Gå til innhold

Kreft i Snøfall 2 og alle som mener det er så bra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig, men min datter på 11 liker Snøfall 2 og synes den er fin. Serien er beregnet på barn så her ser hun serien og jeg svarer på spørsmål hun har så godt jeg kan. 

Anonymkode: 93891...5fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 22.25):

Kommentarfeltene flommer over av folk som synes det er så bra at NRK sin julekalender viser alvorlig kreftsyk mor. Det er ytterst få som mener det motsatte der inne. 

Jeg lurer på hva dere tenker? 

Jeg mener at det er skikkelig unødvendig å gjøre det så detaljert. Jeg mistet familiemedlem til kreft rett før jul, og jeg blir fysisk kvalm av å se de sykehusepisodene, smerte og frykt. Det er retraumatiserende. Har på ingen måte lyst til å se ting som har noe med kreft å gjøre. I alle fall ikke i den mest emosjonelle tiden i året. Det er å gni det inn, og gjøre at man blir uvel og trist. I stedet for at julekalenderen kunne vært en pause og virkelighetsflukt. Og jeg er voksen. Hvis jeg hadde vært barn, er det mulig jeg ikke hadde greid å se på. Hvorfor i alle dager mener så mange der ute at det er bra? 
Jul er allerede tung tid for mange. 

Anonymkode: 5f613...80c

Blir du lett krenket eller hva? Har du ekstra lange tær?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er så ille...en mor som ligger i en seng uten hår ..ordet kreft kommer opp...det er ikke som hun ligger p kaster opp og du ser henne for cellegift etc...

Hun er syk...tror de fleste er foreldre som mener dette er ille.

Jeg har selv mistet pappa til kreft og sett mamma fått igjennom 2 forskjellige kreft typer. Og min eldste har sett bestemor blitt syk.... verden er ikke dans på roser og vi må kunne snakke med våre barn om dette evne. Alle blir syke...om det er kreft... covid...Ms...als... hjerteinfarkt etc...vi kan ikke feie dette under en stol

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet en forelder til kreft i jula for et par år siden. 

Synes ikke snøfall er spesielt traumatiserende. Kreft fremstilles veldig skånsomt. 

Men fantasiløst og oppbrukt med syk forelder/foreldreløs, det er det. 

Liker serien likevel. 

Anonymkode: 458a7...190

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 22.43):

Absolutt ikke. Er det noe dagens barn blir pepret med så er det all mulig elendighet over hele verden! Det å hele tiden få servert tragedier i ansiktet er ikke positivt.

Anonymkode: 4cc57...6f3

Men blir de pepret med mestringsstrategier? Jeg synes i julekalenderen at barn lærer å forholde seg til utfordringer og vanskeligheter. Mange voksne kan jo ikke det. Hører jo det her inne, «jeg kan ikke få barn på grunn av klimaangst eller jeg kan ikke feire jul fordi det skjer mye fælt i verden». I Snøfall er de voksne flinke til å trygge barna selv om de også inkluderer dem og tar følelsene og tankene på alvor. De lager også rom for lek og moro og håp når ting er tungt og vanskelig. Ikke alle lærer det hjemme så historier er viktige. Mange unge og unge voksne i sag er jo ikke vant med å komme seg gjennom vanskeligheter og blir helt motløs når de møter motgang. Da er historiene om andre som har kommet gjennom det viktig.

Anonymkode: ab830...2fd

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens mennesker har fått så mye "angst" for både livet og døden at det er helt utrolig.

Det er én ting som er 100% sikkert her i livet og det er at vi alle skal dø. Mange dør som gamle, men veldig mange dør også som unge, og det er noe vi alle er nødt til å forholde oss til. Å gjemme det bort og la være å snakke om det gjør det jo ikke noe bedre, tvert i mot. 

De eldste barna mine mistet faren sin da han bare var 49. Å ta bort det at vi mennesker faktisk alle kommer til å dø av et eller annet fra barnefilmer vil da ikke gjøre dette noe lettere.

Snøfall ufarliggjør jo kreft og fare for død og viser at dette faktisk er noe man kan leve gjennom og ha lov til å smile og le selv om man er trist og bekymret. Det er både lov å leve og det er lov å ha triste tanker når moren din ligger på sykehus.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes serien er fin, til tross for den syke mammaen. Barna liket den og synes den er spennende, her har vi hatt to juler med kreft, hvor min mor døde her hjemme 3.juledag

min far gikk igjennom behandlingen i 2020,

 

det jeg synes er fint er at de viser at gutten har sin egen hverdag,  og kan le, leke og være ett barn til tross for morens sykdom, 

Og husk døden er ikke farlig den er like naturlig som livet, ❤️

Endret av Januar2
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Har egentlig ikke så sterke meninger om det heller, men synes det liksom er litt rart at folk reagerer så sterkt. Har tenkt at de barna som reagerer er for små, julekalenderen er jo litt mer realistisk på enkelte områder og for større barn enn Amalies jul og Jul i Svingen.

For barna våre som kun ser på tegneserier ellers og sliter med å holde konsentrasjonen oppe over mer realistiske serier, synes jeg egentlig det er ganske fint at de får med seg noe realisme også.

Vi har også hatt kreft i familien, føler det er mange som har det etter hvert. Far er døende etter kreft med spredning, jeg har hatt kreft og vi har et par andre også i nær familie som er kreftoverlevere. Men dette er uansett en serie, så det er ikke som at jeg projiserer alt over til vår situasjon.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet min mann til kreft og datteren har mistet sin pappa.

Barn har godt av å lære at livet ikke er en dans på roser for alle.

Anonymkode: e1b50...7a0

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se ferdig serien i år. Å så aldri se den igjen. Om den kommer neste år, ser jeg noe annet.

Anonymkode: c5000...0c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom litt seint i gang, men nå fikk jeg sett de første 18 episodene, og jeg er overrasket over hvor lite plass kreften til Elise tar i serien. Ut fra reaksjonene skulle man trodd det var mye tristere og fælere. Nå er det først og fremst trøbbelet i Snøfall det dreier seg om (samt forbindelsen mellom Ruth og Elise). De bruker også et velkjent litterært knep: Vi vet hvem skurken er, men ikke hvordan hun blir avslørt (skjønt Winter begynner vel å få sine mistanker).

Serien er neppe ment for de minste barna, men personlig mener jeg at det skumleste ikke er kreftscenene. Skyggevesenene er mer skremmende, men det aller verste er nok Luna. Er det ikke noe faustisk over henne?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er andre ting jeg reagerer mer på enn at moren har kreft. Feks den skamløse kopieringen fra Harry Potter, at det skjer nesten ingenting, hvor dårlige folk er til å snakke sammen om ting og hvordan det hele tiden glattes over og ikke er rom for å være verken bekymret eller redd - er man trist går hetta på og ellers er det boller, sang og lavmælt overfladiskhet a la «alt blir bra». 

Jeg likte snøfall 1 veldig godt. 

Anonymkode: ecc43...6b4

Kopiering fra harry potter?

Anonymkode: 44e45...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og ungene liker den. Jeg fikk kreft i november 2020. Da var ungene 7, 9 og 11 år. Jeg tror barn tåler dette helt fint 🙂

Anonymkode: 21bb3...be4

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma døde når jeg var 7. Herremin, så deilig det hadde vært med en serie som kunne hjulpet meg å sette ord på det og reflektere rundt det.

Anonymkode: 962b6...82f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at barn tåler å se at livet ikke er en dans på roser så er barne-tv en fin måte å gi barna en myk introduksjon til  virkeligheten. Barne-tv sees ofte sammen med voksne. Det gir foreldre en mulighet til å se barnas reaksjon når barna ser scener med f.eks død.  Det gir foreldrene en mulighet til å ta praten med barna om de triste scenene og å eventuelt få barnet til å slutte å se serien om det gir barnet mareritt. 

Det er mye bedre å introdusere barna for virkeligheten sammen med foreldrene og på en skånsom måte gjennom tv-serier og bøker. Enn at barnet først blir introdusert for disse temaene når det er så gammelt at det ikke vil se serier og bøker med foreldrene, eller enda verre om første møte med døden er å miste noen uten å ha hørt om døden før. 

Så er selvsagt alle barn og voksne ulike. Man kan bli trigget av ulike ting. Så det er ikke slik at alle serier er for alle. Men da er det bare å ikke se den aktuelle tv-serien. Løsningen er ikke at ingen andre skal få se tv-serien. 

Anonymkode: 55d6a...7bf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke små barn lenger, så har ikke sett snøfall. Tenker det er veldig naturlig at de som har mistet noen i kreft trigges av serien, som de trigges av andre tv programmer som inneholder den type sykdom. 
Tenker det er viktig at barn ser at alt ikke er rosenrødt, men tenker også at en julekalender serie kan handle litt mer om førjulstiden og det som er mer normalen enn unormalen.

Tenker også at Barne tv kan vise ulike sider av livet i generell barne-TV eller slike ting, men ikke nødvendigvis i en julekalender. 
Barn er veldig emosjonelt og fysisk knyttet til mor, og en slik serie kan skape frykt hos mange barn som kan bli redde for at sin egen mor skal bli syk. Dette er naturlig reaksjon for barn. Slike serier bør ikke barn se på alene, og det bør opplyses om at en voksen bør se på sammen med barnet, da det kan vekke en del bekymringer og frykt for enkelte. 
 

Samtidig er det mange barn som har foreldre med kreft, og for de er det godt å ikke føle seg alene. Men uansett så er alle situasjoner av denne sykdommen ulik. Noen blir friske, mens andre dør. 

jeg er oppvokst med skomaker Andersen og tøfflus, og husker jeg koset meg veldig i den fine verden med Jon blund og det som var fint med jul. 
Barn i dag har super nytt og lærer veldig mye av ulike Barne tv programmer. Tenker mer at det er tid og sted for alt 

Anonymkode: b7b53...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt på TV passer for alle. Det er ikke menneskerett å få alle TV-programmer utformet etter sin smak. Med så mange TV-kanaler og streamingtjenester vi har i dag, så tenker jeg at det lett kan løses ved å se noe annet.

Anonymkode: ca10a...7a6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar2 skrev (På 19.12.2023 den 8.21):

Og husk døden er ikke farlig den er like naturlig som livet, ❤️

Du vet at om noe er farlig, så er det fordi man kan skades og/eller dø av det?

Livet ER farlig fordi man kan dø av det.

Anonymkode: 2b57e...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at om noe er farlig, så er det fordi man kan skades og/eller dø av det?

Livet ER farlig fordi man kan dø av det.

Anonymkode: 2b57e...f09

Helt enig! De fleste tenker ikke på døden fordi det er for ubehagelig. Og de fleste er redde for å miste de de er glad i, nettopp fordi mennesker knytter sterke bånd til hverandre, og når noen dør betyr det smerte og sorg, en følelse og en tilstand vi ikke vil oppleve. 
 

Anonymkode: b7b53...d99

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...