Gå til innhold

Ung ufør - HVORFOR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Fredrikstad. Har hatt 81 kroner i bostøtte siden høst. Latterlig hele opplegget. 

Er enslig og har minstesats vanlig ufør. 

Anonymkode: 31cb0...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men med 81kr så går jo regnestykket opp. Såpass bør du skjønne. Dette har såkalte eksperter regnet ut (riktignok har de aldri hatt dårlig råd selv,men eksperter likeså)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 14.45):

De som havner på minstesats er jo nettopp de som har levd på minstesats (eller gjerne langt under) hele livet.

Jeg har minstesats og hadde aldri hatt så høy inntekt som minstesats da jeg fikk det. Jeg ble syk under studiene, da jeg levde på studielån + litt inntekter fra deltidsjobb. Da jeg var 35 fikk jeg endelig råd til å betjene et bittelite huslån fra husbanken og fikk min første bolig over 15m2.

For de få på minstesats som har klart å tjene i snitt minst minstesats hele livet, så er det jammen greit at de får litt ekstra fordi de faktisk har bidratt.

Anonymkode: 85d1d...79f

Jeg vet ikke hvorfor du ikke fikk ung ufør når du ble syk i studietiden, men det her er vel ikke et argument mot det jeg skrev, tvert i mot. Det viser vel kanskje at ung tillegget ikke alltid blir rettferdig? Ikke at folk som blir syke i ung alder ikke trenger tillegget. 

Anonymkode: bf65d...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tror det handler om hvordan regjeringen ser på uføre. De tenker at alle uføre kan jobbe litt. Derfor er minstesats for vanlig uføretrygd så lav, fordi de tror at syke mennesker vil bli "motivert" til å jobbe litt ved siden av, når pengene ikke strekker til. Minstesatsen holdes altså akkurat under fattigdomsgrensa, for å forsøke å tvinge syke mennesker ut i noe arbeid.

 

Og unge uføre er fritatt for dette, og får noen tusenlapper ekstra, fordi de har gått igjennom en svært nøye gransking som beviser at de aldri vil klare å komme seg ut i arbeid. Det vil ikke hjelpe å tvinge denne gruppen med fattigdom. Det er klart dokumentert at disse er alvorlig syke, mye sykere enn vanlige uføre.

 

Jeg tror det er slik regjeringen tenker. Sier ikke at noe av dette er riktig, og er absolutt ikke enig i at alle uføre kan jobbe. Det er mange som er for syke, og når man har 100% uføretrygd så burde det egentlig si seg selv at det ikke vil nytte med økonomisk tvang - man er for syk til å jobbe ved siden av uføretrygden. Ellers hadde man jo fått gradert trygd. Men det er nok sånn de tenker. Det er nok forklaringen på hvorfor ung uføre satsen er littegranne høyere enn minstesats vanlig ufør.

Anonymkode: e272d...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tror det handler om hvordan regjeringen ser på uføre. De tenker at alle uføre kan jobbe litt. Derfor er minstesats for vanlig uføretrygd så lav, fordi de tror at syke mennesker vil bli "motivert" til å jobbe litt ved siden av, når pengene ikke strekker til. Minstesatsen holdes altså akkurat under fattigdomsgrensa, for å forsøke å tvinge syke mennesker ut i noe arbeid.

 

Og unge uføre er fritatt for dette, og får noen tusenlapper ekstra, fordi de har gått igjennom en svært nøye gransking som beviser at de aldri vil klare å komme seg ut i arbeid. Det vil ikke hjelpe å tvinge denne gruppen med fattigdom. Det er klart dokumentert at disse er alvorlig syke, mye sykere enn vanlige uføre.

 

Jeg tror det er slik regjeringen tenker. Sier ikke at noe av dette er riktig, og er absolutt ikke enig i at alle uføre kan jobbe. Det er mange som er for syke, og når man har 100% uføretrygd så burde det egentlig si seg selv at det ikke vil nytte med økonomisk tvang - man er for syk til å jobbe ved siden av uføretrygden. Ellers hadde man jo fått gradert trygd. Men det er nok sånn de tenker. Det er nok forklaringen på hvorfor ung uføre satsen er littegranne høyere enn minstesats vanlig ufør.

Anonymkode: e272d...fcd

Når det gjelder ung ufør så er tanken bak at lovgiverne mener at de som får ung uføretillegg aldri har hatt mulighet til å opparbeide seg rettighet / jobb, og dermed så ønsker de å sikre dem et høyere minstebeløp. Tidligere så fikk alle uføre under en viss alder dette tillegget. 

Men så greide Høyre å innføre at det kun var de som hadde alvorlig grad av sykdom som skulle få dette tillegget. Syns det dermed har blitt litt bingo om hvem som får dette tillegget og hvem som ikke får det. 

Selv så har jeg utbetalt rett over det som en ung enslig med uføretillegg får, som i dag tilsvarer en opptjening / lønn på ca 530.000 (før skatt)  før uførhet. (og 350.000 i uføretrygd før skatt) Har noen tillegg pga yrkesskade og uførepensjon fra KLP slik at totalt beløp blir litt høyere, rett over 400.000 da.  Så ja, det føles litt feil med det der ung uføretillegget... Syns at de kunne gitt det til alle unge uføre, eller til ingen. 

Anonymkode: cbf81...a5d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 18.26):

Hvorfor er det rettferdig at noen få mennesker skal få «ung ufør», og dermed være sikret en høyere sats av uføretrygd resten av livet?

Hvordan forklares rettferdigheten av dette av politikerne?

Er det noen som har lest vurderingene som ligger bak dette, er disse dokumentene tilgjengelig noen sted?

Uføretrygd skal sikre inntekten til de som er syke og ikke greier forsørge seg selv. Dersom man ikke har høy nok egen opptjening, er man sikret en minstesats. Men så har man en enda HØYERE minstesats, for NOEN FÅ av de som er unge når de blir syke.

Hvordan er dette rettferdig? Er det dyrere for disse få unge menneskene å leve her i verden, hele resten av livet?

Anonymkode: d7806...4a5

Finnes ingen rettferdighet generelt når det kommer til uføretrygd. Folk kjører opp inntekten sin, uten å faktisk løfte en finger, fordi det går mot uføretrygd. Dermed får de maks sats livet ut. Rettferdig i forhold til de som hadde den samme inntekten før den fiktive slo inn? Absolutt ikke.

Norge burde faktisk bare ha en uføresats, for alle og enhver. Hvorfor skal egentlig noen ha mer enn andre i det hele tatt? 

Anonymkode: 6d4f6...ab0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 18.26):

Hvorfor er det rettferdig at noen få mennesker skal få «ung ufør», og dermed være sikret en høyere sats av uføretrygd resten av livet?

Hvordan forklares rettferdigheten av dette av politikerne?

Er det noen som har lest vurderingene som ligger bak dette, er disse dokumentene tilgjengelig noen sted?

Uføretrygd skal sikre inntekten til de som er syke og ikke greier forsørge seg selv. Dersom man ikke har høy nok egen opptjening, er man sikret en minstesats. Men så har man en enda HØYERE minstesats, for NOEN FÅ av de som er unge når de blir syke.

Hvordan er dette rettferdig? Er det dyrere for disse få unge menneskene å leve her i verden, hele resten av livet?

Anonymkode: d7806...4a5

 

Jeg slet veldig i oppveksten da, ville ikke på skole, angst, spiseforstyrrelser. Ble psykisk syk av samfunnet, ville ut i jobb, men blir for sliten. Ble sånn det ble, men er greit på trygd da, slitt mye psykisk med å være alene hele tiden, men det stabiliserer seg etterhvert, har gjort. Måtte jobbe for det da, først ett år med spikring av paller og pakking av ved, så ti måneder på Lepro, hvor jeg monterte rullatorer. Ganske kult idag da, penger livet ut, kan reise hvor jeg vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern ung ufør OG øk minstesatsen til det ung ufør satsen er i dag!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Norge burde faktisk bare ha en uføresats, for alle og enhver. Hvorfor skal egentlig noen ha mer enn andre i det hele tatt? 

Anonymkode: 6d4f6...ab0

Helt enig, skjønner ikke hvorfor en som har hatt millioninntekt og blir syk skal få mye mer penger fra samfunnet enn en som har vært lavlønt eller ikke kunnet jobbe og blir syk

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 18.26):

Hvorfor er det rettferdig at noen få mennesker skal få «ung ufør», og dermed være sikret en høyere sats av uføretrygd resten av livet?

Hvordan forklares rettferdigheten av dette av politikerne?

Er det noen som har lest vurderingene som ligger bak dette, er disse dokumentene tilgjengelig noen sted?

Uføretrygd skal sikre inntekten til de som er syke og ikke greier forsørge seg selv. Dersom man ikke har høy nok egen opptjening, er man sikret en minstesats. Men så har man en enda HØYERE minstesats, for NOEN FÅ av de som er unge når de blir syke.

Hvordan er dette rettferdig? Er det dyrere for disse få unge menneskene å leve her i verden, hele resten av livet?

Anonymkode: d7806...4a5

De som har vært så uheldige å bli syke så unge har jo ikke hatt noe sjans eller mulighet til å jobbe.. Hvis de hadde rukket å jobbet hadde de kunne fått en høyere sats enn det minstesatsen er, men det vil man jo aldri vite. Fordi de fikk jo aldri muligheten. Syns ikke man skal synes at det er urettferdig at man ikke ble syk tidligere enn det man var. 

Anonymkode: 8b0fd...95b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De som har vært så uheldige å bli syke så unge har jo ikke hatt noe sjans eller mulighet til å jobbe.. Hvis de hadde rukket å jobbet hadde de kunne fått en høyere sats enn det minstesatsen er, men det vil man jo aldri vite. Fordi de fikk jo aldri muligheten. Syns ikke man skal synes at det er urettferdig at man ikke ble syk tidligere enn det man var. 

Anonymkode: 8b0fd...95b

Nei, men kanskje du kan gå med på at det er litt urettferdig at de som ble alvorlig syke akkurat like tidlig og aldri har hatt noen sjanse til å jobbe skal få mindre enn andre i samme situasjon? 

Anonymkode: 6b6b7...b3c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ung ufør, åssen skulle vi som arbeidsgivere ikke vil ha overleve da? Siden barnehagen har det vært noe som ikke stemte med meg, skoletiden var et helvete mildt sagt, klarte ikke enkelte fag, utestengt av lærere og elever, utredninger i det uendelige både som ung og voksen, diagnoser. Ingen utdannelse. Ingen arbeidsgiver vil ha noen med sånn bakgrunn. Derfor ung ufør og i tilrettelagt jobb via nav tre ganger i uka. Er nok der også. Skulle ønske dette ikke var livet mitt, men sånn er det nå og lite å gjøre med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (4 minutter siden):

Uten ung ufør, åssen skulle vi som arbeidsgivere ikke vil ha overleve da? Siden barnehagen har det vært noe som ikke stemte med meg, skoletiden var et helvete mildt sagt, klarte ikke enkelte fag, utestengt av lærere og elever, utredninger i det uendelige både som ung og voksen, diagnoser. Ingen utdannelse. Ingen arbeidsgiver vil ha noen med sånn bakgrunn. Derfor ung ufør og i tilrettelagt jobb via nav tre ganger i uka. Er nok der også. Skulle ønske dette ikke var livet mitt, men sånn er det nå og lite å gjøre med. 

Jeg tviler overhode ikke på historien din, men jeg forstår ikke nødvendigvis hvor skillet skal settes?  Noen har aldri hatt muligheten til å jobbe eller få utdannelse, noen blir syke i løpet av en utdannelse andre har klart å vingle seg gjennom livet en stund uten å klare å jobbe nok til at de tjener nok til å løftes over minstesats samtidig som de kanskje ikke har fått de "rette" diagnosene tidsnok.  For meg ser det ut som ung ufør blir vurdert temmelig uforutsigbart, og jeg mener at minstesatsen burde heves til det nivået for alle som ikke har klart å jobbe seg opp til et høyere nivå.

Anonymkode: 7ad8b...a66

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt enig i at det at man havner på minstesats, viser at man ikke har klart å opparbeide seg høyere grunnlag og dermed i seg selv er et bevis på alvorlig sykdom. Altså burde de som havner på minstesats automatisk kvalifisere til ung ufør. Og da er det jo egentlig bare å heve minstesatsen opp til ung ufør nivå.

 

Jeg har ung ufør tillegget selv da, og ser jo at det er store forskjeller på min fortid og andre uføre jeg kjenner. Jeg mista omsorgen for barnet mitt i svært ung alder, og kan ikke gjøre sånne normale ting som andre kan, som å ha familie og barn. Jeg er for syk. Livet mitt er veldig ødelagt av sykdommen som jeg lever med, ikke bare i forhold til jobb, men i forhold til livskvaliteten generelt. Jeg har ikke noe familie, ikke noe nettverk, ikke noen relasjoner. Jeg har ikke noen fritid, ikke noe jeg klarer å holde på med av hobbyer over tid. Livet er generelt ganske vondt og strevsomt, og for meg så har det alltid vært sånn. Og jeg ble født frisk, men ble påført stor skade av de som skulle være mine omsorgspersoner, fra jeg var bitte liten. Jeg ser at andre jeg kjenner som er uføre, driver med fritidsaktiviteter og har hobbyer. Noen jobber litt, andre driver med meningsfulle aktiviteter på fritiden. De har familie rundt seg. De har barn og samboer/ektefelle. De har en livskvalitet ved siden av å være uføre fra arbeid, og er på en måte "bare" for syke til å jobbe. Jeg er for syk til resten av livet, til fritid, til familie.

 

Så er det litt sånn at de få som jeg kjenner, ikke vet alt dette. De vet ikke at jeg har et barn, og alt som skjedde rundt det tilbake i tid. De vet ikke hvordan oppveksten min var, og hvor skadet jeg er av dette. De vet ikke detaljene i det jeg strever med, fordi jeg ikke klarer å snakke om disse tingene. Så jeg sier kanskje bare at jeg strever med depresjon hvis jeg blir spurt. Men jeg har jevnlige innleggelser bak meg, runde på runde med forsøk på terapi helt tilbake til barneskolen. Gjentatte selvmordsforsøk, psykotiske perioder. Langvarig tung medisinering, for å ha noen som ligner på en slags fungeringsevne. Føler ikke at jeg klarer meg selv i hverdagen i det hele tatt. Tilbake i tid var jeg også bostedsløs i perioder, da jeg faktisk ikke klarte å ta vare på meg selv som følge av sykdommen/skaden jeg var påført.

 

Alle sånne ting vet ikke andre folk. Jeg blir sikkert omtalt sånn som flere her i tråden skriver, at jeg ser helt frisk ut. Jeg ble truet så mye i oppveksten rundt det å ikke vise tegn til sykdom, at jeg aldri vil klare å vise mitt sanne jeg ovenfor noen. Så hvis jeg en sjelden gang kommer meg ut av hjemmet, så er det den masken som er på. Og så kollapser jeg etterpå, slik jeg har gjort hele livet. Og jeg vil aldri klare å fortelle de rundt meg hvordan jeg egentlig har det, hvor syk jeg egentlig er. Det kan være noe å tenke på, når man tror at man kjenner folk som har ung ufør på grunn av "bare depresjon". 

Anonymkode: e272d...fcd

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror det handler om hvordan regjeringen ser på uføre. De tenker at alle uføre kan jobbe litt. Derfor er minstesats for vanlig uføretrygd så lav, fordi de tror at syke mennesker vil bli "motivert" til å jobbe litt ved siden av, når pengene ikke strekker til. Minstesatsen holdes altså akkurat under fattigdomsgrensa, for å forsøke å tvinge syke mennesker ut i noe arbeid.

 

Og unge uføre er fritatt for dette, og får noen tusenlapper ekstra, fordi de har gått igjennom en svært nøye gransking som beviser at de aldri vil klare å komme seg ut i arbeid. Det vil ikke hjelpe å tvinge denne gruppen med fattigdom. Det er klart dokumentert at disse er alvorlig syke, mye sykere enn vanlige uføre.

 

Jeg tror det er slik regjeringen tenker. Sier ikke at noe av dette er riktig, og er absolutt ikke enig i at alle uføre kan jobbe. Det er mange som er for syke, og når man har 100% uføretrygd så burde det egentlig si seg selv at det ikke vil nytte med økonomisk tvang - man er for syk til å jobbe ved siden av uføretrygden. Ellers hadde man jo fått gradert trygd. Men det er nok sånn de tenker. Det er nok forklaringen på hvorfor ung uføre satsen er littegranne høyere enn minstesats vanlig ufør.

Anonymkode: e272d...fcd

Tror det du skriver her er veldig feil. 
det er fordi de ikke har klart og opparbeide seg noe. Regjeringen ønsker at både unge og godt voksne uføre skal bruke restarbeidsevnen sin. Tror egentlig ikke regjeringen tenker så veldig på dette, det er en gammel regel og var aldri ment sånn du beskriver. De i regjeringen  som  tenker noe om dette  er mer opptatt av rettferdig kompensasjonsgrad / fribeløp , og hvordvidt man skal fortsette og ha ung tillegget eller ikke. 

Anonymkode: bf65d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det du skriver her er veldig feil. 
det er fordi de ikke har klart og opparbeide seg noe. Regjeringen ønsker at både unge og godt voksne uføre skal bruke restarbeidsevnen sin. Tror egentlig ikke regjeringen tenker så veldig på dette, det er en gammel regel og var aldri ment sånn du beskriver. De i regjeringen  som  tenker noe om dette  er mer opptatt av rettferdig kompensasjonsgrad / fribeløp , og hvordvidt man skal fortsette og ha ung tillegget eller ikke. 

Anonymkode: bf65d...cdb

Nei, ikke godt å si. Alle som er syke burde få nok til å leve av, ihvertfall. Og så burde regjeringen ta inn over seg at de som er 100% syke, er for syke til å jobbe ved siden av uføretrygden. Disse burde få en sats som det går an å leve av.

Anonymkode: e272d...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Finnes ingen rettferdighet generelt når det kommer til uføretrygd. Folk kjører opp inntekten sin, uten å faktisk løfte en finger, fordi det går mot uføretrygd. Dermed får de maks sats livet ut. Rettferdig i forhold til de som hadde den samme inntekten før den fiktive slo inn? Absolutt ikke.

Norge burde faktisk bare ha en uføresats, for alle og enhver. Hvorfor skal egentlig noen ha mer enn andre i det hele tatt? 

Anonymkode: 6d4f6...ab0

Ja da får vi vel innføre en fast sats på alle i arbeidslivet også da.

Anonymkode: 87fbd...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronicha skrev (16 timer siden):

Helt enig, skjønner ikke hvorfor en som har hatt millioninntekt og blir syk skal få mye mer penger fra samfunnet enn en som har vært lavlønt eller ikke kunnet jobbe og blir syk

Det har jeg null problem å forstå jeg er selv uføretrygdet med lav ytelse.

Anonymkode: 87fbd...99b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De som har vært så uheldige å bli syke så unge har jo ikke hatt noe sjans eller mulighet til å jobbe.. Hvis de hadde rukket å jobbet hadde de kunne fått en høyere sats enn det minstesatsen er, men det vil man jo aldri vite. Fordi de fikk jo aldri muligheten. Syns ikke man skal synes at det er urettferdig at man ikke ble syk tidligere enn det man var. 

Anonymkode: 8b0fd...95b

Jeg holdt ut 6mnd i full jobb før jeg ble ufør. Før det prøvde jeg meg på studier og studerte mange år for å prøve å finne meg et yrke jeg kunne passe til. Dummeste jeg har gjort, for det har gjort at jeg ble for gammel for å søke ung-tillegget. Det hadde absolutt lønte seg for meg å bare gi opp mye tidligere. Jeg har blitt straffet for å prøve! Hadde deltidsjobb under studiene og det at jeg strøk på mange eksamener driter NAV i. De ser bare at jeg studerte og klarte en deltidsstilling. Men studiene jeg tok var jo superenkle greier man ikke trengte å lese til...

Anonymkode: 9acfa...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 18.26):

Hvorfor er det rettferdig at noen få mennesker skal få «ung ufør», og dermed være sikret en høyere sats av uføretrygd resten av livet?

Hvordan forklares rettferdigheten av dette av politikerne?

Er det noen som har lest vurderingene som ligger bak dette, er disse dokumentene tilgjengelig noen sted?

Uføretrygd skal sikre inntekten til de som er syke og ikke greier forsørge seg selv. Dersom man ikke har høy nok egen opptjening, er man sikret en minstesats. Men så har man en enda HØYERE minstesats, for NOEN FÅ av de som er unge når de blir syke.

Hvordan er dette rettferdig? Er det dyrere for disse få unge menneskene å leve her i verden, hele resten av livet?

Anonymkode: d7806...4a5

Ung ufør bør avskaffes med mindre du har en kronisk diagnose som gjør deg så handicappet at det ikke er sjanse for å komme ut i jobb. Det har blitt altfor mange unge uføre pga psykiske problemer; mange av disse har mulighet til å bli bedre med behandling og tilrettelegging av jobb/studier over tid. Derfor er deg helt håpløst å gi opp disse allerede tidlig i tjueåra og i tillegg veldig lite bærekraftig mht samfunnsøkonomien og velferdsstaten. Det beste hadde vært at unge under 30 gikk på AAP fram til de fyller 30 med ekstra fokus på tilrettelegging og behandling, og først etter passerte 30 og etter å ha forsøkt i flere år å jobbe/studere, kan få innvilget ufør. 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...