AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #161 Skrevet 17. desember 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jo, det gjør det, jeg kjente en "Tove". Hun hadde UU, med veldig ressursterke foreldre (skilte, men faren hadde giftet seg på nytt og eier et stort firma). Dessverre for henne slet hun psykisk og kom seg ikke noen vei i livet. Nå har hun blitt danser av alle ting, og jeg vet ikke om hun er ufør lenger (psykiske plager, bipolar). Problemet med å ta det med NAV er at det stopper til slutt (når det går til trygderetten) og etter det må man gå til tingretten, som krever både økonomi og helse. Om man vinner der drar NAV det videre til neste rettsinstans og så videre. Feil og mangler fra NAV som først dukker opp i tingretten får man ikke gjort noe med, selv om det ikke stemmer i det hele tatt. En god advokat kan gjøre underverker, men det er forskjeller på advokater også.... Anonymkode: 85d1d...79f Bipolar lidelse er da noe ganske så mye mer alvorlig enn angst og depresjon........ Faren var kanskje rik, men jeg ville fortsatt ikke sagt ressurssterk. Det er INGEN ressurssterke som ivrer for at barna deres skal få uføretrygd. Selv jeg som trygda kommer til å mase hull i hode på barna mine om en skikkelig god universitetsutdannelse og karriere. Greier de ikke det så ihvertfall et fagbrev innen et yrke som gir greit betalt og gode arbeidsbetingelser. Anonymkode: 5a9e6...a80 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #162 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Uføre med UU bør ikke få barn. Da bør tillegget tas bort. Anonymkode: 84a4a...83e Så de sykeste og svakeste skal straffes med å ikke kunne få barn i tillegg til belastningen de allerede har i livet? For et rævva menneskesyn Anonymkode: b5845...b93 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #163 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bipolar lidelse er da noe ganske så mye mer alvorlig enn angst og depresjon........ Faren var kanskje rik, men jeg ville fortsatt ikke sagt ressurssterk. Det er INGEN ressurssterke som ivrer for at barna deres skal få uføretrygd. Selv jeg som trygda kommer til å mase hull i hode på barna mine om en skikkelig god universitetsutdannelse og karriere. Greier de ikke det så ihvertfall et fagbrev innen et yrke som gir greit betalt og gode arbeidsbetingelser. Anonymkode: 5a9e6...a80 Nei, bipolar er ikke nødvendigvis mer alvorlig enn angst og depresjon. Det er ikke gitt at det er nok til å få noen form for uføretrygd engang (og bra er det, men det finnes folk med "angst og depresjon" som er uføre, så NAV mener også at jeg har rett). Jeg orker ikke å gå inn på henne familieforhold selv, men dette er en familie jeg kjenner svært godt. Veldig snill pappa som er veldig flink med penger og å hjelpe barna om han kan. Jeg har aldri sagt at faren ivrer for at hun skal bli ufør, 3/4 barn har mastergrad og er gifte med famiile. Noe mer sier jeg ikke, men det er frustrerende å høre på disse fantasivariantene dine av noen jeg kjenner. Det var ikke faren som sviktet her, men han støttet henne når hun trengte hjelp. Anonymkode: 85d1d...79f
Atania Skrevet 17. desember 2023 #164 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Prøver du å sette alle med UU i et dårlig lys med å være så ufyselig og uten empati? Jeg har 3,5 år fullført på et av de tyngste utdanningene vi har (veldig høyt snitt for å komme inn også), men ble syk i løpet av utdanningen. Som student har man ikke råd til uføreforsikring om man ikke har foreldre som hjelper. Jeg har bare tatt gode og fornuftige valg og jobbet hardt. Selvfølgelig hadde jeg ikke planlagt å bli syk. Anonymkode: 85d1d...79f Jeg er litt i samme situasjon som deg, tok også høy utdanning, men ble alvorlig syk (MS) under studiene. Fikk bare minstesats siden jeg kun hadde jobbet deltid ved siden av studiene og NAV mente jeg ikke var ‘preget nok’ av sykdommen i årene før fylte 26 år. Begrepet ‘uføreforsikring’ hadde jeg faktisk aldri hørt om engang. 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #165 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så de sykeste og svakeste skal straffes med å ikke kunne få barn i tillegg til belastningen de allerede har i livet? For et rævva menneskesyn Anonymkode: b5845...b93 Bør de sykeste og svakeste kunne ta seg av babyer og barn da? Er de så syke og svake som enkelte her skal ha det til, så burde de absolutt ikke ha ansvar for barn. For ikke å snakke om belastningene med både svangerskap og fødsel. Nei, jeg tror heller at de er syke og svake når det passer dem. Anonymkode: 628f3...e65 3 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #166 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 15.25): Jaja, nok en helg og ikke overraskende nok en tråd, fra enda en anti-ufør (anti-UU denne gangen) jihadist fra høyresiden som tilber Høyre og Frp og som er ute etter å angripe de svake. Tror jeg innfører dette begrepet nå offisielt: anti-uføre jihadister 😆 Men i bunn og grunn er hetsen ikke noe å le av. Tenk på de som logger seg på eller leser her i dag og blir angrepet nok en gang. Folk som fikk sine liv ødelagt da de var unge. Slike trolletråd burde slettes så fort som overhodet mulig, for hvis man lurer på hvorfor UU eksisterer, så er det bare å lese den offisielle beskrivelsen. Det er også betydelig hardere å få dette enn vanlig ufør, som allerede er hard nok å få. Jeg minner også på at om det skulle vise seg at TS er bare en forvirret stakkar på minstesats som hater andre uføre og ikke er en Høyre-Frp anti-ufør Jihadist, så er det verdt å nevne at de på minstesats også har kvalifisert seg til bostøtte i en del kommuner. Ikke i alle kommuner, men i en del. UU derimot, har akkurat vært over bostøtte satsene og dermed ikke kvalifisert til bostøtte. Videre er det slik at UU blir også straffet om de noen gang kunne tenkt seg å flytte fra Norge. Da forsvinner tillegget, og er likestilt med andre på minstesats. Så UU inneholder flere minus, som en del ikke snakker så høyt om, når de river løs på syke UU-mennesker. La meg også opplyse om enda litt mer fakta, og det er: Det er ingen automatikk i at UU folk faktisk får UU før eller inntil de fyller 26 år. Regelen er at man kan søke UU inntil man har fylt 36 år og aldersgrensa gjelder hvis man jobbet MER enn 50% i tidsrommet 26 - 36 år. Har man jobbet MINDRE enn 50% i tidsrommet 26 - 36 år, så kan man fortsatt søke UU selv som 40+ åring. Men her kommer problemet, i og med at makssatsen på AAP er 2,44 G og ikke 2,91 G slik det er på UU, så vil enhver UU-etterbetaling blir makset ut ved 2,44 G for de årene det måtte gjelde hvis man har tjent under 2,44 G. Det betyr at man taper for hvert år 0,47 G som UU når man ikke får det i tide. Kjenner flere som fikk UU altfor sent og overhodet ikke da de var i 20-årene. Livene deres er fullstendig ødelagt nå uansett, ettersom de har ingenting uansett. Det er altså feil å sitte og tro at når man er UU, så har man angivelig fått det da man var et sted mellom 20 - 26 år gammel, for slik er det ikke, og for hvert eneste år de ikke fikk UU ved fylte 20 år eller 25 år for den slags skyld, er et år som de taper 0,47 G på, som de aldri får. Anonymkode: 47814...211 Bare for å legge til mer, ved å sitere meg selv, hvordan anti-UU Jihadister lyger så det renner av de, når de sier at UU har "flere tusen kroner mer i måneden". La oss runde opp minstesatsen for enslige til 300.000 og UU for enslige til 350.000 brutto, ved å legge på de 6.000 kr ekstra som SV greide å få til for statsbudsjettet 2024. Begynner å gjelde fra 1.juli 2024, og skattekalkulatoren for 2024 sier følgende: Minstesats enslig 300.000 skal betale 48.733 i skatt = 251.267 netto, eller 20.939 kr - i praksis 21.000 kr per måned. UU-enslig 350.000 skal betale 65.633 i skatt = 284.367 netto, eller 23.697 kr - i praksis 23.700 kr per måned. Nettodifferansen er på 2.758 kr per måned. https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3786-skatteberegning-2024 Så tar vi frem bostøtte som UU-enslig ikke har rett på, mens minstesats har rett på det. La oss også ta med det faktumet at vi er nå på den tredje vinteren der man får strømstøtte opp på toppen av bostøtten også. Akkurat nå er strømstøtten via Husbanken på: 1.000 kr for oktober 2023 1.500 kr for november 2023 1.500 kr for desember 2023 Ingenting av dette har UU-enslig rett på. Men minstesats ufør har rett på det i veldig mange kommuner. https://husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/ Som vi også ser, så videreføres denne ekstra strømstøtten oppå bostøtten for januar - februar - mars 2024 også. Ekstra utbetalinger på 1.000 kr hver eneste måned for både januar / februar / mars 2024. La oss skrive det inn med teskje: 1.000 kr for januar 2024 1.000 kr for februar 2024 1.000 kr for mars 2024 Hva betyr det? Der ble UU-sin differanse redusert betydelig, gitt, og ikke at den var noe særlig å skryte av tidligere. En strømstøtte tilsvarende 7.000 kr totalt sett reduserer UU-sin nettdifferanse på følgende måte: 2.758 kr per måned x 12 = 33.096 - 7.000 for strømstøtten som vanlig minstesats får = 26.096 kr, delt på 12 er 2.175 kr per måned. Nå er plutselig UU sin sats redusert ned til kun 2.175 kr netto per måned, i forhold til vanlig minstesats ufør. La oss nå fortsette videre med å beregne utvalgte kommuner med tanke på bostøtte. Vi kan bruker Sandnes, Drammen, Lørenskog, Lillestrøm, Fredrikstad, Kristiansand, Porsgrunn, Skien og en rekke andre mellomstore byer og man får følgende: Plotter inn dagens minsteufør sats på 24.600 kr brutto per måned, og setter alt det andre til 0. Altså 0 i formue, null i inntekt fra leie osv + LEID BOLIG. Og går for en husleie på 9.000 kr i stedene nevnt over, og da får minsteufør sats 1.087 kroner, og selvsagt strømstøtten på 1.500 kr i tillegg som jeg allerede har beregnet. https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/hjem Nettodifferansen mellom en UU og en vanlig minstesats er de facto - for å bruke latinsk - er nede i kun 1.088 kroner (2.175 - 1.087) Altså kun 1.088 kr differanse per måned hvis man bor i Drammen, Kristiansand, Porsgrunn, Skien, Sandnes, Lørenskog, Lillestrøm, Fredrikstad, + de fleste andre steder i Norge. Vi vet allerede at anti-ufør Jihadister og ikke minst anti-UU Jihadister lyger så jævlig at det er patetisk og tråder burde stenges på dagen, men dette er viktig å illustrere hvordan de lyger når de sier at UU angivelig har "flere tusen kroner mer per måned". Når fakta er at en UU har knapt nok litt mer enn en på minstesats, altså kun 1.088 kr per måned veldig mange steder i Norge. Per i dag er det kun i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim at UU kan få litt bostøtte. Men det er på hengende håret ettersom støtten for Stavanger, Trondheim og Bergen pleier å forsvinne når man har justert grunnbeløpet i hvert år i juni. I praksis er det kun i selveste Oslo at en UU-ufør har litt bostøtte året rundt, og det er veldig FÅ UU-folk som bor i selveste Oslo. Ingen fare for at UU-uføre "koser" seg i Oslo. Oslo som kommune er allerede kjent for å ha færrest uføre i prosent. Nesten halvparten så lavt av det vanlige tallet, i prosent. Mens Stavanger, Bergen og Trondheim pleier å falle ut og inn av selveste innteksgrensa for UU-folk, ettersom grunnbeløpet justeres hver mai og juni. Da har vi fastslått med ren fakta, nok en gang, at UU-hatere lyger - som alltid - og fakta er at en UU-person, har IKKE "flere tusen kroner mer per måned" utbetalt. Fasiten er: de aller fleste steder i Norge har en enslig UU-ufør kun 1.088 kr mer per måned, sammenlignet med enslig minstesats. Anonymkode: 47814...211 3 4 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #167 Skrevet 17. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bare for å legge til mer, ved å sitere meg selv, hvordan anti-UU Jihadister lyger så det renner av de, når de sier at UU har "flere tusen kroner mer i måneden". La oss runde opp minstesatsen for enslige til 300.000 og UU for enslige til 350.000 brutto, ved å legge på de 6.000 kr ekstra som SV greide å få til for statsbudsjettet 2024. Begynner å gjelde fra 1.juli 2024, og skattekalkulatoren for 2024 sier følgende: Minstesats enslig 300.000 skal betale 48.733 i skatt = 251.267 netto, eller 20.939 kr - i praksis 21.000 kr per måned. UU-enslig 350.000 skal betale 65.633 i skatt = 284.367 netto, eller 23.697 kr - i praksis 23.700 kr per måned. Nettodifferansen er på 2.758 kr per måned. https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3786-skatteberegning-2024 Så tar vi frem bostøtte som UU-enslig ikke har rett på, mens minstesats har rett på det. La oss også ta med det faktumet at vi er nå på den tredje vinteren der man får strømstøtte opp på toppen av bostøtten også. Akkurat nå er strømstøtten via Husbanken på: 1.000 kr for oktober 2023 1.500 kr for november 2023 1.500 kr for desember 2023 Ingenting av dette har UU-enslig rett på. Men minstesats ufør har rett på det i veldig mange kommuner. https://husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/ Som vi også ser, så videreføres denne ekstra strømstøtten oppå bostøtten for januar - februar - mars 2024 også. Ekstra utbetalinger på 1.000 kr hver eneste måned for både januar / februar / mars 2024. La oss skrive det inn med teskje: 1.000 kr for januar 2024 1.000 kr for februar 2024 1.000 kr for mars 2024 Hva betyr det? Der ble UU-sin differanse redusert betydelig, gitt, og ikke at den var noe særlig å skryte av tidligere. En strømstøtte tilsvarende 7.000 kr totalt sett reduserer UU-sin nettdifferanse på følgende måte: 2.758 kr per måned x 12 = 33.096 - 7.000 for strømstøtten som vanlig minstesats får = 26.096 kr, delt på 12 er 2.175 kr per måned. Nå er plutselig UU sin sats redusert ned til kun 2.175 kr netto per måned, i forhold til vanlig minstesats ufør. La oss nå fortsette videre med å beregne utvalgte kommuner med tanke på bostøtte. Vi kan bruker Sandnes, Drammen, Lørenskog, Lillestrøm, Fredrikstad, Kristiansand, Porsgrunn, Skien og en rekke andre mellomstore byer og man får følgende: Plotter inn dagens minsteufør sats på 24.600 kr brutto per måned, og setter alt det andre til 0. Altså 0 i formue, null i inntekt fra leie osv + LEID BOLIG. Og går for en husleie på 9.000 kr i stedene nevnt over, og da får minsteufør sats 1.087 kroner, og selvsagt strømstøtten på 1.500 kr i tillegg som jeg allerede har beregnet. https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/hjem Nettodifferansen mellom en UU og en vanlig minstesats er de facto - for å bruke latinsk - er nede i kun 1.088 kroner (2.175 - 1.087) Altså kun 1.088 kr differanse per måned hvis man bor i Drammen, Kristiansand, Porsgrunn, Skien, Sandnes, Lørenskog, Lillestrøm, Fredrikstad, + de fleste andre steder i Norge. Vi vet allerede at anti-ufør Jihadister og ikke minst anti-UU Jihadister lyger så jævlig at det er patetisk og tråder burde stenges på dagen, men dette er viktig å illustrere hvordan de lyger når de sier at UU angivelig har "flere tusen kroner mer per måned". Når fakta er at en UU har knapt nok litt mer enn en på minstesats, altså kun 1.088 kr per måned veldig mange steder i Norge. Per i dag er det kun i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim at UU kan få litt bostøtte. Men det er på hengende håret ettersom støtten for Stavanger, Trondheim og Bergen pleier å forsvinne når man har justert grunnbeløpet i hvert år i juni. I praksis er det kun i selveste Oslo at en UU-ufør har litt bostøtte året rundt, og det er veldig FÅ UU-folk som bor i selveste Oslo. Ingen fare for at UU-uføre "koser" seg i Oslo. Oslo som kommune er allerede kjent for å ha færrest uføre i prosent. Nesten halvparten så lavt av det vanlige tallet, i prosent. Mens Stavanger, Bergen og Trondheim pleier å falle ut og inn av selveste innteksgrensa for UU-folk, ettersom grunnbeløpet justeres hver mai og juni. Da har vi fastslått med ren fakta, nok en gang, at UU-hatere lyger - som alltid - og fakta er at en UU-person, har IKKE "flere tusen kroner mer per måned" utbetalt. Fasiten er: de aller fleste steder i Norge har en enslig UU-ufør kun 1.088 kr mer per måned, sammenlignet med enslig minstesats. Anonymkode: 47814...211 Hva med de som ikke er enslig, de som ikke har rett på bostøtte osv.. da blir ikke regnestykket likt, forskjellen større, for to personer som veldig ofte er i nøyaktig samme situasjon bare at en har faktisk prøve å fungere i jobb.. Anonymkode: 600a1...111 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #168 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med de som ikke er enslig, de som ikke har rett på bostøtte osv.. da blir ikke regnestykket likt, forskjellen større, for to personer som veldig ofte er i nøyaktig samme situasjon bare at en har faktisk prøve å fungere i jobb.. Anonymkode: 600a1...111 Men jeg kan også kontre med "hva med" ditten og datten. Mitt poeng, er å bruke fakta og konstantere med fakta at en enslig UU-ufør har knapt nok litt mer - drøye 1.000 kr per måned - sammenlignet med en enslig minstesats. Myten om at UU har "flere tusen kroner mer utbetalt per måned" må knuses med fakta og den er knust nå. De som ikke er enslige, det må du klage til alle på Stortinget til. Jeg kan kontre lett og si: Hva med de som er ufrivillig single? Hvorfor må de single ta all kostnad selv? Hvorfor får bare de som kan formere seg og få barn - hvorfor kan de få barnetrygd? Enslige kan bare si: hvor er min rett til å formere seg? Nei, akkurat. Du skjønner, så dette har ikke noe med UU å gjøre. Nå har du penslet inn hele "argumentet" inn på hvem som får bo sammen som par, hvem som kan formere seg (barn) osv. Det vanlige er å ta utgangspunkt i enslig, syk person. Det er faktisk et privilegium å være et par eller å få barn. Om du ikke har fått det med deg, en del sliter med det. Anonymkode: 47814...211 4 2 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #169 Skrevet 17. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Men jeg kan også kontre med "hva med" ditten og datten. Mitt poeng, er å bruke fakta og konstantere med fakta at en enslig UU-ufør har knapt nok litt mer - drøye 1.000 kr per måned - sammenlignet med en enslig minstesats. Myten om at UU har "flere tusen kroner mer utbetalt per måned" må knuses med fakta og den er knust nå. De som ikke er enslige, det må du klage til alle på Stortinget til. Jeg kan kontre lett og si: Hva med de som er ufrivillig single? Hvorfor må de single ta all kostnad selv? Hvorfor får bare de som kan formere seg og få barn - hvorfor kan de få barnetrygd? Enslige kan bare si: hvor er min rett til å formere seg? Nei, akkurat. Du skjønner, så dette har ikke noe med UU å gjøre. Nå har du penslet inn hele "argumentet" inn på hvem som får bo sammen som par, hvem som kan formere seg (barn) osv. Det vanlige er å ta utgangspunkt i enslig, syk person. Det er faktisk et privilegium å være et par eller å få barn. Om du ikke har fått det med deg, en del sliter med det. Anonymkode: 47814...211 Hvis du først skal konkluder med at forskjellen ikke er så stor, og begrunne det, så kan du ikke bare velge enslig fordi da er det minst forskjell mellom uu og minstesats. For selv om det stemmer, som er det fortsatt større forskjell mellom uu og minstesats hos de som ikke kvalifiserer til bostøtte, ikke er enslig osv. Du må ta med all fakta hvis du først skal knuse en myte. Forskjellen mellom uu med samboer og minstesats samboer uten rett til bostøtte er 3756 før skatt.. og det er en del mtp at mange står i nøyaktig samme posisjon og ikke har fått opparbeider seg høyere utbetaling tiltross for å ha prøvd Anonymkode: 600a1...111 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #170 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): (…) Anonymkode: 47814...211 Det var da voldsomt. Du kan da ikke bruke NETTO-tall når du sammeligner… 🙄 Bostøtte er en tileggsordning som også unge uføre kan søke på. Det er heller ingen automatikk i at uføre på ordinær minstesats får noe bostøtte i det hele tatt..! Enslig ung ufør har 345.184 kr i året, 28.765 brutto kr i måneden. Enslig vanlig ufør har 294.178 kr i året, 24.515 kr brutto i måneden. Det er over 4000 kr i forskjell. Anonymkode: d7806...4a5 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #171 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vanlige er å ta utgangspunkt i enslig, syk person. Det er faktisk et privilegium å være et par eller å få barn. Om du ikke har fått det med deg, en del sliter med det. Anonymkode: 47814...211 Uføre er ikke bare svekket i jobbsammenheng vel ? Anonymkode: 7304d...f9c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #172 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 14.55): Du synes ikke du tar litt av? Ingen som er ufør har vunnet lotto. Enten det er noen som har slitt i årevis eller noen som har blitt født med ekstra utfordringer eller hatt en oppvekst som fratar dem muligheten til å komme i jobb - opplevelser, ulykker, sykdom rammer urettferdig. Det å se at UU tillegget kan ramme skjevt betyr ikke at man ikke mener noen ikke har fått utdelt vanskeligere kort i livet enn andre, men at flere ser at skillet blir kunstig og at mennesker med tilnærmet like forutsetninger blir behandlet forskjellig i en vanskelig livssituasjon. Hadde alle med minstesats blitt flyttet opp til UU sats, så tror jeg mye ville vært spart inn på mindre administrasjon av andre støtteordninger som noen nå har krav på. Mesteparten av pengene ville også gått til kjøp av tjenester og varer som vil holde samfunnet i gang, enten noen får råd til å gå til frisøren, ta en massasje eller kjøpe litt mer mat. Kanskje gå på en konsert eller delta litt mer i samfunnet, noe som kan gi bedre helse over tid for en del og forhåpentligvis gi litt mindre belastning på helsevesenet. Anonymkode: 7ad8b...a66 Setningen vunnet i Lotto har gått igjen i flere tråder hvor UU blir tematikk. Anonymkode: 54fe2...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #173 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 13.59): Ojda, det der er jo et direkte slemt svar. Jeg vet ikke om de som lagde reglene tenkte etter om det kom til å bli en flom av søkere som ikke kan dokumentere alvorlig sykdom bl.a. fordi de prøvde seg som studenter eller i et lavtlønnsyrke. Men tror det var mer rom for å utvise skjønn før også. Jeg vet ikke. Da jeg ble innvilget uføretrygd måtte jeg selv lete opp relevant info for å vise alvorsgrad i det jeg slet med. Dette tok lang tid og var ikke en enkel prosess. Måtte til og med ha med et skriv fra en advokat. Jeg tror ikke man burde misunne de som har uu-tillegg. Dette dreier seg om de mest alvorlig psykisk syke og mest alvorlige fysiske sykdommer. Folk som aldri har hatt et liv uten sykdom. At de sitter igjen med mer enn de som har vært i lavtlønnsyrker er synd. Det er ikke slik det skal være. Men sinnet må rettes mot lønna i lavtlønnsyrker. Hvorfor er det ofte kvinneyrker f.eks.? Ta kampen der den hører hjemme. Anonymkode: 5a9e6...a80 The truth hurts. Anonymkode: 54fe2...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #174 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, bipolar er ikke nødvendigvis mer alvorlig enn angst og depresjon. Det er ikke gitt at det er nok til å få noen form for uføretrygd engang (og bra er det, men det finnes folk med "angst og depresjon" som er uføre, så NAV mener også at jeg har rett). Jeg orker ikke å gå inn på henne familieforhold selv, men dette er en familie jeg kjenner svært godt. Veldig snill pappa som er veldig flink med penger og å hjelpe barna om han kan. Jeg har aldri sagt at faren ivrer for at hun skal bli ufør, 3/4 barn har mastergrad og er gifte med famiile. Noe mer sier jeg ikke, men det er frustrerende å høre på disse fantasivariantene dine av noen jeg kjenner. Det var ikke faren som sviktet her, men han støttet henne når hun trengte hjelp. Anonymkode: 85d1d...79f Jo, bipolar lidelse regnes som mer alvorlig enn angst og depresjon. Bipolar lidelse innebærer som regel angst og depresjon i tillegg til mere og lidelsen er kronisk Anonymkode: b5845...b93 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #175 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 15.39): Har også studert med folk på uføretrygd. Vi fikk utbetalt 7000 i mnd som vi måtte leve av og de hadde betydelig mye mer. Synes at det er spesielt at det skal være lov jeg. Kan forstå det for godt voksne mennesker med familie etc. Som har vært i arbeidslivet i mange år og må omskoleres pga sykdom, men dette var unge folk/jevnaldrende. Anonymkode: ec62d...ae4 Jeg tror ikke noe på at unge mennesker rundt 19/20 studerer.Nr en veien mot uføretrygd er lang.Nr to:Ingen er friske nok til å kaste seg ut i et studie så og si en gang man får uføretrygd. Er man så frisk får innfrir man ikke kriteriene for å få innvilget uføretrygd. Anonymkode: 54fe2...fdb 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #176 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det stemmer ikke. Jeg kjenner til flere som har UU pga angst og depresjon. Hva tror du de fleste på UU har det for? Anonymkode: 628f3...e65 Psykisk og fysisk utviklingshemming. Anonymkode: c21a2...99e 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #177 Skrevet 17. desember 2023 Jeg er ung ufør fordi det norske helsevesen lot meg gå ubehandlet i 12 år før jeg fikk en diagnose, medisinering og operasjon. Likevel var det for sent, selv om jeg slet meg ut for å prøve å fullføre skolegangen/gå ut i jobb. Har derfor ikke dårlig samvittighet for å ta "fra felleskapet". Min familie betaler såpass mye i skatt at det går opp i opp. Jeg får utbetalt ca. 21 000 i måneden. Synes ikke det er mye, og tenker vel at minstesatsen bør økes uten at unge uføre blir hetset. Forøvrig temmelig ufattelig hvor mange som er grusomme mot egne landsmenn. Snakker dere likedan om den enormt store gruppen ikke-vestlige innvandrere som forsyner seg grovt av statskassen? Eller er det bare ille når den som får pengene er hvit? Anonymkode: 1a039...bb1 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #178 Skrevet 17. desember 2023 Fæl tråd... Anonymkode: c21a2...99e 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #179 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vær så snill og ikke avspore med slike utsagn, da ender det med at tråden blir stengt. Tråden handler om hvorfor trygdeytelsene skal være høyere for de med ung ufør-tillegg. Hvorfor er ikke minstesatsen lik for alle? Hva er beslutningsgrunnlaget bak det å gi høyere sats til noen få? Dersom noen hadde kunne gi en akseptabel forklaring på dette, så hadde det kanskje vært lettere å godta at det er slik. Men ingen har så langt greid å si noe fornuftig rundt dette. Anonymkode: d7806...4a5 Og det håper jeg den blir. Anonymkode: 54fe2...fdb 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #180 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var da voldsomt. Du kan da ikke bruke NETTO-tall når du sammeligner… 🙄 Bostøtte er en tileggsordning som også unge uføre kan søke på. Det er heller ingen automatikk i at uføre på ordinær minstesats får noe bostøtte i det hele tatt..! Enslig ung ufør har 345.184 kr i året, 28.765 brutto kr i måneden. Enslig vanlig ufør har 294.178 kr i året, 24.515 kr brutto i måneden. Det er over 4000 kr i forskjell. Anonymkode: d7806...4a5 Selvfølgelig skal man bruke netto, og skattekalkulatoren på det. Brutto har man ingen nytte av i dette tilfellet. Tror du at UU får høyere minstepensjon fordi en UU har litt mer brutto? NEI. Argumentet ditt er så pinlig at det ikke er verdt et svar engang. Skatt skal betales og UU betaler mer i skatt av beløpet sitt. Minstesats har rett på bostøtte og strømstøtte i de aller fleste kommuner - NETTO beløp - ergo er nettoforskjellen knapt over en tusenlapp i favør UU. Det er fullstendig irrelevant om en på minstesats eller en på UU har diverse å trekke av å skatten. Vi snakker om rent disponibelt beløp fra staten, som en får hvis man er enslig, og uten gjeld. Gjeld har ikke noe å si for denne målingen - nemlig hva man får av staten i henhold til disse satsene. Anonymkode: 47814...211 4 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå