Gå til innhold

Når noen skriver at de er "ikkebinær" på sosiale media, hva betyr det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Jeg forstår heller ikke hvordan det "føles" å "føle seg som kvinne/mann". Jeg er biologisk kvinne, og kan ikke si at jeg har STERK tilknytning til det kvinnelige. Kan gå i joggebukser og grove sko uten å sminke eller sette opp håret en dag, og fullt sett med sminke, kjole og hæler en annen dag. Jeg våkner ikke opp hver dag og kjenner etter om jeg føler meg som kvinne eller ei. På jobb er jeg arbeidstaker, med barna er jeg forelder, med venner er jeg en venn, i idretten er jeg idrettsutøver. Det eneste jeg "kjenner" på av det kvinnelige, er når jeg er intim med mannen. Men jeg regner med at også ikke-binære har sex med kjærestene sine. Hvordan definerer de seg da?

Anonymkode: 31054...662

Jeg har heller aldri våknet og kjent etter om jeg føler meg som kvinne i dag, eller hva. Jeg tenker at om en bruker veldig mye tid på det, bør en kanskje prøve å få seg en jobb, en hobby, et fullverdig liv utenfor ens hode.. 

Anonymkode: 48773...919

  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har heller aldri våknet og kjent etter om jeg føler meg som kvinne i dag, eller hva. Jeg tenker at om en bruker veldig mye tid på det, bør en kanskje prøve å få seg en jobb, en hobby, et fullverdig liv utenfor ens hode.. 

Anonymkode: 48773...919

Jeg lurer på hvorfor mennesker som føler det blir for trangt i "båsene" kvinne og mann, ønsker å etablere enda flere båser å putte mennesker i.

Anonymkode: 31054...662

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor mennesker som føler det blir for trangt i "båsene" kvinne og mann, ønsker å etablere enda flere båser å putte mennesker i.

Anonymkode: 31054...662

«Jeg er meg. Vær grei mot meg, ikke hell snø i sekken min, inviter meg i bursdag så går det fint.»

Anonymkode: 185a4...660

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung kledde de seg i svart, sminket seg svart rundt øynene og var gothere. Nå blir de ikke-binære. 

Anonymkode: 1eb15...6f1

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 13.40):

Og dette vet du fordi..?

Jeg har ikke all verdens erfaring på området, men har en kompis som kom ut til meg som ikke-binær nylig, i godt voksen alder. Han sier han har visst det selv i over 40 år, han er tidenes mest stødige fyr og aldri vært i noen sårbar situasjon. Jeg kan heller se noe som tyder på han har problemer med mental helse.

Så forklar meg gjerne hvorfor han trenger psykiatrisk hjelp.

Anonymkode: 82159...a29

Håper de rundt han tar han imot med åpne armer. De som mener at det er kun seksuelle overgrep/misbruk som er årsaken har som regel liten til ingen informasjon om emnet. Høre at man er psykisk syk som homofil/lesbisk/ikke binær hører ikke til i dette århundre til mener nå jeg.

Men godt han har deg og vært trygg til å komme ut, da er du en god venn ❤️

Anonymkode: 11be3...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.36):

At de er kvinne den ene dagen og mann den neste?

Anonymkode: 03801...efc

de føler seg kjønnsløse... hvordan det nå føles...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.40):

Tja, at du er verken eller? Jeg er lærer, og de siste tre-fire årene har det tatt helt av med elever, alle jenter, som sier de er ikke-binære. Mange skifter også navn, og det er ekstremt viktig at vi går helt sømløst fra å kalle «Oda» for «hun» én dag, til å kalle dem «hen» og «Kim» neste dag. Nåde oss om vi glemmer oss de første ukene…

Anonymkode: a698e...ef8

herregud hva skjer med dagens ungdom?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.42):

De mener, som du selv skriver, at de er ikkebinære.

Var DET så vanskelig å forstå?

 

Anonymkode: cd61a...ff6

ja

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnetips til ikkebinære. Det finnes en del kjønnsnøytrale navn, navn som brukes av begge kjønn. I farta kommer jeg på:  Jo, Kim, Nikita, Sasha

Slike navn høres kjekt ut hvis man er kvinne på manndag, og mann på tirsdag.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.36):

 At de er kvinne den ene dagen og mann den neste?

 Anonymkode: 03801...efc

at det sikkert ønsker seg mest mulig oppmerksomhet på sosiale medier...         

Anonymkode: d9a8f...a18

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 11.12.2023 den 22.43):

Tror ikke de oppfatter det som et godt holdepunkt. De vet rett og slett ikke hva de er. 

Åjoda. Å være ikke-binær er like solid kunnskap som å identifisere seg som enten kvinne eller mann,
Ikke-binære er ikke en ensartet gruppe. Det er folk med interkjønn og det er folk med en kjønnsidentitet som ikke stemmer med det å være kvinne eller mann.
Akkurat som at folk som ser seg selv som kvinne eller mann, også kan være transkjønnede, ha interkjønn eller ha en anatomi som er i overenstemmelse med det antatte kjønn som ble tildelt ved fødselen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hen ikke identifiserer seg som mann eller kvinne. Jeg skjønner at dette gjelder noen, men jeg tror også at det er en trend som folk hiver seg på for å virke mer interesant og få flere følgere. Er bare noe jeg tror altså, fordi jeg ser så mye av det. "Alle" er skeiv  også på SoMe nå. 

Anonymkode: 40a08...827

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/12/2023 at 2:31 AM, MariaIsabel said:

Alle har faser av livet hvor man kan føle seg mer eller mindre ukomfortabel i kroppen sin - puberteten, svangerskap og overgangsalder er noen av de fasene. Det kan også komme av ting man opplever, som f.eks seksuelt overgrep, seksuell trakassering, mobbing, mishandling etc. 

Folk som allerede er i sårbare situasjoner, opplever nå for tiden at dersom de er en del av LGBTQIA+, så kan de få tilhørighet, bli en del av et fellesskap, bli interessante og "relevante" og unnslippe noen av de vanskelige følelsene sine ... 

Tenker du at alle som kaller seg ikke-binær nå gjør det fordi de bare er født sånn, og det er helt normalt? De trenger psykiatrisk hjelp. Samfunnet er bare altfor skrudd til å forstå det.

Ja, og så? Det er da massevis av voksne mennesker som identifiserer seg som ikke-binære også.

Du burde i hvert fall aldri bli politiker, fordi om vi skal bruke massevis av ressurser på å sende ikke-binære mennesker som ellers ikke har nevneverdige utfordringer u livet til psykiatere, så vil vi faktisk ikke ha kapasitet til å hjelpe de som faktisk trenger hjelp.

Anonymkode: fca3b...f42

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, og så? Det er da massevis av voksne mennesker som identifiserer seg som ikke-binære også.

Du burde i hvert fall aldri bli politiker, fordi om vi skal bruke massevis av ressurser på å sende ikke-binære mennesker som ellers ikke har nevneverdige utfordringer u livet til psykiatere, så vil vi faktisk ikke ha kapasitet til å hjelpe de som faktisk trenger hjelp.

Anonymkode: fca3b...f42

de trenger jo hjelp

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og så? Det er da massevis av voksne mennesker som identifiserer seg som ikke-binære også.

Du burde i hvert fall aldri bli politiker, fordi om vi skal bruke massevis av ressurser på å sende ikke-binære mennesker som ellers ikke har nevneverdige utfordringer u livet til psykiatere, så vil vi faktisk ikke ha kapasitet til å hjelpe de som faktisk trenger hjelp.

Anonymkode: fca3b...f42

Pendelen svinger... en gang i 2022/23 var den på max-sympati for PRIDE folka (og de andre individene der), nå er det litt mer nøkternhet i lufta. Hvem vet, om noen år vil vi flire godt av hele greiene. Bortsett fra de som ikke ble beskyttet mot seg selv, og som fulgte oppfordringen om kjemisk og kirurgisk hjelp. 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Maleficenta said:

de trenger jo hjelp

Nei. Det går helt fint an å identifisere seg som trans eller ikke-binær uten å være deprimert, ha angst eller andre ting som gjør at man faktisk trenger psykiatrisk hjelp. Hvis du tror noe annet er det åpenbart du som trenger hjelp.

Anonymkode: fca3b...f42

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 22.40):

Tja, at du er verken eller? Jeg er lærer, og de siste tre-fire årene har det tatt helt av med elever, alle jenter, som sier de er ikke-binære. Mange skifter også navn, og det er ekstremt viktig at vi går helt sømløst fra å kalle «Oda» for «hun» én dag, til å kalle dem «hen» og «Kim» neste dag. Nåde oss om vi glemmer oss de første ukene…

Anonymkode: a698e...ef8

Akkurat som man ikke gir etter for å gi ungene sjokolade hver dag, så mener jeg at man ikke skal stryke de med hårene her heller. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 11.12.2023 den 23.05):

Det er et lavterskeltilbud for alle som vil være med på LGBT++ toget uten å være homo eller trans.

Dette har jeg også inntrykk av. Det er (i all hovedsak) folk som vil ha oppmerksomhet og finne "sine".

Folk får føle seg som hva de vil og kle seg som de vil, men jeg kommer aldri til å bruke flertallspronomen på enkeltpersoner. "De eneste som er vi/de er Kongen og folk med innvollsorm", var det en klok mann som sa en gang... Å kødde med ulike pronomen osv. er å ødelegge språket. Det gidder ikke jeg å være med på.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (21 minutter siden):

Akkurat som man ikke gir etter for å gi ungene sjokolade hver dag, så mener jeg at man ikke skal stryke de med hårene her heller. 

Det er det som er interessant - vanligvis tenker jo de fleste at barn/ungdom ikke er modne nok til å ta så mange avgjørelser på egne vegne og at de voksne må sette grenser for dem. Men når det kommer til akkurat dette, skal man visst ikke stille et eneste spørsmål, bare godta alt.

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...