Gå til innhold

Ung ufør - HVORFOR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Jeg fikk lungene ødelagt på jobb pga skadelige stoffer, men jeg ble ikke syk før jeg var i 30 årene. Fått yrkesskadeerstatning da, men det er bare et lite plaster på såret for et ødelagt liv...

Anonymkode: cbf81...a5d

Godt å se at du bruker din dyrebare tid på å hakke ned på andre syke, unge mennesker som var syke siden de var enten barn eller tenåringer. 

Ingenting varmer hjertet mitt mer som en brutal kapitalist som hater velferdsstaten enn når svake grupper slåss mot hverandre. Snart tar vi fra høyresiden over, så skal vi sørge for at dere på minstesats - uansett om det er minstesats eller UU - knuses enda mer. Må ha mer skattelette til sånne som meg. Elsker systemet :) 

Anonymkode: d087c...e56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Godt å se at du bruker din dyrebare tid på å hakke ned på andre syke, unge mennesker som var syke siden de var enten barn eller tenåringer. 

Ingenting varmer hjertet mitt mer som en brutal kapitalist som hater velferdsstaten enn når svake grupper slåss mot hverandre. Snart tar vi fra høyresiden over, så skal vi sørge for at dere på minstesats - uansett om det er minstesats eller UU - knuses enda mer. Må ha mer skattelette til sånne som meg. Elsker systemet :) 

Anonymkode: d087c...e56

Jeg vet ikke jeg om det er noen problemer med lesing her, men jeg hakker ikke på noen som har blitt syke før de fylte 26. Jeg mener ung uføretillegget er feil og bør omfordeles til å øke minstesatsene . Altså noe feil med systemet, ikke med den enkelte syke. 

Har ikke høyresiden allerede hatt makta? Hvor mye skattelette fikk du, og hvor mye mindre fikk folk i uføretrygd og andre pensjoner og trygder?  Ikke det nei. Du tror vel ikke i ramme alvor at ingen uføre stemmer på høyresiden i politikken? Velferdsstaten forsvinner ikke, samme hvor høyt det ønsket måtte være fra din side. Godt valg :) 

 

 

Anonymkode: cbf81...a5d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

What? Nei...

Ingen grunn til å anta at de med "ung" skulle tjent noe mer enn de på minstesats? Hvor i alle dager er logikken her?

Jeg har minstesats og er utdannet ingeniør. Måtte bytte fra fra sivilingeniør da jeg ble syk (ferdig med 4 år) og måtte ta et par enkle fag for å få godkjent ingeniørgrad. Aldri brukt. Likevel får jeg mindre enn mange på UU som ikke har fullført VGS. De jeg studerte med har veldig god lønn i dag.

For øvrig enig med forrige som vil fjerne tillegget og øke minstesats, utrolig urettferdig ordning. Dette mener jeg ikke fordi jeg havnet på feil side av streken heller, jeg trodde det var en feil at jeg ikke fikk UU fordi jeg hadde det på AAP men syntes det var urettferdig allerede da.

Ironisk nok er det nettopp det at jeg "fullførte" ingeniørgraden (altså trikset og mikset med fag og fikk godkjent en sivilingeniørgrad som ingeniørgrad mer eller mindre, og tok et par fag med tilpassning) som var hovedargumentet for at jeg ikke skulle få UU fordi det viste at jeg hadde "svært gode evner". Som om "svært gode evner" betaler regninger...

Anonymkode: 85d1d...79f

Må ha formulert meg feil et sted..  nei, det er ingen grunn til og tro at du skulle vært lavtlønt om du ikke ble syk, så hvis uføretrygd skulle gjenspeile tapt inntekt kan man jo ikke gå ut i fra at alle som blir syke før de rekker og jobbe skal ha minstetrygd. Jeg skjønner ikke argumentet med at hvis man blir syk ung har man ikke tapt inntekt. 
 

jeg mener at du skulle ha hatt ung tillegget, slik det var ment. Du har jo tapt masse inntekt? Ja, det har blitt en urettferdig ordning. Dessverre. Jeg er ikke uenig i at ordningen må endres, jeg er uenig i at «alle unge som blir syke skal ha minstesats fordi det gjenspeiler tapt inntekt, og de har ikke tapt inntekt. « 

du kommer med et godt eksempel på og ha tapt « ung» tillegget på en klin kokos begrunnelse, og helst skulle jeg ønske du fikk tillegget som kompensasjon for tapt inntekt i ung alder , men jeg skjønner godt at du vil ha det fjernet når har blitt som det har blitt. 
det viktigste er selvsagt at minstetrygden økes til et beløp alle kan leve av. 

Anonymkode: bf65d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet ikke jeg om det er noen problemer med lesing her, men jeg hakker ikke på noen som har blitt syke før de fylte 26. Jeg mener ung uføretillegget er feil og bør omfordeles til å øke minstesatsene . Altså noe feil med systemet, ikke med den enkelte syke. 

Har ikke høyresiden allerede hatt makta? Hvor mye skattelette fikk du, og hvor mye mindre fikk folk i uføretrygd og andre pensjoner og trygder?  Ikke det nei. Du tror vel ikke i ramme alvor at ingen uføre stemmer på høyresiden i politikken? Velferdsstaten forsvinner ikke, samme hvor høyt det ønsket måtte være fra din side. Godt valg :) 

 

 

Anonymkode: cbf81...a5d

Uansett, den du siterer har et poeng.  Lavtlønnede/ minstetrygdede/ unge uføre burde se opp på de rike som stikker fra og de store forskjellene som øker et helt annet sted enn disse gruppene i mellom. Isteden sitter man her og krangler om det som for høyresiden  er småboller. Dette er gull for høyre. Dette er Ernas mesterverk, og det stemmer at dette førte til at høyre fikk makta. 

Anonymkode: bf65d...cdb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker deg det beste og håper at det kan bli bedre en dag ❤️ . Jeg fikk lungene ødelagt på jobb pga skadelige stoffer, men jeg ble ikke syk før jeg var i 30 årene. Fått yrkesskadeerstatning da, men det er bare et lite plaster på såret for et ødelagt liv...

Anonymkode: cbf81...a5d

Ung uføre tilsvarer 2-3 millioner fordelt over et helt liv. Hvis du har fått yrkesskadeerstatning har du vel fått utbetalt langt mer enn det på en gang?

Anonymkode: a5a74...55a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rettferdig at den som ikke har reell anledning til å tjene opp poeng får dette.
De andre bestemmer selv hvordan de legger opp livet og opptjeningen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ung uføre tilsvarer 2-3 millioner fordelt over et helt liv. Hvis du har fått yrkesskadeerstatning har du vel fått utbetalt langt mer enn det på en gang?

Anonymkode: a5a74...55a

Yrkesskadeerstatning har ingenting med uføretrygd å gjøre. Man kan ha invaliditetsgrad (altså fått yrkesskadeerstatning)  uten å være uføretrygdet også.

Nei, jeg fikk ikke 2 - 3 millioner, jeg fikk litt over 1 million (pluss yrkesskadeerstatning fra NAV, månedlig beløp så lenge jeg lever, så lever jeg en stund kan det fint komme opp i rundt 2 millioner. Men som nevnt så har ikke dette noe med uføretrygd å gjøre. Jeg har heller ikke minstesats uføretrygd. At jeg verken har minstesats ung ufør, eller ung uføretillegg fratar meg ikke retten til å mene noe om ordningene. 

Anonymkode: cbf81...a5d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 21.52):

Dette er nær familie, så jo, jeg kjenner situasjonen og helsen svært godt, faktisk kjenner jeg hele historien. Det har vært psykiske utfordringer, men dette er psykiske utfordringer som hen aldri har akseptert hjelp for. Det er ingen fysiske helseutfordringer involvert, som har stoppet hen fra å være i arbeidslivet. Hen har hatt en langt mer stabil barndom og oppvekst enn det jeg selv har hatt, og ja, alt er selvsagt relativt.

Men i denne saken stoppet utfordringene ved 3-4 års alder, hvorav mine traumer og min omsorgssvikt varte gjennom hele barndommen og tenårene (jeg er i arbeid). Forskjellen på oss to er at jeg valgte å ta i mot hjelp. Personen jeg snakker om har alltid nektet hjelp, med unntak av hjelp fra NAV og kommunal bolig (altså økonomisk hjelp). Aldri gjort et eneste forsøk på å få det bra. Og i dette tilfellet er det tydelig at NAV ikke har krevd tiltak, i noen som helst form, for da ville hen mest sannsynlig vært i delvis stilling, og mottatt behandling for sine utfordringer. Du må gjerne mene at jeg tar feil, bli provosert av mine påstander, men da er du fargelagt av EGEN situasjon, og du forholder deg ikke objektiv. Det er også svært arrogant av deg å anta at jeg IKKE kjenner hele historien. Det at du bretter ut om dine egne utfordringer er komplett irrelevant til saken jeg viser til, det er ikke DEG jeg snakker om, det er ikke DU som feilaktig har fått innvilget ung ufør. 

Anonymkode: c2993...20c

Forskjellen er at mennesker er født med ulik sårbarhet. Mine traumer startet når jeg var baby og varte frem til videregående. Jeg har gått i mye behandling faktisk helt fra jeg var fem år gammel, men jeg ble uføretrygdet for det.

Anonymkode: 87fbd...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 13.44):

Kompleks dissosiativ lidelse. basically tyngste traumediagnose man kan ha. Kan svinge mellom en super-flinkis og en som er totalt ute av stand til det mest grunnleggende i voksenlivet. Meget godt dokumentert. Har 2 utdannelser, hadde en kjempeansvarsfull jobb men nå er det en heldagsjobb å få til et "indre samarbeid" som det heter og samtidig drifte et hjem med barn.

Anonymkode: 5a9e6...a80

Multippel personlighetsforstyrrelse, er det det samme? Sliter med å forstå forskjellen på det du har og ptsd.

Anonymkode: 4343b...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 7.50):

Da har de tyngre diagnoser i bunn som de ikke forteller deg om. Angst og depresjon er ikke alvorlig nok for varig uføretrygd i seg selv.

Anonymkode: 5a9e6...a80

Slutt å tull. Vet om en som er så deprimert at han er pleiepasient. jobbet i mange år før personen ble syk. Ikke ung ufør, men å si at depresjon ikke kan gi varig uføretrygd er feil. 

Anonymkode: 4343b...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet fra 1 - 10.klasse, slet veldig allerede fra barneskolen med språkproblemer og ble mobbet for det, da ble jeg stille og mumlet, så jeg ble selvfølgelig mobbet for det også. PPT vurderte meg for språkproblemer da jeg var 10 år gammel, det viste seg at jeg hang etter de andre elevene, men de mente jeg ville «blomstre med tiden». Det ble ingen videre utredning. 
Fra starten av ungdomsskolen begynte de psykiske problemene å vokse, jeg har alltid hatt angst, men fikk spisevegring og selvskadet også. Siden jeg kommer fra en fasadefamilie så var mine psykiske problemer veldig flaut og noe man ikke snakket om. Mor ville blant annet ikke ha meg med på butikken fordi det var flaut at folk så jeg var syk. Siden jeg slet veldig tydelig med angst så ble jeg også fortalt av mor under tenårene at jeg ikke kom til å klare meg her i livet. 
Jeg oppsøkte ikke lege før jeg var 20 år gammel, tenkte aldri tanken på å få hjelp for problemene mine da jeg var yngre, var veldig innesluttet som ung og tenkte selvfølgelig på at ingen andre ville bry seg når selv ikke familie brydde seg. Angående dette så straffet det seg selvfølgelig med tanke på ung ufør siden jeg mangler dokumentasjon på alt jeg har slitt med da det oppstod. 
 

Jeg ble satt på aap for første gang da jeg var 20 og fikk ved hjelp av Nav en liten vaskejobb på 40 %. Her jobbet jeg i fire år og det siste året økte stillingen til 60 % de siste månedene før jeg igjen ble sykmeldt, satt på aap og deretter ufør. Dessverre for min del ble også disse månedene i 60 % stilling brukt mot meg. 
Fikk diagnosen Asperger syndrom i voksen alder og mange brikker falt på plass. Dessverre ga ikke det noen rettigheter til ung ufør ettersom kun «alvorlig grad» av Asperger syndrom gir rettigheter til ung ufør. Det som er rart er at autisme står på listen over hva som gir rettigheter til ung ufør og hva er Asperger? Nettopp autisme. 
 

Har advokat som vurderer om vi burde klage på ung ufør igjen. Jeg har ikke store forhåpningene og føler meg bare veldig sliten. 

Anonymkode: 780e7...e8b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble mobbet fra 1 - 10.klasse, slet veldig allerede fra barneskolen med språkproblemer og ble mobbet for det, da ble jeg stille og mumlet, så jeg ble selvfølgelig mobbet for det også. PPT vurderte meg for språkproblemer da jeg var 10 år gammel, det viste seg at jeg hang etter de andre elevene, men de mente jeg ville «blomstre med tiden». Det ble ingen videre utredning. 
Fra starten av ungdomsskolen begynte de psykiske problemene å vokse, jeg har alltid hatt angst, men fikk spisevegring og selvskadet også. Siden jeg kommer fra en fasadefamilie så var mine psykiske problemer veldig flaut og noe man ikke snakket om. Mor ville blant annet ikke ha meg med på butikken fordi det var flaut at folk så jeg var syk. Siden jeg slet veldig tydelig med angst så ble jeg også fortalt av mor under tenårene at jeg ikke kom til å klare meg her i livet. 
Jeg oppsøkte ikke lege før jeg var 20 år gammel, tenkte aldri tanken på å få hjelp for problemene mine da jeg var yngre, var veldig innesluttet som ung og tenkte selvfølgelig på at ingen andre ville bry seg når selv ikke familie brydde seg. Angående dette så straffet det seg selvfølgelig med tanke på ung ufør siden jeg mangler dokumentasjon på alt jeg har slitt med da det oppstod. 
 

Jeg ble satt på aap for første gang da jeg var 20 og fikk ved hjelp av Nav en liten vaskejobb på 40 %. Her jobbet jeg i fire år og det siste året økte stillingen til 60 % de siste månedene før jeg igjen ble sykmeldt, satt på aap og deretter ufør. Dessverre for min del ble også disse månedene i 60 % stilling brukt mot meg. 
Fikk diagnosen Asperger syndrom i voksen alder og mange brikker falt på plass. Dessverre ga ikke det noen rettigheter til ung ufør ettersom kun «alvorlig grad» av Asperger syndrom gir rettigheter til ung ufør. Det som er rart er at autisme står på listen over hva som gir rettigheter til ung ufør og hva er Asperger? Nettopp autisme. 
 

Har advokat som vurderer om vi burde klage på ung ufør igjen. Jeg har ikke store forhåpningene og føler meg bare veldig sliten. 

Anonymkode: 780e7...e8b

Nei det står ikke at alle med autisme får ung ufør. Det er de med alvorlig grad som får dette innvilget.

Anonymkode: 87fbd...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (På 15.12.2023 den 18.32):

Ser ingen grunn til å være misunnelig på en som har fått "ung ufør" etter å ha havnet i rullestol etter en bilulykke som 5-åring.

Ser ingen grunn til å være misunnelig på en som har fått "ung ufør" etter å blitt seksuelt misbrukt og grov omsorgssviktet i oppveksten som da medfører kptsd og mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det står ikke at alle med autisme får ung ufør. Det er de med alvorlig grad som får dette innvilget.

Anonymkode: 87fbd...99b

Jeg så liste over dem som får, da stod det Austime og deretter Alvorlig grad av Asperger syndrom under, slik jeg tolket det så virket det da som autisme automatisk ga ung ufør.

Anonymkode: 780e7...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_5005.jpeg

Anonymkode: 780e7...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2024 at 8:54 PM, AnonymBruker said:

At jeg verken har minstesats ung ufør, eller ung uføretillegg fratar meg ikke retten til å mene noe om ordningene. 

«Jeg ble syk etter 30. fikk fortsatt mer penger enn ung uføre, og da må jeg klage»

Anonymkode: a5a74...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg så liste over dem som får, da stod det Austime og deretter Alvorlig grad av Asperger syndrom under, slik jeg tolket det så virket det da som autisme automatisk ga ung ufør.

Anonymkode: 780e7...e8b

Da har du tolket feil.

Anonymkode: 87fbd...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

IMG_5005.jpeg

Anonymkode: 780e7...e8b

Og siden du ikke har alvorlig grad av asberger syndrom får du heller ikke innvilget ung ufør særtillegg. Og i motsetning til deg så omtaler ikke de alvorlige grad i hermetegn.

Anonymkode: 87fbd...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Jeg ble syk etter 30. fikk fortsatt mer penger enn ung uføre, og da må jeg klage»

Anonymkode: a5a74...55a

Har nok misforstått noe du. Jeg klager ikke over min egen utbetaling. Jeg mener ung uføretillegget rammer skjevt og er for høyt.

Anonymkode: cbf81...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og siden du ikke har alvorlig grad av asberger syndrom får du heller ikke innvilget ung ufør særtillegg. Og i motsetning til deg så omtaler ikke de alvorlige grad i hermetegn.

Anonymkode: 87fbd...99b

Jeg skriver alvorlig i hermetegn fordi jeg mener diagnosen er alvorlig uansett. 
Asperger syndrom er autisme, det er derfor jeg reagerer på at de skriver Asperger syndrom for seg selv. Det skal heller ikke kalles Asperger syndrom lenger, men autisme spekter forstyrrelse.

Anonymkode: 780e7...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...