Gå til innhold

Er de fleste mennesker gode innerst inne? Eller er de fleste mennesker kjipe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at 80% er gode. 10% er sadistiske psykopater og 10% varierer mellom å være gode og sadistiske psykopater.

 

Hva tenker du?

Anonymkode: 8134c...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at minst 80% er gode, men jeg tror ikke så mange som 10% er sadistiske psykopater. Tallet er nok mye lavere.

Anonymkode: 2687c...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har det i seg å være god og alle kan være dårlige. Det er situasjonsbetinget

Anonymkode: 34312...863

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snill fyr, men når du gjør en snill fyr sint, verden rister...

Anonymkode: b95ef...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele 80 % er gode? Nei, det tror jeg virkelig ikke. Mennesker som er gode tvers igjennom,er sjeldne skatter og de fleste opplever å møte kanskje bare èn av disse få i løpet av livet.

Anonymkode: c8d72...fee

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste mennesker er egoistiske, kanskje 10% er "gode" mennesker

Anonymkode: f0e26...00b

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil si at 80% er gode. 10% er sadistiske psykopater og 10% varierer mellom å være gode og sadistiske psykopater.

 

Hva tenker du?

Anonymkode: 8134c...7ee

Psykopater utgjør maks et par prosent av befolkningen, så har du andre personlighetsforstyrrelser, men fortsatt bare en bitte liten del av befolkningen. Ingen er tvers gjennom gode, det er situasjonsbetinget, men generelt så er vi altruistiske som art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste mennesker er og prøver å være gode mennesker, men at vi ikke alltid har tilstrekkelig innsikt og selvinnsikt til å klare å være det i alle situasjoner. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mennesker har en blanding av gode og mindre gode sider. Det er vanlig at folk streber etter det beste, men ingen er perfekte. Så har du narcisister som Trump, Hitler og Putin. De er 100% onde.

Anonymkode: b6ef0...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste er seg selv nærmest. Og hvorvidt de er gode eller dårlige kommer an på om du tråkker de på tærne. 

 

Anonymkode: b25b9...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De fleste mennesker har en blanding av gode og mindre gode sider. Det er vanlig at folk streber etter det beste, men ingen er perfekte. Så har du narcisister som Trump, Hitler og Putin. De er 100% onde.

Anonymkode: b6ef0...e3b

Hitler var vel en ihuga naturverner og hunde-elsker. Det tenker jeg på som positive karaktertrekk. «100% ond» tror jeg ikke noe på. Men en person som har grandiose ideer om hvordan verden kan bli til et bedre sted er i utgangspunktet skummelt og bør tøyles av andre folkevalgte.

Anonymkode: 34312...863

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (21 timer siden):

Jeg tror de fleste mennesker er og prøver å være gode mennesker, men at vi ikke alltid har tilstrekkelig innsikt og selvinnsikt til å klare å være det i alle situasjoner. 

Har også observert mennesker som har kommet dit at de koser seg med å være mer eller mindre slemme, trekke andre ned, gjøre andre usikre. Og etter jeg begynte å legge merke til disse tendensene, ser jeg at det faktisk er mer vanlig en jeg opprinnelig trodde. Veldig mange gjør dette. Og mange ser faktisk ut til å nyte det. 

Virker som om noen særlig har en tendens til å gå den veien dersom de føler de står i fare får at noen andre skal bevise for dem at de har "tatt feil". Jeg mistenker at de som er redd for å bli ydmyket eller miste sin posisjon i hierarkiet oftere kan finne glede i å være slemme.

Hvorvidt alle er helt beviste på denne siden av seg selv kan jeg selvfølgelig ikke vite. Jeg har konfrontert et par og noen fornekter det, mens andre sier at de driter i at de er slemme. Skylder på at de selv har tatt i mot så mye dritt at de ikke lenger bryr seg.

Anonymkode: 502a6...286

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har også observert mennesker som har kommet dit at de koser seg med å være mer eller mindre slemme, trekke andre ned, gjøre andre usikre. Og etter jeg begynte å legge merke til disse tendensene, ser jeg at det faktisk er mer vanlig en jeg opprinnelig trodde. Veldig mange gjør dette. Og mange ser faktisk ut til å nyte det. 

Virker som om noen særlig har en tendens til å gå den veien dersom de føler de står i fare får at noen andre skal bevise for dem at de har "tatt feil". Jeg mistenker at de som er redd for å bli ydmyket eller miste sin posisjon i hierarkiet oftere kan finne glede i å være slemme.

Hvorvidt alle er helt beviste på denne siden av seg selv kan jeg selvfølgelig ikke vite. Jeg har konfrontert et par og noen fornekter det, mens andre sier at de driter i at de er slemme. Skylder på at de selv har tatt i mot så mye dritt at de ikke lenger bryr seg.

Anonymkode: 502a6...286

Jeg benekter ikke at slike mennesker finnes, men min erfaring er at de fleste mennesker ønsker å være og prøver å være gode mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% er virkelig gode mennesker som klarer å sette andre foran seg selv, og å jobbe for en bedre verden.
 

50% er helt vanlige mennesker som er ganske nøytrale og av og til gjør feil, men stort sett er hyggelige og greie.
 

Så er det 30% som gjør livet surt for andre med sin egoisme, grådighet og vanskelige væremåte. Idenne gruppen finner vi også alle med personlighetsforstyrrelser, kriminelle og andre som ikke greier å ha respekt for andre individer.

Anonymkode: 8d839...a72

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er man et godt menneske, og hvordan er man ond?

Jeg har blitt karakterisert som ond fordi jeg har satt grenser, og har gjort annerledes livsvalg enn andre. Jeg har det godt med folk i min umiddelbare nærhet (venner, familie, naboer), men jeg har en liten håndfull mennesker som anser meg som et mindre bra menneske på en eller annen måte.

På samme måte ser jeg annerledes på disse som anser meg som ond. Jeg vet personlig at jeg ikke er ond, men de tenker det om meg, så derfor tviler jeg. I nabolaget er jeg et bra menneske. Blid, snill, hjelper til. Fordi jeg vil det, ikke fordi det gir meg noe annet enn et godt forhold til mennesker rundt meg.

Kanskje har vi alle noe godt og ondt i oss. Kanskje kan vi oppfattes (og andre oppfatte oss) som gode eller onde uten at det beskriver oss som mennesker.

Anonymkode: ba9a1...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med TS.

80% er gode.

20% er på et spekter fra lav empati til rene sadister som f.eks liker å mobbe andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sadistisk psykopat kan ikke være "god noen ganger". Personen er ond, men spiller god. Later som. Er ikke god 

Anonymkode: 9b2fb...387

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 18.51):

Jeg vil si at 80% er gode. 10% er sadistiske psykopater og 10% varierer mellom å være gode og sadistiske psykopater.

 

Hva tenker du?

Anonymkode: 8134c...7ee

Tenker omtrent alle er både gode og onde...alt etter omstendighetene...bortsett fra noen få med råtne gener eller feilprogrammering av hjernen som små barn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 13.12.2023 den 20.04):

Jeg er enig med TS.

80% er gode.

20% er på et spekter fra lav empati til rene sadister som f.eks liker å mobbe andre.

Jeg har sett altfor mye ondskap de siste årene. Jeg har også fått samme realitetssjekk som bruker nedenfor. Jeg tror det er motsatt. 80% er onde og/eller feige. 20% er gode.

 

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 17.37):

Har også observert mennesker som har kommet dit at de koser seg med å være mer eller mindre slemme, trekke andre ned, gjøre andre usikre. Og etter jeg begynte å legge merke til disse tendensene, ser jeg at det faktisk er mer vanlig en jeg opprinnelig trodde. Veldig mange gjør dette. Og mange ser faktisk ut til å nyte det. 

Virker som om noen særlig har en tendens til å gå den veien dersom de føler de står i fare får at noen andre skal bevise for dem at de har "tatt feil". Jeg mistenker at de som er redd for å bli ydmyket eller miste sin posisjon i hierarkiet oftere kan finne glede i å være slemme.

Hvorvidt alle er helt beviste på denne siden av seg selv kan jeg selvfølgelig ikke vite. Jeg har konfrontert et par og noen fornekter det, mens andre sier at de driter i at de er slemme. Skylder på at de selv har tatt i mot så mye dritt at de ikke lenger bryr seg.

Anonymkode: 502a6...286

De fornekter det og legger skylden på den som konfronterer...

Anonymkode: 097da...468

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...