AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #81 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men barnehager kan vel begynne å ta ekstra betalt, slik at de kan betale vaktmestre til å ta dugnadsarbeid. Så regner med at det blir resultatet om flere og flere foreldre unnlater å møte opp på dugnad. Sikkert det samme for de med god råd, men det er ikke like greit for dem med dårlig råd. Anonymkode: 65a91...476 Det funker nok ikke slik at foreldrebetaling skal lønne en vaktmester. For det må minst en til til, for det er tusen daglige ting å gjøre. Vaktmester rekker ikke alt. Anonymkode: 42fee...78d
Thomasine Skrevet 9. desember 2023 #82 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 11.37): Noen barnehager, inkludert vår, har fått det for seg at det ikke er foreldrenes ansvar å sørge for at barnehagen og uteområdene tas vare på. De fakturerer ekstra hvis man ikke deltar. Er det bare jeg som syns dette er en uting? Mange av aktivitetene krever at man har diverse utstyr som sag, bil eller lignende. Vi bor i leilighet med vaktmestertjeneste og har ikke bil og diverse slikt utstyr. Syns ærlig talt dette er barnehagens eget ansvar. Men de skyver det over på foreldre, og er jo begrenset med barnehageplasser i kommunen så man kan ikke akkurat velge og vrake. Dessuten holder ikke barnehagen seg til avtalte åpningstider. Stenger tidlig ofte pga manglende bemanning. Hvorfor skal vi da måtte betale ekstra for ikke utført dugnadstimer når de ikke holder sin del av avtalen? Er jeg kranglete nå? Jeg bare føler at når vi konstant må dra tidlig fra jobb og lignende fordi barnehagen må stenge tidlig (dette har skjedd MANGE ganger) så skal ikke vi måtte yte eller betale noe ekstra. Anonymkode: b079f...381 Barnehagens eget ansvar - som i de ansattes ansvar, mener du? Du kan ikke seriøst mene at de som har som jobb å passe på og stimulere ditt barn i løpet av dagen også skal utføre dugnadsarbeid på lekeapparater o.l i barnehagen? Mener du samtidig at lærere skal stå for reparasjoner på en skole og i skolegården og legen på legekontoret? Norge er bygd på dugnad og fellesskap. Trist om dette forsvinner…dyrere blir det også for da må man ta litt ekstra betalt for tjenester slik at man kan leie inn hjelp ved behov. 3
Natterravn Skrevet 9. desember 2023 #83 Skrevet 9. desember 2023 Kjenner til fenomenet. I vår barnehage er det også slik. Møter du ikke opp på dugnad så blir du fakturert. Dugnaden starter klokken 16, og skal vare i et par timer, men sist kom vi oss ikke hjem før 22:30. Vi foreldre fikk oppgaven med å bygge ett nytt vognskur. Det skulle bestå av tømmer som måtte avbarkes og kappes. Så var det selvsagt vask av hele barnehagen, vending av sandkasser og det hele. Syntes konseptet dugnad er fint, men føler at dette her var på grensen til utnyttelse av gratis arbeidskraft framfor dugnad. 1
Thomasine Skrevet 9. desember 2023 #84 Skrevet 9. desember 2023 Natterravn skrev (3 minutter siden): Kjenner til fenomenet. I vår barnehage er det også slik. Møter du ikke opp på dugnad så blir du fakturert. Dugnaden starter klokken 16, og skal vare i et par timer, men sist kom vi oss ikke hjem før 22:30. Vi foreldre fikk oppgaven med å bygge ett nytt vognskur. Det skulle bestå av tømmer som måtte avbarkes og kappes. Så var det selvsagt vask av hele barnehagen, vending av sandkasser og det hele. Syntes konseptet dugnad er fint, men føler at dette her var på grensen til utnyttelse av gratis arbeidskraft framfor dugnad. Må si meg enig her…det hørtes voldsomt ut… Å male noen lekeapparat, fylle på sand i kassene, reparere apparat med nye skruer og stusse noen hekker er innafor, men å vaske barnehagen er vel strengt tatt en renholders ansvar.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #85 Skrevet 9. desember 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Nei det gjør de ikke. De har vaktmester. Akkurat som forrige barnehagen hadde. Samme med gamle skolen. Skolen min hadde heller ikke sånt opplegg. Anonymkode: b079f...381 Her har de kuttet utgifter ved å ikke ansette vaktmester etter at siste gikk av med pensjon. Leste nettopp at en av skolene hadde dugnad hvor foreldre malte vegger, sydde gardiner og fikset uteområde. Så jo, det forekommer på skoler og Anonymkode: c7236...cc5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #86 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her har de kuttet utgifter ved å ikke ansette vaktmester etter at siste gikk av med pensjon. Leste nettopp at en av skolene hadde dugnad hvor foreldre malte vegger, sydde gardiner og fikset uteområde. Så jo, det forekommer på skoler og Anonymkode: c7236...cc5 Vi har alltid vært på dugnad på våre barns skole. Vi rakte løv, feide bort sand, malte og fikset lekeapparatene. Det var en hyggelig greie før 17.mai for et spesielt trinn hvert år. Dvs. at man var med på dugnad 1 gang i løpet av 7 år per barn. Helt overkommelig!💪 Anonymkode: 4f226...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #87 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 18.27): Barnehager som stenger tidlig pga manglende bemanning burde få en klekkelig bot så de lærer å ta tak i problemet. Norge renner over av mennesker som ser etter jobb. Og nei, man må ikke ha utdannelse for å gjøre dette, kun håndlag med barn og ren vandel. På mitt barns skole var det sterk mangel på folk og de unnskyldte all slurv og slendrian med dette. Jeg spurte direkte og de mente på at de ikke fikk tak i noen. Jeg sa jeg kan ringe noen på straksen som kan komme på intervju. Som sagt så gjort. Vedkommende fikk jobb på skolen og de er svært fornøyd med henne. Da lurer jeg på... har de egentlig lagt to pinner i kors for å få flere ansatte eller får alt seile sin egen sjø under påskudd av personalmangel? Anonymkode: dfc6f...6fb AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 18.27): Barnehager som stenger tidlig pga manglende bemanning burde få en klekkelig bot så de lærer å ta tak i problemet. Norge renner over av mennesker som ser etter jobb. Og nei, man må ikke ha utdannelse for å gjøre dette, kun håndlag med barn og ren vandel. På mitt barns skole var det sterk mangel på folk og de unnskyldte all slurv og slendrian med dette. Jeg spurte direkte og de mente på at de ikke fikk tak i noen. Jeg sa jeg kan ringe noen på straksen som kan komme på intervju. Som sagt så gjort. Vedkommende fikk jobb på skolen og de er svært fornøyd med henne. Da lurer jeg på... har de egentlig lagt to pinner i kors for å få flere ansatte eller får alt seile sin egen sjø under påskudd av personalmangel? Anonymkode: dfc6f...6fb AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 18.33): Hjelper ikke med et Norge fullt av arbeidsledige om det ikke er noen i bygda der barnehagen er. Anonymkode: 42fee...78d Ta et kjapt Google- søk, du. Det finnes ikke folk å få tak i, til å være vikar i bhg. Ingen har råd til å bare være ringevikar, «husmødrene» som kunne dette, er borte. De ytterst få en kommune får tak i, går kjapt inn i vikariater for lengre sykemeldinger. Det er ikke bare her i kommunen det er sånn. Vi fikk nylig fem vikarer, her. Tre uker etter, var ei gått inn i vikariat, de fire andre sluttet, da de fikk faste jobber. Det er ganske så slitsomt å få tlf kl 22 om kvelden, eller 07 om morgenen, med spørsmål om å jobbe. Ingenting kan planlegges, du får ikke lån uten å ha fast inntekt, og du bor i en bag med klær du må ha med rundt i de ulike bhg. I tillegg er det elendig betalt. Når det gjelder kvalifikasjoner, så trenger du mer enn «glad i barn, og har en hundevalp….» Satt på spissen. Jeg er helt enig i at ufaglærte kan gjøre en strålende jobb, har selv drøye tjue år som ufaglært. Tror nå jeg fungerer godt. Men å si at en kan plukke opp «alt», er jeg ikke enig i. Mange av de arbeidsledige, snakker ikke norsk i det hele tatt. Greit om en kan ha et minimum av mulighet for kommunikasjon, selv om jeg vet det ansettes de som ikke kan noe. Anonymkode: c7ab9...e73
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #88 Skrevet 9. desember 2023 Nå er det 4 år siden minste gikk i barnehagen, men det var likedan her. 5 timer obligatorisk dugnad i året. Hvis man ikke bidro, så ble man fakturert 500,- pr time. Det var oppgaver som klippe hekk, klippe trær og busker, klippe med kantklipper, male gjerder og sjørøverskuta ute, rake, koste, kjøre bort søppel osv. Privat barnehage og det sto i vedtektene som man signerte på når man startet. Anonymkode: a313c...8e2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå