Gå til innhold

Din mening om "toxic masculinity"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du si det du mener på en annen måte? For jeg ser ikke hvordan posten din relaterer til posten min.

Anonymkode: a0594...7ec

Tenker på Erna som står i monitor fem dager i uken og gnåler om at folk må få flere barn.

Anonymkode: 4227d...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ok, det som det som var utgangspunktet for at Jordan ble lagt for hat fra den liberale venstresida, var at han…

Anonymkode: e78a5...ea2

JP har vel plassert seg selv tydelig som høyre-konservativ. Det at han er akademiker og veltalende gjør ham bare mer provoserende for enkelte menings motstandere. De som ikke vil ha en elevert meningsutveksling, men en hanekamp på torget hvor «deres» side vinner.

Noen av ståstedene som jeg personlig stusset på er:

* At det er greit å bruke kontrollert vold i barneoppdragelse

* At religion vies så mye plass som et verktøy for å gjøre samfunnet bedre

* Et veldig konservativt syn på kvinners plass

Ellers så er grunntonen at individet (spesielt unge menn) selv er ansvarlig for hvordan livet blir. For meg som var ungdom på 90-tallet så virker det selvinnlysende, men i dag synes det kontroversielt å si at det å stå opp hver morgen, re opp senga, vaske seg og gå ut i verden og prøve å gjøre livet sitt litt bedre på noen måte korrelerer med hvor bra man får det.

Det ironiske her er at både «incels» (jeg hater det begrepet) og radikal venstreside tenderer til å forkaste den frie vilje til fordel for en forklaring hvor det er «alle andres feil». Det er samfunnet som ikke lager nok ungdomsklubber. Damer som ikke vil pule. Det er aldri individets ansvar å manne/kvinne seg opp og løse livet så godt man kan.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det du siterer der er jo ikke det flertallet mener med toxic masculinity i hvertfall.

Ok. Protesterte du eller noen andre brukere av ordet på posten hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (53 minutter siden):

Det står du selvsagt fritt til å mene. Men når en "kultur"  går på tvers av sosioøkonomiske grupper, landegrenser, faktiske kulturer og generasjoner (dog med noe forbedring fra generasjon til generasjon) tenker jeg det må være innafor å klassifisere det som et samfunnsproblem.

Beskrivelsen din passer på kommunisme og kristendom. Er det to eksempler på samfunnsproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker på Erna som står i monitor fem dager i uken og gnåler om at folk må få flere barn.

Så når du anklaget henne for å være for konservativ og burde holde kjeft så mente du egentlig at hun ikke burde si at vi bør få flere barn?

Det er ikke så lett å følge et koherent tankespor i postene dine. Kanskje hvis du skrev litt mer utfyllende i en enkelt post så hadde det vært enklere å se hva du legger i at JP og Erna og gudene vet hvor mange andre har tradisjonelle verdier som ikke hører hjemme i samfunnet vårt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 9.12.2023 den 14.23):

Allikevel er det disse mennene som i størst grad får dame og barn.

Fordi det er flest av dem, så må det statistisk sett slå ut på den måten, ja. Ikke fordi kvinner foretrekker dem, men fordi det er sånn mange menn er.

Anonymkode: ceecb...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Protesterte du eller noen andre brukere av ordet på posten hennes?

Jeg vet ikke om det var den posten spesifikt, men jeg svarte i alle fall på en av vedkommende innlegg med følgende:

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 14.21):

Men nå brukes vel toxic masculinity stort sett om menns holdninger til kvinner (slik som Tate)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beskrivelsen din passer på kommunisme og kristendom. Er det to eksempler på samfunnsproblem?

Usikker på relevansen, men ja, det er mange som mener både kommunisme og kristendom er samfunnsproblem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så når du anklaget henne for å være for konservativ og burde holde kjeft så mente du egentlig at hun ikke burde si at vi bør få flere barn?

Ja, jeg mener at det er et personlig valg som ingen andre har noe med, og at i 2023 blir det helt feil å til stadighet gå ut i media med oppfordring om å få flere barn. Er ikke dette selve kjernen i tradisjonelt tankegods da? Vi må tilbake til tidligere tider der menn var Menn og kvinner kun lå hjemme og verpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (Akkurat nå):

Usikker på relevansen, men ja, det er mange som mener både kommunisme og kristendom er samfunnsproblem

Og feminisme? Jeg ser ingenting galt med at en «kultur» sprer seg over landegrenser eller generasjoner, så jeg prøver å få deg til å innse at det du framfører som et «samfunnsproblem» egentlig er en beskrivelse av veldig mange kulturer (gode og dårlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg mener at det er et personlig valg som ingen andre har noe med, og at i 2023 blir det helt feil å til stadighet gå ut i media med oppfordring om å få flere barn. Er ikke dette selve kjernen i tradisjonelt tankegods da? Vi må tilbake til tidligere tider der menn var Menn og kvinner kun lå hjemme og verpet?

Hvis du ber meg om å beskrive Ernas gjerning som statsminister med en setning, så vil ikke den setningen være «hun ba oss om å lage flere barn». Jeg innbiller meg at det er veldig få Nordmenn som tenker at det var det mest sentrale i hennes virke.

Men ok, du mener at Erna (og partiet som fortsatt gir henne makt? Og velgerene som gir partiet makt?) er skadelig for samfunnet og bør «holde kjeft» fordi hun en gang ba oss (menn og kvinner) om å lage flere barn?

Hva synes du om lederen i Namsos Arbeiderparti som foreslo endringer i foreldrepermisjon fordi små steder som Namsos «må stimulere kvinner til å føde flere barn»? Er hun også skadelig for samfunnet? Hvordan skal vi få henne til å «holde kjeft» tenker du?

https://www.nrk.no/trondelag/tidenes-laveste-fruktbarhetstall_-ap-kvinner-krever-utvidet-foreldrepermisjon-1.16323769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ber meg om å beskrive Ernas gjerning som statsminister med en setning, så vil ikke den setningen være «hun ba oss om å lage flere barn». Jeg innbiller meg at det er veldig få Nordmenn som tenker at det var det mest sentrale i hennes virke.

Men ok, du mener at Erna (og partiet som fortsatt gir henne makt? Og velgerene som gir partiet makt?) er skadelig for samfunnet og bør «holde kjeft» fordi hun en gang ba oss (menn og kvinner) om å lage flere barn?

Hva synes du om lederen i Namsos Arbeiderparti som foreslo endringer i foreldrepermisjon fordi små steder som Namsos «må stimulere kvinner til å føde flere barn»? Er hun også skadelig for samfunnet? Hvordan skal vi få henne til å «holde kjeft» tenker du?

https://www.nrk.no/trondelag/tidenes-laveste-fruktbarhetstall_-ap-kvinner-krever-utvidet-foreldrepermisjon-1.16323769

Nei jeg har ingen formening om hvordan vil skal få disse bakstreverske traddisene til å holde kjeft, lukke igjen ørene og vente til de dauer kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva som er «skadelig» kultur og egenskaper avhenger av situasjonen. Selv kan jeg sitte stille på et kontor i 8 timer og var flink på skolen. Det blir jeg premiert for med fin bolig og respekt. Noen av de jeg gikk på skole sammen med har ingenting av dette. Men hvis Putin hadde invadert oss som Ukraina så er det kanskje de som hadde blitt feiret for å drepe 25 fiendtlige soldater.

Jeg er ikke spesielt følsom og har lite behov for å snakke on følelser. Jeg tenker at det er sånn jeg er og det er ikke fremmede menneskers plass å kalle meg «giftig» for å være slik. I så fall må jeg få kalle alle kvinner som har personlighetstrekk som ikke behager meg for giftige?

Er en grunn at jeg skrev at det må være enn korrelasjon mellom flere ulike forestillinger, holdninger og verdier. Så merk deg hvilke ord jeg bruker. 

Nei, det er ikke skadelig maskulinitet å kunne bruke kontrollert dødelig makt når det er etisk riktig. Kan ikke si at jeg tenker på dem jeg har blitt kjent med som har erfaring med å utøve lovlig dødelig makt vil falle innenfor gruppen skadelig maskuline. Min enna voksne datter som ikke vil ha noen problem med å drepe hvis det er riktig, er ikke hva jeg tenker på som maskulin. Nei, hun valgte ikke å dra som frivillig til Ukraina, men vurderte det.

Sliter med hvorfor du tror at det er et sammenheng mellom evne til å utøve lovlig kontrollert dødelig vold, og det å se ned på menn som er åpne om egne følelser eller det å mene at menn har krav å få sex når dem ønsker det fra kvinner. 

Endret av Fremmed fugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg har ingen formening om hvordan vil skal få disse bakstreverske traddisene til å holde kjeft, lukke igjen ørene og vente til de dauer kanskje?

Og hva synes du vi skal gjøre med disse dumme raddisene som forsøpler ordskiftet? Hadde det vært passende å gi deg munnkurv?

For ordens skyld : jeg ønsker ikke å kneble deg. Men jeg håper at du kan klare å se konsekvensen av at dine ideer blir anvendt av dine menings motstandere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og feminisme? Jeg ser ingenting galt med at en «kultur» sprer seg over landegrenser eller generasjoner, så jeg prøver å få deg til å innse at det du framfører som et «samfunnsproblem» egentlig er en beskrivelse av veldig mange kulturer (gode og dårlige).

Og feminisme hva da? Selvsagt finnes det dem som mener feminisme er et samfunnsproblem. Men verken feminisme eller det å være mann er en kultur. Hva du mener om kulturer er derfor fullstendig irrelevant for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (16 minutter siden):

Kan ikke si at jeg tenker på dem jeg har blitt kjent med som har erfaring med å utøve lovlig dødelig makt vil falle innenfor gruppen skadelig maskuline.

Evne og vilje til å drepe et annet menneske kan være en bra ting og det kan være en dårlig ting. Å plassere det i rammer som «lovlig» og «ulovlig» er nyttig i dagens samfunn for å holde voldsnivået lavt, men det er en subjektiv grense. Sett med Russiske øyne så er det både lovlig og  forventet av Russiske soldater at de skal ta liv i Ukraina. Sett med mine øyne så er det en umoralsk handling som individ.

Deler av kulturen som er ønsket i krigstid kan være uønsket i fredstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva synes du vi skal gjøre med disse dumme raddisene som forsøpler ordskiftet? Hadde det vært passende å gi deg munnkurv?

For ordens skyld : jeg ønsker ikke å kneble deg. Men jeg håper at du kan klare å se konsekvensen av at dine ideer blir anvendt av dine menings motstandere.

Mine meninger får ikke konsekvenser for andre. Jeg går ikke rundt og mener noe om hvor mange barn folk får, eller prøver å presse de inn i kategorier de ikke ønsker å være en del av. Jeg står for frihet for at alle kan leve det livet de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (4 minutter siden):

Og feminisme hva da? Selvsagt finnes det dem som mener feminisme er et samfunnsproblem. Men verken feminisme eller det å være mann er en kultur. Hva du mener om kulturer er derfor fullstendig irrelevant for diskusjonen.

Du skrev:

»når en "kultur"  går på tvers av sosioøkonomiske grupper, landegrenser, faktiske kulturer og generasjoner (dog med noe forbedring fra generasjon til generasjon) tenker jeg det må være innafor å klassifisere det som et samfunnsproblem.»

Feminisme er en kultur som går på tvers av sosioøkonomiske grupper, landegrenser, faktiske kulturer og generasjoner.

Ut fra din egen argumentasjon må det dermed være innafor å klassifisere feminisme som et samfunnsproblem.

Forstår du hva jeg gjør her? Jeg bruker dine argumenter mot feminisme for å vise at dine argumenter er dårlige? Jeg vet ikke hvor mye bedre jeg kan forklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine meninger får ikke konsekvenser for andre. Jeg går ikke rundt og mener noe om hvor mange barn folk får, eller prøver å presse de inn i kategorier de ikke ønsker å være en del av. Jeg står for frihet for at alle kan leve det livet de ønsker.

Men du mener at representanten for en av landet to største partier skal holde kjeft så du er kanskje ikke så innmari opptatt av frihet likevel? Frihet når det gavner deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du Jordan Peterson, som gjentatte ganger har grått på scenen og i intervjuer (på vegne av menn som har falt utenfor samfunnet) ? Jepp, han er virkelig en representant for menn som ikke kan/tørr uttrykke følelsene sine. /sarc

Anonymkode: e78a5...ea2

Hæ? Skal det at «han viser følelser og gråter en skvett» fri han fra ansvar for standpunktene hans og ideologien han forfekter. 
Vel, ikke hos meg. Tårer er banal manipulasjon i denne settingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...