Gå til innhold

Din mening om "toxic masculinity"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trolltunge skrev (32 minutter siden):

Er du da klokkeklart bevisst på det når du selv feiler i å ha gode sosiale antenner? Når det du tenker og føler ikke er absolutt perfekt rasjonelt på et generelt plan? Du feiler aldri i noe, tar aldri feil angående noe? Du er perfekt som menneske på alle mulige måter? 

Om du virkelig er perfekt på alle måter, utvilsomt, så har du vel rett til å anse ethvert behov for å korrigere din partner på noen måter som under din verdighet, men om du- som de fleste av oss- innimellom tar feil, gjør feil, tror feil og trår feil, og derfor trenger en partner som aksepterer at du ikke er alltid perfekt, og han må kommunisere til deg at du tar feil, så burde du også akseptere at din partner kan ta feil, gjøre feil, tro feil, tenke feil og trå feil, og at du må kommunisere dette til ham, uten at du dermed føler deg satt i en pedagogisk rolle du "ikke gidder". 

Jeg har aldri møtt et perfekt menneske, så jeg skriver selvfølgelig ut fra det. 

De fleste vil nok ha en sosialt oppegående partner, men ethvert behov for å kommunisere ting er ikke å måtte være pedagog for partner. 

Det var da veldig så mye greier det var. Du har selv levd med en umoden partner. Og misforstå meg riktig - jeg er utrolig imponert over refleksjonsevnen min og er glad der har funnet sammen igjen. Men du har selv skrevet hvor vanskelig det var å kommunisere med din mann i flere år. Og mitt svar er altså - jeg vil ikke gå igjennom noe slikt om jrg kan unngå det. Det handler ikke om at jrg er perfekt, men om at jeg ikke orker å lære en partner å kommuniser, ta initiativ, ta ansvaret sitt og lytte til partner. Og alt det kan jeg også gi

 

Anonymkode: 89774...01a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan kommunisere skikkelig, men ganske mye forventer jeg at folk (menn er folk) forstår. Jeg krever at den jeg er sammen med har like gode sosiale antenner som meg. Det er ikke noen motsetning. Man kan ha en partner med elendige sosiale antenner selv om man er god på å kommunisere. Jeh gidder ikke lære opp en mann.

Anonymkode: 89774...01a

Så det du snakker om, dreier seg om partnerpreferanse mer enn kommunikasjon og toxicitet. Du antar at du kan vurdere og forstå andre, stiller krav til at den andre skal reagere og handle etter din norm. Vel og bra, da forhøyer du også din egen terskel, for du kan ikke vite hva menn (folk) tenker, føler og handler etter til enhver tid. Ingen er perfekte uansett.
Om du ikke selv oppfyller hans standard for sosiale antenner, kan det jo bli til at han "lære opp" deg, men det dere jo kommunisere om i så fall.
Vi kan ha mange krav og forventninger, men det betyr ikke at vi automatisk får det vi ønsker. Oftere kan slike krav føre til fordommer, sneversyn, og usunn egoisme, som står i kontrast til god kommunikasjon. Det handler altså ikke om at du skal lære opp en kjæreste med infantil autisme, men om å kommunisere i alle slags forhold der sivilisert opptreden og gjensidig respekt er grunnleggende oppfylt.

Anonymkode: 08a15...7f0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det du snakker om, dreier seg om partnerpreferanse mer enn kommunikasjon og toxicitet. Du antar at du kan vurdere og forstå andre, stiller krav til at den andre skal reagere og handle etter din norm. Vel og bra, da forhøyer du også din egen terskel, for du kan ikke vite hva menn (folk) tenker, føler og handler etter til enhver tid. Ingen er perfekte uansett.
Om du ikke selv oppfyller hans standard for sosiale antenner, kan det jo bli til at han "lære opp" deg, men det dere jo kommunisere om i så fall.
Vi kan ha mange krav og forventninger, men det betyr ikke at vi automatisk får det vi ønsker. Oftere kan slike krav føre til fordommer, sneversyn, og usunn egoisme, som står i kontrast til god kommunikasjon. Det handler altså ikke om at du skal lære opp en kjæreste med infantil autisme, men om å kommunisere i alle slags forhold der sivilisert opptreden og gjensidig respekt er grunnleggende oppfylt.

Anonymkode: 08a15...7f0

Bla bla. Bare fordi jeg vil ha en fyr med sosiale antenner, så er ikke kravene mine høye, nei. Skjønner ikke hvorfor dere plutselig tenner på pluggene. Ja, jeg kan forstå andre ganske godt. Jeg forventer selvfølgelig også en partner som ikke er helt på jordet nær det gjelder meg. Det handler ikke om å kunne lese tanker, men om å ikke være på bærtur sosialt, ha selvinnsikt og oversikt over egne følelser. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 89774...01a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Bla bla. Bare fordi jeg vil ha en fyr med sosiale antenner, så er ikke kravene mine høye, nei. Skjønner ikke hvorfor dere plutselig tenner på pluggene. Ja, jeg kan forstå andre ganske godt. Jeg forventer selvfølgelig også en partner som ikke er helt på jordet nær det gjelder meg. Det handler ikke om å kunne lese tanker, men om å ikke være på bærtur sosialt, ha selvinnsikt og oversikt over egne følelser. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 89774...01a

Oversikt over egne følelser kan det jo tenkes blir utfordrende. Utover det er da ingen som tar til ordet for å finne seg i dårlig eller helt på jordet-oppførsel som jeg kan se.

Anonymkode: 08a15...7f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det var da veldig så mye greier det var. Du har selv levd med en umoden partner. Og misforstå meg riktig - jeg er utrolig imponert over refleksjonsevnen min og er glad der har funnet sammen igjen. Men du har selv skrevet hvor vanskelig det var å kommunisere med din mann i flere år. Og mitt svar er altså - jeg vil ikke gå igjennom noe slikt om jrg kan unngå det. Det handler ikke om at jrg er perfekt, men om at jeg ikke orker å lære en partner å kommuniser, ta initiativ, ta ansvaret sitt og lytte til partner. Og alt det kan jeg også gi

 

Anonymkode: 89774...01a

Ja jeg har lært den harde veien hvordan jeg kunne bli bedre på å både forstå og møte ulikheter, og på å kommunisere. Når jeg ble bedre å kommunisere klart og tydelig var ikke min mann egentlig verken vanskelig å kommunisere med, eller umoden. Ikke vrang og vanskelig engang. Fakta er at han alltid hadde forsøkt sitt beste i å være en god partner, men han forsto ikke hva jeg egentlig trengte av ham og hva mine egentlige behov var. Han ga derfor for mye av det jeg ikke trengte og for lite av det jeg faktisk trengte, men det var ikke egentlig fordi han er verken lat, ond, manglet kjærlighet eller andre negative faktorer. Tvert imot elsket han meg svært høyt, og var svært ulykkelig angående at jeg ikke var fornøyd med ham, og i en situasjon hvor jeg var såret og han såret ble vi virkelig dårlige på kommunikasjon og å forstå hverandre, fordi vi begge to var i forsvar. At det ikke bare ligger på min mann at da gikk det galt var temmelig vesentlig i å rette opp i dette. 

Hva har jeg nå når jeg har innsett at jeg må kommunisere direkte, klart og tydelig hva jeg ønsker, krever og forventer? En mann som forstå meg og mine behov, og derfor tar hensyn til dette, istedenfor å gi mye av ting jeg ikke egentlig trenger, og bli skuffet og såret over at jeg ikke ser hans kjærlighet i slikt. Samme omvendt. 

Vi var begge årsaken til at det gikk galt mellom oss, og jeg måtte så definitivt jobbe med min rolle i dette også. Det var krevende, men virkelig verdt det. Fremdeles kan jeg også feile i dette, som at jeg i lengre tid har følt det slitsomt og belastende at når han har handlet legger han alt på disken, så jeg må sette det inn i kjøleskapet og der det skal være. Jeg har ikke sagt noe på dette inntil i går, for da var jeg stresset og egentlig veldig travelt opptatt med annet, og der sto plutselig hele disken full av ting som måtte på plass. Igjen! Da buste jeg ut med all opparbeidet frustrasjon over dette i lang tid, og ikke på en helt pen og ordentlig måte heller. 

Min mann ble ganske satt ut, men heldigvis var han klok og moden nok til å ta mitt utbrudd med fatning, altså bedre enn hvordan jeg i situasjonen kommuniserte. Jeg fikk derfor en forklaring. Vet du hvorfor han har gjort det slik? Det var ikke fordi han er lat og ville legge det på meg. Det var av omtanke for meg. Siden han handler antok nemlig han at det var en fordel for meg, enklere for meg å ha oversikt også, dersom han ikke bare satte det i kjøleskapet/skapene/kjelleren/der det skulle være. Han var ikke klar over at jeg hadde irritert meg over dette, for jeg har ikke sagt det "siden han trossalt har handlet". Til jeg eksploderte, mer eller mindre. 

Det som kunne virke som å ufint dytte dette over på meg var aldri tenkt slik. Det var tvert imot gode tanker bak å gjøre det slik. 

Han var og handlet i dag også, og satte det som vanlig utover disken først, så blunket han kjærlig humoristisk til meg og begynte å sette det på plass sammen med meg. Fordi nå vet han at jeg ønsker DET, mer enn å sortere alt på plass for å ha god oversikt. 

SÅ enkelt kan det bli misforståelser som man må kommunisere rundt for å få bort, og det er ikke nødvendigvis vond vilje bak at ting kan bli feil. Ofte trenger man kommunikasjon rundt ting bare fordi man tenker ulikt. Ikke bedre/verre/feil. 

Jeg jobber fremdeles med å bli bedre på å kommunisere. Jeg er blitt 200% bedre, men som du ser her er det så utrolig lett for at ting likevel blir feil. Min rolle i at akkurat dette ble feil/en misforståelse så lenge er utvilsomt betydelig. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg mener at dette er en ikke-sak, det er ufattelig få menn som faktisk oppfører seg sånn, og personlig har jeg kun sett noe til denne minoriteten på internett. Ute i den virkelige verden er det stort sett vanlige menn med normal høflighet og gjensidig respekt for andre.

Anonymkode: 4227d...fb4

Her er jeg uenig. Synes stereotypiske «thaikone-menn» (og de er det overraskende mange av, særlig på bygdene) krysser av mange bokser innen toxic masculinity. Det ser man egentlig tydelig av statistikken også, utrolig mange «import-koner» som havner på krisesentre og tyr til prostitusjon for å klare og stå på egne ben økonomisk.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/slik-organiseres-prostitusjonen-i-massasjesalongene-1.16161525
 

https://www.thailandstidende.com/component/k2/item/3834-thaikoner-i-norge-studert-massoser-neste

Anonymkode: 15024...b60

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er jeg uenig. Synes stereotypiske «thaikone-menn» (og de er det overraskende mange av, særlig på bygdene) krysser av mange bokser innen toxic masculinity. Det ser man egentlig tydelig av statistikken også, utrolig mange «import-koner» som havner på krisesentre og tyr til prostitusjon for å klare og stå på egne ben økonomisk.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/slik-organiseres-prostitusjonen-i-massasjesalongene-1.16161525
 

https://www.thailandstidende.com/component/k2/item/3834-thaikoner-i-norge-studert-massoser-neste

Anonymkode: 15024...b60

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/utenlandske-kvinner-leveres-pa-dora-1.14744185

Anonymkode: 15024...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (10 timer siden):

Toksisk maskulinitet eksisterer og er et reelt problem. Det finnes utallige eksempler på hva det er og hvordan det fungerer, f.eks. tanken om at gutter og menn ikke skal gråte, snakke om følelser eller søke (psykisk) helsehjelp fordi det er "umandig". Sjekk ut selvmordsstatistikken blant menn dersom du lurer på hvorfor dette er problematisk.

Nei. Det eksisterer kun toxic behaviour. Det er akkurat like toxic femininity der ute.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En partner som er slem eller slår eller bruker fellesmidler til å gamble på hester er muligens ikke så mye å gjøre med.

Et forhold hvor begge vil hverandre godt og har noenlunde kompatible ståsteder så er det kanskje mulig og fornuftig å prøve å berge forholdet

Hvis dama mi slår meg så er det i utgangspunktet bare hennes feil. Hvis hun snakker (evt ikke snakker) på en måte som fører til at jeg blir lei meg så er det langt mer diffust å skulle utdele skyld. Kanskje er det rimelig å se med velvilje på de ordene som faller. Jeg tolker Tiril litt i den retning her?

Anonymkode: a0594...7ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det var da veldig så mye greier det var. Du har selv levd med en umoden partner. Og misforstå meg riktig - jeg er utrolig imponert over refleksjonsevnen min og er glad der har funnet sammen igjen. Men du har selv skrevet hvor vanskelig det var å kommunisere med din mann i flere år. Og mitt svar er altså - jeg vil ikke gå igjennom noe slikt om jrg kan unngå det. Det handler ikke om at jrg er perfekt, men om at jeg ikke orker å lære en partner å kommuniser, ta initiativ, ta ansvaret sitt og lytte til partner. Og alt det kan jeg også gi

 

Anonymkode: 89774...01a

Nei du vil helst slippe å ta ansvar for dine egne manglede evner til å innse at du og gjør feil. Det er dét du vil. Du vil bare være deg, på godt og vondt, så får drømmemannen din bare jenke seg og tilpasse seg alle dine følsesmessige behov, som du selvsagt aldri kommuniserer direkte, men som du krever at han bare skal lese utifra ditt kroppspråk og hvilke tid på døgnet det er?

@Trolltunge beskriver virkelig en realitet som svært mange sliter med! Men som hun på storsinnet vis, har sett innover på seg selv istede for å bare legge all skyld på partner. Det at hun gjorde det, reddet trolig et forhold. Hadde flere vært villige til å ydmyke seg og ta sin del av ansvaret for misskommunikasjon og vanskeligheter i hjemmet, hadde trolig tusenvis av ekteskap vært reddet.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så komplisert

Toxic masculinity=

Sexisme 

Vold

Aggresjon pga ikke "lov" å vise andre følelser 

"Man up"

At det ikke skal være lov å vise følelser, tristhet, snakke om vonde ting og hvordan man har det 

"Gay" eller "svakt" å oppsøke hjelp 

Som igjen er homofobisk som om det er noe dårligere å være gay, og som er sexistisk siden kvinner blir omtalt som det svake kjønn og det siste toxic masculinity menn vil være er noe som kvinner er akseptert å gjøre 

Og med frykten for å bli sett på som "femi" (noe de selv ser ned på fordi de ser ned på kvinner) velger de også vekk helt menneskelige egenskaper som å være omsorgsfull, kjærlighetsfull, snakke om følelser, være godt forbilde for barn og lære barn å snakke om følelser osv. 

Tøffe seg og sloss på byen 

Ikke støtte voldtektsofre men forsvare overgripere og bidra til voldtektskultur 

Ikke kjempe for menns rettigheter og større aksept for at menn får snakke om psykiske problemer uten å bli dømt

Ikke være en lyttende venn med sympati og kontakt med egne og andres følelser så når en venn åpner seg vet han ikke hva han skal si og syns det er ubehagelig og foreslår heller å gå ut å drikke og dra på strippeklubb for å få opp humøret 

Ikke inkludere transpersoner og homofile, se ned på de, ikke ville være nær de 

Påstå at de vil gjøre noe med selvmordsstatestikken for menn men sprer selv homofobiske og transfobiske holdninger som er de som tar mest selvmord

Eneste gangene de drar opp menns problemer er når kvinner snakker om kvinners problemer, noe som viser at de bare bruker menns problemer for å tie kvinners problemer og ikke fordi de egentlig gjør noe ellers for menns problemer 

Healthy masculinity=

Være omsorgsfull og omtenksom, ta ansvar for hvordan ens oppførsel og holdninger påvirker andre 

Jobbe med å bryte tabuet rundt menns psykiske helse og gå til psykolog for å komme i kontakt med egne følelser de har sperret for 

Være en god og tilstedeværende far som snakker med barna om hvordan håndtere og kjenne på alle følelser, ikke bare "big boys dont cry, reis deg opp igjen"

Erkjenne sin posisjon som priviligert som mann og lytte når undertrykte grupper snakker 

Respektere alle i utgangspunktet uavhengig alder, kjønn, legning, identitet, etnisitet og ikke se det sånn at andre må gjøre seg fortjent til respekt.

Ikke ty til vold 

Avlære sexistiske holdninger 

Avlære patriarkalske holdninger som er selve roten til toxic masculinity. 

 

Anonymkode: 0f6ee...dec

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (32 minutter siden):

Nei du vil helst slippe å ta ansvar for dine egne manglede evner til å innse at du og gjør feil. Det er dét du vil. Du vil bare være deg, på godt og vondt, så får drømmemannen din bare jenke seg og tilpasse seg alle dine følsesmessige behov, som du selvsagt aldri kommuniserer direkte, men som du krever at han bare skal lese utifra ditt kroppspråk og hvilke tid på døgnet det er?

@Trolltunge beskriver virkelig en realitet som svært mange sliter med! Men som hun på storsinnet vis, har sett innover på seg selv istede for å bare legge all skyld på partner. Det at hun gjorde det, reddet trolig et forhold. Hadde flere vært villige til å ydmyke seg og ta sin del av ansvaret for misskommunikasjon og vanskeligheter i hjemmet, hadde trolig tusenvis av ekteskap vært reddet.

Du vet overhodet ingenting om meg. At det går an å bable så mye til tross for at du ikke gjør det, er over min fatteevne. Projiser på noen andre.

Anonymkode: 89774...01a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du noe belegg for denne påstanden? Ingen jeg kjenner har en mann med slike holdninger og jeg kan ikke se for meg at det er attraktivt på noen måte. Kanskje i noen meget spesielle miljøer.

Anonymkode: 7ad47...45c

Mr wannabe presley må slutte å få uttale seg, han mener at alle damer bare går for bad guys etc

Anonymkode: d4150...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (11 timer siden):

Ja heldigvis, iallefall om de minnes på å være det. Menn tenderer nok mer enn kvinner tenderer til det å være egoistiske og selvopptatte, rett og slett fordi dette aksepteres mer av gutter og menn, og til dels i så stor grad at det gir utfordringer i forhold for eksempel. Menn må derfor oftere få klare beskjeder om at nå er de selvopptatte og egoistiske, og viser for lite omtanke. Min erfaring er at ved slike klare beskjeder om slikt pleier menn å tenke seg bedre om, for de ønsker og mener ofte ikke å være egoistiske og selvopptatte, og de ønsker å være bra menn, gode mennesker og gode partnere, men de er ikke alltid så drillet i hva det kreves å være dette. Tenker automatisk på egne ønsker og behov, og ikke like automatisk hva deres ønsker og behov pålegger andre av ubehag og ubeleilige situasjoner. 

Dette innlegget er mannehat. Og det er greit å hate menn. Alt er lov, men du sliter med din egen rolle i hverdagslivet med den holdningen. Bytt ut 'mann' med 'jøde', så forstår dere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På den ene siden er det at menn sin oppførsel får kvinner til å føle seg utrygge.

På den andre siden er det at menn er veldig begrenset i hva de kan gjøre og hvordan de kan uttrykke seg innenfor normen. For eksempel en gang jeg sa til min far at han burde bruke andiktsvask og han sa han kunne ikke det fordi han var ikke homo (og det fra samme person som syns homofile er helt greit og har null problem med at jeg selv er lesbisk).

Anonymkode: 4239f...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (1 minutt siden):

Dette innlegget er mannehat. Og det er greit å hate menn. Alt er lov, men du sliter med din egen rolle i hverdagslivet med den holdningen. Bytt ut 'mann' med 'jøde', så forstår dere. 

Man kan selvsagt tolke ting akkurat som man ønsker det. Om det er nyttig å tillegge folk hat og onde intensjoner er mer tvilsomt. Jeg tror det ofte er mer nyttig å tenke at folk ikke hater og har onde intensjoner for å skjønne hva de mener. 

Jeg prøvde forøvrig å bytte ut mann med jøde, og det ble bare så tåpelig at jeg ble sittende og fnise. Påstanden din ga ingen mening for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym11223344 said:

Dette innlegget er mannehat. Og det er greit å hate menn. Alt er lov, men du sliter med din egen rolle i hverdagslivet med den holdningen. Bytt ut 'mann' med 'jøde', så forstår dere. 

Kom igjen, a´! Så snøfnugg trenger vi ikke være. Ord som "tenderer", "er nok" , "oftere", "til dels" og "mine efaringer" tilsier jo at det er basert på egne antakelser om generelt grunnlag fremfor bastante fakta. Hvis du leser nøye, vil du se at kommentarene hennes omfatter både menn og kvinner, med både positive og negative aspekter. Jeg er ikke 100% enig i alt hun sier, men mye av det stemmer også med min egen erfaring.
Spesielt er jeg enig i at god kommunikasjon innebærer å være åpen for ulike synspunkter og vurdere dem, i stedet for å trekke forhastede konklusjoner og komme med anklager om hat.

Anonymkode: 08a15...7f0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mener at dette er en ikke-sak, det er ufattelig få menn som faktisk oppfører seg sånn, og personlig har jeg kun sett noe til denne minoriteten på internett. Ute i den virkelige verden er det stort sett vanlige menn med normal høflighet og gjensidig respekt for andre.

Anonymkode: 4227d...fb4

Hele østkanten i oslo er slik.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...