkohol blir lagt bedre merke til. Fordi de er i mindretall. Vi lever i et samfunn det det å drikke alkohol er det «normale». De som ikke drikker er avvikende fra normalen. Anonymkode: c50de...479 Og har da gjerne ofte et behov for å uttrykke det, for eksempel her på KG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #103 Del Skrevet 16. desember 2023 Example skrev (27 minutter siden): Neppe flere enn normalt, men det er nok et poeng i at en del son ikke drikker alkohol har en større trang til å påpeke det enn folk som liker å ta seg et glass i ny og ne. En god del ganger er det fordi de må, om det ofte er alkohol innblandet i sosialisering. Har aldri møtt nye folk i en setting med alkohol,middag med venner foreksempel er ikke på fest, uten at folk spør hvorfor jeg ikke drikker, å ikke bare en person. Samme med mat, uansett hva det er du gjør som skiller seg ut så blir du spurt åsså får du høre folk snakker for mye om det. Liksom hallo, dere spørr hver bidige gang! 😂 Anonymkode: bff59...6fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #104 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En god del ganger er det fordi de må, om det ofte er alkohol innblandet i sosialisering. Har aldri møtt nye folk i en setting med alkohol,middag med venner foreksempel er ikke på fest, uten at folk spør hvorfor jeg ikke drikker, å ikke bare en person. Samme med mat, uansett hva det er du gjør som skiller seg ut så blir du spurt åsså får du høre folk snakker for mye om det. Liksom hallo, dere spørr hver bidige gang! 😂 Anonymkode: bff59...6fc Å fordi vi må for å ikke få vin foreksempel servert. Må jo takke nei, ellers ender jeg opp med alkohol. Å da blir det et tema. Anonymkode: bff59...6fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #105 Del Skrevet 16. desember 2023 Example skrev (1 minutt siden): Og har da gjerne ofte et behov for å uttrykke det, for eksempel her på KG. Der er vel sånn at for noen av oss så blir livsvalgene veldig viktige. Mange religiøse mennesker lever i fred og ro med sin religion, mens for noen blir det en besettelse og misjon blir et kall. Spesielt hvis man er en minoritet så kan sånt appellere til noen forsvarsinstinkter. Forøvrig tror jeg at diskusjonsforum tiltrekker seg diskusjonsglade mennesker, og sterke meninger har en tendens til å trigge diskusjon. Anonymkode: 0d7eb...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #106 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Snart er vel toalettpapir også det. Slutter du å tørke deg i ræva snart? Anonymkode: 2bec1...c22 Den var god,morsom du. Anonymkode: acd49...4fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. desember 2023 #107 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En god del ganger er det fordi de må, om det ofte er alkohol innblandet i sosialisering. Har aldri møtt nye folk i en setting med alkohol,middag med venner foreksempel er ikke på fest, uten at folk spør hvorfor jeg ikke drikker, å ikke bare en person. Samme med mat, uansett hva det er du gjør som skiller seg ut så blir du spurt åsså får du høre folk snakker for mye om det. Liksom hallo, dere spørr hver bidige gang! 😂 Anonymkode: bff59...6fc Det er jo egentlig ikke noe problem før folk prøver å prakke på en å drikke. Det handler nok vel så mye om hvordan folk opptrer. Det går fint an å gå på fest eller å være i sosiale settinger uten å drikke. Jeg drikker gjerne jeg, men noen ganger så passer det ikke. Enten fordi det blir for tungvint å komme hjem uten egen bil, fordi jeg ikke orker eller om jeg skal noe viktig dagen derpå. Da går det fint an å ta med noe alkoholfritt. Problemet oppstår hvis man da oppfører seg total festbrems. Det er det folk eventuelt reagerer på, ikke hva man har i glasset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #108 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å fordi vi må for å ikke få vin foreksempel servert. Må jo takke nei, ellers ender jeg opp med alkohol. Å da blir det et tema. Anonymkode: bff59...6fc Men trenger «tema» å være noe negativt? Jeg forstår godt at det er trettende om folk prøver å pushe på deg alkohol, men kan ikke en nøytral samtale om emnet være ok? Anonymkode: 0d7eb...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #109 Del Skrevet 16. desember 2023 Alkohol er for tapere. Anonymkode: 84322...8ac 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #110 Del Skrevet 16. desember 2023 Example skrev (Akkurat nå): Problemet oppstår hvis man da oppfører seg total festbrems. Det er det folk eventuelt reagerer på, ikke hva man har i glasset. Hva er festbrems i denne sammenhengen? Hvis jeg er edru i et arrangement med alkohol så henger jeg ikke i taklampa og jeg går nok før folk begynner med det. Anonymkode: 0d7eb...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #111 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men trenger «tema» å være noe negativt? Jeg forstår godt at det er trettende om folk prøver å pushe på deg alkohol, men kan ikke en nøytral samtale om emnet være ok? Anonymkode: 0d7eb...7a0 Spørs på folkene, noen er nøytrale og lar meg gjøre som jeg vil uten at det blir en sak, noen kan jeg være ærlig med, mens andre føler det ødelegger den sosiale stemningen om ikke alle er med på det samme og prøver å tvinge meg med. Har ikke opplevd så mye krangel med akkurat alkohol, men prøver å fremstå så uskyldig som mulig i slike potensielt ekle situasjoner som kan skape konflikt å sier: Er ikke så glad i smaken hihi, åh nei takk, er jo så alvorlig glad i brus 😊😅🤪. Forstår dette kan fremstå som en person som kan presses til å prøve, som kanskje er grunnen til at jeg i tilfeller har endt opp med å bli tvingt 😅 Men siden alkoholisme er såpass alvorlig, og du aldri vet hvem det gjelder, skulle folk vært mye mer respektful når noen sier nei takk og la det bli med det. Uansett hvilken grunnsom ligger i bunn. Kan være gravid og ikke ønske å si noe også, eller bare ikke ha lyst som er en god nok grunn i segselv, men for dem som ikke syns det og tenker et glass er harmløst selv om noen sier nei tenker jeg. Anonymkode: bff59...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #112 Del Skrevet 16. desember 2023 Likte godt å drikke. Før. Men merket at jeg forandret meg som person. Brukte det vel egentlig litt som medisin i blant. Mot angst, men som egentlig var ubehandlet ADHD. Fortsatte å drikke en sjelden gang på ADHD - medisiner, men tålte det ikke noe særlig selv om jeg droppet medisinen akkurat den dagen. Derfor drikker jeg ikke lenger, og savner heller ikke alkoholen. Konsentrerer meg om trening og lavkarbo (slik at jeg kan holde vekta), og er vel ganske fornøyd med livet nå. Har barn, venner og familie. Går ut i blant for å spise eller en sjelden gang for å se teater/opera/film. Hvorfor er rus så viktig for så mange? Anonymkode: 498b6...675 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #113 Del Skrevet 16. desember 2023 Jeg hater smaken, lukten og hvordan folk blir av alkohol. Vokst opp med en alkoholiker av en far. Sist jeg rørte alkoholiker var jeg 18, nå er jeg 36 så kan si jeg er avholds. Anonymkode: 82cb6...0e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #114 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke opplevd så mye krangel med akkurat alkohol, men prøver å fremstå så uskyldig som mulig i slike potensielt ekle situasjoner som kan skape konflikt å sier: Er ikke så glad i smaken hihi, åh nei takk, er jo så alvorlig glad i brus 😊😅🤪. Forstår dette kan fremstå som en person som kan presses til å prøve, som kanskje er grunnen til at jeg i tilfeller har endt opp med å bli tvingt 😅 Anonymkode: bff59...6fc Hva med bare å si «jeg drikker ikke» eller «jeg har ikke lyst på»? Sitat Men siden alkoholisme er såpass alvorlig, og du aldri vet hvem det gjelder, skulle folk vært mye mer respektful når noen sier nei takk og la det bli med det. Uansett hvilken grunnsom ligger i bunn. Kan være gravid og ikke ønske å si noe også, eller bare ikke ha lyst som er en god nok grunn i segselv, men for dem som ikke syns det og tenker et glass er harmløst selv om noen sier nei tenker jeg. Jeg prøver da virkelig å aldri presse noen til å drikke alkohol. Det kan være alle mulige grunner til at folk inne drikker, noen av dem private, og et «nei takk» er mer enn nok. Anonymkode: 0d7eb...7a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. desember 2023 #115 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er festbrems i denne sammenhengen? Hvis jeg er edru i et arrangement med alkohol så henger jeg ikke i taklampa og jeg går nok før folk begynner med det. Anonymkode: 0d7eb...7a0 Stikkordet er vel å gå før det kommer til det. Alkohol og fest har jo en tendens til å få folk til å miste noen hemninger og være litt mer utadvendte enn de vanligvis er. Det går an å gå litt i den sosiale bobla uten å drikke alkohol selv. Noen klarer det fint, mens andre ser ut til å ha lyst å være alle andre steder. Sistnevnte gruppe er gjerne en festbrems. Selv foretrekker jeg heller å drikke alkoholfritt øl for eksempel. Det synes knapt hos andre, og rent psykologisk lurer man seg selv litt til at det like godt kunne vært alkoholholdig øl. Bedre enn å drikke for eksempel brus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #116 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er rus så viktig for så mange? Anonymkode: 498b6...675 For mange så er smaken og opplevelsen av alkoholholdig drikke viktig. Når jeg får et glass rødvin som passer veldig godt til maten eller popper en kald øl en varm julidag etter å ha klippet plenen så kommer gleden over å innta drikken lenge før den evt minimale rusen jeg måtte få. Selv for oss som snakker om god vin og god øl så tror jeg at rusen er noe man ofte setter pris på. En mild, kontrollert rus som gjør at latteren sitter litt lettere og at skjoldet glir ned ovenfor andre mennesker er noen ganger fint for forknytte Nordmenn. Jeg kan få en «rus» av et godt måltid også. Eller av å ha vasket huset. Hvis endorfiner gjør oss lykkelige, er det ikke naturlig at vi oppsøker det? Anonymkode: 0d7eb...7a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #117 Del Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med bare å si «jeg drikker ikke» eller «jeg har ikke lyst på»? Jeg prøver da virkelig å aldri presse noen til å drikke alkohol. Det kan være alle mulige grunner til at folk inne drikker, noen av dem private, og et «nei takk» er mer enn nok. Anonymkode: 0d7eb...7a0 Tenker om de syns det er ekkelt om de blir spurt hvorfor om de sier nei takk, drikker ikke, å det ikke er nok for forsamlingen. Sier ikke at de som er alkoholikere ikke skal åpne seg om det, men ser for meg at det kanskje ikke alltid er like gøy å åpne opp noe som er tungt hver gang noen skal klirre med glassene sine. Vet at ikke alle spørr hvorfor, men mange gjør. Noen trenger kanskje at noen spørr hvorfor også? Vanskelig tema, folk har jo ulike behov. Det rette blir vel å bare være respektfull og grei uansett om det blir samtale eller ikke. Anonymkode: bff59...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #118 Del Skrevet 16. desember 2023 Example skrev (2 minutter siden): Stikkordet er vel å gå før det kommer til det. Alkohol og fest har jo en tendens til å få folk til å miste noen hemninger og være litt mer utadvendte enn de vanligvis er. Det går an å gå litt i den sosiale bobla uten å drikke alkohol selv. Noen klarer det fint, mens andre ser ut til å ha lyst å være alle andre steder. Sistnevnte gruppe er gjerne en festbrems. Selv foretrekker jeg heller å drikke alkoholfritt øl for eksempel. Det synes knapt hos andre, og rent psykologisk lurer man seg selv litt til at det like godt kunne vært alkoholholdig øl. Bedre enn å drikke for eksempel brus. Syns det er viktigere at folk er inkludert enn at noen skal gå fordi de ikke ler så mye som du trenger at de gjør. Men har ingen problemer med at noen er stille og andre ikke, noen danser, andre hater det, noen gråter osv. Foruten vold da, det er vel den ekte festbremsen at alvorlige ting skjer. Anonymkode: bff59...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #119 Del Skrevet 16. desember 2023 Drikker et glass en gang i året på julebord med jobben. Drikker ikke ellers fordi jeg ikke liker smaken og sjelden er på sosiale sammenkomster der folk drikker. Ateist. Anonymkode: d8119...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #120 Del Skrevet 16. desember 2023 Example skrev (1 minutt siden): Stikkordet er vel å gå før det kommer til det. Alkohol og fest har jo en tendens til å få folk til å miste noen hemninger og være litt mer utadvendte enn de vanligvis er. Det går an å gå litt i den sosiale bobla uten å drikke alkohol selv. Noen klarer det fint, mens andre ser ut til å ha lyst å være alle andre steder. Sistnevnte gruppe er gjerne en festbrems. Selv foretrekker jeg heller å drikke alkoholfritt øl for eksempel. Det synes knapt hos andre, og rent psykologisk lurer man seg selv litt til at det like godt kunne vært alkoholholdig øl. Bedre enn å drikke for eksempel brus. Jeg har et par kolleger som unngår jobb-arrangementer hvis det serveres alkohol. Det er synd at de ikke vil komme, samtidig så synes jeg at det er urimelig at hele jobben skal ha det mindre gøy for at to skal ha det mer gøy. Jeg inviterer dem og passer på at vi også har arrangementer som er uten alkohol, og prøver å bidra til at julebord og lignende er sivilisert til å begynne med, og så kan de som vil henge i taklampa kl 2 på natta. Da har jeg som regel lagt meg uansett. Anonymkode: 0d7eb...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå